دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Factors of the Tourism Weaknesses in Urban Development Plans of Kermanshah Provinceعوامل ضعف گردشگری در طرحهای توسعهی شهری استان کرمانشاه1231081810.22054/tms.2020.35419.1998FAمحمدصالحاحمدیدانشجوی دکتری، جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمدتقیرهنماییعضو هیئتعلمی، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران.، تهران. ایراناسماعیلعلی اکبریعضو هیئتعلمی، گروه جغرافیا، برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران. ایرانJournal Article20180902In any type of tourism trip, there are probably some reasons that, if combined, can be considered as motivational factors for travel. Awareness of these factors and how they affect different stages is essential in planning. Urban development plans in Iran do not have the proper and expected function for planners, urban managers, and people, and tourism in these plans does not play a significant role. This research seeks to analyze the factors of tourism weaknesses in these projects. <br />Methods: according to the research objectives, this is applied research which used descriptive-analytical method and semi-structured interviews with emphasis on exploratory approach. <br />Results: Based on exploratory analysis, four factors were identified on tourism weakness in urban development plans of Kermanshah province, which include institutional, perspective, structural and managerial factors. Structural equation modeling was used to analyze the data and examine the relationship between factors and determine their contribution. <br />Conclusion: the results of this study showed that the main components of the research have a significant effect on the tourism weakness in urban development plans of Kermanshah province. The structural equation analysis showed that the first factor (institutional) with the critical ratio of 2.159, the second factor (perspective) with the critical ratio of 2.801, the third factor (structural) with the critical ratio of 2.506, and the fourth factor (managerial) with the critical ratio of 2.173, each with the significance level of 0.05 has a significant effect on the tourism weakness in urban development plans of Kermanshah province.<em>برای هر نوع سفر گردشگری احتمالاً دلایلی وجود دارد که میتوان آنها را در صورت تلفیق، بهعنوان عوامل انگیزشی سفر در نظر گرفت.</em><em> در برنامهریزی، آگاهی از این عوامل و چگونگی تأثیرگذاری آنها در مراحل مختلف ضروری است. طرحهای توسعه شهری در ایران دارای کارکرد مناسب و مورد انتظار برنامه ریزان، مدیران شهری و مردم نبوده و گردشگری در این طرحها نقش پررنگی ندارد. این پژوهش، به دنبال تحلیل عوامل ضعف گردشگری در این طرحها است.</em><em> با توجه به اهداف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی با روش توصیفی- تحلیلی بوده و از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با تأکید بـر رویکردی اکتشافی استفاده شده است.</em><em> بر اساس تحلیل اکتشافی، چهار عامل بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه </em><em>شناسایی شد که عبارتاند از عوامل نهادی، دیدگاهی، ساختاری و مدیریتی. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی ارتباط میان عوامل و تعیین سهم هر یک از آنان از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مؤلفههای اصلی پژوهش بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه تأثیر معناداری دارند. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری نشان داد که عامل اول (نهادی) با نسبت بحرانی 159/2، عامل دوم (دیدگاهی) با نسبت بحرانی 801/2، عامل سوم (ساختاری) با نسبت بحرانی 506/26 و عامل چهارم (مدیریتی) با نسبت بحرانی 173/23، هرکدام با سطح معنیداری 05/0 تأثیر معنیداری بر ضعف گردشگری در طرحهای توسعه شهری استان کرمانشاه دارند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10818_8f89874914fa1a64a3d6512f098dd2c8.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222The Impact of Eco-tourism Culture in Conservation of National Parks
