دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320Using the Zaltman Metaphor Elicitation Technique (ZMET) to Map Mashhad Religious Tourism Brandنگاشت نقشه ذهنی افراد نسبت به برند گردشگری مذهبی مشهد با استفاده از روش استخراج استعاره زالتمن (زیمت)1321104410.22054/tms.2020.11044FAکبریبخشی زاده برجاستادیار ، گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایراننسرینجوانشیر گیودانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20181003Religious tourism was one of the oldest and most popular types of tourism in the world and the holy city of Mashhad is the most important religious tourism hub in Iran due to the holy shrine of Imam Reza. Therefore, with the aim of deep understanding of the religious tourism brand of Mashhad, through the cognitive approach and interview-centric approach of the ZMET technique, the cognitive structures of tourists in Mashhad were examined and analyzed to extract the mental map of tourists towards the city of Mashhad. In this regard, 11 students of Allameh Tabatabai University who traveled to Mashhad and had a high level of mental conflict with this city were interviewed. 22 constructs were integrated into the consensus map. The constructs of "Imam Reza Shrine", "Tourist City", "Religious City", "Shopping Centers", "Recreation Centers" and "Hotel" were the main and basic constructs. The most frequent basic construct that had the most contact with the Mashhad brand was the Imam Reza shrine, which was associated with a "feeling of peace" in people. Among the negative construct about the Mashhad brand were "lack of sea" and "extortion and selling counterfeit goods", which were related to the basic constructs of the tourist city and shopping centers, respectively.شهر مقدس مشهد به دلیل بارگاه حضرت رضا (ع) مهمترین قطب گردشگری مذهبی ایران است، از این رو با هدف درک عمیق از برند گردشگری مذهبی مشهد، از طریق رویکرد شناختی تکنیک زیمت ، نقشه ذهنی گردشگران نسبت به شهر مشهد استخراج شد. در این راستا با 11 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که به شهر مشهد مسافرت کرده و درگیری ذهنی بالایی با این شهر داشتند مصاحبه صورت گرفت. 22 سازه وارد نقشه اجماعی شد که سازههای ''حرم امام رضا'' ، ''شهر توریستی'' ، ''شهر مذهبی'' ، ''مراکز خرید'' ، ''مراکز تفریحی'' و ''هتل'' سازههای اصلی و پایه بودند،پرتکرارترین سازهی پایه، سازه حرم امام رضا بود که تداعی کننده ''احساس آرامش'' در افراد بود، از جمله سازه های منفی در مورد برند مشهد ''عدم وجود دریا'' و ''گران فروشی و فروش اجناس تقلبی'' است که به ترتیب به سازه پایه شهر توریستی و مراکز خرید مربوط می شود.https://tms.atu.ac.ir/article_11044_358d30904f23bd19d046a951a0561b5c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320Smart Tourism Destinations:A Systematic Review of Research Using the Paradigm Funnel Approachمقاصد گردشگری هوشمند: مرور سیستماتیک تحقیقات با استفاده از رویکرد قیف پارادایم33621104510.22054/tms.2020.11045FAُسانازشفیعیدانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانعلیرجب زاده قطریدانشیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،علیرضاحسن زادهدانشیارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانسعیدجهانیاناستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،Journal Article20180312Along with the influence of the Internet and the dramatic advances in the use of information technology in businesses, a new concept has been introduced in the tourism literature called smart tourism destinations. Although studies have been conducted in this area in recent years, the research process is not clear due to the short time of introduction and development of this technology. In addition, the synthesis of knowledge has not been done in order to draw conclusions about the evolutionary nature of this issue and to develop its theories. This study used the paradigm funnel method to fill this gap and investigate the research. For this purpose, 105 articles were reviewed from 2000 to 2017, and after selecting articles, 34 articles were identified and classified. The findings indicate the focus of the articles is on the level of specific theories and the lack of articles in the field of ontology and basic hypotheses. This study will help researchers to better understand the conducted research process, to get acquainted with the concepts and components, and to identify the existing research gap.همزمان با نفوذ اینترنت و پیشرفت چشمگیر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکارها، مفهوم نوینی در ادبیات گردشگری تحت عنوان مقاصد گردشگری هوشمند مطرح گردیده است. اگرچه در سالهای اخیر مطالعاتی در این حوزه صورت گرفته، روندهای تحقیقاتی به دلیل زمان کوتاه معرفی و توسعه این فناوری روشن و شفاف نیست، بهعلاوه سنتز دانشی بهمنظور نتیجهگیری درباره ماهیت تکاملی این موضوع و توسعه تئوریهای آن انجام نشده است. این مطالعه برای پرکردن این خلأ و بررسی تحقیقات از روش قیف پارادایم استفاده کرده است. بدین منظور 105 مقاله از سال 2000 تا 2017 موردبررسی قرار گرفت و پس از گزینش مقالات 34 مقاله، شناسایی و طبقهبندی شدند. یافتهها نشاندهنده تمرکز مقالات سطح تئوریهای خاص و نبود مقالات در حوزه هستیشناسی و فرضیات پایه است. این مطالعه به محققان جهت درک بهتر روند پژوهشهای صورت گرفته، آشنایی با مفاهیم و مولفهها و شناسایی شکاف پژوهشی موجود کمک شایان توجهی خواهد کرد.https://tms.atu.ac.ir/article_11045_d12a0540904f68342f9503942a886c68.