دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023Potential of Adventure Tourism in Iran’ deserts Using S.W.O.T. Analysis Modelظرفیت گردشگری ماجراجویانه درکویرهای ایران با استفاده از تکنیکS.W.O.T1221899FAعلیخاکساریعضو محترم هیات علمی دانشگاه علامه طباطباییمعصومهدهقانیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقهای دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131031The rise in urbanization and separation of the human being from the nature and Becker environment caused him turn to the nature and pay special attention to ecotourism on holiday. Growth of ecotourism has led to emergence of different types of tourism based on nature, one of these types is adventure tourism and in recent years, demands for that are increased in tourism market. Due to various climates which exist in Iran, this country has ability and potential capacity to receive adventure tourist in several area. One of these adventure tourism areas is desert trekking which according to the zone area of Iran, variety of geomorphology of these regions and existence of rare flora and fauna, there is favorable context for the expansion of this kind of tourism. This study by using S.W.O.T technique and determination of strength, weakness, opportunity and threat points has evaluated capacity of this tourism. Performed Analyzes show existence of favorable conditions in Iran’ kefir for booming these kinds of tourism which by appropriate planning in addition to reinforcing weakness points and use of opportunity, can overcame threat and flow this potential capability.گسترش روند شهرنشینی و دوری انسان از طبیعت و محیطهای بکر سبب روی آوردن وی به طبیعت و توجه <br />ویژه به طبیعتگردی در ایام تعطیلات شده است. رشد طبیعت گردی منجر به پیدایش انواع گوناگونی از <br />گردشگری مبتنی بر طبیعت شده است که یکی از این اقسام گردشگری ماجراجویانه می باشد ودر سالهای <br />اخیر، تقاضا برای آن در بازار گردشگری رو به ازدیاد است. به دلیل تنوع اقلیمی که در ایران وجود دارد، <br />این کشور دارای توانایی و ظرفیت بالقوه ای برای پذیرا شدن گردشگران ماجراجو در زمینه های متعدد <br />است، یکی از این زمینه های گردشگری ماجراجویانه، کویرنوردی است که با توجه به وسعت مناطق <br />کویری ایران و تنوع ژئومورفولوژیکی این مناطق و وجود گونههای گیاهی و جانوری کمیاب زمینه <br />و تعیین <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">S</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">W</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">O</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">T </span></span> <br /><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">مساعدی برای رونق این نوع گردشگری وجود دارد. این مطالعه با استفاده از تکنیک</span> <br />نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به ارزیابی ظرفیت این مناطق پرداخته است. تجزیه و تحلیلهای انجام <br /> <br />شده حاکی از وجود شرایط مطلوب درکویرها ی ایرا ن برا ی رون ق ای ن نو ع گردشگر ی است ک ه با <br /> <br />برنامهریزی مناسب ضمن تقویت نقاط ضعف و استفاده از فرصتها می توان بر تهدیدها غلبه کرد و این <br /> <br />توانایی بالقوه را به جریان انداخت. <br /> <br /> https://tms.atu.ac.ir/article_1899_17d18bfba6e28265477f1073089aaf5c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023Behavioral Effective Factors of Adopting Online Shopping in the Airline Industryعوامل موثر رفتاری بر پذیرش خرید اینترنتی در صنعت هواپیمایی23461907FAعلیرضاحدادیانعضو محترم هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ایرانامیرحسینباقریه مشهدیباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگانفاطمههنرور باوجداندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایرانJournal Article20140510Today, online purchasing of airline ticket experience substantial growth in Iran in which understanding customer behavior about this technology is necessary for airlines to improve marketing and sales strategies that enable them to retain and attract customers. So, the present study aimed to gain more insight into the most important factors affecting air travelers’ acceptance to use online reservation system of airline ticket. Hence, this paper is application and descriptive–correlation in terms of purpose and methodology. The statistical population includes departure passengers of Mashhad int’l airport in domestic flights of September and sample size calculated for 215 passengers. In addition the data gathered by questionnaire about conceptual model that including trust, price, perceived risk, usefulness and website quality; were analyzed using structural equation analysis and Lisrel8.8 Software. The findings indicate that the three factors namely website quality, usefulness and trust directly and perceived risk indirectly affect the willingness of online shopping. Moreover, significant effect of price on the willingness of air travelers to shop online has not been confirmed.