per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
1
27
2557
Research Paper
مولفه های مؤثر بر اعتماد گردشگران در حوزه گردشگری الکترونیک
Influential Factors of E-trust in E-tourism
میر علی سید نقوی
1
غدیر شکیبا جمال آباد
gshakiba@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشگاه علامه طباطبایی.
در جهان امروزی صنعت گردشگری در برنامههای بازرگانی و اقتصادی جایگاه خاصی پیدا کرده و نقشتعیینکننده ای در درآمدزایی کشورها بر عهده دارد؛ اما از سوی دیگر کسب و کار الکترونیک به صورتیک الزام در بخشهای مختلف تجارت جهانی نفوذ کرده و به عنوان یک عامل کلیدی تعیینکننده در پیشبرداهداف تجاری است، لذا توسعهی صحیح و پیگیرانهی گردشگری الکترونیک یکی از ابزارهای مهم توسعهیاقتصادی در دنیای امروز، میتواند باعث رونق بسیاری از زیرساختهای اقتصاد هر کشوری شده و نقشبسزایی در افزایش سطح درآمد ناخالص ملی داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه مدلی مفهومی جهت تبیینعوامل تاثیرگذار بر اعتماد گردشگران به هنگام استفاده از وب سایتهای فعال در حوزهی گردشگری بوده کهبا توجه به مبانی نظری تحقیق، مدلی ارائه گردیده و فرآیند اعتماد الکترونیک را به سه مرحله آغاز،شکل گیری و تثبیت تقسیم کرده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه و نمونهای بهحجم 131 نفر انجام شده است جامعهی آماری شامل گردشگرانی است که به انجام امور سفر همچون رزروهتل، رزرو و خرید بلیط و کسب اطلاعات در مورد مقصد سفر به صورت الکترونیکی پرداختهاند، پس ازبرازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، بررسی فرضیههای پژوهش در دستور کار قرار گرفت و درنهایت عوامل رضایت، شهرت و کیفیت الکترونیک به عنوان مولفههای تاثیرگذار بر اعتماد الکترونیکشناسایی شدند.
Tourism industry has a special status of commerce and economic planning in today's world and has decisive role in national income. Also e-business has penetrated as a requirement in different parts of the world trade and is known as a key factor in determining business goals. Therefore, accurate and consistent development of e-tourism can bring prosperity of any country's economic infrastructure as one of the important tools in today's world economic recovery. The purpose of this study is to provide a conceptual model to identify factors influencing the creation of trust in the electronic tourism. The model presented, based on the theoretical principles of the research, splits e-trust process into three steps. The survey research has been done by using a questionnaire on a sample size of 131 and the population who have done travel things like hotel reservation, booking and buying tickets and gaining information about travel destinations in electronic form. Then the research model was fitted by LISREL software and hypothesis of research were examined and finally e-satisfaction, reputation and e-quality were identified as indicators of e-trust.
https://tms.atu.ac.ir/article_2557_58e738320ecf874a803f130f83e30869.pdf
اعتماد الکترونیک
گردشگری الکترونیک
رضایت الکترونیک
کیفیت الکترونیک
E-Trust
E-tourism
E-satisfaction
E-quality
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
29
57
2560
Research Paper
ارزیابی قابلیتهای گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر
The evaluation of Zanjan’s tourism capabilities toward proposing tourism attraction strategies
تقی حیدری
taghiheydari@yahoo.com
1
اصغر رشیدی
2
ابراهیم حصاری
3
سیمین تولایی
4
دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
استاد دانشگاه خوارزمی تهران
امروزه صنعت توریسم یکی ازموثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی؛ در بسیاری اززمینه های دیگر نیز نقش اساسی ایفاء می کند. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینهتوسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند. استان زنجان و بالاخصشهرزنجان نیزاز این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای گسترده گردشگری هنوز در ابتدای راهبهره برداری از این توانمندی بالقوه قرار دارد. شناسایی این قابلیتها؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم جهانگردی تبدیل کند. در این پژوهش جهت شناخت عوامل موثر برتوسعه گردشگری شهرزنجان و ارائه استراتژی و راهبردهای علمی و عملی در راستای توسعه گردشگری ازتکنیک SWOT و به منظور اولویت بندی استراتژی های تعیین شده از مدل AHP استفاده گردید. روشپژوهش حاضر توصیفی تحلیلی ومتکی برمطالعات میدانی وکتابخانه ای نگارندگان و از نوع کاربردیمی باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که استراتژی نوع تدافعی )با کسب امتیاز 763.0 ( دارای برتری نسبیدر مقایسه با سایر استراتژی های چهارگانه می باشد. لذا استراتژیهای توسعه گردشگری و جذب توریسم اینشهر بایست به گونه ای تدوین شود که نسبت به رفع نقاط ضعف؛ برطرف ساختن تهدید های فرا روی منطقهاهتمام ورزیده و با رویکرد برنامه ریزی جامع و راهبردی؛ اقدامات و راهکارهای شایسته ای را در راستای بهینهسازی وضع موجود وساماندهی صنعت گردشگری در این شهربه عمل آورد.
