دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621An institutional Analysis of Tourism Business Environment and Entrepreneurship of Iranتحلیلی نهادگرایانه بر فضای کسب و کار و کارآفرینی بخش گردشگری ایران1341120410.22054/tms.2020.42394.2139FAمحمدرضافرزیندانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیمحمودحسن پوردانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2167-2039سید مجتبیمحمودزادهاستادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-2035-0801علیعرب مازار ِزدیاستادیار گروه برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190430The analysis of the quality of the business environment and tourism entrepreneurship is one of the most important preconditions for improving the tourism business environment. In this regard, the new institutional economy, which focuses on the institutional environment, interprets the relations of tourist actors, which undeniable influence of government, laws and governance structure is undeniable. In this research, an explanation of the factors influencing the institutional environment of the tourism sector has been attempted with the concept of institutionalism and a qualitative approach (thematic analysis). Therefore, through in-depth interviews with 24 economic and tourism experts, institutional factors affecting the business environment and tourism entrepreneurship were identified and explained. The results of the research identified three main themes: the legal system, government policies and science and technology with their sub-themes, It was identified that the business environment of tourism is affected by them and the management and organization...تحلیل کیفیت فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری یکی از مهمترین مقدمات بهبود فضای کسب و کار گردشگری است. در این خصوص اقتصاد نهادگرای جدید که بر محیط نهادی تمرکز دارد، روابط بازیگران گردشگری را در چارچوب محیطی تفسیر میکند که تأثیر دولت، قوانین و ساختار حاکمیت در آن غیر قابل انکار است. در این پژوهش تلاش شده است تا با مفهوم نهادگرایی و با رویکرد کیفی (روش تحلیل مضمون یا تم) تبیینی پایهای از عوامل موثر در محیط نهادی بازار بخش گردشگری ارائه شود. لذا با استفاده از مصاحبه عمیق با 24 نفر از خبرگان اقتصادی و گردشگری،عوامل نهادی مؤثر بر فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری شناسایی و تبیین شد.نتایج تحقیق سه تم اصلی،سیستم قانونی،سیاستهای دولت و علم و فناوری با تمهای فرعی آنها،شناسایی شد که محیط کسب و کار گردشگری متاثر از آنها است و مدیریت و سازماندهی این عوامل میتواند در بهبود و ...https://tms.atu.ac.ir/article_11204_b927cadda9c78304dd8269d636cd24ad.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Compilation and Priority Assessment of Scenarios Affecting the Future of Sustainable Tourism in Kerman with the Futures studies Approachتدوین سناریوهای مؤثر بر آینده گردشگری پایدار شهرکرمان با رویکرد آیندهپژوهی35601120510.22054/tms.2020.33013.1953FAاسماعیلعلی اکبریاستاد، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایراننفیسهمرصوصیدانشیار، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.لیلاجلال آبادیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، مرکز دکتری دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران0000-0001-6057-4653Journal Article20180604This article has identified and compiled the future scenarios of tourism in Kerman in the perspective of 1410 with a future studies approach. The data has been developed with documentary and survey methods and in processing those from the Delphi method, structural analysis and Startup Wizard have been used. The statistical population includes fifteen scientific and executive elites of Kerman who, after the initial discussion sessions, weighing and identified 15 contingent status of the propellant factor in formulating scenarios. <br />The results show that 80 percent of Kerman tourism situations in the future are favorable and 20 percent are stable and critical. Kerman city is facing three groups of tourism development scenarios in the future. The most desirable scenario is the first group, which is based on the foundation of competitiveness, axial plan and symmetrical developmentاین مقاله سناریوهای آینده گردشگری شهر کرمان در افق 1410 را با رویکرد آینده پژوهی شناسایی و تدوین کرده است. داده ها با روش های اسنادی و پیمایشی تهیه شده و در پردازش آنها از روش دلفی، تحلیل ساختاری و Scenario Wizard استفاده شده است. جامعه آماری شامل پانزده نفر از نخبگان علمی و اجرایی شهر کرمان است که پس از جلسات بحث اولیه 15 وضعیت محتمل عوامل پیشران در تدوین سناریوها را وزن دهی و شناسایی کرده اند.<br /> نتایج نشان می دهد 80 درصد وضعیت های گردشگری کرمان در آینده مطلوب و 20درصد ثابت و بحرانی است. شهر کرمان با سه گروه از سناریوهای توسعه گردشگری در آینده روبروست. مطلوب ترین سناریو گروه اول است که بر شالودۀ رقابت پذیری، برنامه محوری و توسعه متوازن استوار است. https://tms.atu.ac.ir/article_11205_27f3597941ad077f905407c8c303819f.