ORIGINAL_ARTICLE
برآورد ارزش اقتصادی مناطق گردشگری (مورد پژوهی: رودبار قصران)
چکیدهامروزه منابع طبیعی به عنوان سرمایه های اصلی اکوتوریسم با چالش های متعددیمواجه است. بنابراین ارزشگذاری مناطق اکوتوریستی و کارکردهای زیست محیطی درراستای اتخاذ سیاستهای اقتصادی از مهمترین مقولات برنامهریزی صنعت گردشگری بهشمار میآید. منطقۀ تفریحی رودبار قصران یکی از ج اذبه های اکوتوریستی شهرستانشمیرانات استان تهران است. لذا مطالعۀ ارزش اکوتوریستی آن میتواند در توسعۀگردشگری منطقه مؤثر باشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و هدف آن برآورد ارزشاکوتوریستی رودبارقصران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط بوده که در این راستابا استفاده از مدل لوجیت و پرسشنامه انتخاب دوگانه به بررسی عوامل مؤثر در پذیرشتمایل به پرداخت برای بازدید از این منطقه میپردازد. متوسط تمایل به پرداختگردشگران برای هر خانوار 7100 ریال است و با در نظر گرفتن این میزان متوسط ارزشتفریحی خدمات این منطقه در سال 3,550 میلیون ریال برآورد می شود . لذا با توجه بهاهمیت بالای منطقه رودبارقصران، میبایست برنامهریزان برای توسعۀ گردشگری و بالابردن رفاه بازدیدکنندگان به این منطقه توجه بیشتری داشته باشند.
https://tms.atu.ac.ir/article_7077_455fb641882993741e8b053ed1106d68.pdf
2017-01-20
1
18
10.22054/tms.2017.7077
منطقة رودبارقصران
ارزش اقتصادی
اکوتوریسم
تمایل به پرداخت
روش ارزش گذاری مشروط
ژیلا
سجادی
j_sajadi@sbu.ac.ir
1
عضو هیات علمی گروه جغرافیای انسانی دانشگاه شهبد بهشتی
AUTHOR
آرمان
مسلمی
arman.moslemi71@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری. دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
رقیه
صمدی
samadi.roghayeh@yahoo.com
3
دانشجوی دکتریجغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اطلس گیتا شناسی استانهایایران، (1383)، تهران .
1
امیرنژاد، حمید و خلیلیان صادق، (1385)، برآورد ارزش تفریحی جنگلهای شمال ایران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط: پارک جنگلی سیسنگان نوشهر، مجله علمی و پژوهشی منابع طبیعی ایران، شماره 2، جلد 59.
2
خداوردیزاده، محمد و راحلی، حسین و کاووسی کلاشمی، محمد و رضازاده، علی و خرمی، شهروز (کاربرد روش همکن دو مرحله ای در برآورد ارزش تفریحی روستای اشتبین )، نشریه روستا و توسعه، دوره 13، شماره 1، صص 111-130.
3
خورشید دوست، علی (1376)، نقش روشهای قیمتگذاری و تحلیل اقتصادی در ارزیابی محیطزیست، مجله محیطشناسی، 93: ص 20- 102.
4
راحلی، حسین و خدوایردیزاده، محمد و نجفی علمدارلو، حامد (1389)، برآورد ارزش تفرجی روستای بند ارومیه به روش ارزشگذاری مشروط، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 2، شماره 4، صص 49- 62
5
رضایی، اعظم و نخعی، نجمه و محمدزاده، شهرام (1392)، برآورد ارزش تفرجی پارک جمشیدیه تهران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط، مجله محیط شناسی، سال 39، شماره 2، صص 25- 32.
6
لیاقتی، هومان و مبرقعی، نغمه و نعیمیفر، افسانه و یزدان پناه، هدی (1389 )، کاربرد روش دومرحلهای هکمن در بررسی عوامل مؤثر بر ارزش تفرجی منطقه کوهستانی درکه، پژوهشهای محیط زیست، سال 1، شماره 1، صص 43- 52.
7
محمدپور زرندی، حسین (1389)، تاثیر اکوتوریسم در اقتصاد گردشگری شهر تهران، ویژه نامه اقتصاد گردشگری شهری.صص7-11.
8
مرکز آمار ایران (1385)،" سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، جمعیت تا سطح آبادیها بر حسب سواد"، بایگانیشده از نسخه اصلی در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲.
9
Judge, G., C. Hill, W. Griffiths, T. Lee, and H. Lutkepol. 1982." Intruduction to the theory and practice of econometrics". New York : Wiley.
10
Haneman, W.M. 1984. "Welfare evaluation in contingent valuation experiments with discrete responses". American Journal of Agricultural Economics. 71(3): 332-341.
11
- Heal, G. M.; Barbier, E. B.; Boyle, K. J.; Covich, A. P.; Gloss, S. P.; Hershner, C. H.; Hoehn, J. P.; Pringle, C. M.; Polasky, S.; Segerso. K.; Schrader- Frechette, K. 2005. Valuing Ecosystem Services. Toward Better Environmental Decision- Making. The National Academies Press, Washington, D. C.
12
Lee, C. and Han, S. 2002. "Estimating the use and preservation values of national parks tourism resources using a contingent valuation method".Tourism Management. 23: 531-540
13
Sharpley , R (2002) , Rural tourism and the challenge of tourism diversification. Tourism Management. No.23.
14
Venkatachalam , L. (2003) , The contingent valuation method : a review. Environmental impact assessment review, 24: 89 – 124.
15
Whister, D. 1999. "An Introductory Guide to SHAZAM". www. Shazam. Econ. ubc.Ca. Logit Test for Heteroskedasticity.
16
-www. Ghasrantourism.blogfa.com
17
www. www.unwto.org
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موثر بر تمایل به رفتارهای کم کربن در گردشگران
گرمایش جهانی که بهطورعمده ناشی از مصرف زیاد سوخت های فسیلی و انتشاراتدیاکسیدکربن است، به مسئله مهم زیستمحیطی در سطح جهان تبدیل شده است . صنعتگردشگری عامل انتشار 5 درصد از کل دی اکسیدکربن و انتشار 14 درصد کل گازهایگلخانهای در سطح جهان است . گردشگران در مقام ذی نفعان در تلاش هایی که به منظورکاهش انتشارات کربن در گردشگری انجام میشود، نقش مهمی دارند و میزان مصرف انرژیدر گردشگری، به میزان زیادی با رفتار گردشگران ارتباط دارد . برای موفقیت در تغییررفتارهای ناپایدار و تقویت رفتار پایدار، باید از عوامل مؤثر بر آن آگاه بود، ازاینروی شناساییعوامل مؤثر در بروز رفتار بهقصد تغییر آن در راستای صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشارکربن بسیار مهماند. پژوهشحاضر نیز، به بررسی عوامل تأثیرگذار بر تمایل گردشگران بهانجام رفتارهای کمکربن با استفاده از ساختار "نظریه انگیزش محافظت" پرداخته است . جامعۀآماری پژوهش، شهروندان ساکن در منطقۀ یک تهران درجایگاه گردشگران بالقوه اند؛ بااستفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای چهار محله نیاوران، زعفرانیه، تجریش وفرمانیه انتخاب و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای با طیف لیکرت و برای تجزیه و تحلیلدادهها از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آناستکه متغیرهای "ادراک گردشگران از میزان آسیبپذیری از خطر"،"ادراک آنان از میزانکارآیی پاسخهای پیشنهادشده"و "خودکارآمدی ادراک شده"به ترتیب دارای بیشترین تأث یرمعنادار بر تمایلات رفتاری گردشگران میباشند.