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320Factors Affecting Competitiveness of Geotourism Destinationعوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقصد ژئوتوریسم63931104610.22054/tms.2020.11046FAراحلهغضبانیکارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنانعلی اکبرامین بیدختیاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنانسکینهجعفریاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنانحسنحقیقتکارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سمنانJournal Article20171026The competitiveness of geotourism destinations depends on a number of factors, including resources, demand conditions, management, and destination marketing. A comprehensive model for geotourism destination competition in the world has not yet been developed and the native model of competitiveness of tourism destination in Iran has not been considered by researchers so far. The purpose of this study is to determine the competitiveness factors of geotourism destinations in Iran. The research method is qualitative and sequential exploratory. Using multiple resource alignment methods consisting of three sides: a) collecting theoretical foundations, infrastructural principles related to the research variable, b) research conducted in the field of competitiveness, and c) surveying the opinions of key experts, geotourism destination competitiveness factors were developed. The main indicators are formulated in three dimensions of competitive assets, competitiveness process, and competitive environment. The competitive assets dimension include the components of attractions, location, available facilities, supportive factors; the process of competitiveness dimension includes components of policymaking and planning, education and research, destination development and infrastructure improvement, destination marketing and management, protection and control, destination operations and branding, and the competitive environment dimension includes the components of external environmental conditions and factors affecting consumer demand. The results indicate that the competitiveness indicators of geotourism destination in Iran can cause a change in attracting tourists and maintaining and sustaining the sustainable development of Iran's tourism at the national and international levels in the current highly competitive conditions.رقابت مقاصد ژئوتوریسم به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله میتوان به موارد منابع، شرایط تقاضا، مدیریت و بازاریابی مقصد اشاره کرد. هنوز مدل جامعی برای رقابت مقصد ژئوتوریسم در جهان ارائه نشده است و مدل بومی رقابت پذیری مقصد گردشگری در ایران نیز تا کنون مورد توجه محققین نبوده است. هدف این پژوهش تعیین عوامل رقابت پذیری مقصد ژئوتوریسم در ایران است. روش پژوهش، کیفی و از نوع اکتشافی متوالی است. با استفاده از روش همسوسازی منابع چندگانه مشتمل بر سه ضلعِ الف) جمع آوری مبانی نظری، ب) تحقیقات انجام شده در حوزة رقابت -پذیری و ج) پیمایش نظرات متخصصان کلیدی، عوامل رقابتپذیری مقصد ژئوتوریسم تدوین شد. شاخصهای اصلی در سه بعد داراییهای رقابتی، فرآیند رقابتپذیری و محیط رقابتی تدوین شده است. نتایج حاکی از آن است که شاخصهای رقابت پذیری مقصد ژئوتوریسم در ایران میتوانند باعث حفظ و تداوم توسعه پایدار گردشگری در شرایط شدیداً رقابتی کنونی گردند.https://tms.atu.ac.ir/article_11046_0ce330cece0a7e33a8c9df6f4a4fa2b1.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320The Relationship between Destination Personality and Behavioral Intentions of International Tourists (Case Study: Iran)رابطه ی میان شخصیت مقصد و تمایلات رفتاری گردشگران بین المللی951241104710.22054/tms.2020.11047FAمهرنازعلیزادهکارشناسی ارشد بازاریابی جهانگردی، دانشگاه مازندرانروزبهمیرزائیاستادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران0000-0003-3966-3445فیلیپپیرساستاد مدیریت جهانگردی دانشگاه جیمز کوکJournal Article20181120lthough much research has been done on destination branding, the study of destination personality remains limited. The purpose of this study is to investigate the destination personality of Iran and to examine the relationship between destination personality and behavioral intentions of international tourists using the Aaker model (1997). The statistical population of this study is Iran’s international inbound tourists. The research questionnaire was distributed randomly among sample members. From a total of 420 questionnaires, 407 questionnaires were analyzed. The findings of the exploratory factor analysis and multivariate regression analysis indicate that tourists ascribe personality characteristics to destinations and that the perceived destination personality of Iran in the eyes of international tourists has three dimensions: hospitality and culture, sincerity, and vibrant.باوجود اینکه پژوهش های بسیاری در زمینه ی برند سازی مقاصد صورت گرفته است، مطالعه در زمینه ی شخصیت مقصد همچنان محدود باقی مانده است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی شخصیت مقصد ایران و بررسی رابطه ی میان شخصیت مقصد و تمایلات رفتاری گردشگران بین المللی ورودی با استفاده از مدل آکر(1997) می باشد. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران بین المللی ورودی به ایران تشکیل می دهند. پرسشنامه پژوهش به صورت تصادفی میان اعضای نمونه توزیع شد و از مجموع 420 پرسشنامه جمع آوری شده، 407 پرسشنامه ی صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چند متغیره نشان می دهد، گردشگران ویژگی های شخصیتی را به مقاصد گردشگری نسبت می دهند و شخصیت مقصد درک شده ایران در نظر گردشگران بین المللی دارای 3 بعد مهمان نوازی و فرهنگ، بی ریایی و با طراوت است.