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621The Impact of Quality Relationship with the Customer on Customers Loyalty in the Restaurant Industry (Case Study: Akbar Joojeh Restaurants Chain)تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر وفاداری مشتریان در صنعت رستوران داری61941120610.22054/tms.2020.36904.2035FAصادقصالحیدانشیار جامعه شناسی محیطی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانجعفربهاریدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران0009-0005-2533-5928سمیرامحمذیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایرانJournal Article20181026This study aimed to study the impact of quality relationship with the customer on customers’ loyalty in three branches of Akbar joojeh restaurants chain (Gorgan, Sari and Tehran). A non-random sampling method was utilized to select some customers of Akbar joojeh restaurants chain and the required data was collected by questionnaire. This study applied survey method and structural equation modeling through the Smart PLS software to analyze data. The statistical population of this research includes all customers of Akbar joojeh restaurants chain. The result of the study shows that the quality relationship with the customer has a positive and significant effect on customers’ loyalty. The results also revealed that of different dimensions of quality rwelationship with the customer, the variable of customer satisfaction has the largest amount of path coefficient and its impact on customers’ loyalty is higher than other variables.تحقیق حاضر با هدف تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر وفاداری مشتریان در صنعت رستوران داری انجام شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی و از بین مشتریان رستوران های زنجیره ای اکبر جوجه در سه شهر گرگان، ساری و تهران انتخاب شدند. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده که ابزار جمع اوری اطلاعات آن، پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کیفیت رابطه با مشتری و هر یک از ابعاد آن تأثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان دارند. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان داد که در مقایسه با سایر متغیرها، متغیر رضایت مشتری، بیشترین تاثیر را بر وفاداری مشتریان بیشتر داشته است.https://tms.atu.ac.ir/article_11206_c7042471bf94f35b69ea6fb9a1b55f85.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Analysis of the Content Structure of the Tourism Management Studies Journal by Using the text Mining Techniqueتحلیل ساختار محتوایی فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری با استفاده از تکنیک متنکاوی971271121110.22054/tms.2020.42515.2141FAزهرهدهدشتی شاهرخدانشیار ، مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران0000-0002-4736-224XJournal Article20190429Today, businesses desire to be managed by data driven marketing, in this way, many of them need useful data and of course they need methods for accurate data analysis, text mining is one of the new data analysis techniques used to analyze textual data, textual data For many years, they have remained unused for many reasons, such as large volume and worthlessness or lack of tools for analysis, while these data can provide relevant information from existing trends. In this research, we aimed to investigate the content structure of the Journal of Tourism Management Studies from the Institute of Technology and reviewed the articles published in this research journal from the beginning of 1382 to the end of 1397. Approximately 70 journals containing approximately 250 articles, including 43,100 words that included more than 100,000 times, were analyzed, and the study areas of this quartet in the last 15 years reported.امروزه کسبوکارها و مدیریت بازاریابی روندی به سمت داده محور شدن را میپیمایند و در این مسیر بسیاری از آنها نیازمند دادههای مفید و البته روشهای تحلیل درست دادهها هستند، متنکاوی یکی از فنون نوین تحلیل دادهها میباشد که برای تحلیل دادههای متنی به کار میرود، دادههای متنی برای سالهای طولانی به علل مختلفی چون حجم زیاد و بیارزش تلقی شدن و یا نبود ابزار مناسب برای تحلیل، بیاستفاده باقیماندهاند، درحالیکه این دادهها میتوانند اطلاعات مناسبی را از روندهای موجود ارائه دهند. در این تحقیق با هدف بررسی ساختار محتوایی فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری از متنکاوی استفاده کردهایم و مقالات از سال 1382 تا پایان سال 1397 موردبررسی قرار دادهایم. نزدیک به 70 مجله که مشتمل بر تعداد حدودی 250 مقاله میشدند و تعداد 43100 واژه که بیش از 100000 هزار بار تکرار داشتند مورد تحلیل قرار گرفتند و حوزههای مطالعاتی این فصلنامه در 15 سال اخیر ارائه شده است.https://tms.atu.ac.ir/article_11211_76da8f2ea52a2b706f494fbf1cddece8.