دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520141122Evaluation of the Strategy Implementation Obstacles in Tourism Industryارزیابی موانع پیاده سازی استراتژی در صنعت گردشگری7331099FAنادرمظلومیهیات علمی دانشگاه علامه طباطباییسید حسینجلالیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی( ره)Journal Article20140417The tourism policymaking formulated through tourism development acts and national and/or regional comprehensive plans, is an important tool for strategic development of tourism. However, challenges in the execution phase often hinder attaining the stated goals. The present research, as an empirical study aims to evaluate and prioritize these obstacles. A total 16 factors were drawn from the previous studies and <br /><span style="font-family: Times New Roman;">experts’ views, and hence offered in a questionnaire to senior </span><span style="font-family: Times New Roman;">consultants and experts of Iran Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization (ICHHTO) to be prioritized. Findings from Fuzzy TOPSIS showed that improper resource allocation, unclear executive policies, inefficient communication systems, and unsuitable facilities and accommodations are the frontrunner obstacles in the way of proper strategy implementation in tourism industry.</span> <br />: <br /><span style="font-family: Times New Roman;">.</span> <br />سیاست گذاری گردشگری، در قالب اسناد توسعهی گردشگری و برنامههای جامع ملی و <br />منطقهای، ابزاری مهم برای توسعهی استراتژیک این صنعت به شمار میآید. بااینوجود، <br />چالشهای اجرایی اغلب مانع از تحقق اهداف تصریح شده در استراتژیهای صنعت <br />گردشگری <br /> <br /><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">میگردد. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و رتبهبندی موانع پیاده سازی استراتژی</span></span> <br />در صنعت گردشگری در قالب یک پژوهش کاربردی و پیمایشی تعریف شده است. برای <br />دستیابی بدین هدف، پس از بررسی پیشینهی تحقیقاتی و بهرهگیری از نظرات خبرگان، <br />شانزده عامل به عنوان موانع پیادهسازی استراتژی در صنعت گردشگری موردنظر قرار <br />گرفت و پرسشنامهی پژوهش برحسب موانع شناسایی شده در اختیار گروهی از مشاوران و <br />کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری قرار گرفت. نتایج حاصل از <br />تحلیلهای آماری به وسیله ی روش تاپسیس فازی نشان میدهد تخصیص غیر بهینه ی <br />منابع، سیاستهای مبهم اجرایی، نظام ارتباطات ناکارآمد و نیز زیرساختهای فیزیکی و <br />تسهیلات اقامتی نامناسب مهم ترین موانع پیادهسازی استراتژی و سیاستهای صنعت <br />گردشگری هستند. <br /> https://tms.atu.ac.ir/article_1099_e6ebed85d24e6d69b8fb74a7e9e7cc59.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520140121The Role of Advertising and Word of Mouth in Promoting Destination Brand Equity of Isfahanنقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقاء ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان34681100FAزهرهدهدشتیعضو محترم هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی( ره)سجادخانیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)امیناجلیکارشناس مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20130116The word-of-mouth (WOM) and non-conversational advertising are two well-established methods to attract tourists to destinations. Since the tourism product is mostly untestable before it is used, the role of advertisement is fortified. Consequently, the present research explores the impact of conversational and non-conversational advertising on promotion of brand equity in the touristic city of Isfahan. <br />A questionnaire survey was conducted on a sample of 384 potential tourists to Isfahan. <br />Data were analyzed through SEM and CFA by making use of SPSS and LISREL softwares. Results demonstrated that advertisement had <br /><span style="font-family: Times New Roman;">no significant bearing on the destinations’ brand image, while </span><span style="color: #222222; font-family: Times New Roman;"><span style="color: #222222; font-family: Times New Roman;">at a 99 percent </span></span><span style="font-family: Times New Roman;">confidence level, WOM and customer experience showed a significant effect.