دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
ظرفیت گردشگری ماجراجویانه درکویرهای ایران با استفاده از تکنیکS.W.O.T
1
22
FA
علی
خاکساری
عضو محترم هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
akhaksari@yahoo.com
معصومه
دهقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقهای دانشگاه علامه طباطبایی
گسترش روند شهرنشینی و دوری انسان از طبیعت و محیطهای بکر سبب روی آوردن وی به طبیعت و توجه <br />ویژه به طبیعتگردی در ایام تعطیلات شده است. رشد طبیعت گردی منجر به پیدایش انواع گوناگونی از <br />گردشگری مبتنی بر طبیعت شده است که یکی از این اقسام گردشگری ماجراجویانه می باشد ودر سالهای <br />اخیر، تقاضا برای آن در بازار گردشگری رو به ازدیاد است. به دلیل تنوع اقلیمی که در ایران وجود دارد، <br />این کشور دارای توانایی و ظرفیت بالقوه ای برای پذیرا شدن گردشگران ماجراجو در زمینه های متعدد <br />است، یکی از این زمینه های گردشگری ماجراجویانه، کویرنوردی است که با توجه به وسعت مناطق <br />کویری ایران و تنوع ژئومورفولوژیکی این مناطق و وجود گونههای گیاهی و جانوری کمیاب زمینه <br />و تعیین <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">S</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">W</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">O</span></span><span style="font-family: BZar; font-size: medium;"><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">.</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">T </span></span> <br /><span style="font-family: BZar; font-size: medium;">مساعدی برای رونق این نوع گردشگری وجود دارد. این مطالعه با استفاده از تکنیک</span> <br />نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به ارزیابی ظرفیت این مناطق پرداخته است. تجزیه و تحلیلهای انجام <br /> <br />شده حاکی از وجود شرایط مطلوب درکویرها ی ایرا ن برا ی رون ق ای ن نو ع گردشگر ی است ک ه با <br /> <br />برنامهریزی مناسب ضمن تقویت نقاط ضعف و استفاده از فرصتها می توان بر تهدیدها غلبه کرد و این <br /> <br />توانایی بالقوه را به جریان انداخت. <br /> <br />
ایران,گردشگری ماجراجویانه,مدل سوات,کویر
https://tms.atu.ac.ir/article_1899.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1899_17d18bfba6e28265477f1073089aaf5c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
عوامل موثر رفتاری بر پذیرش خرید اینترنتی در صنعت هواپیمایی
23
46
FA
علیرضا
حدادیان
عضو محترم هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ایران
a.hadadian@gmail.com
امیرحسین
باقریه مشهدی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
فاطمه
هنرور باوجدان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران
امروزه خرید اینترنتی بلیت هواپیما رشد قابل توجهی در کشور دارد. در این میان درک رفتار مشتریان، به<br />منظور بهبود استراتژیهای بازاریابی و فروش، برای شرکتهای هواپیمایی ضروری است. هدف از پژوهش<br />حاضر شناخت مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید اینترنتی بلیت شرکتهای هواپیمایی توسط مسافران<br />است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل مسافران<br />خروجی فرودگاه بین المللی مشهد در پروازهای داخلی شهریور ماه است. نمونه آماری با استفاده از فرمول<br />تعیین حجم نمونه کوکران 215 نفر محاسبه شده است. بدین ترتیب پس از تهیه مدل مفهومی براساس<br />معیارهای اعتماد، قیمت، ریسک ادراک شده، سودمندی و کیفیت سایت اینترنتی و تهیه و توزیع پرسشنامه<br />مورد Lisrel براساس آن، اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار 8.8<br />تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد سه معیار کیفیت سایت اینترنتی، سودمندی و<br />اعتماد بطور مستقیم و ریسک ادراک شده بطور غیر مستقیم بر تمایل به خرید اینترنتی تاثیر گذار هستند.<br />علاوه بر این تاثیر عامل قیمت بر تمایل مسافران هوایی به خرید اینترنتی بلیت مورد تایید قرار نگرفته است.