https://tms.atu.ac.ir/article_7078_f6f0790eeb5fbf349c2ce09656bcd525.pdf
2016-11-21
19
40
10.22054/tms.2017.7078
انگیزش محافظت
تغییرات آب و هوا
رفتارهای کم کربن
گردشگری کم کربن
مصرف انرژی. انتشار دی اکسید کربن
محمود
ضیایی
mdziaee@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
اسماعیل
قادری
eghaderi2002@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
المیرا
سلطانی
elmira.soltani@gmail.com
3
دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
جوزی، فاطمه. هاشمی فرد، طاهره. مروتی شریفآباد، محمدعلی. بشیر، زینب( 1392)، شناسایی برخی عوامل مرتبط با انجام آزمون غربالگری پاپ اسمیر براساس نظریه انگیزش محافظت در بین زنان 15-49 سال، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران،19، 29-40.
1
شریفیراد، غلامرضا، یارمحمدی، پرستو، مروتی شریفآباد، محمدعلی، رهایی، زهره،(1390) بررسی وضعیت رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا و گسترش آنفلوانزای نوع Aبر اساس تئوری انگیزش محافظت در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1(7)، 117-108.
2
مروتی شریفآباد، محمدعلی، مومنی سروستانی، مرضیه، برخورداری فیروزآبادی، ابوالفضل، فلاح زاده، حسین، (1390) پاداش درک شده رانندگی غیر ایمن و هزینه درک شده رانندگی ایمن بهعنوان تعیین کنندههای وضعیت رانندگی مردم شهر یزد - کاربردی از تئوری انگیزش محافظت. تحقیقات نظام سلامت. 4(7).
3
محمدزاده اصل، نازی، امام وردی، قدرتالله، سریرافراز، مسعود، بررسی مقایسهای شاخصهای رفاه اجتماعی خانوارها در مناطق 22گانه شهر تهران.(1389).گروه پژوهشی آمارهای اقتصادی پژوهشکده آمار.
4
نیکپور، زهرا (1388).شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری در منطقه مبدأ گردشگری مطالعه موردی: مناطق شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد چاپنشده، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.
5
ابتکار، معصومه[weblog]، آذر 1394. . [on line]
6
<http://ebtekarm.persianblog.ir>06/10/1394
7
Bai, Y., & Liu, Y. (2013). An exploration of residents’ low-carbon awareness and behavior in Tianjin, China. Energy policy, 61, 1261-1270.
8
Bandura, A. (1994). Self‐efficacy. John Wiley & Sons, Inc.
9
Becken, S., & Patterson, M. (2006). Measuring national carbon dioxide emissions from tourism as a key step towards achieving sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 14(4), 323-338.
10
Ceron, J.P. and G. Dubois (2003). Tourisme et changement climatique une relation à double sens. Le cas de la France. 1st International Conference on Climate Change and Tourism., Djerba, Tunisia, WTO.
11
Chiesa, T., Gautam, A. (2010). Towards a low carbon travel & tourism sector. In World Economic Forum.
12
Cismaru, M., Cismaru, R., Ono, T., & Nelson, K. (2011). Act on Climate Change: An Application of Protection Motivation Theory. Social Marketing Quarterly, 17(3), 62-84.
13
Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., Shepherd, R., & Wanhill, S. (1998). Tourismprinciples and practices (2nd Ed.). London: Longman.
14
Dubois, G. and Paul, J. (2006), Tourism and climate change: Proposals for a research agenda, from www.tandfonline.com, (Oct/7/2013).
15
Floyd, D. L., Prentice-Dunn, S., & Rogers, R. W. (2000). A meta-analysis of research on protection motivation theory. Journal of applied social psychology, 30(2), 407-429.
16
Grothman, Torsten, and Reusswing. (2006). People at Risk of Flooding: Why Some Residents Take Precautionary Action While Others do not. Natural Hazards: 101–120.
17
Grothmann, T., & Patt, A. (2005). Adaptive capacity and human cognition: the process of individual adaptation to climate change. Global Environmental Change, 15(3), 199-213.
18
Horng, J. S., Hu, M. L. M., Teng, C. C. C., & Lin, L. (2014). Energy saving and carbon reduction behaviors in tourism–a perception study of Asian visitors from a protection motivation theory perspective. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(6), 721-735.
19
International Energy Agency. (2015). Co2 Emissions from Fuel Combustion Highlights. Paris: OECD/IEA.
20
IPCC. (2007). Climate Change 2007: Mitigation of Climate Change, Contribution of Working Group III to the Fourth Assessment Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press.
21
Juvan, E., & Dolnicar, S. (2014). Can tourists easily choose a low carbon footprint vacation? Journal of Sustainable Tourism, 22(2), 175-194.
22
Karmakar, M. (2013). Predicting adherence to aromatase inhibitor therapy in patients with breast cancer using protection motivation theory (Doctoral dissertation, University of Toledo).
23
Liu, X. (2009). On the Low-carbon economy and Low-carbon Tourism. China’s Collective Economy. (13), 154-155.
24
Mayor, K., & Tol, R. S. (2010). Scenarios of carbon dioxide emissions from aviation. Global Environmental Change, 20(1), 65-73.
25
Milne, S., Sheeran, P., & Orbell, S. (2000). Prediction and intervention in health‐related behavior: A meta‐analytic review of protection motivation theory. Journal of Applied Social Psychology, 30(1), 106-143.
26
Osberghaus, D., Finkel, E., & Pohl, M. (2010). Individual adaptation to climate change: the role of information and perceived risk. ZEW-Centre for European Economic Research Discussion Paper,10-061.Retrived from http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1674840
27
Peeters, P. And Dubois, G. (2010). Tourism travel under climate change mitigation constraints. Journal of Transport Geography, 18(3). 447-457.