Tourism is being considered as one of the most influential industries with regard to its economic role. Taking into consideration Iran’s tourism capabilities as well as its attractions, the country is unable in performing its relevant share. Zanjan is not an exception, however. By identifying these capabilities, Zanjan could perform its appropriate role regarding tourism. SWOT technique was applied in order to determine regarding the identification of strength, weakness, threats and opportunities and proposing an appropriate tourism strategy. Furthermore, AHP was applied for prioritization purposes regarding different strategies. The research method of this study is based on analytical-descriptive as well as based on field work and documentary method, this study suggests that defensive strategies with score of 0.367 has the highest comparative advantages as opposed to the other strategies. This indicates the removal of weakness and threats and the adoption of tourism appropriate comprehensive strategies for this city.
https://tms.atu.ac.ir/article_2560_6a628f65bf864919905860bf4a2a5ada.pdf
قابلیت سنجی گردشگری؛راهبردهای تقویت
شهر زنجان
Tourism feasibility studies
strengthening strategies
Zanjan
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
88
59
2569
Research Paper
سطح تعهد محیطی در هتل های شهر تهران
The Level of Environmental Commitment in Tehran Hotels
محمود ضیایی
ziaee@gmail.com
1
فرانک رنجبر متعلق
faranak.ranjar@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی.
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیدهامروزه توسعهی پایدار گردشگری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت تلقی میشود. برای حصولبه این مهم لازم است که هر یک از بازیگران نظام گردشگری کشور، متناسب با جایگاهشان بهتعهدات خود در این زمینه ازجمله تعهدات محیطی عمل نمایند.هدف این مقاله تعیین سطح تعهد محیطی در تأسیسات اقامتی تهران و شناسایی عوامل تأثیرگذاربر گرایش مدیران این واحدها به اتخاذ ملاحظات زیستمحیطی در این بخش از صنعت گردشگریاست. برای این منظور از روش تحقیق توصیفی اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعهی آماری اینتحقیق را مدیران ارشد هتلهای 1 تا 5 ستاره شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تحلیل دادهها علاوهبر روشهای آمار توصیفی از روشهای آمار استنتاجی ناپارامتریک نیز بهره گرفته شده است.یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت محیطی در هتلهای مورد مطالعه را میتوان در چهار سطحتعهد محیطی طبقهبندی نمود. غالب هتلهای مورد مطالعه به لحاظ سطح تعهد محیطی در سطح یکصرفه « قرار میگیرند. همچنین طبق یافتههای تحقیق بالا بودن « مهمترین انگیزه و » جویی در هزینههامانع اصلی در اجرای اقدامات محیطی » هزینههای اولیهی راه اندازی و اجرای اقدامات مدیریت محیطیاست. در این میان آنچه که با کسب سطح پیشرفتهی تعهد محیطی در برخی از هتلها ارتباط دارد،نوع مالکیت دولتی، بزرگی اندازه و ترکیب غالب گردشگران این هتلها میباشد.