</span> <br />Also, a significant impact was found exerting from conversational and non-conversational advertisement on customer experience. Customer experience itself influences brand equity, and the brand image affects destination brand equity, all at a 99 percent confidence level. <br /> یکی از عوامل اصلی در بازاریابی توریسم، جذب گردشگران به منطقه موردنظر از طریق <br />تبلیغات و تبلیغات دهان به دهان )شفاهی( است. ازآنجاکه مصرف کنندگان بسیاری از <br />محصولات، به ویژه در حوزه خدمات نمی توانند قبل از بازدید و به اصطلاح مصرف مورد <br />ارزیابی قرارداد، ازاین رو لزوم توجه به نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در بهبود و ارتقا <br />ارزش ویژه برند مقصد گردشگری، از عوامل مؤثر در جذب و حفظ گردشگران به منطقه <br />گردشگری است و باید به عنوان یک عامل <br /> <br /><span style="font-family: B Lotus; font-size: medium;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: medium;">اساسی </span></span><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">در بازاریابی گردشگری موردتوجه قرار</span></span> <br />گیرد. <br />تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و به منظور جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامهای <br />که به طور ترکیبی از منابع مختلف موجود در ادبیات تحقیق، طراحی شده است. به منظور <br />دستیابی به اهداف تحقیق، نمونه ۴۸۳ نفری از گردشگران بالقوه شهر اصفهان انتخاب <br />گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها نیز از آزمون های مدلسازی معادلات ساختاری <br />( <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">SEM </span></span><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">(، تحلیل عاملی تأییدی ) </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">CFA </span></span><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">( و دو بسته نرمافزاری </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">SPSS </span></span><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">و </span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">LISREL </span></span><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;"><span style="font-family: B Lotus; font-size: large;">به کار</span></span> <br />گرفته شدند. <br />شفاهی و تجربه مشتری در سطح اطمینان 99 درصد تأثیر معنی داری بر تصویر برند مقصد <br />دارند. همچنین تبلیغات و تبلیغات شفاهی در سطح اطمینان 99 درصد تأثیر معنی داری بر <br />تجربه مشتری دارند و تجربه مشتری در سطح اطمینان 99 درصد بر ارزش ویژه برند <br />تأثیر معنی داری دارد و نهایتاً تصویر برند در سطح اطمینان 99 درصد بر ارزش ویژه برند <br />مقصد گردشگری تأثیر معنادار داشته است.https://tms.atu.ac.ir/article_1100_3f6b94d90ef2c0e7f7e9ad851cf20f56.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520150622Evaluating the Ecotourism Potentials of Protected Areas in Attaining Sustainable Tourism Development
(Case study: Jahannama Protected Area, Gorgan)توان ها و قابلیت های اکوتوریستی مناطق حفاظت شده محیط زیست در جهت توسعه پایدار بررسی (مطالعه موردی: منطقه ی حفاظت شده جهان نمای گرگان)70861102FAامیرصابریعضو محترم هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییعلیرضاصالحی کارونیانکارشناس ارشد برنامه ریزی توریسمزینبصالحی کارونیانکارشناس ارشد جغرافیای سیاسیJournal Article20141102Ecotourism can be defined broadly as nature tourism with a responsible stance in face of environment. In planning for ecotourism, sustainable development is of prime value. <br />The present research assesses the capabilities and ecotourism potentials of Jahannama Protected Area, and projects insights into priorities for ecotourism planning. <br />Data were gathered through desk research, field observation, and questionnaire survey from local communities (364 individuals) and 20 experts. <br />Inferential statistics revealed a significant relationship between natural <br /><span style="font-family: Times New Roman;">attributes and their impact on tourists’ motivations for visiting </span><span style="font-family: Times New Roman;">attractions. Also the tourists acquaintance with the place was proved </span><span style="font-family: Times New Roman;">to raise tourists’ visit</span><span style="font-family: Times New Roman;">ing motivations.