دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
نگرشی بر جایگاه فرهنگ و ضوابط اخلاقی در گردشگری
1
26
FA
ابوالفضل
تاج زاده نمین
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
aboolfaztajzadehnamin@gmail.com
در مقاله حاضر نیاز به تدوین ضوابط اخلاقی گردشگری در کشورمان مورد تاکید قرار گرفته است. به همین منظور نویسنده، نخست به اهمیت روزافزون گردشگری در عرصه بین المللی و همچنین بخشها، سازمانها و گروههای متعدد ذینفع و مشارکت کننده در گردشگری اشاره نموده است. در این رهگذر ضمن توجه به برخی نکات در خصوصی توسعه پایدار و مفاهیم مربوط به آن، تأکید شده است که مفهوم توسعه تنها از دیدگاه اقتصادی مورد لحاظ قرار نمی گیرد بلکه توجه اصلی در آن ایجاد تغییر در رفتار، آرمانها و روشی است که فرد دنیای اطراف را بازمی شناسد و نسبت به آن واکنش نشان میدهد. با استعانت از این دیدگاه، نویسنده ضمن تأکید بر اینکه بروز رفتارهای صحیح بالاخصی در مقوله گردشگری در تعامل جامعه میزبان و میهمان متکی بر تنظیم و تدوین ضوابط اخلاقی است، نبود چنین حلقه مهمی را در گردشگری کشورمان گوشزد و خاطرنشان میسازد. <br />در خاتمه نویسنده به عنوان بدعتی در این زمینه، ضمن اشاره به تجربیات برخی از کشورها، اقدام به ارائه ضوابط اخلاقی جهان در گردشگری و نکات مورد توجه در آن می نماید.
جایگاه فرهنگ,ضوابط اخلاقی,گردشگری,عرصه بین المللی
https://tms.atu.ac.ir/article_4882.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4882_5f6e4c168fd4165a31eb390b89fe7908.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
رویدادهای گردشگری؛ تنوع و مدیریت
27
51
FA
بهرام
رنجبریان
هیئت علمی دانشگاه اصفهان
bahram1r@yahoo.com
محمد
زاهدی
هیئت علمی دانشگاه پیام نور
جاذبه های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگیهای محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی شود. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران به حساب آیند. این موضوع تا آن حد اهمیت مییابد که ممکن است یک مکان از جاذبه های شناخته شده و مطرح دیگر کم بهره باشد، لیکن تدارک و برگزاری یک رویداد واجد اهمیت به جذب طیف وسیعی از گردشگران به آن محل بیانجامد. <br />واقعیت آن است که روند برگزاری رویدادهای گوناگون در مقاصد مختلف از دهه پایانی قرن بیستم چندان شتاب گرفته است که گویا مسابقه ای در تدارک و برگزاری رویداد میان مقاصد گردشگری در جریان است. این موضوع از آنجا که مسئله توسعه گردشگری در کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام قرار دارد، می تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه تر از جاذبه ها در صنعت گردشگری کشور بدل شود. بدیهی است نخستین گام در این مسیر شناخت انواع رویدادها و نحوه مدیریت آنها است. <br />مقاله حاضر به تنوع رویدادهای گردشگری پرداخته و مجموعه نکاتی را در باب مدیریت این رویدادها بر می شمارد.
تنوع در مدیریت,گردشگری,جاذبه گردشگری,جذب گردشگران
https://tms.atu.ac.ir/article_4883.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4883_6baa0ca64e56fe6b7696ba5d329fda9e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
بهبود کیفیت خدمات در پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (پیمایشی بر مبنای مدل کیفیت خدمات)
53
84
FA
کامران
فیضی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
kamfeizi@yahoo.com
سعید
تاتاری
کاشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
یکی از مباحث اصلی که در رقابت پذیری شرکتهای خدماتی مطرح است کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان است. مدیران تمایل دارند، بگونه ای کیفیت خدماتی را که به مشتریان نشان ارائه می کنند اندازه گیری نمایند. اما آنچه همواره انجام این کار را با مشکل مواجه ساخته است عدم دسترسی به ابزار مناسب جهت اندازه گیری انتظارات وادراکات مشتریان از خدمات دریافتی است. عدم آشنایی مدیران با مفهوم کیفیت در عرصه خدمات و ویژگی های کیفیتی فرایند عرضه خدمات، پیچیدگی موضوع را بیشتر میکند. <br />در این مقاله، ابتدا مفاهیم کیفیت و رضایت مشتری در حوزه خدمات مورد بحث قرار می گیرند و مدل مناسبی برای اندازه گیری کیفیت خدمات مسافرت های هوایی ارایه می شود. پس از توسعه مدل، نحوه رتبه بندی اقدامات بهبود کیفیت در مطالعه موردی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( ایران ایر) تشریح می گردد. در ادامه اولویت بندی اقدامات بهبود کیفیت، در یک پژوهش میدانی با استناد به نظرسنجی از یک نمونه تصادفی از مسافرین تعیین میگردد.