Nowadays sustainable tourism development is no more considered as a choice but a necessity. In order to achieve sustainable tourism development, all actors in tourism system should undertake the sustainability commitments such as environmental commitment. The purpose of this paper is determining the level of environmental commitment in Tehran accommodation facilities, and identifying the factors that affect the propensity of managers of these units to adopt environmental considerations in this sector of tourism industry. Therefore the exploratory- descriptive research method is employed. Senior managers of 1-5 star hotels comprise the statistical population of this study. In addition to the descriptive statistics methods, various nonparametric inferential statistics tests are applied in analyzing the collected data.Findings of the study manifest that environmental management in the studied hotels can be classified into four levels of environmental commitment with most hotels situating at the basic level of environmental commitment (level 1). Also, according to the research findings “ cost saving” is the most important motivation and “heavy cost of establishing and implementing environmental management practices” is the main obstacle to the implementation of environmental practices. An important finding of this study is that public ownership, size of hotels and the type of their clientele affect achieving more advanced levels of environmental commitment. Environmental Commitment, Hotel, Environmental Management, Impact Factors, Tehran
https://tms.atu.ac.ir/article_2569_2b58446545722386d0507f2ec390bc4f.pdf
تعهد محیطی
هتل
مدیریت محیطی
عوامل تأثیرگذار
تهران
Environmental Commitment
hotel
Environmental Management
Impact Factors
Tehran
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
89
106
2572
Research Paper
ارزش ویژه مشتری و رضایتمندی گردشگران داخلی از هتل های پنج ستاره شهر تهران
The Relationship between Customer Equity and Satisfaction Experienced by Domestic Tourists Staying at Five- star Hotels of Tehran
اکبر پورفرج
poorfaraj@gmail.com
1
ابوالفضل تاج زاده نمین
info@ tourismscience .ir
2
راحیل علی پوریان
rahil_alipourianzadeh@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی
ارزش ادراکی، ارزش ویژه برند و ارزش ویژه مبتنی بر رابطه، سه بعد اصلی ارزش ویژه مشتریدر متون مختلف بازاریابی است، که بر سودآوری شرکتها که خود نتیجهی مستقیم فعالیتهای بازاریابیاست، تأثیر دارد. با برنامه ریزی و بررسی مداوم فعالیتهای بازاریابی، می توان به رضایتمندی و در پیآن وفاداری و خرید بیشتر مشتریان و نهایتاً سودآوری دست یافت که هدف نهایی تمام سازمانهایخدماتی و غیرخدماتی است.تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه به بررسی و چگونگی ارتباط سه رکن ارزش ویژهیگردشگران داخلی هتلهای پنج ستاره تهران با رضایتمندی آنان پرداخته است که در مدت پژوهش دردسترس بوده و حداقل 42 ساعت در یکی از این هتلها اقامت داشته اند. حجم نمونه 462 نفر برآورد شد.تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش معادله یابی ساختاری صورت گرفت. یافته های تحقیق بیانگر استکه رابطهی متغیرهای ارزش ادراکی، ارزش برند و ارزش ارتباطی با متغیر رضایت گردشگران هتلهای پنج0 از تغییرات رضایت مشتریان با سه / ستاره در تهران مستقیم و معنادار است. ضریب تشخیص نشان داد 24متغیر یا سازه ارزش ادراکی، ارزش برند و ارزش ارتباطی تبیین می شود. در نتیجه بهبود سه بُعد ارزش ویژهمشتری جهت افزایش رضایتمندی گردشگران پیشنهاد شد.ا
In marketing texts, value equity, brand equity, and relationship equity are frequently discussed as the three main dimensions of customer equity, which directly influence companies’ profitability. Satisfaction, the consequent loyalty, the repeated purchasing by customers, and finally the profitability, are objectives of all service and non-service organizations, which can be achieved by programming and continuously surveying on marketing activities.The present research is a survey type research and uses questionnaire to measure the effects and relationships of three major principles of equity with satisfaction level apprehended by domestic tourists that had stayed at least one night in one of the five-star hotels of Tehran in our research period. The sample population includes 267 individuals. Data were statistically analyzed by structural equation modeling. Results have manifested direct and meaningful effects of value equity, brand equity and relationship equity variables on the tourists' satisfaction level. 44% of the changes in the customers' satisfaction were reported to be due to these three variables, therefore it is proposed to improve these three dimensions of customer equity in order to increase and enhance tourists' satisfaction.