</span> <br />Keywords: <br /> <br />Ecotourism can be defined broadly as nature tourism with a responsible stance in face of environment. In planning for ecotourism, sustainable development is of prime value. <br /> <br />The present research assesses the capabilities and ecotourism potentials of Jahannama Protected Area, and projects insights into priorities for ecotourism planning. <br /> <br /> <br />Inferential statistics revealed a significant relationship between natural <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">attributes and their impact on tourists’ motivations for visiting </span><span style="font-family: Times New Roman;">attractions. Also the tourists acquaintance with the place was proved </span><span style="font-family: Times New Roman;">to raise tourists’ visit</span><span style="font-family: Times New Roman;">ing motivations.</span> <br /> <br />ecotourism capabilities, Protected Area, Jahannama Protected Area in Gorgan <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> اکوتوریسم در یک تعریف کلی عبارت است از گسترش توریسم طبیعت بر مبنای <br />مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست است و هرگونه برنامه ریزی اکوتوریسم رسیدن، به <br />توسعه پایدار از اولویت برخوردار است. تحقیق حاضر با عنوان بررسی قابلیت ها و <br />توانمندی های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده جهان نما بر آن است با برنامه ریزی <br />اکوتوریستی و شناخت اولویت ها به توسعه ی پایدار نائل آید. منطقه حفاظت شده جهان نما <br />در رشته کوه های البرز در جنوب استان گلستان قرار دارد. این منطقه دارای چشم اندازه ای <br />زیبا و آب وهوای مناسب بوده و از پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری غنی و آثار <br />باستانی زیادی برخوردار است منطقه جهان نما با 03603 هکتار و وجود بیش از 03 چشمه <br />آب و مناظر بکر طبیعی از مناطق مثال زدنی حفاظت شده در شمال کشور به شمار می آید <br />که وجود همین مؤلفه ها سبب اهمیتی اکوتوریستی این منطقه شده است. در این پژوهش <br />سعی بر این است با بررسی توانمندی های این منطقه که شامل ویژگی های طبیعی، کسب <br />درآمد مردم بومی محلی و شناخت گردشگران از منطقه است به تأثیرات این موارد بر <br />انگیزه ای ورود گردشگران به منطقه پرداخته شود. این تحقیق با روش کتابخانه ای و <br />اسنادی و با مشاهدات میدانی و ابزار پرسش نامه به جمع آوری اطلاعات از ساکنان بومی و <br />کارشناسان مربوطه پرداخته شد.تعداد نمونه موردبررسی 080 نفر است که 060 نفر از <br />ساکنین محلی و 03 نفر دیگر از کارشناسان انتخاب شده اند نمونه گیری با استفاده از جدول <br />مورگان صورت گرفته است. در این تحقیق بر اساس مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق <br />فرضیاتی مطرح شده که نتایج آزمون های آماری آن ها نشان دهنده ی آن است که بر اساس <br />وجود ویژگی های طبیعی و تأثیرات آن بر انگیزه ورود گردشگران به منطقه، رابطه ی <br />معناداری وجود دارد که سبب ورود گردشگران به منطقه ی جهان نما می گردد. همچنین <br />شناخت مردم از منطقه باعث افزایش انگیزه ی گردشگران جهت ورود و افزایش درآمد <br />ساکنان بومی محلی شده است <br /> <br /> <br /> https://tms.atu.ac.ir/article_1102_66af207443b226787163f7224bdef585.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520150622Evaluation of Geotouristic Potentials of Geomorphosites in Mahabad Countyارزیابی توانمندیهای ژئوتوریسمی ژئومورفوسایتهای شهرستان مهاباد881141109FAمهرانمقصودیدانشیار ژئومورفولوژی دانشکده جغرافیادانشگاه تهرانمحسنبرزکاردانشجوی کارشناسی ارشد هیدروژئومورفولوژی دانشگاه تهرانموسیعباسیدانشجوی کارشناسی ارشد هیدروژئومورفولوژی دانشگاه تهرانانورمرادیدانشجوی کارشناسی ارشد هیدروژئومورفولوژیدانشگاه تهرانJournal Article20140421Geomorphotourism is a branch of <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman;">geosciences and tourism studies, which studies the geomorphosites or geomorphological special locations.