<br /><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">هدشتی، زهره؛ خانی، سجاد و اجلی، امین. (1393). </span><span lang="AR-SA" style="font-family: 'B Zar';">نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقاء ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان. <em>فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری</em>، 8 (25)، 61-27.</span><br /><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;">سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری (1396). <em>منتخب آمارهای گردشگران بینالمللی ایران در سال 1396</em>. دفتر برنامهریزی و حمایت از توسعه گردشگری.</span><br /><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">سید رضازاده، امیر. (1392). <em>ویژگیهای</em></span><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria;"> </span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">شخصیت</span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria;"> </span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">مقصد</span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria;"> </span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">از دیدگاه گردشگران خارجی (مورد مطالعه شهر تبریز)</span></em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">. پایاننامه کارشناسی ارشد (دانشگاه علامه طباطبایی).</span><br /><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;">ضیایی، محمود و مهدیخانی، نیلوفر. (1396). </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">رابطه شخصیت کالبدی</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">–</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';"> اجتماعی شهر و شخصیت گردشگر با انتخاب مقصد </span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">)</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">مطالعه موردی شهر شیراز و یزد</span><span dir="LTR" style="font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">(</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">. <em>نشریه علمی </em></span><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman';">–</span></em><em><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';"> پژوهشی برنامهریزی توسعه کالبدی</span></em><span lang="FA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA;">،</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">2(1)، 54-39.</span><br /><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.0pt; font-family: 'B Zar';">مهدیخانی، نیلوفر. (1394). <em>رابطه شخصیت گردشگر و شخصیت مکان با انتخاب مقصدهای شهری</em>. پایاننامه کارشناسی ارشد (دانشگاه علامه طباطبایی).</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Aaker, D. A. (1996). <span style="mso-no-proof: yes;">Measuring brand equity across products and markets<em>.</em></span><em> CaliforniaManagement Review</em>, 38, 102-120.</span><br /><span style="mso-bookmark: آکر_1997;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Aaker, J.L. (1997). <span style="mso-no-proof: yes;">Dimensions</span> of brand personality. <em>Journal of Marketing Research</em>, 34, 347-357<span dir="RTL" lang="FA">.</span></span></span><br /><span style="mso-bookmark: آکر_1997;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Aaker, J. L., Benet-Martinez, V. & Garolera, J. (2001). Consumption Symbols as Carriers of Culture: A Study of Japanese and Spanish Brand Personality Constructs. <em>Journal of Personality and Social Psychology</em>, 81 (3), 492-508.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: آکر_1997;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Azoulay, A., & Kapferer, J. (2003). Do brand scales <span style="mso-no-proof: yes;">really</span> measure brand personality? <em>Journal of Brand Management</em>, 11(2), 143-155.</span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Bigne´, J. E., Sa´nchez, M. I., & Sa´nchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: Inter-relationship. <em>Tourism Management</em>, 22(6), 607-616.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Birdwell,A. E. (1964). A Study of the Influence of Image Congruence on Consumer Choice. <em>Journal of Business</em>, 41(1), 76-88.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Chen, C. & Chen, F. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. <em>Tourism Management</em>, 31, 29-35.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Chen, F. & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? <em>Tourism Management</em>, 28, 1115-1122.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Chi, C. G.-Q., & Qu, H. (2008). <span style="mso-no-proof: yes;">Examining the structural relationships ofdestination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integratedapproach.</span> <em>Tourism Management</em>, 29(4), 624-636.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Cohen, J. (1988). <em>Statistical power analysis for the behavioral sciences</em> (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishing.</span><br /><span style="mso-bookmark: دولیچ_1969;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">D’Astous, A., & Boujbel, L. (2007). Positioning countries on personality dimensions:scaledevelopment and implications for country marketing. <em>Journal of BusinessResearch</em>, 60, 231-239.