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Thematic Network Related to Partner Selection in Strategic Alliances (Study Case: Iranian Medical Tourism Businesses)شبکه مضامین مرتبط با انتخاب شریک در اتحادهای استراتژیک گردشگری پزشکی1291551120710.22054/tms.2020.31013.1903FAعلیشالبافیاناستادیار، مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنانJournal Article20180405Strategic alliances have come to prove instrumental across various industries owing to rapidly evolving and competitive world. Partner selection plays core and key role in any strategic alliance formation and its outcome. Though voluminous studies targeted partner selection in general, the subject has rarely investigated in tourism industry particularly in the context of a tourism type i.e. medical tourism and a specified market i.e. Iran. To this end, 17 medical tourism experts have been recognized by snowball sampling. Data have been gathered through semi-structured interviews and analyzed with Maxqda 10 software based on theme analysis. Findings show that 3 main themes including prior relation and cognition, probing about partner and partner characteristics can affect on medical tourism alliance formation in Iran.اتحادهای استراتژیک به عنوان ابزاری برای ادامه بقا در دنیای رقابتی امروز به امری رایج در میان صنایع مختلف تبدیل شده است. در این میان، انتخاب شریک، از جمله کلیدیترین مراحل در شکلگیری هرگونه اتحادی به شمار میرود. از اینجهت، مطالعات متعددی پیرامون انتخاب شریک و ویژگیهای آن صورت پذیرفته است. نظر میرسد که طرح این موضوع در صنعت گردشگری بخصوص در حوزههایی نظیر گردشگری پزشکی از تازگی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی شبکه مضمامین مرتبط با انتخاب شریک در اتحادهای استراتژیک گردشگری پزشکی در کشور بود. 17 نفر از خبرگان صنعت با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی شناسایی، دادهها از طریق مصاحبه نیمه-ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار Maxqda10 براساس روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد 3 مضمون فراگیر شناخت و ارتباطات، بررسی کردن و ویژگیهای شریک در انتخاب شریک در هنگام شکلگیری اتحاد استراتژیک میان کسب و کارهای گرشگری پزشکی، موثر استhttps://tms.atu.ac.ir/article_11207_9b74642ef629563697f9f97b0a5670fd.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621ustainable Branding Foresight of Coastal Destinations (A Case Study: Chabahar Coastal Area)آینده نگاری برندسازی پایدار مقصدهای گردشگری ساحلی1571951120810.22054/tms.2020.37943.2058FAپروانهپرچکانیاستادیار،گروه برنامه ریزی گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ عبدالرضارکن الدین افتخاریاستاد،گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس سید سعیدهاشمیدانشیار، گروه برنامه ریزی گردشگری، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگJournal Article20181128This research was Expertise-Oriented and is conducted with aim of foresight sustainable branding of coastal tourism destinations via an illustrative-analyzing method. This research makes an effort to response this question that what is the best scenario for the sustainable branding of coastal tourism destination? To do so, after extracting and customizing required indexes and propulsions, variables and the relationships among them were checked, key variables were detected and adoption degree of influential and impressive items was extracted. Then deterministic or effective and two-sided variables, risks, objectives, results, exceptions and sustainable branding adjustment variables were extracted and main scenarios authored according to them and architectured in three local, national and international levels. Also, 3 scenarios are presented with topics of “A transition with a reconstruction and improvement approach”, “Medium with a minimalistic retrieval approach” and “Optimal with a maximum retrieval approach”.این پژوهش، خبره محور بوده و با هدف آینده نگاری و ارائه سناریو مطلوب برندسازی پایدار در مقصدهای گردشگری ساحلی به روش توصیفی- تحلیلی در منطقه ساحلی چابهار انجام شده و درصدد پاسخگویی به این سئوال است که الگوی مطلوب برندینگ پایدار مقصدهای گردشگری ساحلی کدام است؟ لذا پس از استخراج و بومی سازی شاخص ها و پیشران های مورد نیاز، متغیرها و روابط بین آن ها مورد بررسی قرار گرفته، متغیرهای کلیدی شناسایی و میزان سازگاری عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر استخراج گردیده است. متغیرهای تعیین کننده یا تاثیرگذار، دووجهی، ریسک، هدف، نتیجه، مستنثنی و تنظیم کننده برندسازی پایدار استخراج و بر مبنای آن ها سناریوهای متعددی تدوین و در سه سطح محلی، ملی و بین المللی معماری و برای یک بازه زمانی بیست ساله، سه الگوی «گذار با رویکرد بازسازی و بهبود»، «میانی با رویکرد بازآفرینی حداقلی» و «مطلوب با رویکرد بازآفرینی حداکثری» ارائه شده است.https://tms.atu.ac.ir/article_11208_a06e3a8a49a9c2b7dbfd75dcf5b6429f.