(Case Study: Lar National Park)اثر فرهنگ طبیعتگردی بر حفاظت از پارکهای ملّی25561080910.22054/tms.2020.40403.2103FAمهدیکروبیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0002-0699-5139فاطمهیاوری گهراستادیار دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایرانرضاسرخیلکارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایرانJournal Article20190208The purpose of this study was to investigate the effect of eco-tourism culture on conservation of Lar National Park. The research method was descriptive-survey and the data were collected by field survey. The statistical population of this study was all the researchers (ecotourists) of Lar National Park in 2017. Due to the limited statistical population (more than 100 thousand people), the statistical sample of the study was 384 tourists based on statistical tables (Krejci & Morgan) using an available sampling method. After distributing and collecting data and separating incomplete and confused questionnaires, statistical analysis was performed on 345 questionnaires. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire which its face and content validity were confirmed by 11 professors of tourism and environmental sciences. The structural validity of the questionnaire was examined by exploratory and confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire through Cronbach's alpha coefficient for the ecotourist culture’s questionnaire and national park protection’s questionnaire were obtained (α = 0.89) and (α = 0.90) respectively. For data analysis, descriptive statistics, mean, standard deviation, and inferential statistics of exploratory and confirmatory factor analysis were used and the research model was analyzed using SPSS and LISREL software. This project indicated that the variables of responsibility, social behavior, normalization, education, knowledge and awareness, and religious and traditional values are affecting environmental behaviors. As a general result, it can be said that culture is the determinant for tourist’s behavior in national parks and the environmental behavior of individuals in a community originated from this key factor.<em>هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر فرهنگ طبیعتگردی بر حفاظت از پارک ملّی لار بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-پیمایشی بوده است و گردآوری دادهها بهصورت میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه پژوهشگران (طبیعتگردان) پارک ملّی لار در سال 1396 بودند که با توجه به محدود بودن جامعه آماری (بیش از 100 هزار نفر)، نمونه آماری پژوهش بر اساس جداول آماری (کرجسی و مورگان) 384 گردشگر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس تعیین شد که پس از توزیع و گردآوری دادهها و جدا نمودن پرسشنامههای ناقص و مخدوش، تحلیل آماری بر روی 345 پرسشنامه انجام پذیرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 11 تن از اساتید متخصصین حوزه گردشگری و محیطزیست تأیید و روایی سازه پرسشنامه نیز توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ طبیعتگردی (89/0=</em><em>α</em><em>) و برای حفاظت از پارک ملّی (90/0=</em><em>α</em><em>) به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف معیار و ...، از آمار استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مُدل پژوهش با استفاده از نرمافزارهای "اس پی اس اس " و "لیزرل " استفاده شد. نتایج </em><em>این پژوهش نشان داد که متغیرهای احساس مسئولیت، اخلاق اجتماعی، هنجار سازی، آموزش، دانش و آگاهی و ارزشهای سنتی و دینی بر رفتارهای محیط زیستی مؤثر هستند. بهعنوان نتیجهای کلی، میتوان گفت که فرهنگ عامل تعیینکننده رفتارهای گردشگران در پارک</em><em>های ملّی</em><em> است و رفتارهای زیستمحیطی افراد یک جامعه، ناشی از این عامل مهم است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10809_b03b7b143a11e2d6fdc061fea5c86d3e.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222The Impact of City Image on Time Choosing and Seasonality of Tourism Travels to Mashhad and How to Encounterتأثیر تصویر شهر بر انتخاب زمان و فصلی بودن سفرهای گردشگری به شهر مشهد و نحوۀ مواجهه با آن57901081010.22054/tms.2020.16558.1522FAغلامرضاکاظمیانعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0003-1708-5736امیدعلیخوارزمیعضو هیئتعلمی، گروه آموزشی جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.مصطفیمجاور جورابچیکارشناس ارشد، مدیریت شهری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20170302The image of the city, which is one of the basic prerequisites of urban brand building, is composed of various aspects. These aspects can include architecture and urbanism, traffic and transport infrastructure, monuments, environmental features, range of services, culture, economic and science and technology characteristics of the city. Together, these factors create an overall image of the city in the minds of residents and tourists, affecting their attitudes and behavior in different contexts. Among these behaviors is the choice of travel time for tourists. In this research, this impact has been examined and investigated, to see whether is it possible to make the time travel of the city closer to the desired distribution of time by means of the modifications made to the image of the city, in other words, to counteract the seasonal phenomenon of