per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
1
20
10.22054/tms.2018.18527.1511
8128
Research Paper
تاثیر تطابق هویت مشتری با برند بر ارزش ویژه برند در خدمات هتلداری
The Effect of Customer Brand Identification on Brand Equity in Hotel Services
زهره دهدشتی شاهرخ
zdehdashti33@gmail.com
1
امید سلیمان زاده
omidsolymanzadeh11@gmail.com
2
وحیدرضا شاهمیرزایی
vahidreza.shahmirzaei@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تطابق هویت مشتری با برند بر ارزش ویژه برند در خدمات هتلداری است. در این راستا پس از مطالعه دقیق ادبیات، مدل جدیدی طراحی گردید. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. حجم نمونه مورد بررسی 384 نفر از میهمانان ایرانی هتل عباسی شهر اصفهان است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تطابق هویت مشتری با برند بر کیفیت خدمات، ارزش ادراک شده و اعتماد به برند تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین کیفیت خدمات، ارزش ادراک شده و اعتماد به برند بر وفاداری به برند تأثیر مستقیم و معناداری دارد. در نهایت، کیفیت خدمات، وفاداری به برند و اعتماد به برند بر ارزش ویژه برند تأثیر مستقیم و معناداری دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of customer brand identification on brand equity in hotel services. In this regard after extensive study of literature, a new model was designed. This research is descriptive and of survey type and using available sampling method. The sample size consists of 384 Iranian guests of Abbasi hotel in Isfahan. To analyze the data and test the research hypotheses, structural equations modeling using Smart PLS software has been used. Findings of this research show that customer brand identification has a direct and significant effect on service quality, perceived value and brand trust. Furthermore, service quality, perceived value and brand trust have a direct and significant effect on brand loyalty. Finally, service quality, brand loyalty and
https://tms.atu.ac.ir/article_8128_b17cec1e6413c11182e45956c7940b92.pdf
تطابق هویت مشتری با برند
ارزش ویژه برند
وفاداری به برند
کیفیت خدمات
ارزش ادراک شده
Customer Brand Identification
Brand Equity
Brand Loyalty
Service Quality
Perceived Value
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
21
40
10.22054/tms.2018.15614.1439
8129
Research Paper
مدیریت بحران در صنعت گردشگری
Tourism Crisis Management
فاطمه یاوری گهر
yavarigohar@atu.ac.ir
1
فرشته منصوری مؤید
f.mansouri@modares.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
صنعت گردشگری یکی از آسیب پذیرترین صنایع به بحرانها محسوب میشود و مدیریت بحران گردشگری به ضرورتی اساسی تبدیل شده است. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن تعریف و تشریح بحران در صنعت گردشگری، با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خطا و آثار آن، راهکارهایی عملی برای مقابله با بروز بحران در صنعت گردشگری پیشنهاد داده شود. این برخورد پیشگیرانه، کنشی است در برابر آنچه ممکن است در آینده رخ دهد و مسلما اعمال اقدامات اصلاحی در مراحل اولیه، هزینه و زمان کمتری در برخواهد داشت. مقاله حاضر، یک پژوهش توسعه ای-کاربردی محسوب میشود که با بررسی مدلهای موجود برای مدیریت بحران و با در نظر گرفتن ماهیت خدماتی صنعت گردشگری، اقدام به ارائه الگویی جهت مدیریت پیشگیری از بحران در این صنعت پرداخته است و در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش توسط جمعی از خبرگان صنعت و دانشگاه مورد اعتبار سنجی قرار گرفت.
The tourism industry is one of the most susceptible industries against the crisis and crisis management in tourism industry would be turned into an inevitable necessity. The present study tries to provide practical solutions to the crisis in the tourism industry by defining and describing the crisis in the tourism industry, using the technique of the failure mode and effect analysis. This preventive approach is an action against what may happen in the future and obviously, the implementation of remedial measures in the early stages will cost less money and time. This is an applied developmental research which by examining existing models for crisis management and taking into account the nature of the services in the tourism industry, presented a model for managing crisis prevention in this industry. Finally, the proposed research model was validated by a team of industry and university experts.
