دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
کاوشی بر تبیین پیشایندها(پیشزمینهها) و پیامدهای رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند
1
34
FA
امیر
اصلانی افراشته
کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
amiraslani43@yahoo.com
محمد رضا
کریمی علویجه
0000-0001-9168-0766
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی- گروه مدیریت بازرگانی
mr.karimi@atu.ac.ir
مریم
نائلی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
m.naeli@atu.ac.ir
10.22054/tms.2019.34684.1981
ا<br /> <em>با افزایش سرعت پیری جمعیت جهان و افزایش تعداد سالمندان، یکی از صنایعی که در چند دهه اخیر، این بخش از بازار برای آنها جذاب به نظر میرسد، صنعت گردشگری است. لذا این پژوهش به دنبال بررسی پیشایندها و پیامدهای رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند است. جامعه آماری، کلیه گردشگرانی هستند که به شهر اصفهان مسافرت کرده و از حداقل سن 60 سال برخوردار هستند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهای ساختمند بر اساس پیشینه پژوهش تنظیمشده است که با روش نمونهگیری خوشهای و در دسترس ، تعداد 346 پرسشنامه، بهطور کامل پاسخدادهشده و مبنای تحلیل این پژوهش قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار پی ال اس استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از مجموع پیشایندهای مؤثر بر رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند، متغیر تازگی، درگیری و فرهنگ محلی مورد تأیید قرار نگرفتند و ارزش ادراکشده، تأیید گردید. </em><em>در بررسی پیامدهای رضایت از تجربه</em><em> </em><em>سفر سالمندان، تمام فرضیات ازجمله کیفیت زندگی، رضایت از اوقات فراغت و رفتارهای آینده مورد پذیرش قرار گرفته است</em><em>.</em>
گردشگری سالمند,کیفیت زندگی,تجربه سفر,اوقات فراغت,رفتار آتی گردشگر
https://tms.atu.ac.ir/article_9706.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9706_49b8f165c770b27747b6bf872c11141e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
امکان سنجی توسعه گردشگری رویداد ؤ(با تاکید بر رویدادهای فرهنگی )و تاثیر آن بر تعدیل فصلی بودن مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)
35
56
FA
نگار
جلیلیان
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران
negarjalilian68@gmail.com
مهدی
کروبی
مدیرگروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران
drkaaroubi@gmail.com
اسماعیل
قادری
0000-0003-1158-2440
استادیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری ، تهران، ایران
eghaderi2002@gmail.com
10.22054/tms.2019.27611.1794
<em>مقصدهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقش بنیادی را در توسعۀ صنعت گردشگری دارند زمانی میتوان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربههای منحصر به فرد و جدیدی را به گردشگر ارائه داد. این وظیفه بر عهدۀ رویدادهای گردشگری نهاده شده است. رویداد در ترکیب با توسعۀ گردشگری باعث شکلگیری جاذبه در میان گردشگران میشود و از طریق برنامهریزی، بازاریابی</em><em>و اجرای اصولی، به عنوان یکی از استراتژیهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمانهای مختلف در کشور محسوب میگردد. پژوهش حاضر به بررسی</em><em>منابع و عوامل مؤثر جهت توسعة گردشگری رویدادهای فرهنگی در راستای تعدیل فصلیبودن گردشگری شهر همدان پرداخته است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان گردشگری شهر همدان میباشند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برای</em><em>تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی</em><em>استفاده شده است</em><em>.</em><em> نتایج نشان میدهد وضعیت منابع گردشگری، منابع حمایتی، منابع مصنوع و عوامل موقعیتی جهت توسعۀ گردشگری رویدادهای فرهنگی در شهر همدان به جز منابع حمایتی،</em><em>جهت تعدیل فصلیبودن گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار دارند.</em>
: مقصد گردشگری,بازاریابی گردشگری,گردشگری رویداد,رویداد فرهنگی,آمیختههای فصلیبودن بازاریابی,تعدیل فصلیبودن گردشگری
https://tms.atu.ac.ir/article_9707.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9707_65e234118943a33de1c857300bebc74a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو
57
80
FA
سجاد
پاشایی
دانشجو دکتری دانشگاه تبریز
sajjad.pashaie@yahoo.com
فریبا
عسکریان
هیات علمی دانشگاه تبریز
daniiel@yahoo.com
عبدالرضا
روزافزون
مدیر تربیت بدنی دانشگاه تبریز
kaka_s_8@yahoo.com
10.22054/tms.2019.20248.1561
امروزه صنعت گردشگری ورزشی ازجمله صنایع پر درآمد و در عین حال سالم و پاک برای اقتصاد هر کشور محسوب میگردد. هدف از انجام پژوهش، بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو بود. جامعهی آماری این پژوهش را گردشگران ورزشی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال 95، که به علت نامشخص بودن تعداد گردشگران در منطقه مذکور حجم نمونه انتخاب شده 385 نفر گردید که بالاترین حجم نمونه آماری میباشد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی(محتوی، همگری، واگرا) و پایایی(بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها در حد قابل قبول و خوب بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها را میتوان توسط نرمافزار <strong>AMOS<sub>23</sub></strong> و با استفاده از ضرایب رگرسیونی نشان داد. یافتههای پژوهش نشان داد که تمامی مؤلفههای مشارکت جامعه محلی (اقتصادی/ اجتماعی/ محیطی / نهادی)، بر توسعه گردشگری ورزشی تاثیر <br /> معنیداری داشت که از این میان عامل اجتماعی با اثر کلی %55 بیشترین تآثیر را داشت و از طرفی نقش میانجیگری عوامل نهادی بر توسعه گردشگری ورزشی تأیید شد. در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مناطق آزاد، مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید در زمینه اجتماعی اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
عوامل اجتماعی,عوامل اقتصادی,"عوامل محیطی,عوامل نهادی,گردشگری ورزشی
https://tms.atu.ac.ir/article_9708.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9708_2eb1c20562c0f6e7785d45e241ae8d93.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه توسعه گردشگری شهرستان کاشان
81
103
FA
امیر
صابری
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی دنشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی
amir_sab37@yahoo.com
جمیله
توکلی نیا
دانشگا ه شهید بهشتی دانشکده علوم زمین گروه جغرافیای انسانی و امایش تهران ایران
محمد تقی
رضویان
گروه اموزشی جغرافیای انسانی و آمایش دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی
m-razavin@sbu.ac.ir
10.22054/tms.2019.39756.2089
<em>توسعه</em><em>صنعت</em><em>گردشگری</em><em>به</em><em>عنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار میآید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است</em><em>.</em><em> در کشورهای توسعه یافته این صنعت، در حال گسترش بوده است. لذا برنامهریزان</em><em>بر</em><em>آنند تا</em><em>جهت</em><em>توسعه</em><em>فعالیتهای</em><em>گردشگری به مقوله ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشان توجه کنند. بنابراین،</em><em>بهره وری</em><em>هرچه</em><em>بیشتر</em><em>توسعه</em><em>گردشگری</em><em>و</em><em>افزایش</em><em>پیامدهای</em><em>مثبت</em><em>آن،</em><em>نیازمند</em><em>مدیریت</em><em>یکپارچهی</em><em>آن</em><em>میباشد. این پژوهش</em><em>با</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>روشهای</em><em>توصیفی</em><em>تحلیلی</em><em>و</em><em>بهرهگیری</em><em>از</em><em>پرسشنامه</em><em>و</em><em>تحلیلهای</em><em>آماری شامل تحلیل رگرسیون و آزمون </em><em>T</em><em> </em><em>به</em><em>ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشان</em><em>پرداخته است، جامعه</em><em>آماری</em><em>مورد</em><em>بررسی</em><em>در</em><em>این</em><em>تحقیق337 نفر که با روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند، میباشد. در این پژوهش از نرم افزار </em><em>spss21</em><em> و </em><em>Excel2013</em><em> جهت آنالیز دادههای پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از آمار استنباطی انجام شده، میزان معنادار در آزمون </em><em>T</em><em> 01/0، نشان دهنده معنادار بودن آزمون است، در نتیجه فرضیههای تحقیق «1) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخشهای مدیریتی گردشگری منجر به عدم مدیریت یکپارچه شهرستان کاشان شده است. 2) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخشهای مدیریتی گردشگری منجر به عدم توسعه متوازن سیستم گردشگری شهرستان کاشان شده است.» تعامل و هماهنگی در بخشهای مدیریتی گردشگری سبب توازن خواهد شد.</em>