28
Plotnikoff, R. C., & Higginbotham, N. (2002). Protection motivation theory and exercise behavior change for the prevention of heart disease in a high-risk, Australian representative community sample of adults. Psychology, health & medicine, 7(1), 87-98.
29
Ralph, A. F., Ager, B., Bell, M. L., Collins, I. M., Andrews, L., Tucker, K., Butow, P. (2014). Women's preferences for selective estrogen reuptake modulators: an investigation using protection motivation theory. Patient education and counseling, 96(1), 106-112.
30
Rogers, R. W. (1983). Cognitive and physiological processes in fear appeals and attitude change: A revised theory of protection motivation. Social psychophysiology, 153-176.
31
Salleh, N., Hussein, R., Mohamed, N., Karim, N. S. A., Ahlan, A. R., & Aditiawarman, U. (2012). Examining Information Disclosure Behavior on Social Network Sites Using Protection Motivation Theory, Trust and Risk. Journal of Internet Social Networking & Virtual Communities,1.1-11.
32
Scott, D., Amelung, B., Becken, S., Ceron, J. P., Dubois, G., Gössling, S., Simpson, M. (2008). Climate change and tourism: Responding to global challenges. World Tourism Organization, Madrid, 230.
33
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The Self-Efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51, 663–671.
34
Simpson, M.C., Gossling, S., Scott, D., Hall, C.M., & Gladin, E. (2008). Climate change adaptation and mitigation in the tourism sector: Frameworks, tools and practices. Paris, France: UNEP, University of Oxford, UNWTO, WMO.
35
Steiger, R. (2011). The impact of snow scarcity on ski tourism: an analysis of the record warm season 2006/2007 in Tyrol (Austria). Tourism Review, 66(3), 4-13.
36
Strasdas, W. (2010). Carbon Management in Tourism–A smart strategy in response to climate change. In Trends and Issues in Global Tourism 2010(pp. 57-69). Springer Berlin Heidelberg.
37
UNWTO, UNEP, WMO (2008) Climate change and tourism: Responding to global challenges. Madrid: UNWTO.
38
UNWTO. (2007). Davos declaration: Climate change and tourism – responding to global challenges. Madrid: UNWTO.
39
UNWTO. (2008). Tourism market trends. World overview. Madrid: UNWTO.
40
Yoon, E. (2007). Food defense management plan implementation intention: An application of protection motivation theory.(Unpublished doctoral dissertation). Kansas State University, USA.
41
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی زنجیره تامین گردشگری روستایی روستای مصر
ارزیابی عناصر مختلفگردشگری در مقاصد مختلفبه امری ضروری مبدل شدهاست، درنتیجه ارزیابی این عناصر باعث تخصیص بهینه منابع به برنامه های توسعه ایمیشود، گردشگری روستایی یکی از نیروهای اصلی درزمینۀ بهبود و رشد اقتصادیروستاها محسوب میشود. در چنین شرایطی، ارزیابی زنجیره تأمین گردشگری روستاییبهمثابه یکی از مهمترین استراتژیها برای توسعه یکروستا مطرح میشود. ارزیابی زنجیرهتأمین گردشگری به این موضوع میپردازد که چگونه یک محصول گردشگری تولیدمیشود و چه هنگام و از چه طریقی بهدستگردشگران می رسد و بازخورد آن چیست .ب اوجود اهمیت غیرقابل رد این موضوع مطالعه در حوزه زنجیره تأمین گردشگری وارزیابی عملکرد آن در ایران هنوز صورت نگرفته است. مطالعه حاضر به ارزیابی زنجیرهتأمین گردشگری روستایی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها 5 می پردازد . اینپژوهشدر روستای مصر، در سال 1394 با هدفارزیابی زنجیره تأمین گردشگری و ارائهراهکارهایی جهتبهبود و ارتقای آن انجام شده است. نتایج نشان داد در روستای مصرپنج عامل حمل ونقل، اطلاعات بازدیدکننده، اقامت، زیرساخت ها و جاذبه ها دارایعملکرد مناسب و سه عامل خدمات پذیرایی، تفریح و سرگرمی و امکانات خرید عملکردنامناسبی در زنجیره تأمین گردشگری روستای مصر دارند.
https://tms.atu.ac.ir/article_7079_d1819d3b1a42a4cdb89568e174f1534c.pdf
2017-01-20
41
62
10.22054/tms.2017.7079
زنجیره تامین
زنجیره تامین گردشگری
تحلیل پوششی داده ها
روستای مصر
مجتبی
قدیری معصوم
m.ghadiri@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه تهران
AUTHOR
پژمان
حاتمی فر
p.hatamifar@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
طباطبایی
m.tabatabaee92@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی، یاری، منیر و یاری، یاسمن(1392)، شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگری شهری با استفاده از مدل کانو، آمایش جغرافیایی فضا، دوره 3 ، شماره 9،صص: 127-150.
1
صدر موسوی، میرستار ، دخیلی کهنموئی، جواد (1386)، «ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجانشرقی از دید گردشگران»، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 61 ، صص 143-129.
2
فرزین، محمدرضا، افسر، امیر ، اکبرپور، تقی و اکبرپور،علی(1392)، مدل سازی پیش بینی گردشگری ورودی به ایران با استفاده از روش هایARIMA و شبکه های عصبی فازی،مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 24، صص:1-33.
3
قدیری معصوم،مجتبی، استعلاجی، علیرضا و پازکی،معصومه(1389)، گردشگری پایدار(روستایی و عشایری)، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران.
4
قدیری معصوم،مجتبی، استعلاجی،علیرضا و پازکی،معصومه(1387)، نقش گردشگری پایدار روستایی در توسعه پایدار روستاها،جغرافیای سرزمین،شماره 18،صص:13-22.
5
رمضانیان، محمدرحیم و حیدرنیای کهن، پدرام(1389)، عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت گردشگری مورد مطالعه: آژانس های مسافرتی شهر تهران، مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 14، صص: 125-151.
6
رنجبریان، بهرام، محمودی، سمیه و فتحی، سعید(1394)، توسعه مدل تصویر ذهنی گردشگران بالقوه از مقصد گردشگری ایران، مطالعات مدیریت گردشگری، سال دهم، شماره 29، صص: 21-44.
7
نجارزاده، محمد، امین بیدختی، علی اکبر و مرادنژاد، جمال(1394)، ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کلی گردشگران خرید در شهرمرزی شهر بانه، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال پانزدهم، شماره 36، صص:97-115.
8
Ahi, P., & Searcy, C. (2013). A comparative literature analysis of definitions for green and sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, 52, 329-341.
9
Al-Odeh, M., & Smallwood, J. (2012). Sustainable supply chain management: Literature review, trends, and framework. International Journal of Computational Engineering & Management, 15(1), 341-347.
10
Arndt, H. (2004). Supply Chain Management: Springer.