</span> <br />In this research geotourism potentials of geomorphosites in Mahabad county were analyzed based on new techniques such as Comanescu method and field studies. <br />Values resulted from each method were compared with each other, and the scientific, cultural, economic, management, and beauty values of the sites were analyzed by Comanescu method. <br />Geotouristic valuation of each Geomorphosite is of paramount importance in tourism planning and investment respecting the geomorphotouristic potentials of the area. <br />Among the examined landforms, Saholan water cave was found to have the highest score of 75.ژئومورفوتوریسم، یکی از گرایش های علمی در ارتباط مشترک با حوزه علوم و <br />گردشگری است که اساس آن شناخت ژئومورفوسایتها یا مکانهای ویژه <br />ژئومورفولوژیک است. در این پژوهش با بهرهگیری از روشهای جدید به ویژه با تأکید بر <br />روش کامنسکو و بررسیهای میدانی قابلیت ژئومورفوسایتهای شهرستان مهاباد <br />ارزیابی شده است. در این تحقیق، تحلیل ژئومورفوسایتهای انتخابی بر اساس ارزشهایی <br />است که توسط هرکدام از روشهای ارائه شده حاصل آمده و سپس بر اساس روش <br />کامنسکو ارزشهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، مدیریت و بهرهبرداری و زیبایی آنها <br />موردبررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از روش کامنسکو با سایر روشها نیز مقایسه <br />گردیده است. اساساً ارزشگذاری هر ژئومورفوسایت نقش قابل توجهی در برنامهریزی <br />متناسب با پتانسیلهای ژئومورفوتوریستی منطقه و نیز سرمایهگذاریهای عمرانی جهت <br />جذب گردشگر فراهم خواهد کرد. نتایج تحقیق نشان داد از میان لند فرم های موردبررسی <br />غار آبی سهولان با جمع امتیاز 57 بیشترین امتیاز را در مقایسه با سایر ژئومورفوسایتها <br />به خود اختصاص داده است.https://tms.atu.ac.ir/article_1109_c5912a7b1cd6087b97f9201c331c86e3.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520150622The Role of Tourism in Creating Employment in Khorasan Razavi Provinceنقش صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال در استان خراسان رضوی1061411111FAهادیرفیعی دارانیعضو هیات علمی جهاد دانشگاهی مشهدجوادبراتیپژوهشگر جهاد دانشگاهی مشهد و دانشجوی دکتریJournal Article20140215Investment is a highly important economic variable that its increase or decrease can be a main cause of boom or recession in different economic sectors. It is also considered one of the most fundamental push factors in developing economic sectors. <br />Tourism <br /><span style="font-family: Times New Roman;">industry has a big share in Khorasan Razavi Province’s </span><span style="font-family: Times New Roman;">revenues. This papers aims to evaluate the impacts of tourism invesment on employment levels. In doing so, the study made use of an updated input </span><span style="font-family: Times New Roman;">– </span><span style="font-family: Times New Roman;">output (IO) table of Khorasan Razavi Province, and RAS method to develop and update the IO table.</span> <br />Results demonstrate that a one percent increase in the tourism investment (in Hotels and Restaurants), generates as many as 15,316 employment opportunites in the overal economy of the province, out of which 534 jobs are directly in tourism sector (equivalent to 3.5 % of total employment). The employment resulted from a one percent increase in the value-added of tourism, reflects a 58 percent share of employment in tourism sector and 42 percent in other activities.