اعتماد,ریسک درک شده,سودمندی,قیمت,کیفیت وب سایت,پذیرش الکترونیکی
https://tms.atu.ac.ir/article_1907.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1907_fb226d2a21d84b166d4284f0290f3659.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی
47
92
FA
میرعلی
سیدنقوی
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدهی مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سید محمد
میرتقیان رودسری
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، چالوس، مازندران، ایران
چکیده<br />تحقیق حاضر با هدف بررسی شکاف میان اخلاق سازمانی حاکم و اخلاق سازمانی کلامی در صنعت<br />هتلداری در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار-<br />ستاره)، و پارسیان آزادی خزر (پنج ستاره)، در تابستان 1393 صورت پذیرفت ه است. بدین منظور، دو<br />دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته است: دیدگاه کارکنان برای سنجش اخلاق کلامی و دیدگاه میهمانان<br />ایرانی برای سنجش اخلاق حاکم. همچنین رابطهی بین ویژگیهای جمعیتشناختی و اخلاق سازمانی، و<br />نیز تعیین وزن ابعاد اخلاق سازمانی از دیدگاه جامعههای آماری تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی<br />آماری تحقیق شامل دو گروه کارکنان و میهمانان ایرانی هتلهای مذکور است و ابزار اندازهگیری تحقیق،<br />استفاده از دو پرسشنامه یکی برای کارکنان و دیگری برای میهمانان بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد<br />که میان اخلاق سازمانی کلامی و اخلاق سازمانی حاکم، در هتلهای بینالمللی پارسیان استان مازندران<br />شکاف وجود دارد و بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد روابط سالم و انسانی و کمترین میزان شکاف<br />مربوط بعد ابتکارعمل در کار است.
اخلاق سازمانی,صنعت هتلداری,هتلهای بینالمللی پارسیان,استان مازندران
https://tms.atu.ac.ir/article_1908.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1908_4759bc1c86f3455b1e01c9320deb0ebf.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
عوامل موثر بر توسعه مقصدهای گردشگری نجوم
93
115
FA
محمد رضا
رشیدی
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی
rashidi.tourism@yahoo.com
حمید
ضرغام بروجنی
دانشیار گروه آموزشی مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
dr.zargham@ymail.com
محمد
تقی میرترابی
استادیار گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه الزهرا تهران
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه مقصدهای توسعه گردشگری نجوم صورت<br />گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ میزان و درجه<br />کنترل، میدانی و از لحاظ نحوة جمع آوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه آماری<br />تحقیق منجمان آماتور، فعالان و متخصصان گردشگری خصوصا در تورهای رصدی بوده که از طریق<br />نمونه گیری قضاوتی تعداد 206 مورد انتخاب شدند. برای تحلیل داد ه ها و دستیابی به اهداف تحقیق از<br />استفاده شده SPSS روشهای توصیفی، تحلیلی و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار<br />است. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 35 متغیر بود، ضمن بررسی این متغییرها و رتبه بندی<br />آنها با استفاده از تحلیل عاملی تعداد 7 عامل شناسایی گردیدند. این عوامل شامل زیرساختهای توسعه با<br />4، زمینه های اقلیمی و جغرافیایی با مقدار / 5، زیرساختهای حرفه ای رصد با مقدار ویژه 18 / مقدار ویژه 00<br />2، زمینه های امنیتی و حفاظتی با مقدار / 3، زیر ساخت های فیزیکی گردشگری با مقدار ویژه 61 / ویژه 88<br />2 و زیرساخت های رفاهی گردشگری با مقدار ویژه / 2، زمینه های ویژه رصدی با مقدار ویژه 00 / ویژه 43<br />1/97 ، هستند.