tourism? <br />Based on the results of a questionnaire analysis distributed among 392 tourists in Mashhad city, it was found that among the dimensions of the image of the city, the promotion of the two dimensions of "economy and commerce" and "environment" can have the greatest impact on balancing the time distribution of travel throughout the year and tackling the seasonality phenomenon. <br /> <em>تصویر شهر که یکی از پیشنیازهای اصلی ساخت برند شهری است، از جنبههای مختلفی تشکیل میشود. این جنبهها میتواند شامل؛ بعد معماری و شهرسازی، ترافیک و زیرساختهای حملونقل، آثار تاریخی، ویژگیهای محیطی، محدودۀ خدمات، فرهنگ، ویژگیهای اقتصادی و علم و فناوری شهر باشد. مجموعۀ این عوامل در کنار یکدیگر، تصویری کلی از شهر را در ذهن ساکنان و گردشگران ایجاد میکند که در زمینههای مختلف بر نگرش و رفتار آنان تأثیرگذار است. ازجمله این رفتارها، انتخاب زمان سفر برای گردشگران آن شهر است. در این تحقیق، این تأثیر مورد بررسی قرار گرفته و بررسی شده است که آیا میتوان با کمک اصلاحاتی که در تصویر شهر انجام میشود توزیع زمانی سفر به شهر را به حالت دلخواه نزدیکتر کرد و به عبارتی با پدیدۀ فصلی بودن در گردشگری مقابله نمود؟ بر اساس نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل پرسشنامهای که بین 392 نفر از گردشگران شهر مشهد توزیع شده بود، اینطور دریافت شد که از میان ابعاد سازندۀ تصویر شهر، ارتقاء دو بعد «اقتصاد و تجارت» و «محیط» این شهر میتواند بیشترین تأثیر را در تعادل بخشی به توزیع زمانی سفر در طول سال و مقابله با پدیدۀ فصلی بودن داشته باشد</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10810_0936d75909496b64f5286fa774111873.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Scientific tourism; a phenomenological understanding of the experiences of Foreign tourists from Iranian universitiesگردشگری علمی؛ فهم پدیدارشناسانۀ تجربه زیسته گردشگران خارجی دانشگاههای ایران911161081110.22054/tms.2020.39013.2074FAمحمدمهدیپورسعیدعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان.رحیمزارععضو هیئتعلمی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.0000-0001-9046-026Xنیماسلطانی نژاددانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه تهران، ایران0000-0001-6511-9262علیعابدینیدانشجوی دکتری، مدیریت استراتژیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.Journal Article20190112The present study attempts to understand the experience of scientific tourism and this has been investigated among the foreign scholars who have experienced scientific tourism in Iran. In this study, a qualitative research method and descriptive phenomenological approach were used, based on the need to use the lived experiences of the people involved in the research. Colaizzi’s method was used for data analysis because of its systematic nature. Until reaching saturation, semi-structured interviews were conducted with 13 people using a purposive sampling method. The validity of the results was obtained by referring back to the research participants and obtaining their agreement. In the end, four categories of themes were identified: the scientific, the religious, the cultural, and the economic and leisure time aspects. The findings of this study are effective in a better understanding of tourist’s behavior and future predictions. Proper application of the findings will also promote the development of scientific tourism and consequently increase the satisfaction of tourists.<em>پژوهش حاضر، سعی در فهم تجربه گردشگری علمی دارد و این امر در بین دانشپژوهان خارجی که گردشگری علمی را در ایران تجربه کردهاند، بررسی شده است. در این پژوهش، بنا بر نیاز به استفاده از تجربیات افراد درگیر در موضوع تحقیق، از روش تحقیق کیفی و از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. به دلیل نظاممند بودن روش کولایزی برای تحلیل دادهها، از این روش استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع با 13 نفر، مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد. اعتبار نتایج بهدستآمده با استفاده از مراجعه مجدد به شرکتکنندگان در تحقیق و جلب توافق ایشان حاصل شد. در انتها چهار دسته تم حاصل شد که عبارتاند از؛ جنبه علمی، جنبه مذهبی، جنبه فرهنگی و جنبه اقتصادی و اوقات فراغت. یافتههای این تحقیق در شناخت و درک بهتر رفتار گردشگران علمی و پیشبینیهای آینده مؤثر است. بهکارگیری صحیح یافتهها نیز توسعه گردشگری علمی و متعاقباً، افزایش رضایت گردشگران را در پی خواهد داشت.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10811_43db16f48cd7e52d9e8723e5d9aafa08.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Comparative analysis of spatial planning of tourist destinations development