مدیریت یکپارچه,توسعه گردشگری,توسعه پایدار
https://tms.atu.ac.ir/article_9709.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9709_f317b2993bedcedbce647ff1235425fa.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
بررسی قابلیت توسعه گردشگری طبیعت در شهرستان دنا با استفاده از استراتژی تصمیمگیری AHP-OWA
105
137
FA
وجیهه
قربان نیا خیبری
دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه ملایر
ghorbannia2008@gmail.com
میرمهرداد
میرسنجری
دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه ملایر
mehrdadmirsanjar@yahoo.com
هومان
لیاقتی
دانشگاه شهید بهشتی
h-liaghati@sbu.ac.ir
محسن
آرمین
گروه مهندسی منابع طبیعی وپژوهشکده منابع طبیعی و زیست محیطی دانشگاه یاسوج
mohsenarmin2007@gmail.com
10.22054/tms.2019.24081.1691
<em>در این تحقیق ابتدا نقشه شاخصهای گردشگری طبیعت شامل شاخص توزیع حیات وحش، شاخص جاذبه گردشگری طبیعت، شاخص انعطافپذیری (مقاومت) محیط ، شاخص تسهیلات زیربنایی و شاخص تنوع گردشگری طبیعت در شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالغ بر 1577 کیلومتر مربع</em><em> تهیه شدهاند. سپس </em><em>مناطق بالقوه توسعه اکوتوریسم با استفاده از روش میانگین خطی وزندار و محاسبه وزن نسبی شاخصها از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی و اتخاذ استراتژیهای تصمیمگیری مختلف شامل تصمیمگیری ریسکگریز، تصمیمگیری ریسکپذیر، تصمیمگیری حداکثر جبران و ریسک میانی، تصمیمگیری ریسک پایین و مقدار اندک جبران و تصمیمگیری ریسک بالا و مقدار اندک جبران و اعمال وزنهای ترتیبی، شناسایی و اولویتبندی شدهاند. تفاوت در مساحت اختصاص یافته به کلاسهای مختلف گردشگری طبیعت نشان دهنده نقش استراتژیهای تصمیمگیری مختلف در تعیین قابلیت و اختصاص درجات شایستگی متفاوت به یک منطقه برای توسعه گردشگری است. میتوان محدوده بینهایتی از راهحلهای ممکن تعریف نمود که از نظر ریسکپذیری در یک انتهایش روش ترکیب بولی </em><em>OR</em><em> (وجود حداقل یک شاخص برای مطلوبیت گردشگری طبیعت) و در انتهای دیگرش منطق بولی </em><em>AND</em><em> قرار دارد که برای مطلوبیت یک منطقه برای گردشگری طبیعت باید تمام معیارها برقرار باشند. از نظر جبرانپذیری، ممکن است که موقعیتی از نظر یک معیار نامطلوب باشد اما از نظر معیارهای دیگر ارزش فوقالعادهای داشته باشد. بنابراین جبرانپذیری نیز در دامنهای از عدم جبران تا جبران حداکثر شاخصها قرار دارد.</em>
گردشگری طبیعت,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,میانگین وزنی ترتیبی,استراتژی تصمیمگیری,شهرستان دنا
https://tms.atu.ac.ir/article_9710.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9710_c173d6213d119b89336b15022c9a37db.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
استفاده از برند گردشگری جهت ایجاد انگیزه سفر با نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد گردشگری
139
166
FA
محمد
نجارزاده
0000-0001-7430-2456
استادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان
mnajjarzadeh@profs.semnan.ac.ir
سید عباس
ابراهیمی
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
a.ebrahimi@semnan.ac.ir
رضوان
گلستانه
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری گرایش بازایابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
rezvangolestaneh@semnan.ac.ir
10.22054/tms.2019.26430.1755
<em>همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرفکنندگان خدمات گردشگری مایلاند به راحتی و سرعت هرچه بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و </em><em>از دسته پژوهشهای توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی به شمار میرود،</em><em> با هدف بررسی تاثیر برند گردشگری در شبکههای اجتماعی جهت ایجاد انگیزه سفر به شهر تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد انجام گرفته است. پرسشنامهای شامل 28 گویه به روش تصادفی ساده در شبکههای اجتماعی توزیع و 313 نمونه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این آزمونها نشان داد که برند گردشگری و نگرش نسبت به مقصد تاثیر مثبت و معناداری بر ایجاد انگیزه سفر دارد؛ همچنین نگرش نسبت به مقصد در رابطه برند گردشگری و ایجاد انگیزه سفر نقش میانجی را ایفا میکند. </em>
