TY - JOUR ID - 5090 TI - الگوی مدیریت اثر بخش گردشگری ، مورد مطالعه: مقصد مذهبی مشهد JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - ضرغام بروجنی, حمید AU - توحید لو, معصومه AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 16 SP - 24 EP - 52 KW - الگو KW - مدیریت مقصد KW - مشهد KW - گردشگری مذهبی DO - 10.22054/tms.2012.5090 N2 - شهر مشهد به جهت وجود بارگاه حضرت امام رضا ع ، امام هشتم شیعیان، یکی از مقصدهای عمده مذهبی ایران است و هر ساله، در ایام تعطیلات شاهد حضور  گسترده زوار و گردشگران مذهبی است. با وجود این، بدسامانی و ناکارآمدی های مدیریتی تسهیلات و خدمات گردشگری موجب زیان های بسیار به گردشگری این شهر شده است. از آنجا که مدیریت درست مقصدهای گردشگری و نظم بخشیدن به امور گردشگران یکی از مهم ترین چالش ها است تعیین الگوی مطلوب برای مدیریت اثر بخش این مقصد مذهبی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. برای حصول به این مقصود در تحقیق حاضر، فرایند مدیریت مقصد مورد بررسی قرار گرفته تا با شناسایی عوامل موفقیت و تعریف الگوهای مدیریت موثر مقصد به این عوامل نظم داده شود. از مقایسه الگوهای موجود مدیریت مقصد مدل کراچ و ریچی بیش از سایر مدل ها متناسب با تحقیق تشخیص داده شد. با استفاده از پرسشنامه از خبرگان در مورد وضعیت مطلوب و موجود عوامل مدل در شهر مشهد نظر خواهی شد که طبق نتایج، بین وضع مطلوب و وضع موجود در تمامی شاخص های مورد تحقیق در شهر مشهد فاصله وجود دارد و باید تمهیداتی اخذ شود. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_5090.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_5090_7d35563889a1df4dad1ceb6ae059ab25.pdf ER -