With emphasis on rural areasتحلیل تطبیقی برنامه ریزی فضایی توسعه مقصد های گردشگری روستایی در کشورهای ایران، پرتغال، صربستان و ترکیه1171481081210.22054/tms.2020.32183.1924FAاحمدرومیانیدانشجوی دکتری، جغرافیا و آمایش کیفیت محیطی مناطق روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهدحمیدشایانعضو هیئتعلمی، گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهدحمدلللهسجاسی قیداریعضو هیئتعلمی، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی، مشهد.محمد رضارضوانیعضو هیئتعلمی، گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه تهران، تهران.Journal Article20180905The experiences of past decades in countries around the world show that attention to the tourism sector is one of the most important economic and communication sectors of governments. Governments have implemented various policies to promote tourism and its sub-sectors at national, regional and local levels. The purpose of this study is a comparative analysis of Iranian Tourism Spatial Planning with Turkey, Serbia, and Portugal to use their experiences to reduce weaknesses and improve tourism development including rural tourism. This is fundamental research and the method used in this study is a comparative qualitative analysis based on the content analysis method. Library studies (documents) were used for data gathering. <br />The research findings show that Turkey, Serbia, and Portugal succeed in spatial tourism planning by adapting programs and building convergence and partnerships between the spatial planning department at different national, regional and local (rural) levels. Tourism development has taken the lead - facilitating role, and taking strategic roles into account by empowering states in their legal plans and policies for tourism development. But at the national level, Iran is having problems because of the attitude and thinking of centralized planning and a partial attitude to the plans. At the regional level, there are problems such as lack of independence and the legal and political authority of regional managers in tourism programs. At the local level, there are problems (such as lack of legal authority to the local representative and lack of strategic participation) in the spatial planning of rural tourism destinations. One of the applications of this study is comparing the strength of the countries under study with Iran and then utilize all social resources, including human, economic and spatial and environmental resources. This approach helps to constitute a regional planning subdivision within a network of rural tourism destinations. And make vertical allocations in the field of tourism development to horizontal activities, which are an incentive for attracting tourists, managing and optimizing the implementation of the Rural Tourism Development Plan. On this basis, by orienting toward sustainable rural development, rural tourism can underpin regional development and form the indigenous and community-based tourism.<em>تجربیات دهههای گذشته در کشورهای جهان، نشاندهنده این است که توجه به گردشگری، یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و ارتباطی دولتهاست؛ از همین رو، سیاستهای مختلفی را بهمنظور توسعه گردشگری و زیر بخشهای آن در ابعاد ملی، منطقهای و محلی به کار گرفتهاند. هدف از این پژوهش، تحلیل تطبیقی برنامهریزی فضایی گردشگری ایران با کشورهای ترکیه، صربستان و پرتغال است تا از تجربیات این کشورها برای کاهش نقاط ضعف و بهبود توسعه گردشگری از جمله گردشگری روستایی کشور بهره گرفته شود. نوع تحقیق، بنیادی و روش مورد استفاده، تطبیقی با تحلیل کیفی بر اساس شیوه تحلیل محتوا است.</em><em>برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای (اسنادی) بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که </em><em>موفقیت کشورهای ترکیه، صربستان و پرتغال در زمینه برنامهریزی فضایی گردشگری، از طریق انطباق برنامهها و ایجاد همگرایی و مشارکت بین دپارتمان برنامهریزی فضایی گردشگری در سطوح مختلف ملی، منطقهای و محلی (روستایی) در جهت توسعه گردشگری نقش هدایتگری- تسهیلگری را به کار گرفته و با دادن اختیار به ایالتها در برنامههای قانونی و سیاستهای توسعه گردشگری، نقشهای راهبردی را لحاظ کردهاند؛ اما کشور ا</em><em>یران در سطح ملی به دلیل نگرش و تفکر ساختار متمرکز در برنامهریزی و نگرش بخشی به برنامهها با مشکلاتی مواجه است. در سطح منطقهای نیز با مشکلاتی مانند، عدم استقلال و اختیار قانونی و سیاسی مدیران منطقهای در برنامههای گردشگری و در سطح محلی با مشکلاتی مانند، عدم حق اختیار قانونی به نماینده محلی و عدم مشارکت راهبردی در زمینه برنامهریزی فضایی مقصدهای گردشگری روستایی روبه</em><em></em><em>رو است.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10812_22da85ece52016f616af022a28e4ad80.