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: دولیچ_1969;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Defrank, C. M. (2013). <em>City branding: How brand identity enhances a city’s image</em> (master’s thesis). Available from open access theses and dissertations<span dir="RTL" lang="FA">.</span></span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Dolich, I. J. (1969). Congruence Relationships between Self-images and Product Brands.<em>Journal of Marketing Research</em>, 6, 80-84.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Ekinci, Y. & Hosany, S. (2006). Destination personality: An application of brand personality to tourism destinations. <em>Journal of Travel Research</em>, 45, 127-139.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Ekinci, Y. (2003). From <span style="mso-no-proof: yes;">destination</span> image to destination branding: An emerging area of research. <em>E-Review of Tourism Research</em> (eRTR), 1.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Ekinci, Y., Sirakaya-Turk, E. & Baloglu, S. (2007). Host image and destination personality. <em>Tourism Analysis</em>, 12, 433-446.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2005).<em>Multivariate data analysis</em> (6th ed.). New Jersey: Prentice Hall.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Hosany, S., Ekinci, Y., & Uysal, M. (2006). Destination image and destinationpersonality: an application of branding theories to tourism places. <em>Journal ofBusiness Research</em>, 59, 638-642.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Hsu, C.-I., Shih, M.-L., Huang, B.-W., Lin, B.-Y., & Lin, C.-N. (2009). <span style="mso-no-proof: yes;">Predicting tourism loyalty using an integrated Bayesian network mechanism.</span> <em>Expert Systems with Application</em>s, 36(9), 11760-11763.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Hultman, M., Skarmeas, D., Oghazi, P., & Beheshti, H. M. (2015). <span style="mso-no-proof: yes;">Achieving tourist loyalty through destination personality, satisfaction, and identification<em>.</em></span><em> Journalof Business Research</em>, 68(11), 2227-2231.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. <em>Journal of Marketing</em>, 57(1), 1-22.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Kiliҫ, B. & Sop, S. A. (2012). Destination personality, <span style="mso-no-proof: yes;">self-congruity</span> <span style="mso-no-proof: yes;">and</span> loyalty. <em>Journal of Hospitality Management and Tourism</em>, 3, 95-105.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Kim, S., & Lehto, X. Y. (2013). Projected and Perceived Destination Brand Personalities: The Case of South Korea. <em>Journal of Travel Research</em>, 52(1), 117-130.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Kozak, M. (2001). Repeaters’ Behavior at Two Distinct Destinations. <em>Annals of Tourism Research</em>, 28(3), 784-807.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Kumar, V. (2016). Examining the role of destination personality and self-congruity in predicting tourist behavior. <em>Tourism Management Perspectives</em>, 20, 217-227.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Kumar, V., & Nayak, J. K. (2014). Destination personality scale development and validation. <em>Journal of Hospitality & Tourism Research.</em></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Lee, J., Soutar, G., & Quintal, V. (2010). Destination personality: Cross-countrycomparisons. <em>In Proceedings of Australian and New Zealand</em>. 2010-anzmac.org.</span><br /><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Li, X., & Kaplanidou, K. (2013). The impact of the 2008 Beijing Olympic Games on China'sdestination brand: A U. S. -based examination. <em>Journal of Hospitality & Tourism Research</em>, 37, 237–261.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Matzler, K., Strobl, A., </span></span><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-no-proof: yes;">Stokburger</span></span><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">- Sauer, N., Bobovnicky, A. & Bauer, F. (2016). Brand personality and culture: The role of cultural differences on the impact of brand personality perceptions on tourists' visit intentions. </span></span><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><em><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Tourism <span style="mso-no-proof: yes;">management</span></span></em></span><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">, 52, 507-520.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Murphy, L., Benckendorff, P., & Moscardo, G. (2007a). Destination brand personality: visitor perceptions of a regional tourism destination. <em>Tourism Analysis</em>, 12, 419–432.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Murphy, L., Benckendorff, P., & Moscardo, G. (2007b). <span style="mso-no-proof: yes;">Linking travel motivation, tourist self-image and destination brand personality.</span> <em>Journal of Travel & Tourism Marketing</em>,22(2), 45-59.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: مورفی_و_همکاران_2007a;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Murphy, L., Moscardo, G., & Benckendorff, P. (2007). Using Brand Personality to Differentiate Regional Tourism Destinations. <em>Journal of Travel Research</em>, 46(5), 5-14.