دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
توسعه گردشگری بومی و پایداری نظام سکونتگاهی حاشیه کویر
1
30
FA
اسماعیل
علی اکبری
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران
aliakbariesmaeil@yahoo.com
بنفشه
اسماعیلی
کارشناس مطالعات معماری و شهرسازی
urbanism_es@yahoo.com
10.22054/tms.2017.7252
ب<br /> بهرهمندی از کویر و ظرفیتهای گردشگری مکانهای کویری، یکی از رویکردها و<br />رهیافتهای پایداری مکانهای سکونتی و اقتصادهای محلی حاشیه کویر است. این مقاله<br />میکوشد بنیانها و راهبردهای پایداری نظام سکونتگاهی کویر حسنآباد را بر اساس ظرفیتهای<br />گردشگری مطالعه نماید. روش مقاله توصیفی- تحلیلی است؛ دادههای نظری با روش اسنادی و<br />دادههای تجربی با روش میدانی (پرسشنامه) در دو حجم نمونه از میان 382 نفر از ساکنان و 341<br />نفر از گردشگران تهیه و با استفاده از مدل تحلیل عاملی و کای اسکوایر پردازش شده است.<br />یافتهها نشان میدهد مکانهای گردشگری کویری جاذبه هدف و عامل توسعه یکپارچه<br />گردشگری است و بدینسان نقش اصلی در پیوند و همگرایی مکانهای گردشگری با مکانهای<br />سکونتی دارد. ارزیابی میزان و الگوی مشارکت جامعه محلی، مؤید همبستگی نزدیک میان راهبرد<br />بومیسازی گردشگری با پایداری نظام سکونتگاهی است. در نتیجه گردشگری کویری به ویژه<br />مکانها و مقاصد هدف (کویر خارا و تالاب گاوخونی)، همگرایی میان سلسله مراتب مکانهای<br />مرکزی با سلسله مراتب مکانی کانونهای گردشگری،گردشگری جامعهمحور و مشارکت<br />توسعهدهندههای درونی، خطوط کلی و کلیدی سیاستهای گردشگری پایدار برای پایدارسازی<br />نظام سکونتگاهی است.
"گردشگری کویری","بومیسازی گردشگری","پایداری نظام سکونتگاهی","محور حسن آباد"
https://tms.atu.ac.ir/article_7252.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7252_96101ca387d52486f3918a58b0662138.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
ویژگی ها و رفتار خرید گردشگران شهر بانه
31
59
FA
اصغر
طهماسبی
استادیار گروه برنامه ریزی گردشگری دانشگاه خوارزمی
desertcontrol@yahoo.com
سوران
روشنیان
کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
soran.roshanian@gmail.com
10.22054/tms.2017.7253
آگاهی از ویژگی ها و رفتار خریدگردشگران از اهمیت بالایی برای بازاریابی مقاصد گردشگری خرید برخوردار می باشد. این پژوهش شناسایی ویژگی های گردشگران شهر بانه و تاثیر آن بر رفتار خرید آنها را هدف قرار داده است. بدین منظور تعداد 384 گردشگر در دو دوره زمانی ایام تعطیلات عید و تابستان 1394 به روش نمونه گیری خوشه ای از مراکز خرید شهر انتخاب و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. <br />نتایج تحقیق نشان دادند که مبدا گردشگران و وضعیت تاهل آنها بر هزینه و مدت زمان خرید و فراوانی سفر گردشگران تاثیر گذار بوده و میزان تحصیلات تنها با روش پرداخت رابطه معنی داری داشته است. در بین عوامل فردی نیز سن گردشگران بر هزینه خرید، مدت اقامت، نوع اقامتگاه، روش پرداخت و مدت زمان خریدشان تاثیر گذار بوده و انگیزه خرید و منابع اطلاعاتی گردشگران رابطه معناداری با متغیر های رفتار خرید نداشته است.