گردشگری نجوم,توسعه مقصد,آسمان تاریک,تحلیل عاملی اکتشافی
https://tms.atu.ac.ir/article_1909.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1909_ef6079e31d26a370369e8e458c7578e7.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
واکاوی هوش تجاری در دفاتر خدمات گردشگری با رویکرد فازی
117
142
FA
سعید
سعیدا اردکانی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد ، ایران
dr.saeida@yazd.ac.ir
سید
محمد موسوی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علم و هنر، ایران
میثم
شفیعی رودپشتی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه علم و هنر، ایران
m.shafiee2004@gmail.com
امروزه، بسیاری از سازمان ها از جمله دفاتر خدمات گردشگری بر بسیاری از سیستم ها به منظور راه اندازی و<br />بقا کسب و کار خود در این محیط پیچیده ی رقابتی متکی هستند. هوش تجاری به عنوان سیستمی مطرح<br />است که به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل حیاتی در موفقیت سازمان ها محسوب می شود. هوش تجاری،<br />با استفاده از یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و رد یابی فرایندهای کلیدی سازمان را<br />برای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش می باشد. درمقاله حاضر پس از شناسایی<br />ابعاد، عوامل و مولفه های هوش تجاری، با استفاده از روشهای تحلیل آماری، به آزمون فرضیه ها و در<br />صورت پذیرش فرضیه با استفاده از آزمون همگنی واریانسِ نسبت به بررسی اختلافات معنی داری واریانس<br />عوامل پرداخته شده است. در صورت عدم معنی دار بودن اختلاف بین واریانس ها نیز، از آزمون دانکن<br />فازی به TOPSIS جهت دسته بندی و رتبه بندی عاملها استفاده گردیده و در نهایت با استفاده از تکنیک<br />رتبه بندی مولفه های هوش تجاری پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دفاتر خدمات<br />گردشگری در کلیه ابعاد و عوامل از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده اند به طوری که عامل منابع انسانی<br />در بعد داخلی و مشتریان در بعد خارجی دارای بیشترین اهمیت هستند
TOPSIS,واژگان کلیدی: هوش تجاری,گردشگر,دفاتر خدمات گردشگری فازی
https://tms.atu.ac.ir/article_1910.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1910_e3d1761f694e23519a56ac96ecf159fe.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
27
2014
10
23
روند شاخص اقلیمی گردشگری در شهر اصفهان
143
164
FA
امیرحسین
حلبیان
دانشیار، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
halabian_a@yahoo.com
لاله
پورعیدی وند
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه اصفهان
laleh.6124@yahoo.com
گردشگری فعالیتی چند وجهی است و از پیچیده ترین کسب و کارهای بشری با توجه به موقعیت جغرافیایی<br />است. تاثیر اقلیم بر تقاضای گردشگری و رضایت گردشگران باعث گردیده تا این عامل به عنوان یکی از<br />مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری ها جهت برنامه ریزی و انتخاب محل اقامت محسوب شود. یکی از<br />عوامل موثر بر زندگی، آسایش و سلامتی انسان، شرایط جوی و اقلیمی است. هدف از انجام این پژوهش<br />در اصفهان به تفکیک هرماه در یک دوره آماری ( 1970 (TCI) بررسی روند شاخص اقلیمی گردشگری<br />تا 2013 ) است. بدین منظور آمار روزانه ایستگاه اصفهان برای پارامترهای(حداکثر دمای روزانه، حداقل<br />رطوبت نسبی، میانگین روزانه دما، میانگین رطوبت نسبی، مجموع بارندگی، میانگین تعداد ساعات آفتابی<br />در روز و میانگین سرعت باد) از بانک اطلاعاتی سازمان هواشناسی استخراج شده سپس برای هر ماه به طور<br />sen`s محاسبه گردید. جهت تحلیل روند این شاخص از آزمون من- کندال و TCI جداگانه شاخص<br />استفاده گردید. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد که شاخص اقلیمی گردشگری در اصفهان<br />در ماههای بهمن، خرداد و مهر دارای روند مثبت ومعنی دار می باشد.
شاخص اقلیمی گردشگری,گردشگری,روند,اصفهان
https://tms.atu.ac.ir/article_1911.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1911_0555999e9f591f715277522af2564c22.pdf