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Designing the Thematic Network of Halal Brand in Medical Tourism Industryطراحی شبکۀ مضامین برندِ حلال در صنعت گردشگری درمانی1972201121310.22054/tms.2020.30282.1879FAامینعارفیدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، سمنان، ایران0000-0002-6809-6171داودفیضاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، سمنان، ایران.0000-0002-5535-4370بهاربیشمیاستادیار پژوهش گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگریعظیمزارعیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، سمنان، ایران0000-0002-8719-6338Journal Article20180303The purpose of this research is identifying the specific characteristics and the logical benefits of hotel Hospital with Halal brand. The research methodology is based on the philosophical interpretation, fundamental orientation, deductive approach and method of doing is qualitatively. The statistical population in this research was the staff, managers and patients of Gandi Hotel Hospital and Helal Complex of Iran. Sampling was done by judiciary and to extract tangible features and logical benefits with 15 employees and managers and for the extraction of emotional features, 20 patients were interviewed by this hotels hospital. The interview data was analyzed by thematic analysis technique using MAX QDA software. The results of this research are based on the Pyramid brand model which includes 14 tangible features and 67 Logical benefits.هدف این پژوهش شناسایی ویژگی های ملموس و مزایای منطقی برندِ هتل بیمارستان حلال می باشد. روش پژوهش مبتنی بر مبنای فلسفی تفسیری، جهت گیری بنیادی، رویکرد استقرایی و شیوه انجام آن کیفی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کارمندان و مدیران هتل بیمارستان گاندی و مجتمع هلال ایران می باشد. نمونه گیری از طریق نمونه گیری قضاوتی صورت پذیرفت و برای استخراج ویژگی های ملموس و مزایای منطقی با 15 نفر از کارمندان و مدیران، مصاحبه به عمل آمد. داده های مصاحبه نیز به وسیله تکنیک تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAX QDA مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش بر اساس مدل هرم برند شامل 14 ویژگی ملموس (دارایی ها و ارزش های هتل بیمارستان حلال)، 67 مزیت منطقی (شواهد و حقایقی که تایید می کند، ویژگی ملموس وجود دارد و گردشگر می تواند از آن منتفع گردد) می باشد.https://tms.atu.ac.ir/article_11213_bca6bcbd541c5f20c1460c5853cc7d74.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621The Effect of Value Orientations on Friendly Environmental Tourism Behavior Using the Value-Belief-Norm and Expectancy Theories among Tourists Visiting Darband and Darakehاثر جهتگیری ارزشی بر رفتار گردشگری محیطزیستی به واسطه تئوری ارزش عقیده هنجار و نظریه انتظار در میان گردشگران دربند و درکه2212521121210.22054/tms.2020.37757.2147FAیزدانشیرمحمدیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-5838-7592غزالهدارابیکارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانزینبهاشمی باغیکارشناس ارشد و مدرس دانشگاه پیامنور، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران0000-0003-3591-0664Journal Article20190508This study integrates the theory of values of the belief in the stern norm and the theory of expectation, and seeks to determine the model of the environmental behavior of tourists who are busy and dying. The statistical population of the study is tourists in Dareh and Durand in Tehran. In this study, S, PS, S and AMOS software was developed. Findings of the research indicate that the value orientation of the environment and the value orientation of social friendship affect the new ecological paradigm and also the awareness of the consequences on the conservation of the environment is unaffected. In fact, the results of this study showed that the value Play an important role in shaping ecological tourism behaviors at the community level,این مطالعه با ادغام تئوری ارزش عقیده هنجار استرن و تئوری انتظار وروم به دنبال تعیین مدل رفتار محیط زیستی گردشگران دربند و درکه می-پردازد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران درکه و دربند تهران میباشد. در اینپژوهش از نرمافزار اس، پی اس، اس و آموس انجام شده است. یافتهها پژوهش حاکی از آن است جهتگیری ارزشی محیط زیست و جهتگیری ارزشی نوع دوستی اجتماعی بر پارادایم اکولوژیکی نوین تاثیرگذار است همچنین آگاهی از عواقب بر حفظ محیط زیست بیتاثیر میباشد در واقع نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ارزشها نقش مهمی در شکلدهی رفتارهای گردشگری محیط زیستی در سطح جامعه ایفا میکنند، اما باید توجه داشت که ارزش یگانه متغیر هدایت کننده رفتار گردشگر نیست و در کنار آن بایست به نقش متغیرهایی همچون عوامل موقعیتی، نگرش افراد، دانش و آگاهی افراد از موضوع و درک اهمیت آن نیز توجه کرد.https://tms.atu.ac.ir/article_11212_f8a5359e58a063dbd4ad31708bc4284e.