11
Banki, M. B., Ismail, H. N. B., Danladi, M. H., & Dalil, M. (2016). Measuring Hotels Service Quality in Nigeria: A Case Study of Minna Township. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 17(1), 71-88. doi: 10.1080/1528008X.2016.1099997
12
Berné, C., García-González, M., García-Uceda, M. E., & Múgica, J. M. (2015). The effect of ICT on relationship enhancement and performance in tourism channels. Tourism Management, 48, 188-198.
13
Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E.(1978), “A Data Envelopment Analysis Approach to Evaluation of the Program Follow Through Experiments in U.S. Public School Education”, Management Science Research Report No. 432.
14
Cooper, M. C., Lambert, D. M., & Pagh, J. D. (1997). Supply chain management: more than a new name for logistics. The international journal of logistics management, 8(1), 1-14.
15
Crosby, P. B. (1980). Quality is free: The art of making quality certain: Signet.
16
Da Costa, M. T. G., & Carvalho, L. M. C. (2011). The sustainability of tourism supply chain: a case study research. Tourismos: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 6(2), 393-404.
17
Dwyer, L., Edwards, D., Mistilis, N., Roman, C., & Scott, N. (2009). Destination and enterprise management for a tourism future. Tourism management, 30(1), 63-74.
18
Fantazy, K. A., Kumar, V., & Kumar, U. (2010). Supply management practices and performance in the Canadian hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 685-693.
19
Farrell M. J.(1957), “The Measurment of Productive Efficiency”, Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), Vol. 120, No. 3 , pp.253-290.
20
Gjerald, O., & Lyngstad, H. (2015). Service risk perceptions and risk management strategies in business-to-business tourism partnerships. Tourism Management Perspectives, 13, 7-17.
21
Halldorsson, A., Kotzab, H., & Skøtt-Larsen, T. (2003). Interorganizational theories behind supply chain management-discussion and applications.pp:31-43.
22
Hervani, A. A., Helms, M. M., & Sarkis, J. (2005). Performance measurement for green supply chain management. Benchmarking: An International Journal, 12(4), 330-353.
23
Jafari, J. (Ed.). (2002). Encyclopedia of tourism. Routledge.
24
Johnston, R., & Clark, G. (2005). Service operations management: improving service delivery. Pearson Education.
25
Jüttner, U. (2005). Supply chain risk management: Understanding the business requirements from a practitioner perspective. The International Journal of Logistics Management, 16(1), 120-141.
26
Ketchen, D. J., & Giunipero, L. C. (2004). The intersection of strategic management and supply chain management. Industrial Marketing Management, 33(1), 51-56.
27
Lambert, D. M., Cooper, M. C., & Pagh, J. D. (1998). Supply chain management: implementation issues and research opportunities. The international journal of logistics Management, 9(2), 1-20.
28
Lee, H. K., & Fernando, Y. (2015). The antecedents and outcomes of the medical tourism supply chain. Tourism Management, 46, 148-157.
29
Li-Ping Tang, T., Kim, J. K., & O'Donald, D. A. (2000). Perceptions of Japanese organizational culture-Employees in non-unionized Japanese-owned and unionized US-owned automobile plants. Journal of Managerial Psychology, 15(6), 535-559.
30
Mathieson, A., & Wall, G. (1982). Tourism, economic, physical and social impacts. Longman.20
31
Mitchell, J. (2012). Value chain approaches to assessing the impact of tourism on low-income households in developing countries. Journal of Sustainable Tourism, 20(3), 457-475.
32
Molina-Azorín, J. F., Tarí, J. J., Pereira-Moliner, J., López-Gamero, M. D., & Pertusa-Ortega, E. M. (2015). The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry. Tourism Management, 50, 41-54.
33
Page, S. (2012). Tourism management: Routledge.
34
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(4), 41-50. doi: 10.2307/1251430
35
Rødseth, K. L. (2016). Environmental efficiency measurement and the materials balance condition reconsidered. European Journal of Operational Research, 250(1), 342-346.
36
Sigala, M. (2008). A supply chain management approach for investigating the role of tour operators on sustainable tourism: the case of TUI. Journal of Cleaner Production, 16(15), 1589-1599.
37
Tapper, R., & Font, X. (2004). Tourism supply chains. Report of a desk research project for The Travel Foundation. Leeds Metropolitan University and Environment Business & Development Group, Leeds, UK.
38
Thrane, C. (2015). Examining tourists' long-distance transportation mode choices using a Multinomial Logit regression model. Tourism Management Perspectives, 15, 115-121.
39
Ţigu, G., & Călăreţu, B. (2013). Supply Chain Management Performance in Tourism. Continental Hotels Chain Case. The AMFITEATRU ECONOMIC journal, 15(33), 103-115.
40
Tokarchuk, O., Maurer, O., & Bosnjak, M.(2015). Tourism Experience at Destination and Quality of Life Enhancement: a Case for Comprehensive Congruity Model. Applied Research in Quality of Life, 1-15.
41
UNWTO. (2014, 2 24). Retrieved from UNWTO: http://mkt.unwto.org/publication/unwto-tourism-highlights-2014-edition.
42
WTTC. (2014). Economic Impact Analysis. Retrieved from World Travel & Tourism Council: http://www.wttc.org/.
43
Zailani, S., Iranmanesh, M., Yusof, N. A., & Ansari, R. (2015). Effects of service supply chain practices on the profitability of tourism firms. Anatolia, 26(4), 612-623.
44
Zhang, X., Song, H., & Huang, G. Q. (2009). Tourism supply chain management: A new research agenda. Tourism management, 30(3), 345-358.
45
ORIGINAL_ARTICLE
شایستگیهای فردی منابع انسانی و وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای چهار ستاره استان مازندران
زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالیترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگیهای فردی منابع انسانی در وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت. روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که در زمان انجام تحقیق برای بار سوم است که در این هتلها در طول سال 1394 اقامت نمودهاند. با توجه به شرایط پژوهش، از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. تعداد 247 نفر از این میهمانان در تکمیل پرسشنامه مشارکت نمودند. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا از طریق تحلیل عاملی، مورد تایید شد. فرضیهها از طریق آزمون پیرسون، تحلیل رگرسیون، روش بارون و کنی و آزمون سوبل و گودمن بررسی شدند. تحلیلها از طریق نرمافزار SPSS23 و Lisrel8.5 صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق: یافتهها حاکی از آن است که شایستگیهای فردی منابع انسانی هم بطور مستقیم، و هم به واسطهی متغیرهای رضایت میهمانان و ارزش ادراک شده میتوانند بر وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای 4 ستاره استان مازندران تاثیرگذار باشند.
https://tms.atu.ac.ir/article_7080_87f629c3f5b3da6bda3f180a5856584b.pdf
2017-01-20
63
84
10.22054/tms.2017.7080
شایستگیهای فردی منابع انسانی
رضایت
ارزش ادراک شده
وفاداری کُنشی
صنعت هتلداری
مصطفی
محمدی
m.mohammadi@umz.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران.