امروزه خرید اینترنتی بلیت هواپیما رشد قابل توجهی در کشور دارد. در این میان درک رفتار مشتریان، به<br />منظور بهبود استراتژیهای بازاریابی و فروش، برای شرکتهای هواپیمایی ضروری است. هدف از پژوهش<br />حاضر شناخت مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی توسط مسافران<br />است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مسافران<br />خروجی فرودگاه بین المللی مشهد در پروازهای داخلی شهریور ماه است. نمونه آماری با استفاده از فرمول<br />تعیین حجم نمونه کوکران 215 نفر محاسبه شده است. بدین ترتیب پس از تهیه مدل مفهومی براساس<br />معیارهای اعتماد، قیمت، ریسک ادراک شده، سودمندی و کیفیت سایت اینترنتی و تهیه و توزیع پرسشنامه<br />مورد Lisrel براساس آن، اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار 8.8<br />تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد سه معیار کیفیت سایت اینترنتی، سودمندی و<br />اعتماد بطور مستقیم و ریسک ادراک شده بطور غیر مستقیم بر تمایل به خرید اینترنتی تاثیر گذار هستند.<br />علاوه بر این تاثیر عامل قیمت بر تمایل مسافران هوایی به خرید اینترنتی بلیت مورد تایید قرار نگرفته است.https://tms.atu.ac.ir/article_1907_fb226d2a21d84b166d4284f0290f3659.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023The Survey of the Gap between Existent Work Ethics
and Oral work Ethicsبررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی47921908FAمیرعلیسیدنقویدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدهی مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید محمدمیرتقیان رودسریکارشناس ارشد مدیریت گردشگری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، چالوس، مازندران، ایرانJournal Article20140510Abstract<br />Organizational ethics in hospitality industry is the most important challenge are facing to it players in this industry; as a matter of fact, hotels can make Competitive Advantage by use of ethics in their activities for themselves and/or fall in deterioration by avoidance from it. This study investigates the organizational ethics gap in the hotel industry in Persian International Hotels of Mazandaran at summer of 1393. For analysis of organizational ethics gap, two approaches were examined; employees’ attitude to measure oral organization ethics, guests’ attitude to measure existent organization ethics also were evaluated the relationship between demographic characteristics of employees and guests with organizational ethics and the weight dimensions of organizational ethics from the perspective of population of the study. Population of the study include tow group, employees and guests of four and five stars’ hotels in west of Mazandaran. Measuring instruments of research were tow questionnaires for employees and guests with reliability coefficient (0.920) and (0.959). The statistical analysis was done by SPSS 22.0 and lisrel 8.8. Consequences of the study indicate that there is gap between oral organization ethics and existent organization ethics in Persian International Hotels of Mazandaran. Also finding depicted that, there are most differences between oral organization ethics and existent organization ethics is related to considerate dimension and less differences related to Initiative dimension. And other finding suggested in the form of Conclusions and recommendationsچکیده<br />تحقیق حاضر با هدف بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی در صنعت<br />هتلداری در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار-<br />ستاره)، و پارسیان آزادی خزر (پنج ستاره)، در تابستان 1393 صورت پذیرفت ه است. بدین منظور، دو<br />دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته است: دیدگاه کارکنان برای سنجش اخلاق کلامی و دیدگاه میهمانان<br />ایرانی برای سنجش اخلاق حاکم. همچنین رابطهی بین ویژگیهای جمعیتشناختی و اخلاق سازمانی، و<br />نیز تعیین وزن ابعاد اخلاق سازمانی از دیدگاه جامعههای آماری تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی<br />آماری تحقیق شامل دو گروه کارکنان و میهمانان ایرانی هتلهای مذکور است و ابزار اندازهگیری تحقیق،<br />استفاده از دو پرسشنامه یکی برای کارکنان و دیگری برای میهمانان بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد<br />که میان اخلاق سازمانی کلامی و اخلاق سازمانی حاکم، در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران<br />شکاف وجود دارد و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد روابط سالم و انسانی و کمترین میزان شکاف<br />مربوط بعد ابتکارعمل در کار است.https://tms.atu.ac.ir/article_1908_4759bc1c86f3455b1e01c9320deb0ebf.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023Factors affecting the development of Astro-Tourism