https://tms.atu.ac.ir/article_2572_6544d8d029874779120caee9959b30db.pdf
رزش ویژه مشتری
ارزش ویژه ادراکی
ارزش ویژه برند
ارزش ویژه مبتنی بر
رابطه
رضایتمندی
customer equity
value equity
Brand Equity
relationship equity
satisfaction
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
107
143
2578
Research Paper
اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت هتل داری
Professional Ethics and Social Responsibility in the Hotel Industry
عادل صلواتی
1
مجتبی رستمی نوروزآباد
mojtabarostami37@yahoo.com
2
سامان رحمانی نوروز آباد
3
داستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعتهتل داری است. به منظور بررسی این رابطه، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی و عملکردمحیطی با الهام از پژوهش Huimin و Ryan 1122 ( به عنوان متغییرهای میانجی انتخاب شدند. به (منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامهی استاندارد Gu Huimin و Chris Ryan استفاده شده است.جامعهی آماری این پژوهش هتلها و مهمانپذیرهای شهرستان سنندج می باشد و از این جامعهیآماری، 01 نفر از مدیران ارشد، مدیران و سرپرستان این مراکز به طور تصادفی مورد بررسی قرارگرفتند. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری ونرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانند RMSEA ، GFI و AGFIنشاندهندهی برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج است. بر این اساس نتایج دست آمدهحاکی از آن است که میان اخلاق حرفهای با مدیریت منابع انسانی مشارکت اجتماعی و عملکردمحیطی رابطهی معنادار و مثبتی وجود دارد. این ارتباط با مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان نیز مشاهدهشد. اخلاق حرفها ی، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی، عملکرد محیطی،مسئولیت پذیری اجتماعی.
The Purpose of the Current Study is to examine the Relationship between Ethics and Social Responsibility in the Hotel Industry. To investigate this Relationship, Human Resource Management, Community Involvement and Environmental Performance Inspired by Huimin and Ryan Study (2001) Were Chosen as Mediator variables. As a tool for data collection the Standard Questionnaire adopted by Gu Huimin and Chris Ryan was employed. Statistical Population of This Research was composed of all Sanandaj Hotels, and the sample population included 90 Cases of Senior Executives, Managers and Supervisors of These hotels who were randomly selected. To Examine the Relationships between Variables, Structural Equation Modeling Technique and LISREL Software were used. Indicators such as RMSEA, GFI and AGFI Demonstrated That the Results are Meaningful and Usable. Accordingly, Our Results Suggested a Positive and Significant Relationship Between Professional Ethics and Human Resource Management, Community Involvement and Environmental Performance. This Relationship was also observed With the Social Responsibility of the organization
https://tms.atu.ac.ir/article_2578_35c5d190e6a05252edbfb24a05f5c4b9.pdf
اخلاق حرفها ی
مدیریت منابع انسانی
مشارکت اجتماعی
عملکرد محیطی
مسئولیت پذیری اجتماعی
professional ethics
Human resource management
Community Involvement
Environmental Performance
Social Responsibility
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
145
165
2579
Research Paper
رهنمودهای توسعهی مسیرهای پیادهروی در مناطق تفرجگاهی
Guideline for Walking Tracks Development in Recreational Areas
پریسا رفیعانی خاچک
parisarafiani609@yahoo.com
1
مرجان محمدزاده
marjan.mohammadzadeh@gmail.com
2
سید حامد میرکریمی
mirkarimi.hamed@gmail.com
3
کارشناس ارشد محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
استادیار گروه محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
مسیرهای پیاده روی از تسهیلات تفرجی پایه ای هستند که فعالیتهای تفرجی در آنها انجام میشود. این مسیرها رابط بین بازدیدکنندگان و طبیعت به شمار میروند. در این مطالعه هدف اصلی از بررسی مسیرهای پیادهروی این است که یک الگوی راهنمایی مناسب مدیریت و توسعهی مسیرهای پیادهروی ارائه شود. برای ساخت این الگو، طی یک پژوهش میدانی، مسیرهای پیاده روی در منطقه ی تفرجگاهی طبیعی در حوضه ی شرقی آبخیز زیارت از نظر شرایط محیطی و امکانات با استفاده از GPS مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل از بررسی میدانی به محیط ArcGIS9.3 انتقال یافت. در منطقهی مورد مطالعه، با وجود تقاضا و استفادهی زیاد بازدیدکنندگان از مسیرها، هیچ امکانات رفاهی از جمله علائم راهنما در طول هیچیک از مسیرهای مورد بررسی دیده نمیشود. بدیهی است مدیریت نامناسب مسیرهای پیادهروی در مناطق تفرجگاهی و از جمله منطقهی مورد مطالعه به مرور زمان سبب تخریب محیطزیست منطقه و همچنین کاهش کیفیت تجربهی تفرجی بازدیدکنندگان خواهد شد. بررسی مسیرهای پیادهروی از نظر مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، مسافت، زمان لازم برای طی کردن مسیر و امکانات و جاذبهها در طول مسیر میتواند به عنوان الگویی برای توسعه و مدیریت بهتر مسیرها در این نوع مناطق مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش سعی شدهاست با نشان دادن چگونگی بررسی مسیرهای پیادهروی در مناطق طبیعی تفرجگاهی بهعنوان پیشزمینهی توسعه و مدیریت بهتر مسیرها الگویی برای مدیریت مطلوبتر این مناطق و افزایش کیفیت تجربه ی تفرجی بازدیدکنندگان با فراهم کردن امکان انتخاب مسیر دلخواه و متناسب با تواناییهای آنها از طریق ارائهی خصوصیات مسیرها ارائه شود.
