دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
26
2015
10
23
نقش جشنواره های موسیقی محلی در توسعه گردشگری از دید گاه گردشگران بالقوه
31
58
FA
ابولفضل
تاج زاده نمین
دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
ژاله
هاشم زاده
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده<br />گردشگری مبتنی بر موسیقی تلفیقی از دو تفریح جذاب است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.<br />امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته پیوند عمیقی بین گردشگری و موسیقی ایجاد کردهاند. ایران نیز با دارا<br />بودن تنوع قومیتی، مستعد توسعهی جشنوارههای موسیقی محلی میباشد، از آن جمله میتوان به موسیقی<br />محلی جذاب منطقهی آذربایجان(عاشیقلر) اشاره کردکه میتواند به عنوان یک محصول جدید گردشگری<br />نقش موثری را در جذب گردشگران بالقوه ایفا کند. هدف این مقاله بررسی نقش جشنوارههای موسیقی<br />محلی در توسعهی گردشگری منطقهای میباشد. در پژوهش حاضر اقدام به جمعآوری اطلاعات در<br />چارچوب موضوع مقاله از طریق توزیع پرسشنامه بین جامعهی آماری که حاضرین در هشتمین جشنوارهی<br />موسیقی نواحی بودند، به طور در دسترس و به تعداد 120 نفر صورت گرفت. که پس از جمعآوری 99<br />مورد قابل استفاده بودند. در نهایت بر پایهی مفاهیم مطرح شده یک مدل مفهومی ارائه شده است. در این<br />یک نمونه ای t و آزمون (CFA) تحقیق برای تایید روایی مدل و پاسخ به فرضیات از تحلیل عاملی تاییدی<br />استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که جشنوارههای SPSS و LISREL بوسیلهی نرمافزارهای<br />موسیقی محلی قابلیت توسعهی گردشگری را دارند و همینطور توسعهی گردشگری نیز باعث حفظ و<br />پویایی موسیقی محلی میشود.
گردشگری موسیقی,موسیقی محلی,توسعهی گردشگری,موسیقی آذربایجان (عاشیقلر)
https://tms.atu.ac.ir/article_1355.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1355_9cf4da480d0c1db658958213a4d89e15.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
26
2015
10
23
گونه شناسی مشتریان در گردشگری پزشکی
60
82
FA
سید محمد
طباطبایی
استاد یار و عضو محترم هیات علمی دانشگاه یزد
ابوالفضل
نوری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
زهره
محمد نوری
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه یزد
فرزانه
حشمتی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای مؤثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهادهایی در<br />گردشگری پزشکی انجام یافته است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، با استفاده از معیارهای<br />عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپس<br />گردشگران پزشکی به چهار دسته سرب، آهن، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوع<br />تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد و از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز<br />استفاده شده است. گردشگران پزشکی شهر یزد جامعه آماری این تحقیق را شکل داده اند. در این پژوهش، از روش<br />نمونه گیری تصادفی استفاده شد و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود و با در نظر گرفتن سطح اطمینان<br />95 درصد و سطح خطای 0,1 مقدار حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها و<br />و تکنیک تاپسیس t و اکسل استفاده شده است. در این فرآیند، از آزمون SPSS آزمون فرضیات از نرم افزارهای<br />فازی استفاده گردید.با توجه به اولویت بندی عوامل مؤثر بر تقاضا، گردشگران پزشکی در یک تقسیم بندی جدید و<br />بر مبنای مشابهت اولویت بندی نیازها ب ه دو گون ه الماس و نقره تقسیم گردیدند. در ادامه عوامل موثر ب ر جذب<br />گردشگر پزشکی همانند نظریه هرزبرگ به دو دسته الزامی و انگیزشی طبقه بندی شدند که در سطح گونه الماس عدم<br />ارائه عوامل انگیزشی موجب نارضایتی شدید می گردد. این در حالی است که عدم ارائه این عوامل در سطح گونه نقره<br />منجر به بروز نارضایتی نمی شود.