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Identification and evaluation of Pre-geosites of Zanjan province and its impact on sustainable tourism developmentشناسایی و ارزیابی پیش ژئوسایت های استان زنجان و ارزیابی تاثیر آن بر توسعه گردشگری پایدار1491781081310.22054/tms.2020.28234.1804FAمهرانمقصودیعضو هیئتعلمی، گروه ژئومورفولوژی، دانشگاه تهران، تهران0000-0002-4973-8327حمیدگنجائیاندانشجوی دکتری، ژئومورفولوژی، دانشگاه تهران، تهران.0000-0001-5611-4160المیراصفدریکارشناس ارشد، مدیریت گردشگری، دانشگاه مازندران، مازندرانمیلادعبدالملکیکارشناس ارشد، هواشناسی کاربردی، دانشگاه پیام نور، سقز.Journal Article20171227In the present study geotourism potentials of Zanjan province have been evaluated with emphasis on sustainable tourism development. The general trend of the present study is first to identify the pre-geosites of the study area, then to evaluate the geosites of the study area using Zouros and Kubalikova methods. After evaluating the pre-geosites, the impact of these pre-geosites on the development of sustainable tourism in the region has been investigated. For this purpose, 200 questionnaires have been used. The results of the evaluations indicate that Katale Khor Cave and Aladaghlar colored mountains have the highest value in both methods. After evaluating the pre-geosites, the impact of them on the economic, social and environmental status of the region is discussed. Among the effects mentioned earlier, improving the quality and quantity of handicrafts, increasing social interaction and improving the status of passages were the highest<em>در پژوهش حاضر، ظرفیتهای</em><em>ژئوتوریسمی استان زنجان با</em><em>تأکید بر توسعه پایدار گردشگری مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. روند کلی پژوهش حاضر به این صورت است که ابتدا پیش ژئوسایتهای منطقه موردمطالعه شناسایی شده است، سپس با استفاده از دو روش زوروس و کوبالیکوا به ارزیابی ژئوسایتهای منطقه پرداخته شده است. پس از ارزیابی پیش ژئوسایتها، تأثیر این پیش ژئوسایتها بر توسعه گردشگری پایدار منطقه مورد بررسی قرارگرفته شده است. برای این منظور از 200 پرسشنامه استفاده شده است</em><em>.</em><em> نتایج حاصل از ارزیابیها بیانگر این است که غار کتله خور و کوههای رنگی آلاداغ لار در هر دو روش دارای بالاترین ارزش است. بعد از ارزیابی پیش ژئوسایتها به ارزیابی تأثیر این پیش ژئوسایتها بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی منطقه پرداخته شده است. در بین آثار مذکور بهبود وضعیت کمی و کیفی صنایعدستی، افزایش تعامل اجتماعی و بهبود وضعیت معابر بالاترین جایگاه را داشتهاند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10813_ebcf18969c396c44820113885057623a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Extraction of cognitive structure of Iranian senior tourists towards Lodging: Means-End Chain approachاستخراج ساختارشناختی گردشگران سالمند ایرانی نسبت به مراکز اقامتی با استفاده از رویکرد نظریه زنجیره هدف-وسیله1792101081410.22054/tms.2020.32161.1922FAسعیدسعیدا اردکانیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد.فرشتهپزشکی نجف آبادیدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد.سید مهدیالحسینی المدرسیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد.فریده ساداتحسینیعضو هیئتعلمی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس، بوشهرJournal Article20180513The emerging market of senior tourism in Iran requires fundamental studies in various dimensions, including the behavior of senior tourists. The cognitive system of individuals is an internal factor affecting consumer behavior. The purpose of this study was to extract the cognitive structure of Iranian Senior Tourists (ISTs) towards the accommodation as one of the important elements in the development of Iranian senior tourism. In other words, for the first time, this study presents the cognitive structure toward accommodation at more abstract levels of features, using the means-end chain (MEC) approach. Using Laddering Technique and in-depth interview with 30 senior citizens of Shiraz, the Hierarchical Value Map of ISTs was created, as a result of which six key MECs were identified. Thus, 11 accommodation characteristics, 9 outcomes and 3 dominant values that the ISTs wish to realize were identified. The attributes of cleanliness, location of accommodation, security and price, the consequences of maintaining health, good feeling and peace of mind, and the values of security and positive emotions were most frequently cited by senior tourists. Due to the lack of qualitative studies in the field of the behavior of ISTs, the findings of this study can be used as a