</span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Oppermann, M. (2000). Tourism Destination Loyalty. <em>Journal of Travel Research</em>, 39, 78-84.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Papadimitriou, D., Apostolopoulou, A., & Kaplanidou, K. (2014). Destination personality,<span style="mso-no-proof: yes;">affective</span> image, and behavioral intentions in domestic urban tourism. <em>Journal ofTravel Research</em>, </span><span style="mso-bookmark: پاپادیمیترو_و_همکاران_2014;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">http://dx.doi.org/10.1177/0047287513516389</span></span><span style="mso-bookmark: پاپادیمیترو_و_همکاران_2014;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">.</span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Phau, I. & Cheen Lau, K. (2000). Brand personality and consumer self-expression: Single or dual carriageway? <em>Brand management</em>, 8, 428-444.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Pitt, L. F., Opoku, R., Hultman, M., Abratt, R., & Spyropoulou, S. (2007). What <span style="mso-no-proof: yes;">I</span> sayabout <span style="mso-no-proof: yes;">myself</span>: communication of brand personality by African countries<em>.Tourism Management</em>, 28(3), 835-844.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Prayag, G. (2008). Image, Satisfaction and Loyalty-The Case of Cape Town, <em>Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research</em>, 19(2), 205-224.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Prayag, G., Hosany, S., Muska, B., &Del Chiappa, G. (2015). Understanding the Relationships between Tourists’ Emotional Experiences, Perceived Overall Image, Satisfaction, and Intention to Recommend. <em>Journal of Travel Research</em>, 1-14.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Rojas-Méndez, J. I., Erenchun-Podlech, I., & Silva-Olave, E. (2004). The Ford Brand Personality in Chile. <em>Corporate Reputation Review</em>, 7 (3), 232-51.</span><br /><span style="mso-bookmark: سوئدن_و_همکاران_2017;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Sahin, S., & Baloglu, S. (2009). Brand personality and destination image ofIstanbul: A comparison across nationalities. Paper presented at the <em>14th annualgraduate student researchconference in hospitality and tourism</em>, Las Vegas, NV.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: سوئدن_و_همکاران_2017;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Siguaw, J. A., Mattila, A. <span dir="RTL" lang="AR-SA">&</span> Austin, J. R. (1999). The Brand Personality Scale: An Application for Restaurants. <em>Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly</em>, 40 (3), 48-55.</span></span><br /><span style="mso-bookmark: سوئدن_و_همکاران_2017;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Souiden, N., Ladhari, R., & Chiadmi, N. E. (2017). Destination personality and destination image. <em>Journal of Hospitality and Tourism Management</em>, 32, 54-70.</span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Stokburger-Sauer, N. E. (2011). The relevance of visitors' nation brand embeddedness and personality congruence for nation brand identification, visit intentions and advocacy. <em>Tourism Management</em>, 32, 1282–1289.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Su, N., & Reynolds, D. (2017). Effects of brand personality dimensions on consumers’ perceived self-image congruity and functional congruity with hotel brands. <em>International Journal of Hospitality Management</em>, 66, 1-12.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Usakli, A. & Baloglu, S. (2011). </span><span style="mso-bookmark: اوساکلی_بلوگلو_2011;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-no-proof: yes;">Brand</span></span><span style="mso-bookmark: اوساکلی_بلوگلو_2011;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. </span></span><span style="mso-bookmark: اوساکلی_بلوگلو_2011;"><em><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">Tourism management</span></em></span><span style="mso-bookmark: اوساکلی_بلوگلو_2011;"><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;">, 32,114-127.</span></span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Zeithaml, V. A., Berry, L. L. & Parasuraman, A. (1996). <span style="mso-no-proof: yes;">The Behavioral Consequences</span> of Service Quality. <em>Journal of Marketing</em>, 60(2), 31-46.</span><br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">Zeugner-Roth, K. P., & Zabkar, V. (2015). Bridging the gap between country anddestination image: Assessing common facets and their predictive validity.<em>Journal ofBusiness Research</em>.</span><br /> https://tms.atu.ac.ir/article_11047_13ea4eb3f21701c82c73121158306127.