Destinationsعوامل موثر بر توسعه مقصدهای گردشگری نجوم931151909FAمحمد رضارشیدیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطباییحمیدضرغام بروجنیدانشیار گروه آموزشی مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطباییمحمدتقی میرترابیاستادیار گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه الزهرا تهرانJournal Article20131014Abstract<br />This study aims to find the Astro-Tourism potentials and to identify the strategies required for development of this kind of tourism in Iran. The research method which is used in this survey is different regarding different aims we are looking for. It is functional according to the purpose, field study according to the control degree and measurement and descriptive according to the data collecting strategy. Therefore, the method is descriptive-analytic which the required data has been collected and analyzed by distributing the questionnaire and observation. Subsequently, inferential statistics including factor analysis has been used to achieve the aim of this research. The samples of this research were 206 persons were choices from amateurs, professionals and especially tourism experts in sky/star observation tours that were selected by Judgmental sampling. The data and methods of achieving descriptive and inferential statistics, including factor analysis using SPSS software were used. In this study, the questionnaire was composed of total of 35 variables. While considering these variables and ranking them, 7 factors identified by factor analysis. These factors involve 5/00 development infrastructure, 4/18 professional astronomy infrastructure, 3/88 ecological and geographical area/zone, 2/61 physical infrastructure of tourism, 2/43 safety and security, 2/00 preparing particular observing situation, 1/97 recreational tourism infrastructureپژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه مقصدهای توسعه گردشگری نجوم صورت<br />گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ میزان و درجه<br />کنترل، میدانی و از لحاظ نحوة جمع آوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه آماری<br />تحقیق منجمان آماتور، فعالان و متخصصان گردشگری خصوصا در تورهای رصدی بوده که از طریق<br />نمونه گیری قضاوتی تعداد 206 مورد انتخاب شدند. برای تحلیل داد ه ها و دستیابی به اهداف تحقیق از<br />استفاده شده SPSS روشهای توصیفی، تحلیلی و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار<br />است. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 35 متغیر بود، ضمن بررسی این متغییرها و رتبه بندی<br />آنها با استفاده از تحلیل عاملی تعداد 7 عامل شناسایی گردیدند. این عوامل شامل زیرساختهای توسعه با<br />4، زمینه های اقلیمی و جغرافیایی با مقدار / 5، زیرساختهای حرفه ای رصد با مقدار ویژه 18 / مقدار ویژه 00<br />2، زمینه های امنیتی و حفاظتی با مقدار / 3، زیر ساخت های فیزیکی گردشگری با مقدار ویژه 61 / ویژه 88<br />2 و زیرساخت های رفاهی گردشگری با مقدار ویژه / 2، زمینه های ویژه رصدی با مقدار ویژه 00 / ویژه 43<br />1/97 ، هستند.https://tms.atu.ac.ir/article_1909_ef6079e31d26a370369e8e458c7578e7.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023An analysis of tourism service offices’ business
intelligence with fuzzy approachواکاوی هوش تجاری در دفاتر خدمات گردشگری با رویکرد فازی1171421910FAسعیدسعیدا اردکانیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد ، ایرانسیدمحمد موسویکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر، ایرانمیثمشفیعی رودپشتیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه علم و هنر، ایرانJournal Article20141228Abstract<br />Today, many organizations including tourism service offices rely on many systems to start their business and to survive in this complicated competitive environment. Business Intelligence as a system is regarded a competitive advantage and a critical factor in the success of organizations. Business intelligence, by integrating organization’s information and data provides the administrators with the possibility of tracking and controlling the key processes of the organization and is a basis for making effective decisions. After identifying the dimensions, factors and components of business intelligence, this paper goes to the hypothesis testing using methods of statistical analysis, then if the hypothesis is accepted, it will investigate the significant differences between the variances using ratio variance homogeneity test. In