دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521The components and contents of medical tourism facilitator
websitesشناسایی مولفهها و تعیین محتوای وبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی118416110.22054/tms.2016.4161FAمحمد رضاتقی زاده یزدیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمهدیشامی زنجانیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمحمدحقیقیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانفرزانهابوهاشم آبادیکارشناس ارشد مدیریت بازاریابی جهانگردیJournal Article20151201The main purpose of this study is to identify and determine the components and<br />suggested content for medical tourism facilitators to attract prospective medical<br />tourists. To achieve this goal, a two-phase strategy was used. First, top facilitator<br />websites of medical tourism have been identified from googling seven keywords.<br />Then, a Suggested content have been developed using extracted information and<br />services. All of the selected websites have been studied based on the qualitative<br />concept analysis. As a result, different kinds of information and services were<br />offered to medical tourists were identified and classified in three levels regarding<br />their importance. Therefore a suggested content were presented to introduce and<br />classify the mentioned services and information. And after, the websites were ranked<br />using qualitative content analysis approach and their frequency and repetition were<br />confirmed. The results show that in these facilitator websites, the concept of medical<br />options introduction has the most importance. Website facilities introduction,<br />medical tourism introduction, the website introduction and the reviews of customers,<br />were ranked next in importance.ه <br />هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگری<br />پزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای<br />"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژه<br />تخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگری<br />پزشکی با استفاده از خدمات و اطلاعات استخراجشده" بکار گرفته شد. در ابتدا تمام وبسایتهای<br />منتخب با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و انواع خدمات و اطلاعاتی که<br />در اختیار گردشگران پزشکی قرار میگیرند، شناسایی و استخراج شدند. سپس با توجه به ارزیابی به<br />عمل آمده، در سه سطح دستهبندی شدند و بدین ترتیب محتوای پیشنهادی برای معرفی و دستهبندی این<br />خدمات و اطلاعات ارائه گردید. در ادامه با استفاده از رویکرد کمیِ تحلیل محتوا و محاسبهی فراوانی و<br />تکرار هر یک از خدمات و اطلاعات، رتبهبندی برایشان صورت گرفت. نتایج نشان داد که در<br />وبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی، محتوای معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتری<br />برخوردار است و در ردههای بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی،<br />معرفی وبسایت و نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند.https://tms.atu.ac.ir/article_4161_9b3c26c5cb0fc4aefb73a4ee55999514.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521Providing a Model for Electronic Tourism Development with an Interpretive Structural Modeling (ISM) Approachارائه مدل توسعهی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری1939416210.22054/tms.2016.4162FAمحمد تقیتقویفرددانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-4212-2079فائزهاسدیان اردکانیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150823<br /> Today, the tourism industry is one of the most important service industries which competes closely with other industries in the world. In recent years, information technology has had a significant effect on all sectors of the industry. Electronic Tourism is the link between tourism and information technology. Capability and competitive advantages of E-tourism are important factors in creating economic leap in the tourism industry. This study intends to employ the benefits of electronic tourism towards traditional tourism. So, this study offers comprehensive framework to identify and assess direct and indirect effects of each factor affecting the development of electronic tourism in Yazd province. For this purpose, first, factors affecting the development of electronic tourism in Yazd province were identified by comprehensive review of the literature and opinions of experts in the field. And then, these factors were rated using Interpretive Structural Modeling(ISM). The population of the research are academic tourism experts and professionals which are active in the tourism industry in Yazd province. Also interviews and questionnaires were used to gather data. The content validity of the questionnaire was approved by the experts. According to the results, "operating and financial possibilities", are the most basic factors in the development of electronic tourism of Yazd province that must be taken into serious consideration by executives in the industry. The results of this research will help policy makers, so that they can choose a better path for the development of electronic tourism.امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایر<br />صنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیر<br />شگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.<br />قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادی<br />در صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگری<br />الکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامع<br />جهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگری<br />الکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی از<br />خبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل با<br />سطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری<br />توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در<br />حوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در این<br />پژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.<br />روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.<br />با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگری<br />الکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج این<br />پژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیر<br />مناسبتری را انتخاب کنند.https://tms.atu.ac.ir/article_4162_878804b4921e93bd781e96faecd0ee0d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521Entrepreneurship, Learning Orientation, Market Orientation and Human Resource Efforts in Iran 4-Star and 5-Star Hotelsکارآفرینی، یادگیری محوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی در هتلهای چهار و پنج ستاره ایران4161416310.22054/tms.2016.4163FAعلیمحمدیاستادبخش مدیریت دانشگاه شیرازبهزادصفاییدانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها ،بخش مدیریت دانشگاه شیرازمجتبیخلیفهدانشجوی دکتری مدیریت سیستم بخش مدیریت دانشگاه شیرازJournal Article20150904Customers play an important role in successful organizations. Then, taking into consideration the demands and the needs of customers and also implementing innovation in products and services is so important. The purpose of this study is to examine the impact of entrepreneurial orientation, market orientation, learning orientation and human resource efforts on innovation and customer value in Iran 4-star and 5-star hotels. In order to achieve this goal, managers of these hotels were considered as the population of the study and a sample of 82 managers was selected. The data were collected by standard questioner and were analyzed using Structural Equation modeling, Partial Least Square method and PLS software (version 2). The results showed that there is a positive relationship between entrepreneurial orientation and human resources efforts with innovation and customer value, and also, there is a negative relationship between market orientation and innovation and its relationship with the customer value was not confirmed. The Relationship between learning orientation and innovation was rejected and its relationship with customer value was positive and significant.سازمانهایی در دنیای رقابتی کنونی موفقاند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا میکند. در این راستا توجه به نیازها و خواستههای آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیریمحوری، بازارمحوری و فعالیتهای منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتلهای 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره ایران تشکیل میدهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمعآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها نیز به واسطه مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرمافزار پیالاس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیتهای منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطهاش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیریمحوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است.https://tms.atu.ac.ir/article_4163_f927afb5fd48f66843418196fefb1040.