دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
مولفه های مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک
1
27
FA
میر علی
سید نقوی
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
غدیر
شکیبا جمال آباد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی.
gshakiba@yahoo.com
در جهان امروزی صنعت گردشگری در برنامههای بازرگانی و اقتصادی جایگاه خاصی پیدا کرده و نقش<br />تعیینکننده ای در درآمدزایی کشورها بر عهده دارد؛ اما از سوی دیگر کسب و کار الکترونیک به صورت<br />یک الزام در بخشهای مختلف تجارت جهانی نفوذ کرده و به عنوان یک عامل کلیدی تعیینکننده در پیشبرد<br />اهداف تجاری است، لذا توسعهی صحیح و پیگیرانهی گردشگری الکترونیک یکی از ابزارهای مهم توسعهی<br />اقتصادی در دنیای امروز، میتواند باعث رونق بسیاری از زیرساختهای اقتصاد هر کشوری شده و نقش<br />بسزایی در افزایش سطح درآمد ناخالص ملی داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه مدلی مفهومی جهت تبیین<br />عوامل تاثیرگذار بر اعتماد گردشگران به هنگام استفاده از وب سایتهای فعال در حوزهی گردشگری بوده که<br />با توجه به مبانی نظری تحقیق، مدلی ارائه گردیده و فرآیند اعتماد الکترونیک را به سه مرحله آغاز،<br />شکل گیری و تثبیت تقسیم کرده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه و نمونهای به<br />حجم 131 نفر انجام شده است جامعهی آماری شامل گردشگرانی است که به انجام امور سفر همچون رزرو<br />هتل، رزرو و خرید بلیط و کسب اطلاعات در مورد مقصد سفر به صورت الکترونیکی پرداختهاند، پس از<br />برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، بررسی فرضیههای پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در<br />نهایت عوامل رضایت، شهرت و کیفیت الکترونیک به عنوان مولفههای تاثیرگذار بر اعتماد الکترونیک<br />شناسایی شدند.<br /><br />
اعتماد الکترونیک,گردشگری الکترونیک,رضایت الکترونیک,کیفیت الکترونیک
https://tms.atu.ac.ir/article_2557.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2557_58e738320ecf874a803f130f83e30869.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
ارزیابی قابلیتهای گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر
29
57
FA
تقی
حیدری
دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران
taghiheydari@yahoo.com
اصغر
رشیدی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران
ابراهیم
حصاری
دانشگاه خوارزمی تهران
سیمین
تولایی
استاد دانشگاه خوارزمی تهران
امروزه صنعت توریسم یکی ازموثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی؛ در بسیاری از<br />زمینه های دیگر نیز نقش اساسی ایفاء می کند. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینه<br />توسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند. استان زنجان و بالاخص<br />شهرزنجان نیزاز این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای گسترده گردشگری هنوز در ابتدای راه<br />بهره برداری از این توانمندی بالقوه قرار دارد. شناسایی این قابلیتها؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی از<br />پیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم جهانگردی تبدیل کند. در این پژوهش جهت شناخت عوامل موثر بر<br />توسعه گردشگری شهرزنجان و ارائه استراتژی و راهبردهای علمی و عملی در راستای توسعه گردشگری از<br />تکنیک SWOT و به منظور اولویت بندی استراتژی های تعیین شده از مدل AHP استفاده گردید. روش<br />پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی ومتکی برمطالعات میدانی وکتابخانه ای نگارندگان و از نوع کاربردی<br />می باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که استراتژی نوع تدافعی )با کسب امتیاز 763.0 ( دارای برتری نسبی<br />در مقایسه با سایر استراتژی های چهارگانه می باشد. لذا استراتژیهای توسعه گردشگری و جذب توریسم این<br />شهر بایست به گونه ای تدوین شود که نسبت به رفع نقاط ضعف؛ برطرف ساختن تهدید های فرا روی منطقه<br />اهتمام ورزیده و با رویکرد برنامه ریزی جامع و راهبردی؛ اقدامات و راهکارهای شایسته ای را در راستای بهینه<br />سازی وضع موجود وساماندهی صنعت گردشگری در این شهربه عمل آورد.<br /><br />
قابلیت سنجی گردشگری؛راهبردهای تقویت,شهر زنجان
https://tms.atu.ac.ir/article_2560.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2560_6a628f65bf864919905860bf4a2a5ada.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
سطح تعهد محیطی در هتل های شهر تهران
88
59
FA
محمود
ضیایی
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی.
