%0 Journal Article %T شناخت جایگاه و حوزه های فعالیت تعاونیهای گردشگری در جهان و ایران %J مطالعات مدیریت گردشگری %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2322-3294 %A فرزین, محمدرضا %D 2005 %\ 05/22/2005 %V 3 %N 8 %P 1-21 %! شناخت جایگاه و حوزه های فعالیت تعاونیهای گردشگری در جهان و ایران %K تعاونی های گردشگری %K جهان %K ایران %K حوزه فعالیت %K جایگاه %K بهبود و توسعه %R %X گردشگری یکی از عرصه های نو و زمینه های جدید در مطالعات علوم انسانی است و از جهات مختلفی مورد توجه کشورها است. التفات به گردشگری از یک سو به علت اهمیت اقتصادی آن و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است. ناتوانی سازمانها و شرکتهای کنونی در پاسخگویی به نیازهای بالقوه و بالفعل متقاضیان سفر و گردش در قشر متوسط و فقیر جامعه، شرایط بالقوه مناسبی برای حضور تعاونی ها در عرصه گردشگری کشور ایجاد نموده است. از طرف دیگر بخش گسترده ای از شوراهای شهر و روستا به گردشگری به عنوان یک فعالیت تاثیرگذار اقتصادی و فرهنگی توجه دارند و متاسفانه قادر به سازماندهی مناسب برای تقویت آن نمی باشند. در این شرایط نیز تعاونی ها می توانند نقش مهمی ایفا نمایند. این مقاله در پی شناسایی موقعیت و جایگاه تعاونی های گردشگری ایران در میان تعاونی های مشابه در سایر کشورهای جهان و بررسی و تجزیه و تحلیل قوت ها و ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها و ریشه یابی دلایل بروز آنها است. آشنایی با ماهیت تعاونی، گردشگری و تعاونی های گردشگری، تعیین جایگاه تعاونی های گردشگری کشور در میان سایر تعاونی ها و بهره مندی از تجارب تعاونی های گردشگری هشت کشور منتخب، موضوعات اصلی است که در این پژوهشی دنبال می شود. در پایان آموخته های حاصل از این مطالعه به تعیین و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود و توسعه تعاونی های گردشگری کشور می انجامد. %U https://tms.atu.ac.ir/article_4905_01d7fea09a7d2beb1f8fc246d4087a72.pdf