ویژگی های گردشگران,رفتار خرید گردشگران,شهر بانه,گردشگری خرید,مدل Black box
https://tms.atu.ac.ir/article_7253.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7253_10093bc19426c31c68d41ad5a2b71c67.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
چالشها و مباحث توسعه گردشگری کشاورزی موردمطالعه: مناطق روستایی شاهرود
61
84
FA
محمد رضا
رضوانی
استاد، دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
محمد
نجارزاده
0000-0001-7430-2456
استادیار، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان
mnajjarzadeh@profs.semnan.ac.ir
ذبیح الله
ترابی
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران
torabi.zabih@gmail.com
10.22054/tms.2017.7254
گردشگری کشاورزی در سالهای اخیر به طور روز افزونی مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلف به منظور ترویج و ارتقای آن تلاش زیادی انجام داده اند. صاحبنظران بر این باورند که گردشگری کشاورزی میتواند بهعنوان راهبردی جدید نقش مهم و سازندهای در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با یک مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند چالشها و مسائل پیش روی توسعه گردشگری کشاورزی را در مناطق روستایی شاهرود مورد واکاوی قرار داده است. گردآوری اطلاعات نیز از طریق برگزاری جلسه گروه اسمی اصلاحشده و مصاحبه، با سه گروه ذینفع کلیدی (کشاورزان، گردشگران و مدیران) در تابستان 1394 بهدستآمده است. سؤال محوری مطرحشده در جلسه عبارت بود از: چالشها و مسائل توسعه گردشگری کشاورزی در مناطق روستایی شاهرود کدماند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد ذینفعان چالشها و مسائل فراروی توسعه گردشگری کشاورزی در شهرستان را در شش گروه فاصله از مراکز عمده جمعیتی، سیاستهای جامع ملی و منطقهای، آگاهی و آموزشی، بازاریابی محصولات، آداب و رسوم و قوانین موجود طبقهبندی نمودند.
گردشگری کشاورزی,ذینفعان,مناطق روستایی,شاهرود
https://tms.atu.ac.ir/article_7254.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7254_e9cf4da02e11de1191d23bad5b34d39d.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
شناسایی تواناسازها و توانمندیهای چابکی در صنعت خدمات هتلداری با مطالعه تطبیقی آن با بخش تولید
85
108
FA
امیرحسین
افشار
دانشجوی کارشناسی ارشد
alirezapooya@um.ac.ir
علیرضا
پویا
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
alirezapooya@gmail.com
علیرضا
خوراکیان
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
a.khorakian@um.ac.ir
10.22054/tms.2017.7249
هدف از این تحقیق حاضر، بررسی تطبیقی متغیرهای چابکی مورد توجه در بخش تولیدی و بخش خدمات هتلداری می باشد به این منظور، متغیرهای مورد توجه شرکتهای تولیدی چابک از ادبیات موضوع استخراج گردید و سپس در هتلهای چابک بررسی شد. مورد مطالعه تحقیق، شرکتهای تولیدی مستقر در مشهد و هتلهای شهر مشهد می باشد. جمعآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه و تحلیل آن ها نیز به روشهای تحیل واریانس چند متغیره، آزمون t مستقل و تحلیل تشخیصی صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای تحقیق مشخص گردید که تفاوت معنیداری بین متغیرهای چابکی دو گروه وجود دارد. متغیرهایی که باعث بروز این اختلاف شده اند شامل آموزش و پرورش مستمر، فرهنگ تغییر، مشارکت و همکاری، پاسخگویی، انعطافپذیری، سرعت و شایستگی میباشند که در هتلها بیشتر از شرکتهای تولیدی بوده است. همچنین، ترکیب آموزش و پرورش مستمر و انعطافپذیری، منجر به ایجاد بیشترین اختلاف هتلها و شرکتهای تولیدی شده است.