گردشگری پزشکی,چرخه زندگی گردشگری,وفاداری,عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی
https://tms.atu.ac.ir/article_1356.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1356_2daea752f714e0b1769b2cad540b1d35.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
26
2015
10
23
برآورد ارزش اقتصادی طاق بستان با استفاده از روش B (CVM) ارزش گذاری مشروط
83
96
FA
عباس
آزادی
کارشناس ارشد علوم اقتصادی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان
علی
امامی میبدی
دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
فرهاد
آزادی
کارشناس ارشد حسابداری عضو هیئت رئیسه بانک قرض الحسنه مهر ایران استان ایلام
مهدی
خاکساری
کارشناسی ارشد اقتصاد محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله ارزش حفاظتی آثار باستانی طاق بستان و متوسط تمایل به پرداخت افراد برای بازدید از این<br />مکان را با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط و پرسشنامه انتخاب دو گانه دو بعدی در تابستان 1390<br />محاسبه و اندازه گیری نمودیم. برای اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت از مدل لاجیت و برای برآورد<br />پارمترهای مدل از روش حداکثر راست نمایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد متوسط تمایل<br />1 تومان است. /842/400/ 460 تومان و ارزش حفاظتی آن 000 / به پرداخت افراد برای بازدید از این مکان 6<br />نتایج نشان می دهد مبلغ پیشنهادی، سطح درآمد، تعداد مراجعه به این مکان، محل زندگی از متغییرهایی<br />می باشند که بر رد یا قبول پیشنهاد موثر می باشد
(WTP) تمایل به پرداخت,(CVM) واژگان کلیدی: محیط زیست,ارزش گذاری مشروط
انتخاب دوگانه- دوبعدی,Logit مدل
https://tms.atu.ac.ir/article_1358.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1358_edb67f09e218f8a8bb120b4091043d45.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
26
2015
10
23
ارزیابی بلوغ هوشمندی رقابتی در هتل ها B 1B (مورد مطالعه: هتل های 3 و 4 ستاره استان یزد)
103
123
FA
مهدی
ابراهیمی
استاد یار دانشگاه علامه طباطبایی
مهدی
کروبی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
زهره
محمدی
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازار یابی
با توجه به اهمیت هوشمندی رقابتی در دنیای کسب و کار و از طرفی شکاف موجود در پژوهش ها پیرامون این نوع<br />هوشمندی در ایران به خصوص پیرامون صنایع خدماتی همچون صنعت هتلداری، این مطالعه به شناسایی مولفه های<br />هوشمندی رقابتی متناسب با صنعت هتلداری، اولویت بندی آنها از لحاظ اهمیت و ارزیابی سطح بلوغ هوشمندی<br />رقابتی هتل های استان یزد میپردازد. همچنین حوزه های توانمندی و ضعف این هتل ها در حوزه هوشمندی رقابتی<br />بررسی می شود. با مروری جامع بر ادبیات موجود مولفه های هوشمندی رقابتی شامل هوشمندی فناوری، هوشمندی<br />اجتماعی و استراتژیک، هوشمندی بازاریابی و بازرگانی و هوشمندی رقبا با رویکرد نتیجهگرایی شناسایی و از طریق<br />پیمایش مبتنی بر پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. با توجه به محدود بودن جامعه و اهمیت دسترسی به<br />پاسخ دهندگان آگاه از وضعیت هتل ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس و توزیع 65 پرسشنامه میان مدیران و<br />کارمندان ارشد هتل ها اقدام گردید، نهایتا 56 پرسشنامه تکمیل شد. از طریق تحلی ل عامل ی تاییدی مولفه های<br />هوشمندی رقابتی و شاخص های هر یک از مولفه ها مدل مفهومی تایید و اولویت مولفه ها و شاخص ها مشخص<br />گردید. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی سطح بلوغ هوشمندی رقابتی و مطلوب یا<br />نامطلوب بودن وضعیت هوشمندی رقابتی هتل ها اندازه گیری و ارائه شد. نتایج نشان داد هتل های استان یزد از نظر<br />بلوغ هوشمندی رقابتی و مولفه های آن در سطح مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی رقابتی هتل های 4 ستاره<br />نسبت به هتل های 3 ستاره بهتر می باشد. همچنین هوشمندی بازاریابی و بازرگانی بیشترین سهم از هوشمندی رقابتی و<br />هوشمندی اجتماعی و استراتژیک، هوشمندی رقبا و هوشمندی فناوری به ترتیب بعد از آن قرار داشتند. نتایج،<br />هوشمندی رقابتی درون سازمانی را با اختلاف کمی بالاتر از هوشمندی رقابتی برون سازمانی برای هتل ها گزارش<br />داده اند.
هوشمندی رقابتی,مولفه های هوشمندی رقابتی,بلوغ هوشمندی رقابتی,هتل های استان یزد
https://tms.atu.ac.ir/article_1359.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1359_60fa8dfcca9b8a1c534860d8e6ee8cf0.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
9
26
2015
10
23
شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد
131
147
FA
سعید
صفری
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
safari@shahed.ac.ir
ملیحه
محمد میرزایی بافقی
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهد
بسیاری از کشورهای جهان معتقدند کارآفرینی نقش اجتناب ناپذیری در بهبود بهره وری و رشد اقتصادی<br />ایفا کرده و در واقع مترادف با موفقیت فردی، سازمانی و ملی است. از آنجا که منافع صنعت گردشگری در<br />سطح منطقه ای از طریق ایجاد درآمد ارزی باعث رشد اقتصادی و در سطح محلی از طریق ایجاد شغل،<br />توزیع متناسب درآمد و توسعه متعادل منطقه ای باعث بهبود زندگی افراد منطقه میشود، بسیاری از<br />کشورهای در حال توسعه، رونق گردشگری را راهی برای توسعه اقتصادی همه جانبه می دانند. بنابراین،<br />تلفیق دو مقوله ی فوق به دلیل تاثیر متقابل بر یکدیگر و هم افزایی درتوسعه اقتصادی- اجتماعی موضوع<br />مهمی برای بررسی و تامل به شمار می رود. این پژوهش با هدف کشف و اولویت بندی فرصت های<br />کارآفرینانه در صنعت گردشگری در شهرستان یزد سعی دارد با رویکرد کاربردی، این فرصت ها را به<br />کارآفرینان به منظور ورود به بازار این صنعت معرفی کند. پژوهش حاضر یک بررسی پیمایشی از نوع<br />توصیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 200000 نفر گردشگر و خبرگان گردشگری یزد می باشند. برای<br />جمع آوری داده ها از روش مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه بر اساس مدل الویک استفاده شده است. تجزیه و<br />انجام گرفته است. نتیجه تحقیق هفت زمینه SPSS تحلیل داده ها با استفاده از آزمون میانگین و نرم افزار<br />را به عنوان فرصت کارآفرینی در صنعت گردشگری در یزد مشخص نمود که فراهم کردن فضا و امکانات<br />تفریحی بالاترین اولویت را در بین موارد شناسایی شده داراست.
واژگان کلیدی: کشف و اولویت بندی فرصت های کارآفرینی,گردشگری,شهریزد
https://tms.atu.ac.ir/article_1360.html
https://tms.atu.ac.ir/article_1360_a47766169d803e147951caaa42662f1b.pdf