LEAD_AUTHOR
سیّد محمّد
میرتقیان رودسری
2
مدرس گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران.
AUTHOR
صادق
صالحی
s.salehi@umz.ac.ir
3
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران.
AUTHOR
ابراهیمزاده، حبیب، حسنزاده، محمد، نعمتی، ولی (1391). رفتار شهروندی و وفاداری سازمانی، مطالعات جهانگردی، 7(18)، 73-92.
1
پهلوانشریف، سعید، مهدویان، وحید (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با AMOS، تهران: بیشه.
2
تودهروستا، فاطمه (1394). بررسی نقش شایستگی کارکنان بر قابلیت سودآوری هتلها (مطالعۀ موردی: هتلهای چهار و پنج ستارهی استان مازندران)، پایاننامه انتشار نیافته کارشناسی ارشد، دانشگاه غیرانتقاعی مازیار نور، استاد راهنما: دکتر داود کیاکجوری.
3
حقیقیکفاش، مهدی، باقری، حامد (1391). کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان در هتلهای چهار ستارهی شهر شیراز، مطالعات مدیریت گردشگری، (20)7، 1-29.
4
- روغنیاندزفولی، علی (1387). تحلیلی بر چالشهای مدیریت هتلداری در قرن 21، تهران: نوآور.
5
زارعی، عظیم؛ قربانی، فاطمه؛ پدرامنیا، مینو (1391). عوامل مؤثر بر واکنشهای رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری، مطالعات مدیریت گردشگری، (20)7، 141-166.
6
زیاری، کرامتالله، اشنویی، امیر، مولاییقلیچی، محمّد (1393). سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری، با استفاده از شاخص CSM: مطالعهی موردی شهر شیراز، گردشگری شهری، 1(1)، 1-15.
7
زیتامل، والری آ.، پاراسورامان، آ. (1387). کیفیت خدمات، بررسی و نقد مدل سروکوآل و ارائۀ مدلهای نوین، (ترجمه کامبیز حیدرزاده و علی حاجیها)، تهران: کساکاوش.
8
ژیاندربندی، اصغر، (1394). دانش هتلداری، تهران: موسسهی کیان.
9
ستوده، فیروزه، سیّدجوادین، سیّدرضا، مؤمنی، منصور (1393). تبیین مدل چهار مرحلهای خلق وفاداری از طریق متغیرهای مؤثر در مدیریت ارتباطات با مشتری، مدیریت عمومی، (23)7، 53-67.
10
شریعتی، امیرحسین، یزدانی، بیتا، حقیقت، فرشته (1388). بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر قابلیت سودآوری در هتلهای شهر اصفهان، مطالعات مدیریت گردشگری، 10، 79-104.
11
شیری، اردشیر، یوسفی، سمانه (1393). طراحی الگوی شایستگیهای موردنیاز برای مدیران هتلها، مطالعهی موردی: شهر مشهد، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها.
12
شیری، اردشیر، دهقانی سلطانی، مهدی، سلطانیبناوندی، اعظم، فارسیزاده، حسین (1394). تأثیر کار هیجانی بر رضایت مشتری در صنعت هتلداری: نقش میانجی رضایت کارکنان، مطالعات مدیریت گردشگری، (31)10.
13
شیوا، ابراهیم، شوّاخ، فرزین (1392). مبانی مدیریت هتلداری، (چاپ دوم، ویرایش دوم)، تهران: ترمه.
14
صامیانگرجی، ابوالفضل، حسینی، اسعد، رحمانیان، ابراهیم (1391). آموزش نیروی انسانی در صنعت گردشگری ایران، برنامهریزی، سیاستها و شیوهها، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعتگردی ایرانزمین، همدان.
15
صلواتی، عادل، رستمینوروزآباد، مجتبی، رحمانینوروزآباد، سامان (1392). اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری، مطالعات مدیریت گردشگری، (21)8.
16
ضیایی، محمود، تراباحمدی، پونه (1392). شناخت صنعت جهانگردی با رویکرد سیستمی، (چاپ دوم، ویرایش دوم)، تهران: علوم اجتماعی.
17
فرزینفر، زهره، سعید اردکانی، سعید، نادریبنی، محمود (1393). بررسی تأثیر رضایت شغلی کارکنان بر وفاداری مشتریان هتلها، کنفرانس بینالمللی توسعه و تعالی کسب و کار، اقتصاد و مدیریت، آذرماه، تهران.
18
کروبی، مهدی، ابراهیمی، مهدی، قاسمپور، فائزه (1394) بررسی رابطهی میان رضایت مشتری و وفاداری در صنعت هتلداری: مطالعۀ موردی هتلهای 4 و 5 ستاره شهر شیراز، گردشگری شهری، 1(1).
19
کیانیفیضآبادی، زهره (1395). تأثیر تصویر و شخصیت مقصد بر دلبستگی و رضایت گردشگران (مطالعهی موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان)، برنامهریزی و توسعهی گردشگری، (16)5 .
20
ناظمی، شمسالدین، سعادتیار، فهیمهالسادات (1392). نقش متغیرهای شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با در نظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ادراکشده، مطالعات مدیریت گردشگری. 8(22).
21
یحیاییایلهای، احمد (1391). اصول مشتری مداری(بانکداری، هتلداری و خودروسازی)، تهران: جاجرمی.
22
Association of SouthEast Asian Nations (ASEAN), (2012). Guide to ASEAN Mutual Recognition Arrangement on Tourism Professionals: http://www.asean.org/storage/images/%20Hospitality.pdf.
23
- Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6). 1173-1182.
24
Chum, S. (2014). The Required Competencies of the Middle Managers in Five-Hotel Industry: A Case Study of Five-Star Hotels in Phnom Penh, Cambodia, International Integration for Regional Public Management, Atlantis Press, 26-32.
25
Chapman, J. A., & Loveall, G. (2006(. the competency model of hospitality service: why it doesn't deliver, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18(1), 78-88.
26
Chen, C. & Chen, F. (2010). Experience Quality, Perceived Value, Satisfactions Heritage Tourists, Tourism Management, 31(1), 29-35.
27
Dedeoglu, B. B., Balikcioglu, S., & Kucukergin, K. G. (2015a). The Role of Touristsʼ Value Perceptions in Behavioral Intentions: The Moderating Effect of Gender, Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(4), 513-534.