Walking tracks are primary recreation resource facilities on which recreation activities are executed. Also, they are considered as a liaison between visitors and nature. The main purpose of this study is to provide suitable guidelines for management and development of walking tracks. Therefore, a field survey using GPS receivers was conducted to collect the required data regarding environmental conditions, characteristics of the place, and the recreational facilities existing on the area. Afterwards, data were analyzed with ArcGIS9.3 to provide a final map of the area’s walking tracks. Despite of visitors' high use of the walking tracks, results show no facilities such as signage along the tracks. Evidently, unsuitable management of the walking tracks of recreation areas, like this case, ends up in a variety of environmental negative impacts, and also decreases the quality of visitor’s recreational experience. Investigation of the walking tracks with regard to their geographic location, distance, time required to finish the tracks, and the facilities and attractions along the way, can serve as a pattern for development and better management of these tracks. By showing walking tracks investigation method, this research tries to provide a suitable model for better management of recreational areas and increase in visitors' recreational experience quality.
https://tms.atu.ac.ir/article_2579_a8136242b991dd5212137828ffd6375d.pdf
مسیرهای پیاده روی
بازدیدکنندگان
مناطق تفرجگاهی
حوضه ی آبخیز زیارت
walking track
visitor
management
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2013-03-21
8
21
167
187
2580
Research Paper
سازگاری با تجارت الکترونیکی در صنعت هتل داری ایران
Compatibility with E-commerce in the Iranian Hotel Industry
شهرام صلواتی
salavatish@gmail.com
1
ناصر خانی
2
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد تنکابن؛
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
امروزه وب سایت ابزاری قوی برای بازاریابی و تجارت الکترونیکی بهشمار میآید. نقش وبسایت در گسترش فعالیتهای گردشگری و جذب گردشگر بسیار زیاد است . بهطوری که این صنعتبیشترین استفاده را از این ابزار مینماید. در این راستا، بهرهمندی از وبسایتی با ویژگیهای مناسبمیتواند نقش کلیدی در جذب گردشگر به صنعت گردشگری به صورت عام و صنعت هتل داریبهطور ویژه ایفا بنماید. در این راستا، مطالعهی حاضر به بررسی میزان سازگاری هتلهای ایران باتجارت الکترونیکی میپردازد. برای تحقق این هدف با استفاده از روش تحلیل محتوا 84 ویژگی وبسایتهای 75 هتل با رتبههای متفاوت )یک تا پنج ستاره( مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها بیانکنندهآنند که هتلهای ایران در مراحل نخستین پذیرش اینترنت برای کسب و کار خود هستند. فعالیتهایمرتبط با تجارت الکترونیک در میان هتلهای ایرانی بسیار اندک است و رزرو برخط بهطور موثر درآنها ارائه نمیشود.
Websites are major actors in the expansion of tourism activities and attracting tourists nowadays. In this line, benefitting from a website with proper attributes can play a pivotal role in attracting tourists to the industry in general and to the hotel industry in particular. The present study evaluates Iranian hotel websites in order to measure the compatibility of their e-commerce activities. To achieve this goal, content analysis was used to evaluate 48 website features of 57 Iranian hotels with different ratings (one to five-stars). Findings manifest that internet adoption in the hotel industry in Iran is in its early stages. E-commerce related activities are very minimal and online reservations are not effectively present in them
https://tms.atu.ac.ir/article_2580_1ce19f7674f1dc0a5a215c33d5b405ee.pdf
گردشگری الکترونیکی
وب سایت
ارزشیابی
صنعت هتل داری
E-tourism
Website
Evaluation
hotel industry