ziaee@gmail.com
فرانک
رنجبر متعلق
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی
faranak.ranjar@gmail.com
چکیده<br />امروزه توسعهی پایدار گردشگری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت تلقی میشود. برای حصول<br />به این مهم لازم است که هر یک از بازیگران نظام گردشگری کشور، متناسب با جایگاهشان به<br />تعهدات خود در این زمینه ازجمله تعهدات محیطی عمل نمایند.<br />هدف این مقاله تعیین سطح تعهد محیطی در تأسیسات اقامتی تهران و شناسایی عوامل تأثیرگذار<br />بر گرایش مدیران این واحدها به اتخاذ ملاحظات زیستمحیطی در این بخش از صنعت گردشگری<br />است. برای این منظور از روش تحقیق توصیفی اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعهی آماری این<br />تحقیق را مدیران ارشد هتلهای 1 تا 5 ستاره شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تحلیل دادهها علاوه<br />بر روشهای آمار توصیفی از روشهای آمار استنتاجی ناپارامتریک نیز بهره گرفته شده است.<br />یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت محیطی در هتلهای مورد مطالعه را میتوان در چهار سطح<br />تعهد محیطی طبقهبندی نمود. غالب هتلهای مورد مطالعه به لحاظ سطح تعهد محیطی در سطح یک<br />صرفه « قرار میگیرند. همچنین طبق یافتههای تحقیق بالا بودن « مهمترین انگیزه و » جویی در هزینهها<br />مانع اصلی در اجرای اقدامات محیطی » هزینههای اولیهی راه اندازی و اجرای اقدامات مدیریت محیطی<br />است. در این میان آنچه که با کسب سطح پیشرفتهی تعهد محیطی در برخی از هتلها ارتباط دارد،<br />نوع مالکیت دولتی، بزرگی اندازه و ترکیب غالب گردشگران این هتلها میباشد.<br /><br />
تعهد محیطی,هتل,مدیریت محیطی,عوامل تأثیرگذار,تهران
https://tms.atu.ac.ir/article_2569.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2569_2b58446545722386d0507f2ec390bc4f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
ارزش ویژه مشتری و رضایتمندی گردشگران داخلی از هتل های پنج ستاره شهر تهران
89
106
FA
اکبر
پورفرج
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
poorfaraj@gmail.com
ابوالفضل
تاج زاده نمین
دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
info@ tourismscience .ir
راحیل
علی پوریان
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
rahil_alipourianzadeh@yahoo.com
ارزش ادراکی، ارزش ویژه برند و ارزش ویژه مبتنی بر رابطه، سه بعد اصلی ارزش ویژه مشتری<br />در متون مختلف بازاریابی است، که بر سودآوری شرکتها که خود نتیجهی مستقیم فعالیتهای بازاریابی<br />است، تأثیر دارد. با برنامه ریزی و بررسی مداوم فعالیتهای بازاریابی، می توان به رضایتمندی و در پی<br />آن وفاداری و خرید بیشتر مشتریان و نهایتاً سودآوری دست یافت که هدف نهایی تمام سازمانهای<br />خدماتی و غیرخدماتی است.<br />تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه به بررسی و چگونگی ارتباط سه رکن ارزش ویژهی<br />گردشگران داخلی هتلهای پنج ستاره تهران با رضایتمندی آنان پرداخته است که در مدت پژوهش در<br />دسترس بوده و حداقل 42 ساعت در یکی از این هتلها اقامت داشته اند. حجم نمونه 462 نفر برآورد شد.<br />تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش معادله یابی ساختاری صورت گرفت. یافته های تحقیق بیانگر است<br />که رابطهی متغیرهای ارزش ادراکی، ارزش برند و ارزش ارتباطی با متغیر رضایت گردشگران هتلهای پنج<br />0 از تغییرات رضایت مشتریان با سه / ستاره در تهران مستقیم و معنادار است. ضریب تشخیص نشان داد 24<br />متغیر یا سازه ارزش ادراکی، ارزش برند و ارزش ارتباطی تبیین می شود. در نتیجه بهبود سه بُعد ارزش ویژه<br />مشتری جهت افزایش رضایتمندی گردشگران پیشنهاد شد.<br />ا<br />
رزش ویژه مشتری,ارزش ویژه ادراکی,ارزش ویژه برند,ارزش ویژه مبتنی بر
رابطه,رضایتمندی
https://tms.atu.ac.ir/article_2572.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2572_6544d8d029874779120caee9959b30db.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت هتل داری
107
143
FA
عادل
صلواتی
داستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
مجتبی
رستمی نوروزآباد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
mojtabarostami37@yahoo.com
سامان
رحمانی نوروز آباد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت<br />هتل داری است. به منظور بررسی این رابطه، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی و عملکرد<br />محیطی با الهام از پژوهش Huimin و Ryan 1122 ( به عنوان متغییرهای میانجی انتخاب شدند. به (<br />منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامهی استاندارد Gu Huimin و Chris Ryan استفاده شده است.<br />جامعهی آماری این پژوهش هتلها و مهمانپذیرهای شهرستان سنندج می باشد و از این جامعهی<br />آماری، 01 نفر از مدیران ارشد، مدیران و سرپرستان این مراکز به طور تصادفی مورد بررسی قرار<br />گرفتند. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و<br />نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانند RMSEA ، GFI و AGFI<br />نشاندهندهی برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج است. بر این اساس نتایج دست آمده<br />حاکی از آن است که میان اخلاق حرفهای با مدیریت منابع انسانی مشارکت اجتماعی و عملکرد<br />محیطی رابطهی معنادار و مثبتی وجود دارد. این ارتباط با مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان نیز مشاهده<br />شد.<br /> اخلاق حرفها ی، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی، عملکرد محیطی،<br />مسئولیت پذیری اجتماعی.