برند گردشگری,انگیزه سفر,نگرش نسبت به مقصد
https://tms.atu.ac.ir/article_9711.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9711_554748be008494e720d3ca783f23eb81.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری: با نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری
167
192
FA
محبوبه
عرب
استادیار مدیریت دولتی منابع انسانی موسسه اموزش عالی راه دانش بابل
میثم
شیر خدایی
دانشیار مدیریت بازرگانی، بازاریابی بین الملل، دانشگاه مازندران
فاطمه
علی گلی فیرزوجایی
موسسه آموزش عالی راه دانش بابل
firozjaii@ymail.com
10.22054/tms.2019.26425.1756
در صنعت گردشگری حفظ و نگهداری مشتری برای رشد سازمان امری حیاتی محسوب میشود. بهگونهای که کاهش هزینههای بازاریابی، کسب سهم بیشتر در بازار و قدرت نفوذ تجاری را به همراه دارد؛ از اینرو هدف پژوهش، بررسی رابطه بین سه متغیر کیفیت خدمات، رضایت مشتری و ارزش مشتری به عنوان متغیر مستقل و وفاداری مشتری به عنوان متغیر وابسته که با نقش میانجی متغیر کیفیت مدیریت ارتباط مشتری بررسی میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با ماهیت پیمـایشی است. دادههای مورد نیاز با روش نمونه-گیری تصادفی نظاممند از مشتریان مجتمع تفریحی توریستی میزبان بابلسر و با ابزار پرسشنامه جمعآوریشده است و نتایج تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری نشان داد رابطهی بین کیفیت مدیریت ارتباط مشتری بر وفاداری مشتری و همچنین رابطهی بین کیفیت خدمات، رضایت مشتری و ارزش مشتری با توجه به نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری مثبت و معنیدار است و به عبارتی فرضیههای پژوهش پذیرفته شد.
ارزش مشتری,رضایت مشتری,کیفیت خدمات,کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری,وفاداری مشتری
https://tms.atu.ac.ir/article_9712.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9712_a9f7715fd2af5d9b0ca239b7d8d52172.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
ارائه مدل بومی وفاداری به مقصد گردشگری با رویکرد کیفی مبتنی بر داده بنیاد: بندر بوشهر مقصد گردشگری
193
220
FA
منیژه
بحرینی زاد
دانشگاه خلیج فارس- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه مدیریت بازرگانی
mbahrainizadeh@pgu.ac.ir
بابک
بوشهری سنگی زاد
دانشگاه خلیج فارس
babakboushehri@yahoo.com
10.22054/tms.2019.23042.1654
<em>هنگامی که گردشگران اقدام</em><em>به</em><em>تبلیغات</em><em>دهان</em><em>به</em><em>دهان و </em><em>تعریف</em><em>و</em><em>تمجید</em><em>در</em><em>مورد</em><em>مقصد</em><em>گردشگری</em><em>میکنند، به آن مقصد وفادار هستند</em><em>.</em><em> هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل بومی شده وفاداری به مقصد گردشگری بوشهر با استفاده از روش دادهبنیاد است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شده است و بر مبنای روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاری از متخصصین حوزه گردشگری در شهرستان بوشهر تبیینکنندههای وفاداری به مقصد گردشگری متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی شناسایی شده است. حجم نمونه با منطق نمونهگیری نظری و قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 16 نفر را در برگرفت. </em><em>کدگذاری دادهها با استفاده از نرم افزار </em><em>NVIVO8</em><em> به انجام رسید و پیشبینی کنندههای وفاداری به مقصد گردشگری شناسایی و دسته بندی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد وفاداری به مقصد گردشگری با پنج عامل و 45 مولفه شامل: ارزش ادراک شده(5 مؤلفه)، کیفیت خدمات( 5 مؤلفه)، شرایط میزبانی(3 مؤلفه)، آگاهی و شناخت(11 مولفه) و ادراک از تنگناها(21 مولفه) تببین میشود. </em>
وفاداری نسبت به مقصد گردشگری,تئوری داده بنیاد,مصاحبه اکتشافی