کیفیت خدمات,اندازه گیری کیفیت خدمات,انتظارات و ادراکات مشتریان,ایران ایر
https://tms.atu.ac.ir/article_4885.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4885_fee18945c297e97758b68ca612cd8bb9.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
درآمدی بر جامعه شناسی جهانگردی و گردشگری
87
112
FA
محمدعلی
زکی
هیئت علمی دانشگاه امام حسین ع
جهانگردی و مسافرت، بخشی از زندگی اجتماعی است. جهانگردی نه فقط رفت و آمد افراد و سیر و سفر یا مسافرت کاری است، بلکه به مثابه یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد که به روابط میان افراد و ارتباطات انسانی مربوط است. باید توجه داشت که جامعه شناسی جهانگردی قلمروهای متعددی را بررسی میکند (برای مثال رفاه و چارچوب زندگی، فرهنگ، ارتباطات، گروه های اجتماعی، توسعه، برخورد با جوامع گوناگون). اهمیت مطالعه جهانگردی به میان رشته ای بودن آن برمیگردد. هدف مقاله حاضر معرفی اجمالی حوزه تخصصی تازه جامعه شناسی جهانگردی می باشد. ساختار مقاله حاضر معرفی اجمالی حوزه تخصصی تازه جامعه شناسی جهانگردی می باشد. ساختار مقاله شامل موارد ذیل است: طرح موضوع، تعریف و اهمیت موضوع، تاریخچه پیدایش، رشد و توسعه جامعه شناسی جهانگردی، سابقه و پیشینه پژوهشهای جهانگردی، مباحث اساسی (انگیزش و ارزشهای جهانگردی، اثرات سه گانه اجتماعی / اقتصادی و زیست محیطی جهانگردی و هم چنین ایده های نوین و جدید) و مباحث روش شناسی پژوهش های جامع شناسی جهانگردی با تکیه بر بررسی نگرشهای اجتماعی جهانگردی.
جامعه شناسی جهانگردی,گردشگری,مسافرت,ارتباطات انسانی
https://tms.atu.ac.ir/article_4886.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4886_f85a955afb3988f76e1acfb6e61a4025.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
رابطه صفات شخصیتی با مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد کارکنان خدماتی
113
134
FA
مهری
اکبری
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی
عملکرد موفق هر کسب و کاری در بازار پیچیده کنونی به عوامل مهمی همچون مشتری گرایی و مدیریت عملکرد سازمان بستگی دارد. همچنین حساسیت نقش کارکنان و رفتارهای آنها در تعیین کیفیت خدمات ارایه شده به مشتریان به ویژه در صنعت هتلداری بیانگر اهمیت به گارگیری صحیح منابع انسانی در این صنعت می باشد. با توجه به تاکید متخصصان بر امکان پیشبینی رفتارهای مشتری گرا و عملکرد مطلوب کارکنان از طریق صفات شخصیتی آنها، این پژوهش به بررسی رابطه صفات شخصیتی کارکنان خدماتی با مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد آنان در هتل های سه ستاره به بالا در شهر تهران پرداخته است. روابط بین متغیرها نیز از طریق تحلیل همبستگی آزمون شده است. نتایج حاکی از وجود روابط معنادار بین برخی از صفات شخصیتی، مشتری گرایی و ارزیابی عملکرد می باشد. در نهایت با استناد به مرور ادبیات و یافته های حاصل از این پژوهش، چنین نتیجه گیری شد که صفات شخصیتی کارکنان خدماتی پیشگویی کننده های معتبری از مشتری گرایی و عملکرد خدماتی آنان است. بر این اساس به مدیران هتلها پیشنهاد می شود برای مشاغل خدماتی (مثل پذیرشگری و میزبانی) افرادی را به کار گمارند که از نظر شخصیتی استعداد انجام آن شغل را دارند.
مشتری گرایی,عملکرد کارکنان خدماتی,صفات شخصیتی,رفتارهای مشتری گرا
https://tms.atu.ac.ir/article_4887.html
https://tms.atu.ac.ir/article_4887_7230251ee048daa90327be057296f02c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2
5
2004
08
22
Tourism Gaining Cogency from an Industry-Driven Force to a Public -Platform Choice
1
10
FA
جعفر
جعفری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22054/tms.2004.6897
https://tms.atu.ac.ir/article_6897.html
https://tms.atu.ac.ir/article_6897_c36e16eee048496d43d77fc1a927f4fe.pdf