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320Qualitative Model of the Link between Culture and Tourism in Traditional Sports Festivals based on Grounded Theoryالگوی کیفی پیوند فرهنگ و گردشگری جشنواره های ورزشی – سنتی بر مبنای راهبرد گرندد تئوری1251501104810.22054/tms.2020.11048FAحمیدرضاقزلسفلواستادیارگروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبد،سید محمد حسینرضویاستاد گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسرمعصومهکلاته سیفریدانشیارگروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسرJournal Article20181002Traditional sports festivals as the most prominent symbol of cultural values have become the newest tourism opportunity in the last decade. Therefore, this study aims to design a qualitative tourism model of traditional festivals based on Grounded Theory strategy. The research structure is of the exploratory type, which has a qualitative approach. The qualitative research population consisted of 35 experts and specialists active in sports tourism organizations and informed residents of the host communities, who were selected by targeted sampling and based on judgmental sampling. To collect data, semi-structured interviews, and the formation of a focus group were used. After the initial coding of concepts and classification of categories, eight components were identified in the form of human potentials and natural-sports potentials among which, according to the frequency of the registered codes and the statements of the focus group, the most important features of the present study were the holding of traditional festivals and the opportunity to display and exchange cultural values of the host communities. Therefore, using local festivals as a tool for tourism development is a new and efficient approach. Thus, according to the current research model, by emphasizing the cultural values of traditional sports festivals, these places can be considered as the top hub of traditional sports festivals.فستیوال های ورزشی سنتی به عنوان بارزترین نماد ارزش های فرهنگی، به جدیدترین فرصت های گردشگری در دهه اخیر تبدیل شده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی کیفی گردشگری فستسوالهای سنتی میباشد. ساختار پژوهش از نوع اکتشافی است . جامعه کیفی تحقیق شامل 35n= نفر از کارشناسان و متخصصان خبره و فعال سازمانهای متولی گردشگری ورزشی و ساکنان بومی آگاه جوامع میزبان میباشد که بر مبنای نمونهگیری قضاوتی و گوله برفی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبات نیمه سازمان یافته و تشکیل گروه کانونی استفاده گردید. پس از کدگذاری اولیه مفاهیم و طبقهبندی مقولهها، تعداد هشت مولفه در قالب پتانسیلهای انسانی و پتانسیلهای طبیعی – ورزشی شناسایی گردید که از بین آنها با توجه به تواتر کدهای ثبت شده و اظهارات گروه کانونی عامل برگزاری فستیوال های سنتی و فرصت به نمایش گذاشتن و تبادلات ارزش های فرهنگی جوامع میزبان مهمترین شاخصه های پژوهش حاضر بود.https://tms.atu.ac.ir/article_11048_9cdaa6c1da2e3be131b315fdeaf803a3.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320The Impact of Perceived Quality of Urban Transportation Services in Isfahan on Satisfaction of Domestic Touristsتأثیر کیفیت ادراک شده از خدمات حملونقل شهری اصفهان بر رضایت گردشگران داخلی1511791104910.22054/tms.2020.11049FAمحمد تقیطغراییاستادیار، گروه اقتصاد و کارآفرینی فرهنگی، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانزاهدشفیعیاستادیار، گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانمهنازدوستی ایرانیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی ، گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-4524-3981Journal Article20171117The purpose of this study is an investigation of the impact of each dimension of perceived quality of urban transportation services in Isfahan on the satisfaction of domestic tourists. In terms of purpose this is applied research and in terms of method, this is descriptive-correlative research. The present study is a combination of library and field research. The statistical population of the study consisted of domestic tourists of Isfahan on Nowruz 2017. The inclusion criterion was the usage of urban transportation. In order to collect data, the convenience sampling method was used. The results showed that to achieve tourist satisfaction it is necessary to increase the quality of services. It was also found that tourists are not satisfied with the urban transportation of Isfahan in any dimension. Therefore, according to the impact of different dimensions of service quality on tourist satisfaction, it is necessary to focus on improving responsiveness, empathy, reliability, tangible items, economic efficiency, and guarantee, respectively.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هر یک از ابعاد کیفیت ادراک شده از خدمات حملونقل شهری اصفهان بر رضایت گردشگران داخلی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی- همبستگی است. پژوهش حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران داخلی اصفهان در نوروز 1396 تشکیل دادهاند. شرط ورود افراد جامعه آماری به پژوهش استفاده از وسایل حملونقل شهری بود. به منظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. نتایج نشان داد برای دستیابی به رضایت گردشگران ضروری است کیفیت خدمات افزایش یابد. همچنین مشخص شد گردشگران در هیچ بعدی از حملونقل شهری اصفهان رضایت ندارند. لذا ضروری است مطابق با میزان تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات بر رضایت گردشگران، به ترتیب بیشترین تمرکز برای بهبود پاسخگویی، همدلی، قابلیت اعتماد، موارد محسوس، صرفه اقتصادی و تضمین صورت گیرد.https://tms.atu.ac.ir/article_11049_3c1de170fc7f44353118046e61db19da.