key basis for segmenting the senior tourist market and formulating accommodation placement strategies in Iran. <br /> <em>بازار نوظهور گردشگری سالمندی در ایران نیازمند مطالعات بنیادین در ابعاد مختلف و از جمله رفتار گردشگران سالمند است. سیستم شناختی افراد از عوامل درونی اثرگذار بر رفتار مصرفکننده است. هدف این مطالعه استخراج ساختار شناختی گردشگران سالمند ایرانی نسبت به اقامتگاه بهعنوان یکی از عناصر مهم در توسعه گردشگری سالمندی ایران است. به عبارتی این مطالعه برای نخستین بار ساختارشناختی نسبت به اقامتگاه را در سطوح انتزاعیتر از ویژگیها، با رویکرد زنجیره هدف-وسیله ارائه مینماید. با استفاده از تکنیک نردبانی و مصاحبه عمیق با 30 نفر از شهروندان سالمند شهر شیراز، نقشه ارزش سلسله مراتبی گردشگران سالمند ایرانی ایجاد و 6 زنجیره هدف-وسیله اصلی به دست آمد و بدین ترتیب، 11 ویژگی اقامتگاه، 9 پیامد و 3 ارزش غالب که این دسته گردشگران آرزومند تحقق آنها هستند؛ مشخص گردید. ویژگیهای تمیزی، مکان اقامتگاه، امنیت و قیمت؛ پیامدهای حفظ سلامتی، حس خوب و راحتی خیال و ارزشهای امنیت و هیجانات مثبت بیشترین میزان اشاره را از سوی گردشگران سالمند داشتند. با توجه به کمبود مطالعات کیفی در حوزه رفتار گردشگران سالمند ایرانی، یافتههای این مطالعه میتواند بهعنوان مبنایی کلیدی برای بخشبندی بازار گردشگران سالمند و تدوین استراتژیهای جایگاهیابی اقامتگاه در ایران استفاده شود.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10814_38c3557d8ee8b492699ae8956728576c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Model impact branding on the city reputation and its role on the city performanceارائه مدل تاثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهری2112401081510.22054/tms.2020.22705.1645FAسید محمدطباطبایی نسبعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد.0000-0002-0611-9999فهیمهماه آورپورکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزدفائزهاسدیان اردکانیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه یزد، یزدJournal Article20170620Reputation is a key issue in business. Like organizations, cities also compete at regional, national, and even international level. In such a competitive environment, reputation can be a valuable resource for a city. This study tried to present a model to explain the impact of branding on city reputation and its role in city performance. In terms of the purposes, this is applied research that had been done using the survey method. The required information was collected through a questionnaire from a sample of 277 Isfahan travelers using the available sampling method. Structural equation modeling with Smart PLS2 software was used for data analysis. The results revealed that city reputation has a positive and significant relationship on city performance and brand image impacts the city’s reputation through brand equity. Also, brand identity has a significant positive relationship on brand image.<em>شهرت موضوعی کلیدی در تجارت است. همانند سازمانها، شهرها نیز در مقیاسهای منطقهای، ملی و حتی بینالمللی باهم در رقابت میباشند. در چنین محیطهای رقابتی، شهرت میتواند منبع ارزشمندی برای یک شهر به شمار آید. در این پژوهش، سعی میشود مدلی برای تبیین تأثیر برند سازی بر شهرت شهر و نقش آن بر عملکرد شهر ارائه شود. پژوهش حاضر، از منظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات موردنیاز پژوهش از طریق پرسشنامه و از نمونهای شامل: 277 نفر از مسافران شهر اصفهان و به روش نمونهگیری در دسترس فراهم شده است. بهمنظور برازش مدل، از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS 2 استفادهشده است. نتایج پژوهش، نشان داد شهرت شهر بر عملکرد شهر رابطه مثبت و معناداری دارد و تصویر برند از طریق ارزش ویژه برند بر شهرت شهر تأثیر میگذارد. همچنین هویت برند بر تصویر برند، رابطه مثبت معناداری دارد</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10815_a21a0bd82b0af498930ad9d9f538eced.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Providing a Model for Identifying the Relationship Between Word of Mouth and Tourists Trust with Customer-Based Brand Equity in Shiraz Hotel Industryالگویی برای شناسایی رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و اعتماد گردشگران با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در صنعت هتلداری2412671081610.22054/tms.2020.31787.1915FAابوالقاسمابراهیمیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیرازمسلمباقریعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت جهانگردی و هتلداری، دانشکده گردشگری و هتلداری، دانشگاه شیراز، شیراز.0000-0002-7821-8937آمنهپاکدلیانکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز.Journal Article20180429The purpose of this study is to provide a model to identify the relationship between word of mouth and