TY - JOUR ID - 5057 TI - تاثیر معماری ایرانی - اسلامی بر انگاره ی ادراکی گردشگران اروپایی از مقصد ایران JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - پورفرج, اکبر AU - خشخو ایمانی, محمدحسین AU - بهبودی, ریحانه AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 4 IS - 11.12 SP - 57 EP - 80 KW - انگاره ی مقصد گردشگری KW - معماری ایرانی - اسلامی KW - مدل اچنبر و ریچی KW - اصفهان DO - N2 - انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد ، ۱۹۷۷). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف دیگر بناها و معماری هر مقصد که هم جزء میراث ها و هم یکی از برجسته ترین جاذبه های فرهنگی آن به شمار می روند، می توانند بر انگاره ی ذهنی گردشگران تاثیر گذار باشند. هدف از مقاله ی حاضر بررسی رابطه ی میان معماری ایرانی - اسلامی و انگاره ی گردشگران اروپایی واقعی از مقصد ایران و همچنین بررسی ساختار انگاره ی این افراد از معماری ایرانی - اسلامی است. برای بررسی دقیق تر این موضوع، پژوهشی حاضر بر معماری ایرانی - اسلامی دوره ی صفویه ی شهر اصفهان، یکی از مهم ترین مقصدهای گردشگری ایران، متمرکز شده است. مدل انتخابی و مورد استفاده ی این تحقیق، مدلی است که اچنر و ریچی در سال ۱۹۹۳ برای سنجش انگاره ی مقصد گردشگری ارائه کرده اند. بر اساس نتایج این تحقیق، معماری ایرانی - اسلامی، نقش برجسته ای در شکل گیری انگاره ی گردشگران اروپایی از مقصد ایران داشته است و میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله مهم ترین و قابل توجه ترین مکان های این شهر در ذهنیت ادارکی گردشگران اروپایی محسوب می شوند. همچنین گردشگران اروپایی مهم ترین و برجسته ترین احساس خود در رابطه با معماری ایرانی - اسلامی را احساس شگفتی و معنویت ابراز کرده اند و معماری ایرانی - اسلامی را به لحاظ زیبایی شناختی زیبا دانسته و اشاره کرده اند که از نظر آنها دو عنصر کالبدی استفاده از هندسه و فضا دارای اهمیت ویژه ای در ادراک آنها هستند UR - https://tms.atu.ac.ir/article_5057.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_5057_7c7afc1ed542e483698dd3c085dbb460.pdf ER -