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320An Analysis of the Urban Tourism Sustainability Patterns in Ahvaz cityتحلیلی بر الگوهای پایداری گردشگری شهری در شهر اهواز1812011105010.22054/tms.2020.11050FAسعیدملکیدانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهوازهادیعلیزادهدانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهوازمحمد جوادکاملی فردانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150429The present study has been performed to assess the urban tourism sustainable drivers in Ahvaz city using the descriptive-analytical methodology. Regarding the main object of the study, two secondary objectives of recognizing the priority of using tourism sustainability drivers and recognizing the impact of drivers on the sustainability of urban tourism in Ahvaz have been followed in the research process. For data collection by surveying methods, the opinions of 30 experts related to the field of research have been gathered using a questionnaire. To analyze the priority of drivers, Multilayer Perceptron Neural Network (MPNN) approach, and to analyze the effects of drivers on the sustainability process of urban tourism in Ahvaz, linear regression analysis (R-Linear), logarithmic (R-Logarithmic) and logistics (R-Logistic) has been used. The results show that according to the results of regression models, except for economic and social sustainability drivers, other drivers do not affect the sustainability process of Ahvaz urban tourism. On the other hand, the results of the neural network approach indicate that political sustainability driver, based on the opinion of experts with a significance of 0.235, has a higher priority to improve conditions and create conditions for sustainability in urban tourism in Ahvaz.پژوهش حاضر با روش شناسی «توصیفی – تحلیلی» در راستای ارزیابی الگوی های پایداری گردشگری شهری در شهر اهواز به انجام رسیده است. در راستای هدف اصلی پژوهش دو هدف فرعی شناخت اولویت کاربست الگوهای پایداری گردشگری و شناخت میزان تأثیر الگوها در پایداری گردشگری شهری اهواز در فرایند انجام پژوهش دنبال گردیده است. جهت گردآوری داده های پژوهش به شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه از نظرات 30 نفر از کارشناسان مرتبط با حوزه مورد پژوهش استفاده شده است. جهت تحلیل اولویت شاخص ها از رهیافت شبکه عصبی چند لایه(MLP) و جهت تحلیل میزان تأثیر شاخص ها در فرایند پایداری گردشگری شهری در شهر اهواز از تحلیل های رگرسیونی خطی(R-Linear)، لگاریتمی(R- Logarithmic) و لجستیک(R-Logistic) استفاده شده است. نhttps://tms.atu.ac.ir/article_11050_b61c374e30a2486319ead0d467c152ef.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320Comparing the spatial Centrality of Saadabad Palace Tourist Aattractions for Domestic and Foreign Visitorsمقایسه مرکزیت فضایی جاذبه های گردشگری کاخ موزه سعدآباد برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی2032321136810.22054/tms.2020.45344.2188FAاصغرطهماسبیاستادیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمیعلیموحددانشیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی0000-0001-8500-8340احمدمحبتیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190810Spatial analysis of tourists’ demands is crucially important for tourism destinations management and marketing. This research aims to compare the spatial centralities of the tourism attractions of Sa'd Abad historical complex for national and foreign visitors. In doing so, data from the ticket sales system were used to construct the proximity matrix using the concept of interlocking-visit and via Python programming. Then the spatial centrality of the attractions was calculated by NetworkX software. The result shows that, Museums of the Mellat Palace, the Green Palace, the Museum of the Royal Cars have the highest degree centralities and Museums of Art, Miramad Museum, Behzad Museum have the lowest degree centrality for both groups. The major difference between the two groups' demands was the royal attractions. The Museums of Royal Cars, Royal Dishes, Court Weapons, and the Royal Kitchen have become more central to domestic tourists than foreign tourists.تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای پیوسته تهیه و مرکزیتهای فضایی با استفاده از برنامهنویسی پایتون و نرم افزا Network X محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که موزههای کاخ ملت، کاخ سبز، موزه اتومبیل از بیشترین مرکزیت درجه و موزههای هنر، میرعماد، استاد بهزاد از کمترین مرکزیت درجه برای هر دو گروه برخوردار بودهاند. تفاوت عمده در تقاضای دو گروه، در جاذبههای سلطنتی بوده است بهطوریکه موزههای اتومبیلهای سلطنتی، ظروف سلطنتی، سلاحهای دربار و آشپزخانه سلطنتی مرکزیت درجه بیشتری در بین گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران خارجی داشته است.https://tms.atu.ac.ir/article_11368_aead8526bbe43cf2725313ae80dfcaef.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320The Role of Spirituality and Commercialization in the Formation of the Religious Tourism Destinations Brand with Grounded Theory Approach (Case Study: Holy city of Mashhad)نقشآفرینی معنویت و تجاریسازی در شکلگیری برند مقاصد گردشگری مذهبی با رویکرد دادهبنیاد2252541105210.22054/tms.2020.11052FAعلیپورنگکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی استراتژیک، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)،مشهد0000-0001-8989-0705سید مرتضیغیور باغبانیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) ، مشهدمرتضیرجوعیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)،مشهدامیدبهبودیدکترای مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد0000-0002-0642-6657Journal Article20181027Religious travels play a significant role in tourism, and the optimal connection between spirituality and commercialization of the brand of religious tourism destinations should be guided