28
Dedeoglu, B. B., Kucukergin, K. G., & Balikcioglu, S. (2015b). Understanding the Relationships of Servicescape, Value, Image, Pleasure, and Behavioral Intentions among Hotel Customers, Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(1). S42-S61.
29
Dembovska, I., & Silicka, I. (2015). Competences that Shape Service Quality at Hospitality Enterprises, Innovative (Eco-) Technology, Entrepreneurship and Regional Development, Conference proceedings.
30
Hui, H., Huang, C. & Chen, P., (2010). Do reward programs truly build loyalty for lodging industry?, International Journal of hospitality Management, 29(1), 128-135.
31
Kamau, S. W., & Waudo, J. W. (2012). Hospitality industry employer’s expectation of employees’ competences in Nairobi Hotels, Journal of Hospitality Management and Tourism, 3(4), 55-63.
32
Kim, Y., Kim, S. S., Seo, J. and Hyun, J. (2011). Hotel Employees' Competencies and Qualifications Required According to Hotel Divisions, Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, 3(2), 1-18.
33
Koenigsfeld, J. P., Kim, S. H., Cha, J., Perdue, J., & Cichy, R. F. (2012). Developing a competency model for private club managers, International Journal of Hospitality Management, 31, 633-641.
34
Liaman, A. (2014). Competencies and Qualifications of Staff and Management in Hospitality Establishments, Bachelor dissertation, Institute of Hospitality Management in Prague.
35
- Murtaza, Z. (2015). Competency Mapping in Hotels with Reference to Kashmir, Journal of Exclusive Management Science, 4(3), 1-13.
36
Radojevic, T., Stanisic, N. & Stanic, N. (2015). Ensuring positive feedback: Factors that influence customer satisfaction in contemporary hospitality industry, Tourism Management, 51(1), 13-21.
37
Raji, M. N. A., & Zainal, A. (2016). The effect of customer perceived value on customer satisfaction: A case study of Malay upscale restaurants, GEOGRAFIA Online Malaysian Journal of Society and Space 12(3), 58-68.
38
Reza, M. A., Siddiquei, A. N. (2012). Relationship between Service Quality, Perceived Value, Satisfaction and Revisit Intention in Hotel Industry, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(80), 788-805.
39
Sohrabi, B., RaeesiVanani, I., Tahmasebipur, K., and Fazli, S. (2012). An exploratory analysis of hotel selection factors: A comprehensive survey of Tehran hotels, International Journal of Hospitality Management, 31(1), 96-106.
40
Weinland, J. T., Gregory, A. M., & Petrick, J. A. (2016). Cultivating the aptitudes of vacation ownership management: A competency domain cluster analysis, International Journal of Hospitality Management, 55, 88-95.
41
:"B Zar";mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri;mso-hansi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:FA'>
42
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی وفاداری گردشگر به مقصد با رویکرد داده کاوی گردشگران داخلی شهر اصفهان
امروزه با توجه به اهمیت مشتری در محیط پرتلاطم و رقابتی، بهویژه در صنعت گردشگریو همچنین هزینۀ جذب مشتری جدید که بهمراتب بیش از هزینه حفظ مشتری موجود است ،شناسایی مشتری وفادار و حفظ آن اولویت بالایی دارد در این پژوهش تلاش شده،که از طریق رویکرد داده کاوی به ارزیابی وفاداری گردشگر پرداخته شود.این پژوهش بر روی 880 گردشگر داخلی شهر اصفهان که در بهار و تابستان 93 و 94 بیش از یک شب در هتل های 4 و 5 ستاره اقامت داشته اند،انجام شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSSClementine12 و برای خوشه بندی گردشگران از الگوریتم تلفیقی PSO-KM و LRFMاستفاده شده است.نتایج حاکی از آن است که گردشگران را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد:دسته اول در شاخصهای طول ارتباط با گردشگر و تازگی سفر دارای میانگینی بالا و در شاخصهای هزینه و تکرار سفر دارای میانگینی کمتر از سطح متوسط هستند،لذا جزء مشتریان وفادار و نامطمئن هستند.دسته دوم در شاخص تازگی سفر دارای میانگینی بالا و در شاخصهای طول ارتباط با گردشگر،هزینه و تکرار سفر دارای میانگینی کمتر از سطح متوسط هستند،لذا جزء مشتریان جدید و نامطمئن هستند.
https://tms.atu.ac.ir/article_7081_7af683adb8ffc84532ad05362c338a9f.pdf
2017-01-20
85
106
10.22054/tms.2017.7081
ارزیابی وفاداری
گردشگر
داده کاوی
.LRFM
آذرنوش
انصاری
noosh.azar@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی
اسدی
a.asadi201220@yahoo.com
2
دانشجو دکتری دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
کریمی علویجه، محمدرضا، احمدی، محمدمهدی و نظری، مهسا، (1395)، بررسی اثرات ارزشهای سنتی و ارزشهای اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران خارجی شهر قم، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال دهم، شماره32.
1
مروتی شریفآبادی، علی، عزیزی، فاطمه، جمشیدی، زینت، (1395)، تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری.سال یازدهم، شماره 33 .
2
سعیدی، احمد(1384)، دادهکاوی، مفهوم و کاربرد آن در آموزش عالی، هفتهنامه آموزش عالی،شماره 18.
3
غضنفری، مهدی، علیزاده، سمیه، تیمورپور، بابک(1393)، دادهکاوی و کشف دانش، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
4
غفاری، محمد، رضایی دولتآبادی، حسین، دهقانی اناری، فرشید،(1393)، تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری، مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 12، شماره 3.
5
مصلحی، سیده نیره، کفاش پور، آذر، ناجی عظیمی، زهرا(1391)، استفاده از مدل LRFM برای بخشبندی مشتریان بر اساس ارزش چرخه عمر آنها در جهت بهبود مدیریت ارتباط با مشتری، (پایاننامه کارشناس ارشد) دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
6
Al-Shayea, Q. K., Member, I., and Al-Shayea, T. K.(2014) Customer Behavior on RFMT ModelUsingNeuralNetworks, Proceedings of the World Congress on Engineering, Vol. 1.
7
Chang, H. H., & Tsay, S. F.(2004) Integrating of SOM and K-mean in data miningclustering: An empirical study of CRM and profitability evaluation. Journal of Information Management, Vol. 11, 161-203.
8
Chen, Y., and Li, X.(2009) The Effect of Customer Segmentation on an Inventory System in the Presence of Supply Distributions (pp. 2343-2352). Winter Simulation Conference (WSC), December 13.
9
Eberhart, R. C., & Kennedy, J.,(1995) A new optimizer using particle swarm theory. In Proceedings of the sixth international symposium on micro machine and human science, Vol. 1.
10
Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro, G., & Smyth, P.,(1996) From Data Mining to Knowledge Discovery inDatabases, Al magazine, Vol. 17.