سرمایه گذاری یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی است که افزایش و یا کاهش آن به عنوان <br />اصلی ترین عامل بروز رونق و یا رکود اقتصادی می باشد و در بخش های مختلف اقتصادی، <br />سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین عامل تحرک و توسعه آن بخش مطرح می باشد. صنعت <br />گردشگری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی استان خراسان رضوی است که قابلیت <br />برنامه ریزی و استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی استان را برای توسعه این بخش و <br />همچنین کل استان، دارا است. هدف اصلی این مطالعه بررسی آثار سرمایه گذاری در صنعت <br />گردشگری بر سطح اشتغال و میزان اشتغال زایی آن می باشد. برای این منظور از جدول <br />داده ستانده بروزرسانی شده استان خراسان رضوی استفاده شده است. در این مطالعه برای <br />تدوین و به روز رسانی جدول داده ستانده، از روش راس استفاده شده است. نتایج نشان <br />می دهد افزایش یک درصدی در سرمایه گذاری صنعت گردشگری )هتل و رستوران(، 51351 <br />نفر اشتغال در سطح اقتصاد استان ایجاد می کند که از این میان، 135 نفر شغل در صنعت <br />گردشگری )معادل 3.1 درصد کل اشتغال ایجادی( ایجاد خواهد شد. همچنین اشتغال <br />ایجادی برای افزایش یک درصدی در ارزش افزوده صنعت گردشگری، بیانگر سهم 15 <br />درصدی اشتغال در خود بخش گردشگری و 54 درصدیدر سایر فعالیت ها می باشد.https://tms.atu.ac.ir/article_1111_3b006b09d9f57d2ee29da2bf2912157a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492520150622Assessing the Tourism Potentials of Dissolution Landforms, Based on Pralong and Pralong Modified Models (Cocean), Case Study: Sarab, Seyed-Isa and Chehel-Peleh Caves)ارزیابی پتانسیل گردشگری لندفرم های انحلالی بر اساس مدل اصلاح شده پرالونگ کوچین( و مدل پرالونگ )مطالعه موردی: سه غار سرآب، سید عیسی و چهل پله در استان چهارمحال و بختیاری1421581112FAهایدهآرااستاد گروه مناطق خشک و بیابانی دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنانشعلهشاهوردی قهفرخیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته بیابان زدایی دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنانپوریاخرازیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته بیابان زدایی دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنانمحمد کیاکیانیانعضو هیات علمی دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنانJournal Article20140215Dissolution landforms as geomorphosites with high tourism potentials can play a boosting role in tourism industry of a country. <br />This paper aims to evaluate the geo-tourism potentials of three caves in Chaharmahal-Bakhtiari Province, namely Sarab, Seyed-Isa and Chehel-Peleh which were selected out of 60 landforms identified across the province. <br />The paper made use of Prolong and Prolong Modified Models. With regard to research tools, this study mainly employed topographic and geological maps, field examination data and questionnaires. <br />Findings revealed a difference in the tourism values resulted from the two models. Based on Prolong Model, Sarab Cave indicated the highest tourism value of 15.75, with Chehel-Peleh and Seyed-Isa in the second and third place respectively. However, according to Prolong Modified Model, Sarab and Seyed-Isa were the tلندفرم های انحلالی از جمله ژئومورفوسایتهایی هستند که از قابلیت های گردشگری <br />بالایی برخوردارند و می توانند در صنعت گردشگری کشور نقش بسزایی را ایفا کنند. در <br />همین رابطه در استان چهارمحال و بختیاری حدود 06 مورد از این لندفرم ها مورد <br />شناسایی قرار گرفته <br />دارای اولویت اول به لحاظ پتانسیل های گردشگری می باشد و غار چهل پله و <br />سید عیسی در الویت دو و سوم قرار دارند اما بر اساس نتایج مدل پرالونگ دو غار سرآب <br />و سید عیسی جزو غارهای با جاذبه بالای منطقه بوده و انتظار می رود در راستای ارتقای <br />سطح گردشگری پایدار در استان و کشور مورد توجه بیشتر مسئولین و محققان قرار <br />گیرند. <br />است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی توانمندی سه غار <br />سرآب، سید عیسی و چهل پله واقع در استان چهارمحال و بختیاری از نظر ژئوتوریستی با <br />استفاده از روش های پرالونگ و اصلاح شده پرالونگ )کوچین( می باشد. جهت دستیابی <br />به این هدف نقشههای توپوگرافی، نقشههای زمین شناسی، نتایج حاصل از بازدیدهای <br />میدانی و پرسشنامه به عنوان داده ها و ابزارهای اصلی پژوهش بوده اند. نتایج حاصل از این <br />دو روش نشان داد که بر اساس روش کوچین غار سرآب با امتیاز ارزش گردشگری نهاییhttps://tms.atu.ac.ir/article_1112_a38206c8295c70507cb7b939d34e8dff.pdf