by a comprehensive analysis of the stakeholders’ interests. The purpose of the study is to investigate the relationship between spirituality and commercialization of religious tourism brand in Mashhad, using the qualitative approach and grounded theory. Data collection was based on theoretical foundations, the study of upstream documents, and conducted deep, open, semi-structured interviews with experts that were selected purposefully. To analyze the data, a continuous comparison method has been used during three stages of open, axial, and selective coding. The results showed that 153 concepts in the interaction of spirituality and the brand commercialization exist in 5 contextual categories, 5 casual categories, 3 intervention categories, 3 strategic categories, 10 consequence categories and 3 categories of (inconsistency of national macro-measures with the interests of urban stakeholders, intra-organizational and inter-organizational conflict and partial optimization) as barriers to the implementation of strategies.سفرهای دینی نقش بارزی در گردشگری دارند و ارتباط مطلوب میان معنویت و تجاریسازی برند مقاصد گردشگری مذهبی باید از طریق تحلیل جامع منافع ذینفعان هدایت شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ارتباط معنویت و تجاریسازی برند گردشگری مذهبی در مشهد میباشد که با استفاده از روﻳﻜﺮد ﻛﻴﻔﻲ و دادهﺑﻨﻴﺎد اجرا شده است. ﮔﺮدآوری دادهها مبتنی بر مبانی نظری، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﻲ و انجام مصاحبههای ﻋﻤﻴﻖ، ﺑﺎز، نیمهساختاریافته ﺑﺎ خبرگان بوده که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از روش ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ مستمر در ﻃﻲ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. نتایج ﻧﺸﺎن داد که 153 مفهوم در تعامل معنویت و تجاریسازی برند در 5 مقوله زمینهای، 5 مقوله علّی، 3 مقوله مداخلهای، 3 مقوله راهبرد، 10 مقوله پیامد و 3 مقوله (ناهمسویی اقدامات کلان ملی با منافع ذینفعان شهری، تضاد درونسازمانی و بینسازمانی و بهینه سازی بخشی) به عنوان موانع اجرای راهبردها وجود دارد.https://tms.atu.ac.ir/article_11052_2a95de6d4b95eccda6ce2e15a11dc00a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294154920200320The Effect of Relational Models on the customer engagement Value: Evidence from the Hospitality Industryتأثیر مدل های رابطه ای بر ارزش مشارکت مشتری: شواهدی از صنعت هلتداری2552911105310.22054/tms.2020.11053FAفهیمهوهاب زادهدانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانصمدعالیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز0000-0003-3890-2192علیرضابافنده زندهدانشیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0002-7687-6055هوشنگتقی زادهاستاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20180606Companies working in a competitive environment are increasingly facing challenges in attracting and retaining customers. In this regard, companies try to create superior value for customers compared to competitors and in return, expect customers to participate in creating value for the company. But customers are different and use different relational models to interact with companies, which affect the amount and type of engagement they make in creating value for companies. Therefore, in the present article, we look at the extent to which customer relational models influence their engagement in creating value for hotels, and each customer involved in the creation of what kind of value. To this end, loyal customers of five-star hotels in the northwest of the country were selected as the statistical population and 533 customers participated in the research by completing the questionnaire. A convenience sampling method was used to select the statistical sample. In terms of the aim of the research, this is applied research and in terms of methodology, this is casual research. The research hypotheses were tested using structural equation modeling technique and AMOS software. Findings show that customers who use a non-social relational model in their interaction with the hotel participate in creating three types of value (lifetime value, influence value, and knowledge value) for the hotel and customers with relational models of communal sharing and equality matching create value for the hotel, through knowledge and impact on others respectively in addition to providing a lifetime value. Ultimately, customers with market pricing models create value for the hotel only by offering their lifetime value.هدف مقاله حاضر، تعیین تأثیر مدل های رابطهای بر ارزش مشارکت مشتری در صنعت هلتداری ایران میباشد. بدین منظور مشتریان وفادار هتلهای پنج ستاره شمال غرب کشور بعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 533 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند. فرضیههای تحقیق با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارAMOS مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد مشتریانی که در تعامل خود با هتل از مدل رابطهای غیراجتماعی استفاده میکند در ایجاد سه نوع ارزش (ارزش طول عمر، ارزش تاثیرگذاری و ارزش دانش) برای هتل مشارکت میکنند و مشتریان با مدلهای رابطهای اشتراگذاری جمعی و تطبیق برابری علاوه بر ارائه ارزش طول عمر خود برای هتل، به ترتیب برای هتل از طریق دانش و تاثیرگذاری بر سایر افراد ارزش خلق میکنند. در نهایت مشتریان با مدل رابطهای قیمت-گذاری بازار تنها از طریق ارائه ارزش طول عمر خود برای هتل ایجاد ارزش میکنند.https://tms.atu.ac.ir/article_11053_c711b5cca5ccb4d1db05ae19ebdd050f.pdf