TY - JOUR ID - 4163 TI - کارآفرینی، یادگیری‏ محوری، بازارمحوری و فعالیت‌های منابع انسانی در هتل‌های چهار و پنج ستاره ایران JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - محمدی, علی AU - صفایی, بهزاد AU - خلیفه, مجتبی AD - استادبخش مدیریت دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها ،بخش مدیریت دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری مدیریت سیستم بخش مدیریت دانشگاه شیراز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 11 IS - 33 SP - 41 EP - 61 KW - نوآوری‏ KW - ارزش مشتری KW - کارآفرینی KW - بازارمحوری KW - یادگیری‏محوری KW - هتل‏های چهار و پنج ستاره ایران DO - 10.22054/tms.2016.4163 N2 - سازمان­هایی در دنیای رقابتی کنونی موفق­اند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا می­کند. در این راستا توجه به نیازها و خواسته­های آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیری‏محوری، بازارمحوری و فعالیت­های منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتل­های 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتل­های 4 و 5 ستاره ایران تشکیل می‏دهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمع‏آوری، و تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز به واسطه مدل‏سازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرم‏افزار پی‏ال‏اس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیت­های منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطه­اش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیری‏محوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_4163.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_4163_f927afb5fd48f66843418196fefb1040.pdf ER -