چابکی,بخش تولیدی,خدمات هتلداری,مطالعه تطبیقی
https://tms.atu.ac.ir/article_7249.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7249_90d675c76d20665b81660693a6ab4782.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
بررسی عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر گردشگری مذهبی و نحوه تأثیر آنها (شهر قم)
109
124
FA
سید احسان
حسینی پور
دانشگاه اصفهان
se17hp@gmail.com
حسین
رضایی دولت آبادی
دانشگاه اصفهان دانشکده علوم اداری واقتصاد
ho.rezaie@gmail.com
علی
کاظمی
دانشگاه اصفهان،دانشکده علوم اداری واقتصاد
alik@ase.ui.ac.ir
10.22054/tms.2017.7250
نیت سفر از جمله متغیرهای مورد علاقه متخصصان بازاریابی گردشگری بهمنظور تحلیل رفتار<br />مصرفکننده در گردشگری میباشد در این پژوهش عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر<br />گردشگری مذهبی با نظرخواهی از خبرگان (روش دلفی) استخراج و سپس بر اساس نظرات<br />خبرگان و مطالعات کتابخانهای مدل نیت سفر گردشگری مذهبی تهیه و با استفاده از نرمافزار پی<br />ال اس اسمارت مورد آزمون قرار گرفت براساس نظرات خبرگان، عوامل کشش مهم در نیت سفر<br />گردشگر مذهبی به شهر قم، سن، اعتقاد گردشگر به لزوم زیارت منطقه، مذهبی بودن، انگیزه<br />افزایش ایمان، تجربه سفر مذهبی داشتن، انگیزه برای بخشش گناهان و عوامل کشش مهم، وجود<br />امکانات زندگی شبانه ، ذکر شدن اسم منطقه در قرآن و احادیث، توسعهیافتگی خدمات بهداشتی،<br />مشهور بودن منطقه، توسعهیافتگی حملونقل منطقه میباشد براساس نتایج پژوهش برخی عوامل<br />رانش با برخی عوامل کشش، برخی عوامل کشش با نگرش، نگرش با تمایل و تمایل با نیت سفر<br />گردشگری مذهبی رابطه دارد .
عوامل کشش,عوامل رانش,گردشگری مذهبی,نیت سفر,مدلسازی ساختاری پی ال اس
https://tms.atu.ac.ir/article_7250.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7250_8a5c3d0f17630dc37809928bed27c962.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
11
36
2017
02
19
بررسی تاثیر گردشگری بر مثلث فقر، نابرابری و رشد اقتصادی
125
160
FA
مهدیه
رضاقلی زاده
استادیار دانشگاه مازندران
mahdieh_rezagholizadeh@yahoo.com
10.22054/tms.2017.7251
<br />با توجه به اینکه همزمان با تکامل مباحث مرتبط به رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی،<br />توجهات از رشد اقتصادی به دیگر جنبههای رفاه اقتصادی معطوف شده است، در تحقیق حاضر<br />تلاش گردیده تا با استفاده از نظریات اقتصادی و طراحی یک مدل اقتصادسنجی، فرآیند علت و<br />معلولی که ارتباطدهنده گردشگری، رشد اقتصادی و فقر و نابرابری در ایران میباشد، مورد<br />بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به عبارت دیگر این مطالعه با وارد نمودن گردشگری به مثلث<br />فقر، رشد و نابرابری به دنبال پاسخ به این سؤال میباشد که "توسعه گردشگری چه تأثیری بر رشد<br />اقتصادی و نابرابری داشته و نیز از این طریق چگونه فقر را تحت تأثیر قرار میدهد؟" بدین منظور<br />1 و با استفاده از آزمون تئوریهای موجود در (GMM) با بهکارگیری روش گشتاورهای تعمیمیافته<br />این زمینه، رابطه موجود بین متغیرهای فوق در ایران طی دوره زمانی 1350 تا 1391 مورد آزمون<br />کمی قرار گرفته است. نتایج تجربی به دست آمده حاکی از این است که گردشگری<br />سرانه میشود. GDP چشماندازهای رشد اقتصادی در ایران را بهبود میبخشد و موجب افزایش<br />معکوس کوزنتس در ایران تأیید گردید و بر اساس نتایج به دست آمده میتوان U همچنین رابطه<br />گفت که توسعه گردشگری در ایران باعث کاهش نابرابری میشود. از سوی دیگر بررسی تأثیرات<br />مستقیم و غیرمستقیم گردشگری بر فقر نشان میدهد که توسعه گردشگری در ایران میتواند باعث<br />کاهش فقر شود.
گردشگری,فقر و نابرابری,رشد اقتصادی,روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)
https://tms.atu.ac.ir/article_7251.html
https://tms.atu.ac.ir/article_7251_1592f582c9a5bcc6719f45c9372326c8.pdf