case of the absence of significant differences between the variances, the Duncan test agent will be used for sorting and ranking the factors. Finally, using TOPSIS fuzzy techniques, it will rank all the components of business intelligence. This paper comes to the conclusion that Tourism offices, concerning all aspects, have been in an acceptable condition and the human resource factor in the internal dimension and customers in the external dimension have been of the utmost importanceامروزه، بسیاری از سازمان ها از جمله دفاتر خدمات گردشگری بر بسیاری از سیستم ها به منظور راه اندازی و<br />بقا کسب و کار خود در این محیط پیچیده ی رقابتی متکی هستند. هوش تجاری به عنوان سیستمی مطرح<br />است که به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل حیاتی در موفقیت سازمان ها محسوب می شود. هوش تجاری،<br />با استفاده از یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و رد یابی فرایندهای کلیدی سازمان را<br />برای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش می باشد. درمقاله حاضر پس از شناسایی<br />ابعاد، عوامل و مولفه های هوش تجاری، با استفاده از روشهای تحلیل آماری، به آزمون فرضیه ها و در<br />صورت پذیرش فرضیه با استفاده از آزمون همگنی واریانسِ نسبت به بررسی اختلافات معنی داری واریانس<br />عوامل پرداخته شده است. در صورت عدم معنی دار بودن اختلاف بین واریانس ها نیز، از آزمون دانکن<br />فازی به TOPSIS جهت دسته بندی و رتبه بندی عاملها استفاده گردیده و در نهایت با استفاده از تکنیک<br />رتبه بندی مولفه های هوش تجاری پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دفاتر خدمات<br />گردشگری در کلیه ابعاد و عوامل از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده اند به طوری که عامل منابع انسانی<br />در بعد داخلی و مشتریان در بعد خارجی دارای بیشترین اهمیت هستندhttps://tms.atu.ac.ir/article_1910_e3d1761f694e23519a56ac96ecf159fe.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-329492720141023Trend of the Tourism Climatic Index in Isfahan Cityروند شاخص اقلیمی گردشگری در شهر اصفهان1431641911FAامیرحسینحلبیاندانشیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانلالهپورعیدی وندکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه اصفهانJournal Article20150221Abstract<br />The tourism industry is humankind possesses certain features that make it distinct from economic activities. Tourism is a multifaceted activity and one of the most complex businesses with regard to human geography. The effect of climate on tourism demand and satisfaction of tourists make up this factor as one of the most important factors influencing decisions to be considered for planning and choice of residence. One of the factors affecting the life, welfare and human health, atmospheric and climatic conditions. The aim of this study was to investigate the tourism climate index (TCI) of the stations separately each month (1970 to 2013).For this purpose, the daily statistics of the parameters (maximum daily temperature, minimum relative humidity, daily mean temperature, mean relative humidity, total precipitation, average number of sunny days and average wind speed of other information) is extracted from the database for each month Meteorological Organization TCI index was calculated separately in the course of 36 years. Test for trend analysis of these indicators - Kendall and Sen's stick. The results of this study show that the tourism climatic index of the station in February, June and October, the trend is positive and significantگردشگری فعالیتی چند وجهی است و از پیچیده ترین کسب و کارهای بشری با توجه به موقعیت جغرافیایی<br />است. تاثیر اقلیم بر تقاضای گردشگری و رضایت گردشگران باعث گردیده تا این عامل به عنوان یکی از<br />مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری ها جهت برنامه ریزی و انتخاب محل اقامت محسوب شود. یکی از<br />عوامل موثر بر زندگی، آسایش و سلامتی انسان، شرایط جوی و اقلیمی است. هدف از انجام این پژوهش<br />در اصفهان به تفکیک هرماه در یک دوره آماری ( 1970 (TCI) بررسی روند شاخص اقلیمی گردشگری<br />تا 2013 ) است. بدین منظور آمار روزانه ایستگاه اصفهان برای پارامترهای(حداکثر دمای روزانه، حداقل<br />رطوبت نسبی، میانگین روزانه دما، میانگین رطوبت نسبی، مجموع بارندگی، میانگین تعداد ساعات آفتابی<br />در روز و میانگین سرعت باد) از بانک اطلاعاتی سازمان هواشناسی استخراج شده سپس برای هر ماه به طور<br />sen`s محاسبه گردید. جهت تحلیل روند این شاخص از آزمون من- کندال و TCI جداگانه شاخص<br />استفاده گردید. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد که شاخص اقلیمی گردشگری در اصفهان<br />در ماههای بهمن، خرداد و مهر دارای روند مثبت ومعنی دار می باشد.https://tms.atu.ac.ir/article_1911_0555999e9f591f715277522af2564c22.pdf