11
Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro, G., & Smyth, P. (1996). From data mining to knowledge discovery in databases. AI magazine, 17(3), 37.
12
Golmakani, H., Fazel, M.,(2011) Constrained Portfolio Selection using Particle Swarm Optimization. Expert Systems with Applications, 38(7),8327-8335.
13
Griffin, J., and Lowenstein, M. W.,(2002) Customer winback: How to recapture lost customers and keep them loyal, San Francisco: Jossey-Bass.
14
Hosseini, S. M. S., Maleki, A., and Gholarmian, M. R.(2010). Cluster analysis using Data mining approach to Develop CRM methodology to asses the customer loyalty, Expert Systems with Applications, Vol. 37(7), 5259-5264.
15
Hughes, A. M.(1996) Boosting reponse with RFM. Marking Tools, 5(1), 4-10.
16
Jiang, T., & Tuzhilin, A.(2009) Improving personalization solutions through optimal segmentation of customer bases. IEEE Transactions on Knowledge, 21(3), 305-320.
17
Wahlqvist, S., & Larsson, T. (2006). Brand New City: A Place Marketing Study on Jönköping.
18
Lemon, K. and Mark, T.(2006) customer lifetime value as the basis of customer segmentation. journal of relationship marketing, 5(2-3), 55-69.
19
Lewis, P., and Thornhill, A.(2000) Research methods for business students, Prentice Hall, SAS Institute, Best practice in churn prediction, A SAS Institute White Paper.
20
Li, D. C., Dai, W. L., & Tseng, W. T. (2011). A two-stage clustering method to analyze customer characteristics to build discriminative customer management: A case of textile manufacturing business. Expert Systems with Applications, 38(6), 7186-7191.
21
Li, Y., Wu, Y., & Lin, F. (2009, September). Research on Customer Segmentation Based on a Two-Stage SOM Clustering Algorithm. In Management and Service Science, 2009. MASS'09. International Conference on (pp. 1-4). IEEE.
22
Madani, S. (2009). Mining changes in customer purchasing behavior (Doctoral dissertation, Sweden: LuleaUniversity of Technology).
23
Murakani, K., and Natori, SH.(2013) New Customer Management Technique: CRM by "RFM + I" Analysis, Nomura Research Institute.
24
Pappu, R., & Quester, P. (2006). Does customer satisfaction lead to improved brand equity? An empirical examination of two categories of retail brands. Journal of Product & Brand Management, 15(1), 4-14.
25
Şen, B., Uçar, E., & Delen, D. (2012). Predicting and analyzing secondary education placement-test scores: A data mining approach. Expert Systems with Applications, 39(10), 9468-9476.
26
Shaw, M. J., Subramaniam, C., Tan, G. W., & Welge, M. E. (2001). Knowledge management and data mining for marketing. Decision support systems, 31(1), 127-137.
27
Shearer, C. (2000). The CRISP-DM model: the new blueprint for data mining. Journal of data warehousing, 5(4), 13-22.
28
Shoemaker, S., & Lewis, R. C. (1999). Customer loyalty: the future of hospitality marketing. International Journal of Hospitality Management, 18(4), 345-370.
29
Sohrabi, B., & Khanlari, A. (2007). Customer lifetime value (CLV) measurement based on RFM model. Iranian Accounting & Auditing Review, 14(47), 7-20.
30
Sun, X., Chi, C. G. Q., & Xu, H. (2013). Developing destination loyalty: The case of Hainan Island. Annals of Tourism Research, 43, 547-577.
31
Tsai, C. Y., & Chiu, C. C. (2004). A purchase-based market segmentation methodology. Expert Systems with Applications, 27(2), 265-276.
32
Yeh, I. C., Yang, K. J., & Ting, T. M. (2009). Knowledge discovery on RFM model using Bernoulli sequence. Expert Systems with Applications, 36(3), 5866-5871.
33
Zalaghi, Z., & Varzi, Y. (2014). Measuring customer loyalty using an extended RFM and clustering technique. Management Science Letters, 4(5), 905-912.
34
pt; line-height:90%;font-family:"B Zar";mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-hansi-font-family:"Times New Roman"'> RaeesiVanani, I., Tahmasebipur, K., and Fazli, S. (2012). An exploratory analysis of hotel selection factors: A comprehensive survey of Tehran hotels, International Journal of Hospitality Management, 31(1), 96-106.
35
Weinland, J. T., Gregory, A. M., & Petrick, J. A. (2016). Cultivating the aptitudes of vacation ownership management: A competency domain cluster analysis, International Journal of Hospitality Management, 55, 88-95.
36
:"B Zar";mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri;mso-hansi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:FA'>
37
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مفهوم معنویت در گردشگری با استفاده از تحلیل محتوا
گرایش بیش از پیش گردشگران مدرن به کنجکاوی و درک مفاهیم جدید باعث شده تا موضوع معنویت در گردشگری توسط محققان و کنفرانس های بین المللی مورد توجه و بازبینی قرار گیرد تا فضایی برای تغییر نگاه صرفا مادی به این مقوله حاصل شود. این پژوهش کیفی گراندد تئوری با هدف ارائه ی مفهومی بین رشته ای معنویت در گردشگری با استفاده از مصاحبه، مطالعه ی متون و استفاده از نظرات خبرگان صورت گرفته است. بنابراین رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و رسیدن به درک متقابل به عنوان ابعاد اصلی این مفهوم شناسایی گردید که از جنبه های اجتماعی، فردی، طبیعی، فراطبیعی قابل بررسی است. معنویت در گردشگری می تواند در تمامی انواع گردشگری بروز یابد و صرفا معطوف به گردشگری دینی و مذهبی نیست. در مطالعات فارسی زبان موضوع معنویت بیشتر به مذهب و دین، و در دیگر مطالعات به مباحث سلامتی، آرامش جسم، روش های ایجاد تمرکز و ادیان حاضر در مقاصد گردشگری تقلیل یافته است. از آنجا که معنویت می تواند در کلیه ی سطوح زندگی انسان تاثیرات فیزیکی و روانی بلند مدتی داشته باشد، به نظر می رسد تعریف آن به عنوان یک هدف از گردشگری، اقدامی پذیرفته شده خواهد بود.
https://tms.atu.ac.ir/article_7082_51fee6cbe850ca74c33b8584ee54539c.pdf
2017-01-20
107
127
10.22054/tms.2017.7082
معنویت
معنویت در گردشگری
گردشگری
مفهوم سازی
سعید
شفیعا
s.shafia@usc.ac.ir
1
دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران
LEAD_AUTHOR
مهدیه
صباغ پور آذریان
sabaghpour@usc.ac.ir
2
دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران
AUTHOR
ابوالمعالی، خدیجه (1392)، پژوهش کیفی از نظریه تا عمل، تهران: نشر علم.