tourists’ trust with customer-based brand equity in the hotel industry of Shiraz. This research is descriptive-survey and non-random sampling was used. The Sample size is 384 Iranian tourists who traveled to Shiraz and used hotels and accommodation. At first, indicators related to the dimensions of tourists’ trust in the offline domain were extracted, categorized and finalized by systematic review. Then a questionnaire was designed. After distributing the questionnaire, data were analyzed using SPSS and Smart PLS software. By systematic review, three dimensions of destination characteristics, destination staff characteristics and tourist characteristics were considered for trust. The findings indicate that tourist trust mediates the relationship between word-of-mouth advertising and customer-based brand equity. <br /> <em>هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای شناسایی رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و اعتماد گردشگران با ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در صنعت هتلداری شهر شیراز است. این پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و بهمنظور جمعآوری دادهها، از نمونهگیری غیر تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه شامل 384 نفر گردشگر ایرانی که به شیراز مسافرت و از هتلها و مراکز اقامتی استفاده کردهاند، است. در این پژوهش ابتدا، شاخصهای مربوط به ابعاد اعتماد گردشگر در حوزه آفلاین با روش مرور سیستماتیک استخراج، دستهبندی و نهایی شدند. سپس، پرسشنامه مربوط به آن طراحی گردید. پس از توزیع پرسشنامه با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس، دادهها تحلیل شدند. با مرور سیستماتیک، سه بعد ویژگیهای مقصد، ویژگیهای کارکنان مقصد و ویژگیهای گردشگر برای اعتماد در نظر گرفته شد. یافتهها، نشان داد که اعتماد گردشگر در رابطه بین تبلیغات دهانبهدهان و ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری نقش میانجیگری را ایفا میکند</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10816_abf8a6cfff12859995afac2ff1955ed6.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت گردشگری2322-3294144820191222Evaluating investment potential tourism centers using integrated model of fuzzy Shannon’s entropy and fuzzy ARAS methodارزیابی کانونهای گردشگری مستعد سرمایه گذاری با استفاده از مدل یکپارچه آنتروپی شانون فازی و روش ARAS فازی2693021081710.22054/tms.2020.30579.1887FAسید مرتضیهاتفیعضو هیئتعلمی، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکردنازنینکوهی حبیبیکارشناسی ارشد، مدرس دانشگاه پیام نور شهرکرد، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، شهرکرد.الهامعبداللهیکارشناسی ارشد، مدرس دانشگاه آزاد شهرکرد، گروه معماری، دانشکده معماری، شهرکرد.Journal Article20180323Prioritizing tourism poles can be a benchmark for centralizing as well as determining tourist attractions and moderating inequality between regions and is a step in formulating a tourism development plan. The purpose of this research is to evaluate and prioritize tourism centers based on integrated fuzzy Shannon’s entropy model and fuzzy additive ratio assessment (ARAS) method. For this purpose, first, the indicators affecting the development of tourism centers in the three areas of natural-ecological, spatial-physical-service, and socio-economic are identified using the literature and expert’s opinions. After collecting the data in the form of triangular fuzzy numbers, the importance and weight of each criterion in the development of tourism centers are identified by the fuzzy Shannon’s entropy method. Then, using the fuzzy ARAS method, tourism centers are evaluated and prioritized and those with the most potential for investment are identified.<em>اولویتبندی قطبهای گردشگری میتواند معیاری برای تعیین مرکزیت و همچنین تعیین جاذبههای گردشگری و تعدیل نابرابری بین نواحی باشد و گامی جهت تدوین برنامه توسعه گردشگری باشد. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی و اولویتبندی کانونهای گردشگری بر اساس مدل یکپارچه آنتروپی شانون فازی و روش نسبت جمعی (</em><em>آراس</em><em>) فازی است. برای این منظور، ابتدا شاخصهای مؤثر بر توسعه کانونهای گردشگری در سه حوزه طبیعی- اکولوژیکی، مکانی-کالبدی-خدماتی و اقتصادی-اجتماعی با استفاده از ادبیات موضوع و نظرات خبرگان شناسایی میشوند. پس از گردآوری دادهها به فرم اعدا فازی مثلثی، از روش آنتروپی شانون فازی اهمیت و وزن هر یک از معیارها در توسعه کانونهای گردشگری شناسایی میشود. سپس با استفاده از روش </em><em>آراس </em><em>فازی به ارزیابی و اولویتبندی کانونهای گردشگری پرداخته میشود و کانونهایی که پتانسیل بیشتری برای سرمایهگذاری دارند، مشخص میشوند.</em>https://tms.atu.ac.ir/article_10817_bd2ce158c5921d476b1e57fb21909d93.pdf