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521Influence of Corporate Social Responsibility on Customer Loyalty with Regard to the Role of Customer Trust and Satisfaction as Mediatorsتأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت6383416410.22054/tms.2016.4164FAزهرهفرزین فردانشگاه یزد0000-0001-9640-1519سعیدسعیدا اردکانیدانشیار دانشگاه یزدمحمودنادری بنیاستادیار دانشگاه یزدJournal Article20150303With its ever-increasing significance, corporate social responsibility is becoming a main topic in hotel industry. A reason is that corporate social responsibility affects customer loyalty. Hence, corresponding allocation of resources is not regarded as a cost here; rather, it is an investment towards improved status of competitive advantages. The present paper aims to investigate the influence of corporate social responsibility on customer loyalty with regard to the roles of customer trust and satisfaction as mediators. A Questionnaire was used to gather the data. For this purpose, 106 questionnaires were distributed among costumers of 3-star and 4-star hotels in Yazd. Content validity, convergent and divergent validity, and reliability of the questionnaire were approved by experts’ comments, PLS method, Cronbach’s Alpha and composite reliability, respectively. The survey is descriptive in terms of purpose and the method is metrical. Data were analyzed by PLS and SPSS using a Partial-Least-Squares modeling of structural equations. Results showed that corporate social responsibility has significant and positive influences on customer trust and satisfaction. Customer trust has significant and positive influences on customer satisfaction and loyalty, and customer satisfaction has a significant and positive influences on customer loyaltyاهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت در حال افزایش است و جایگاه مهمی در صنعت هتلداری<br />دارد. یکی از دلایل آن ناشی از این واقعیت است که مسئولیت اجتماعی شرکتبر وفاداری مشتریان<br />اثر میگذارد. بنابراین تخصیص منابع در این زمینه یک هزینه محسوب نمیشود بلکه سرمایه گذاری<br />برای کسبمزیت رقابتی است. هدف این مقاله بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری<br />مشتریان با توجه به نقشمیانجی اعتماد و رضایتمشتری است . ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه<br />میباشد. در این پژوهش 106 پرسشنامه در بین مشتریان هتلهای سه ستاره و چهار ستاره شهر یزد<br />روایی همگرا و واگرا PLS توزیع شد. با بهرهگیری از نظر خبرگان روایی محتوایی پرسشنامه، با روش<br />و با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، پایایی پرسشنامه تأیید شد. پژوهش حاضر از نظر هدف<br />توصیفی است و دارای یکروش پیمایشی میباشد. دادهها با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات<br />مورد تجزیه و تحلیل SPSS و PLS ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار<br />قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتبر اعتماد و رضایت مشتری تأثیر مثبت و<br />معنادار دارد، اعتماد مشتری بر رضایت و وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارد و رضایت مشتری<br />بر وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارد.https://tms.atu.ac.ir/article_4164_4c156c1ff134e3132f26c300bbeeb801.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521Analyzing the Factors Affecting the Satisfaction of Domestic Tourists in Yazd Province Using Fuzzy DEMATELتحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی85104416510.22054/tms.2016.4165FAعلیمروتی شریف آبادیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزدفاطمهعزیزیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-5741-6838زینتجمشیدیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزدJournal Article20150213Nowadays, tourism industry is considered as the main part of the global economy. tourism industry is among the most important industries capable of stimulating economic growth. Understanding what drives satisfaction for a tourist is one of the most relevant areas of research for the tourism industry. Tourists’ satisfaction is a strong indicator of their intention to visit and recommend destinations to others. This is one of the cheapest and most effective forms of marketing and development. Yazd province is important in tourism. In this research, fuzzy DEMATEL is used to investigate and modeling the relationship among effective factors in Domestic tourists’ satisfaction in Yazd province. To achieve this purpose, factors were identified after a comprehensive review of literature and fuzzy Delphi. Then to explain and evaluate the relationship among the factors, the fuzzy DEMATEL approach was used. According to the results, factors affecting the satisfaction of Yazd domestic tourists are cost levels and their fairness; public transportation performance; provided services; quality of facilities and services; tour operators’ knowledge; cleanness of places; quality of attractions; parking services; urban architecture beauty and quality; cultural values; hospitality of host community; tourism advertisement at province level; quality of tourist guide books, brochures and maps; destination facilities and infrastructure; variety of customs, traditions and cultures; variety of accommodation and entertainment services; region’s health; uniqueness of attractions; variety of tour services, souvenirs, handicrafts, food and beverage; and secondary attractions. Finally, some recommendations were offered for enhancing tourists’ satisfaction based on findings.امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگران<br />راضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امر<br />یکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیت<br />خاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری فازی به<br />بررسی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد پرداخته شده<br />است. بدین منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و استفاده از روش دلفی فازی عوامل مؤثر در زمینهی<br />رضایت گردشگران داخلی استان یزد استخراج شده است، پساز آن بهمنظور تبیین و ارزیابی روابطبین<br />این عوامل از رویکرد دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر<br />رضایت گردشگران داخلی استان یزد شامل سطح هزینهها و منصفانه بودن آن، عملکرد حملونقل<br />عمومی، خدمات پیشنهادی به گردشگران، کیفیت امکانات و خدمات، میزان دانش تورگردانها،<br />پاکیزگی مکانها، کیفیت جاذبههای گردشگری، خدمات پارکینگ، زیبایی و کیفیت معماری شهری،<br />ارزشهای فرهنگی، فرهنگ مهماننوازی و خونگرمبودن جامعه میزبان، تبلیغات در حوزه گردشگری<br />در داخل استان، وجود نقشه و بروشور و دفترچههای راهنمای مناطق گردشگری، امکانات و<br />زیرساختهای مقصد، وجود آدابورسوم و فرهنگهای متفاوت، تنوع خدمات اقامتی، تفریحی،<br />وضعیت بهداشتی منطقه، منحصربهفرد بودن جاذبهها، تنوع ارائه خدمات گشتها، سوغاتیها،<br />صنایعدستی و خوراکها و نوشیدنیها و وجود جذابیتهای مکمل است. درنهایت بر اساس نتایج<br />تحقیق پیشنهادهایی برایافزایشرضایتگردشگران ارائه شده استhttps://tms.atu.ac.ir/article_4165_7dde8b8bcd46253c17e2abe501cb12b5.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294113320160521Prioritizing and Ranking tourist Roadside Camping Servicesاولویت بندی و سطح استراحتگاههای گردشگری بینراهی105126416610.22054/tms.2016.4166FAعلیاحمدیمدرس معماری ، موسسه آموزش عالی لامعی گرگانیبهنامقلیچ خانیاستادیار گروه معماری ،دانشکده فنی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگانJournal Article20151130<span>Based on Statistics of concerned organizations, most of the travels are ground trips,specially by private cars. Existence of natural facilities and Infrastructures is considered as the most important base of tourist paths. In this research, first, by evaluating available infrastructures, and presenting new suggestive points, and also, with introducing levels of camping, factors which underlie creation and development of a welfare service center were taken into consideration. Finally, levels of camping were preceded and introduced through the AHP method. Referring to the literature, 3 levels of camping were introduced. Then, drawings and tables were presented based on effective factors due to significant priority which shows location of these 3 levels of camping on the principle path of Golestan province. Although an article cannot address all of available issues completely, due to necessity and complexity of the topic, but this research has gained an appropriate answer through the optimum way. Finally, all of available and proposed camping points have been prioritized in a table, and consequently, the results led to open up new horizons in the field of tourism services development and promotion.</span>طبق آمارهای ارگانهای ذیربط غالب مسافرتهای گردشگری از طریق زمین و غالباً بهوسیله<br />اتومبیلهای شخصی است . این امر سرمایهگذاری در بخش استراحتگاههای گردشگری بینراهی،<br />خصوصاً در منطقهای شمالی کشور که از امکانات طبیعی و بالقوه بهرهمند است را کاملاً توجیه میکند،<br />لیکن فقدان طرح توسعه بر اساس چارچوب مشخص اولویتدهی مستدل و علمی پس از احداث و<br />بهرهبرداری این مجموعهها کاملاً محسوس است.<br />بهطور قطع بررسی موضوع و جهتدهی به اعتبارات سرمایهای که در این راستا هزینه میشود،<br />اهمیت ویژهای دارد لیکن به مواردی چون کاهش تصادفات و حوادث بین جادهای، افزایش کیفیت<br />سفر و توسعه صنعت گردشگری برای عموم مردم از جمله نتایج توسعه اندیشیده شده این استراحتگاهها<br />میتواند باشد.، ایجاد مشاغل جدید و برنامهریزی جهت هدفمندی اوقات فراغت نیز اشاره کرد.<br />در این پژوهش نخست با بررسی وضع موجود و ارائه نقاط جدید پیشنهادی ، به عوامل اصلی<br />اولویتدهی به مراکز استراحتگاهی بینراهی پرداخته شده و در نهایت با اشاره به سابقه مطالعات انجام<br />شده در این زمینه سه سطح اصلی برای استراحتگاهها معرفی و 3 ضریب وزنی برای سطوح مذبور پیشنهاد<br />1 بر اساس (AHP) و در نهایت جدول اولویتدهی استراحتگاهها از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی<br />نقاط پیشنهادی و موجود ارائه شده است. مسلماً با توجه به ضرورت و پیچیدگی موضوع یک مقاله<br />پاسخگوی تام و کامل تمامی مسائل موجود در این زمینه نمیباشد لیکن در این پژوهش سعی شده است<br />تا با انتخاب روشی بهینه به گشایش یک افق جدید در زمینه توسعه و ترویج خدمات گردشگری در<br />جهت ساماندهی بخش مهمی از اعتبارات گردشگری دست یافت.https://tms.atu.ac.ir/article_4166_6abf698e0fb48111497e356892341566.pdf