1
ایمانزاده، علی (1394)، بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
2
اشعری، زهرا، باقری، خسرو، حسینی، افضل السادات (1391)، بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربین معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی، شماره 5، زمستان 1391.
3
پیراسته، علیاکبر، نیکمنش، زهرا (1391)، نقش معنویت در کیفیت زندگی بیماران مبتلابه ایدز، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 20، شماره 5، آذر و دی 1391.
4
حمیدرضا یزدانی، محمدرضا کاظمی نجفآبادی، غلامرضا سلیمی (1389)، بررسی نقش میانجی معنویت در رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی و پیامدهای معنویت، مجله چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 3، پاییز 1389.
5
داناییفرد، حسن (1392) نظریهپردازی : مبانی و روششناسیها، تهران: انتشارات سمت.
6
داناییفرد، حسن (1393) استراتژیهای نظریهپردازی، تهران: انتشارات سمت.
7
دهقان نیری، ناهید، فخر موحدی، علی، اسماعیلی، مریم، صادقی، تابنده و طیبی، زهرا (1392)، اصول تحقیق کیفی – شیوهها و رویههای توسعه گراندد تئوری، تهران: اندیشه رفیع
8
ریشهری، محمد (1325)، میزانالحکمه، جلد چهارم، تفسیر حدیث 10565، انتشارات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
9
شریعتی، مزینانی، سارا ، باستانی، سوسن و خسروی، بهناز (1386)، جوامعی در نوستالژی اجتماع، نگاهی به پدیده معنویتهای جدید در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 8 .
10
فرهنگی، علیاکبر و رستگار، عباسعلی (1385)، ارائه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان، دوماهنامه علمی - پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، دی 1385، سال سیزدهم،شماره 20.
11
قربانی، نیما (1383)، معنویت : روی آوردی تجربهای، گوهر شناختی، و مدرن به دین با یک سازه روانشناختی، مقالات و بررسیها، دفتر 76 (2) فلسفه، پاییز و زمستان.
12
کاملی، محمدجواد؛ خیراندیش، مهدی و مرادی، شعبان (1391)، مفهومشناسی هوش معنوی و کاربرد آن در سازمان پلیس، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال هفتم، شماره 26، زمستان 1391.
13
کوربین، جولیت، اشتراوس، آنسلم (1391) ، اصول تحقیق کیفی شیوهها و رویههای توسعه گراندد تئوری، ترجمه دهقان نیری، ناهید؛ فخر موحدی، علی؛ اسماعیلی، مریم؛ صادقی، تابنده؛ طیبی، زهرا، تهران: انتشارات رفع.
14
مقیمی، محمد ؛ رهبر، امیرحسین ؛ اسلامی، حسن (1388)، معنویت سازمانی و تأثیر آن در خلاقیت کارکنان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم.
15
ملایی، مریم ؛ مهداد، علی ؛ گل پرور، محسن (1393)، رابطه معنویت در محیط کار، انگیزه درونی و اشتیاق شغلی با عملکرد وظیفه، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 2، تابستان 1393.
16
نادی، محمدعلی و گلپرور، محسن (1390)، روابط ساده و ترکیبی مؤلفههای معنویت با وفاداری در محیط کار، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره 2، تابستان 1390.
17
واحدیان عظیمی، امیر؛ رحیمی، ابوالفضل (1392)، تبیین مفهوم معنویت: تحلیل محتوای قراردادی، مجله تحقیقات در علوم سلامت.
18
Alex Norman (2004), Spiritual Tourism: Religion and Spirituality in Contemporary Travel, University of Sydney, 2004.
19
Cathy HSU. Les Killion, Graham Brown, Michael J. Gross and Sam Huang (2008), Tourism Marketing, WILEY Publication, ISBN: 9780470814901. 2008.
20
Coles, R. (1991), The Spiritual Life of Children, ISBN: 9780547524641, Houghton Mifflin Harcourt Publishing, 1991.
21
Farooq Haq, Leonce Newby (2009), Segmentation of the Spiritual Tourism Market, Journal of ANZMAC, 2009.
22
Fry, LW. (2003). Toward a theory of spiritual leadership, The Leadership Quarterly 14: 693-727
23
Gardner, H. (2011), Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, ISBN: 9780465024346, Basic Books Publishing, 2011.
24
Gregory B. Willson, Alison J. McIntosh and Anne. L. Zahra (2013), Tourism And Spirituality: A Phenomenological Analysis, Elsevier Ltd. Annals of Tourism Research, Vol. 42, pp. 150-168, 2013.
25
Hill, P. C., Pargament, K. I., II, Hood, R. W., Jr, McCullough, M. E., Swyers, J. P., Larson, D. B., et al. (2000), Conceptualising Religion and Spirituality: Points of Commonality, Points of Departure. Journal for the Theory of Social Behavior, 30(1), 51-77
26
Milan Ambroz (2011), Tourist Origin and Spiritual Motives, Journal of Management, Vol. 16, 2011, 2, pp 71-86.
27
Mitroff, I., and Denton, E. (1999), A Study of Spirituality in the Workplace. Sloan Management Review, 40(4), 83-92. 1999.
28
Norman, A. (2011), Spiritual Tourism: Travel and Religious Practice in Western Society, Bloomsbury Academic Publishing, ISBN: 9781441150448.
29
Pidemon, R.L, (1999), Does spirituality represent the sixth factor of personality? Spiritual transcendence and the five factor model, Journal of personality, 67, 985 – 1013.
30
Plante, T.G. and Thoresen, C.E. (2007), Spirit, Science, and Health: How the Spiritual Mind Fuels Physical Wellness, ISBN: 9780275995065, Greenwood Publishing Group, 2007.
31
Roof, w.c , (1993), A generation of seekers: the spiritual jourinays of body boom generation, San Francisco Harper.
32
Taylor, E.J. (2002), Spiritual Care: Nursing Theory, Research, and Practice, ISBN: 9780470814901, Prentice-Hall Publishing, 2002.
33
Tribe, John, (2009), Philosophical Issues in Tourism, CHANNEL VIEW PUBLICATIONS, Bristol.
34
Vargheese Antony Jesurajan & S. Varghees Prabhu (2012), Dimensions of Spiritual Tourism in Tuiticorin District of Tamil Nadu in India - A Critical Analysis, Business Intelligence Journal, 2012.
35
Vaughan, F. (1991), Spritual issue in psychotherapy, Journal of Transpersonal Psychology, 23, 105-119.
36
Young, C. and Koopsen, C. (2010), Spirituality, Health, and Healing: An Integrative Approach, Jones & Bartlett Learning Publisher, ISBN: 9780763779429
37