TY - JOUR ID - 7080 TI - شایستگی‌های فردی منابع انسانی و وفاداری کُنشی میهمانان در هتل‌های چهار ستاره استان مازندران JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - محمدی, مصطفی AU - میرتقیان رودسری, سیّد محمّد AU - صالحی, صادق AD - استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران. AD - مدرس گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران. AD - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 35 SP - 63 EP - 84 KW - شایستگی‌های فردی منابع انسانی KW - رضایت KW - ارزش ادراک شده KW - وفاداری کُنشی KW - صنعت هتلداری DO - 10.22054/tms.2017.7080 N2 - زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالی‌ترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی می‌باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگی‌های فردی منابع انسانی در وفاداری کُنشی میهمانان در هتل‌های 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که در زمان انجام تحقیق برای بار سوم است که در این هتل‌ها در طول سال 1394 اقامت نموده‌اند. با توجه به شرایط پژوهش، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 247 نفر از این میهمانان در تکمیل پرسشنامه مشارکت نمودند. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا از طریق تحلیل عاملی، مورد تایید شد. فرضیه‌ها از طریق آزمون پیرسون، تحلیل رگرسیون، روش بارون و کنی و آزمون سوبل و گودمن بررسی شدند. تحلیل‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS23 و Lisrel8.5 صورت پذیرفت. یافته‌های تحقیق: یافته‌ها حاکی از آن است که شایستگی‌های فردی منابع انسانی هم بطور مستقیم، و هم به واسطه‌ی متغیرهای رضایت میهمانان و ارزش ادراک شده می‌توانند بر وفاداری کُنشی میهمانان در هتل‌های 4 ستاره استان مازندران تاثیرگذار باشند. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_7080.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_7080_87f629c3f5b3da6bda3f180a5856584b.pdf ER -