اخلاق حرفها ی,مدیریت منابع انسانی,مشارکت اجتماعی,عملکرد محیطی,مسئولیت پذیری اجتماعی
https://tms.atu.ac.ir/article_2578.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2578_35c5d190e6a05252edbfb24a05f5c4b9.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
رهنمودهای توسعهی مسیرهای پیادهروی در مناطق تفرجگاهی
145
165
FA
پریسا
رفیعانی خاچک
کارشناس ارشد محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
parisarafiani609@yahoo.com
مرجان
محمدزاده
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
marjan.mohammadzadeh@gmail.com
سید حامد
میرکریمی
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
mirkarimi.hamed@gmail.com
مسیرهای پیاده روی از تسهیلات تفرجی پایه ای هستند که فعالیتهای تفرجی در آنها انجام میشود. این مسیرها رابط بین بازدیدکنندگان و طبیعت به شمار میروند. در این مطالعه هدف اصلی از بررسی مسیرهای پیادهروی این است که یک الگوی راهنمایی مناسب مدیریت و توسعهی مسیرهای پیادهروی ارائه شود. برای ساخت این الگو، طی یک پژوهش میدانی، مسیرهای پیاده روی در منطقه ی تفرجگاهی طبیعی در حوضه ی شرقی آبخیز زیارت از نظر شرایط محیطی و امکانات با استفاده از GPS مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل از بررسی میدانی به محیط ArcGIS9.3 انتقال یافت. در منطقهی مورد مطالعه، با وجود تقاضا و استفادهی زیاد بازدیدکنندگان از مسیرها، هیچ امکانات رفاهی از جمله علائم راهنما در طول هیچیک از مسیرهای مورد بررسی دیده نمیشود. بدیهی است مدیریت نامناسب مسیرهای پیادهروی در مناطق تفرجگاهی و از جمله منطقهی مورد مطالعه به مرور زمان سبب تخریب محیطزیست منطقه و همچنین کاهش کیفیت تجربهی تفرجی بازدیدکنندگان خواهد شد. بررسی مسیرهای پیادهروی از نظر مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، مسافت، زمان لازم برای طی کردن مسیر و امکانات و جاذبهها در طول مسیر میتواند به عنوان الگویی برای توسعه و مدیریت بهتر مسیرها در این نوع مناطق مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش سعی شدهاست با نشان دادن چگونگی بررسی مسیرهای پیادهروی در مناطق طبیعی تفرجگاهی بهعنوان پیشزمینهی توسعه و مدیریت بهتر مسیرها الگویی برای مدیریت مطلوبتر این مناطق و افزایش کیفیت تجربه ی تفرجی بازدیدکنندگان با فراهم کردن امکان انتخاب مسیر دلخواه و متناسب با تواناییهای آنها از طریق ارائهی خصوصیات مسیرها ارائه شود.
مسیرهای پیاده روی,بازدیدکنندگان,مناطق تفرجگاهی,حوضه ی آبخیز زیارت
https://tms.atu.ac.ir/article_2579.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2579_a8136242b991dd5212137828ffd6375d.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
8
21
2013
03
21
سازگاری با تجارت الکترونیکی در صنعت هتل داری ایران
167
187
FA
شهرام
صلواتی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تنکابن؛
salavatish@gmail.com
ناصر
خانی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
امروزه وب سایت ابزاری قوی برای بازاریابی و تجارت الکترونیکی بهشمار میآید. نقش وب<br />سایت در گسترش فعالیتهای گردشگری و جذب گردشگر بسیار زیاد است . بهطوری که این صنعت<br />بیشترین استفاده را از این ابزار مینماید. در این راستا، بهرهمندی از وبسایتی با ویژگیهای مناسب<br />میتواند نقش کلیدی در جذب گردشگر به صنعت گردشگری به صورت عام و صنعت هتل داری<br />بهطور ویژه ایفا بنماید. در این راستا، مطالعهی حاضر به بررسی میزان سازگاری هتلهای ایران با<br />تجارت الکترونیکی میپردازد. برای تحقق این هدف با استفاده از روش تحلیل محتوا 84 ویژگی وب<br />سایتهای 75 هتل با رتبههای متفاوت )یک تا پنج ستاره( مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها بیانکننده<br />آنند که هتلهای ایران در مراحل نخستین پذیرش اینترنت برای کسب و کار خود هستند. فعالیتهای<br />مرتبط با تجارت الکترونیک در میان هتلهای ایرانی بسیار اندک است و رزرو برخط بهطور موثر در<br />آنها ارائه نمیشود.<br /><br />
گردشگری الکترونیکی,وب سایت,ارزشیابی,صنعت هتل داری
https://tms.atu.ac.ir/article_2580.html
https://tms.atu.ac.ir/article_2580_1ce19f7674f1dc0a5a215c33d5b405ee.pdf