TY - JOUR ID - 4162 TI - ارائه مدل توسعه‌ی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری- تفسیری JO - مطالعات مدیریت گردشگری JA - TMS LA - fa SN - 2322-3294 AU - تقوی‌فرد, محمد تقی AU - اسدیان اردکانی, فائزه AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 11 IS - 33 SP - 19 EP - 39 KW - گردشگری KW - فناوری اطلاعات KW - گردشگری الکترونیکی KW - مدل‌سازی ساختاری تفسیری DO - 10.22054/tms.2016.4162 N2 - امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگریالکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامعجهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگریالکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی ازخبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل باسطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیریتوصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر درحوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در اینپژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگریالکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج اینپژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیرمناسبتری را انتخاب کنند. UR - https://tms.atu.ac.ir/article_4162.html L1 - https://tms.atu.ac.ir/article_4162_878804b4921e93bd781e96faecd0ee0d.pdf ER -