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Identifying and Explaining the Reconstruction of Business Models Mix with Corporate Entrepreneurship Approach in Tourism Industryشناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری2532761120910.22054/tms.2020.41213.2121FAامیرمحمدکلابیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسیمینکریمی راددانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20190306Today, the best method to be dynamic to confront the environmental changes, which lead to a deep gap between country’s needs and operation of corporations, is reconstructing the business models. Regarding the importance of reconstruction of business models, acquiring the advantage of competitiveness, the goal of this investigation is identifying the reconstruction of business models mix. The investigation approach is qualitative and developmental in terms of purpose. The statistical sample includes 13 directors who have had the experience of entrepreneurship within the tourism industry. The tool to collect data is interview; to analyze such data, method of content analysis has been selected. What is presented as the result of the investigation is that four main factors of reconstruction corporation’s business models mix with concentration on processes, the major structure and based on profit models, within the framework of 4Cs are corporate culture, corporate social responsibility, creating shared values and capabilities.امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکتها میشود، بازطراحی مدلهای کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدلهای کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکتها، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی و پژوهش بر حسب هدف توسعهای است. نمونۀ آماری شامل 13 نفر از مدیرانی است که تجربۀ کارآفرینی در شرکتهای فعال در صنعت گردشگری را داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه میباشد که به منظور تجزیه و تحلیل دقیق دادهها، شیوۀ تحلیل محتوا اتخاذ شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 4 مؤلفۀ اصلی آمیختۀ بازطراحی مدل کسب و کار شرکتها با تمرکز بر فرایندها، ساختاراصلی و براساس مدل سوددهی، در چارچوب 4Cs عبارتند از: فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک و ظرفیتها.https://tms.atu.ac.ir/article_11209_f26ce6e8d16b4a1d643fc3ac10590d9d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294155020200621Analytical Investigation of Yazd Health Tourism Infrastructure Using Cognitive Mapping Approachبررسی تحلیلی زیرساختهای گردشگری سلامت با رویکرد نگاشت شناختی2272971121010.22054/tms.2020.18955.1525FAمیرمحمداسعدیاستادیار، گروه:مدیریت گردشگری،دانشگده: علوم انسانی،دانشگاه:علم و هنر0000-0002-4933-6774مهدیباصولیاستادیار، گروه:مدیریت گردشگری،دانشگده: علوم انسانی،دانشگاه:جهاد دانشگاهی ،0000-0002-3787-4938مهناز الساداتراسخیکارشناسی ارشد مدیریت گردشگری جهاد دانشگاهی یزدJournal Article20170208Health tourism is a form of tourism. The convenient access to the tourism infrastructures have a great effect on absorbing the health tourists and increasing their settlement in the destination. The current study aims to analyse the health tourism Infrastructure in the city of Yazd. The sample includes: cultural Heritage and Tourism Organization experts, managers of travel agencies and respective doctors. by studying the literature review and experts’ opinions 45 variables in the form of 11 factors were identified. Following, the proposed conceptual model was developed through semi-structured interviews. Then, Cognitive Mapping modeling and Ucient and Cognizer software were used. Finally, the infrastructure including: security, Marketing and Advertising notifications, rules and regulations, Training and travel agencies were considered as the most important factors. The final output was the conceptual model for evaluate and improve the infrastructure of health tourism.یکی از انواع گردشگری، گردشگری سلامت است. دسترسی مناسب به زیرساختهای گردشگری، در جذب گردشگر سلامت و افزایش ماندگاری آنها تأثیر بسزایی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تحلیلی زیرساختهای گردشگری سلامت در شهر یزد میباشد. جامعه آماری تحقیق خبرگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و پزشکان حوزه ی گردشگری سلامت هستند. با بررسی ادبیات موضوع و نظرات خبرگان 45 متغیر در قالب 11 عامل شناسایی گردید. در ادامه مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته ایجاد گردید. سپس از تکنیک نگاشت شناختی و نرمافزارهای Cognizer،Spss،Ucinet استفاده گردید. درنهایت زیرساختهای:1. امنیت 2. اطلاعرسانی بازاریابی و تبلیغات 3. قوانین و مقررات 4. آموزشی 5. دفاتر خدمات مسافرتی مهمترین عوامل شناخته شدند. خروجی نهایی این پژوهش، الگوی مفهومی جهت بررسی و ارتقاء زیرساختهای گردشگری سلامت است.https://tms.atu.ac.ir/article_11210_b419d94ec73efd49f9b8f9fea7ae4c45.pdf