https://tms.atu.ac.ir/article_9713.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9713_38c3714580501da2985a85a27eafa76c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
ارزیابی اثرات گردشگری بر نواحی روستایی هدف گردشگری بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد با استفاده از مدل تحلیل عاملی
221
247
FA
ویدا
علی یاری
گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2vida93@gmail.com
مریم
شریف زاده
گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
m.sharifzadeh@yu.ac.ir
مصطفی
احمدوند
گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
mahmadvand@yu.ac.ir
10.22054/tms.2019.24002.1689
<em>این پژوهش پیمایشی با هدف ارزیابی اثرات توسعهی گردشگری بر نواحی روستایی هدف گردشگری بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد، صورت پذیرفته است. از جامعهی آماری 437 خانوار ساکن، با استفاده از جدول بارتلت، 155 سرپرست خانوار به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که در حیطهی اثرات اقتصادی از ترکیب 21 متغیر، 4 عامل فرصتهای اقتصادی، هزینههای زندگی، اشتغال و شکاف اقتصادی 301/63 درصد از واریانس را تبیین نمود. در حیطهی اثرات اجتماعی 7 عامل تثبیت جامعه، آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ، مبادلات فرهنگی، فرهنگپذیری، الگوپذیری و تغییر سبک زندگی به ترتیب از 33 متغیر بارگیری شد و در مجموع 646/65 درصد از واریانس را تبیین نمود. مهمترین آثار کالبدی- زیست محیطی نیز به ترتیب شامل چهار عامل مشکلات بهداشتی، اثرات کالبدی، تخریب چشمانداز و تغییر محیط طبیعی بود که از ترکیب 27 متغیر بدست آمد.</em>
گردشگری روستایی,تبعات اقتصادی- اجتماعی,تحلیل عاملی,جامعهی میزبان,فیروزآباد
https://tms.atu.ac.ir/article_9714.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9714_5669e3447db6f54d3cc0cef9439c9e4f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
14
45
2019
05
22
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی خدمات در حوزه توریسم سلامت شهر مشهد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی
249
269
FA
وحید
ثانوی گروسیان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، ایران
sanavi.vahid@yahoo.com
وحیدرضا
میرابی
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد قشم، قشم ، ایران
mirabi.vahidreza@gmail.com
حمیدرضا
کردلویی
گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران
hamidreza.kordlouie@gmail.com
اسماعیل
حسن پور
گروه مدیریت ، واحد قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قشم ، ایران
esmaeilhasanpour@yahoo.com
10.22054/tms.2019.30077.1870
<em>توریسم سلامت، صنعتی بسیار حساس است. از آن جا که سلامتی بزرگترین سرمایة هر فرد است، هیچ شکی نیست که انتخاب یک کشور مقصد به</em><em>عنوان جایی که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرآیندی بااهمیت و نیازمند بررسی شاخصهای گوناگونی است</em><em>.</em><em> این</em><em>پژوهش</em><em>با هدف شناسایی</em><em>عوامل موثر بر بازاریابی خدمات توریسم سلامت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. با توجه به نوع دادهها این مطالعه نوعی روش تحقیق آمیخته است، چرا که با استفاده از روش دلفی و تاپسیس فازی، مهمترین عوامل تعیین شدند و به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر توسعهی گردشگری سلامت از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبهبندی و بررسی ارتباط مفهومی بین شاخصها، از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس فازی، مهمترین عوامل موثر بر توسعهی صنعت گردشگری سلامت استخراج گردید. نتایج نشان داد که 13 عامل قیمت و هزینهها، برنامهریزی مدون و اجرایی، کیفیت فنی و اجرایی خدمات درمانی، سیستماطلاعاتی، فرآیند پذیرش و نوبتدهی، وفاداری مشتری، پایداری و تداوم،قوانین و مقررات، حضور در سطح بین الملل، برند پزشک، خدمات اقامتی، مکان جغرافیایی، برند مرکز درمانی، سرعت ارائه خدمات به ترتیب بیشترین تا کمترین اهمیت را در جذب توریسم سلامت در شهرستان مشهد دارند.</em><br /> <strong> </strong>
: بازاریابی خدمات,تاپسیس فازی,توریسم سلامت
https://tms.atu.ac.ir/article_9715.html
https://tms.atu.ac.ir/article_9715_9cf5d21c9e34978a13e4eaf9e68e1f4a.pdf