https://tms.atu.ac.ir/article_8129_816944d92d9935607d2a903402b4b748.pdf
بحران
مدیریت بحران گردشگری
تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خطا و آثار آن
: Crisis
Tourism Crisis Management
Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
41
82
10.22054/tms.2018.10791.1282
8130
Research Paper
نقش بازیگران کلیدی در حکمروایی گردشگری الکترونیکی در ایران
The Role of the Key Players in the Governance of E-tourism in Iran
محمد رضا رضوانی
rrezvani@ut.ac.ir
1
مهدیه صباغ پور آذریان
mahdieh.sabaghpour@gmail.com
2
سعید شفیعا
s.shafia@usc.ac.ir
3
دانشگاه تهران
دانشگاه علم و فرهنگ
دانشگاه علم و فرهنگ
حکمروایی رویه ایست که با تمام گستردگیها نهایتا رسالت ارتقاء کیفیت خدمات دولت به شهروندان را در چارچوب شاخصهایی مانند شفافیت، عدالت، مشارکت، اثربخشی و انعطاف پذیری به دوش میکشد. هدف این پژوهش بررسی نقش بازیگران کلیدی گردشگری الکترونیکی ایران در تحقق حکمروایی الکترونیکی میباشد لذا شاخصهای حکمروایی خوب به تفکیک بازیگران اصلی حوزه گردشگری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش از نظر جهت گیری از نوع کاربردی با صبغه کیفی و دارای استراتژی پیمایشی است. لذا ضمن مرور و تحلیل مبانی نظری، مراجعه به اسناد کتابخانه ای و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی به مصاحبههای اکتشافی پرداخته شد و مصاحبهها تا اشباع نظری محقق ادامه یافتند. نتایج تحقیق که در قالب مدل تحلیلی ارائه شده است نشانگر تاثیر مشروط، حالت منفعل و در مواردی تاثیر محدود دولت، خدمات رسانهای الکترونیکی و مصرف کنندگان الکترونیکی ایران بر رویههای حکمروایی خوب میباشد. نتایج نشان داد که هر چند قوانین مناسبی برای دستیابی به حکمروایی خوب وجود دارد اما ذات بین بخشی بودن گردشگری و نبود نگاهی یکپارچه و راهبردی، اجرا نشدن کامل استعدادهای موجود در قوانین و نهادهای پیش بینی شده، تضاد منافع و قدرت بازیگران در کسب منافع عمومی زمینه دسترسی به حکمروایی خوب را با چالش روبرو کرده است.
Governance is a procedure that with all its dimension, ultimately brings the mission of improving the quality of government services to the citizens within the framework of indicators such as transparency, justice, partnership, effectiveness and flexibility. The purpose of this study is to investigate the role of key players of electronic tourism in Iran in the realization of electronic governance. Therefore; good governance indicators were distinguished by the main players in the field of electronic tourism. In terms of research methodology, this is an applied research with qualitative orientation and used survey strategy. So, while reviewing and analyzing theoretical foundations, referring to library documents and using snowball sampling method, exploratory interviews were conducted and the interviews continued until the researcher's theoretical saturation. The results of the research presented in the form of an analytical model, show the contingent, passive and in some cases, the limited impact of government, electronic service providers and electronic consumers of Iran on good governance practices. The results showed that although there are good rules for achieving good governance, the cross-sectoral nature of tourism and the lack of a coherent and strategic look, the inadequate implementation of the talents in the laws and envisaged institutions, the conflict of interests and the power of the actors to obtain public interest, has been challenged the issue of access to good governance
https://tms.atu.ac.ir/article_8130_a2c100f0527fbadfd58671b9c8f0cae1.pdf
حکمروایی خوب
بازیگران
گردشگری الکترونیکی
حکمروایی الکترونیکی
قوانین و مقررات
: Good Governance
Players
Electronic Tourism
Electronic Governance
Rules and Regulations
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
83
114
10.22054/tms.2018.14428.1404
8131
Research Paper
تاثیر رهبری توانمندساز بر بهبود عملکرد خدمات هتل ها؛ نقش میانجی قراردادهای روان شناختی و تبادل دانش
The Impact of Empowering Leaders on Hotel Services Improvement; the Mediating Role of Psychological Contracts and Knowledge Sharing
مهدی یزدان شناس
yazdanshenas@atu.ac.ir
1
محمدرضا ادیب پور
mohamadreza.adibpour@gmail.com
2
مدیریت بازرگانی گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی
تحقیق حاضر به روشی توصیفی- پیمایشی و با هدف مطالعه نحوه بهبود عملکرد هتلها سعی دارد نقش رهبری توانمندساز، تحقق قراردادهای روانشناختی و رفتار تبادل دانش بین کارکنان و روابط مختلف بین این متغیرها را در عملکرد خدمات کارکنان هتلها بررسی نماید. کارکنان هتلهای پنج ستاره تهران جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدهند که نمونهای از آنها به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. از پرسشنامههای آرنولد و همکاران، کویل شاپیرو و کسلر، کالینز و اسمیت و لیائو و چوانگ به ترتیب برای سنجش رهبری توانمندساز، تحقق قراردادهای روانشناختی، تبادل دانش و عملکرد خدمات استفاده شد. دادههای جمع آوری شده براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد رهبری توانمندساز تاثیر مثبت و معنیداری بر تحقق قراردادهای روانشناختی و همچنین بر رفتار تبادل دانش دارد. ضمن اینکه مشخص شد تحقق قراردادهای روانشناختی تاثیر مثبتی بر تبادل دانش و همچنین بر عملکرد خدمات کارکنان هتلها دارد. یافتههای تحقیق علاوه بر تایید تاثیرگذاری رفتار تبادل دانش بر عملکرد خدمات نشان داد رفتار تبادل دانش نقشی میانجی در رابطه بین تحقق قراردادهای روانشناختی و عملکرد خدمات ایفا میکند. در نهایت مشخص شد رهبری توانمندساز از طریق تحقق قراردادهای روانشناختی نیز بر رفتار تبادل دانش در بین کارکنان تاثیرگذار است.
The present study is a descriptive-survey study with the aim of studying the improvement of hotel performance. It tries to investigate the role of empowering leadership, the realization of psychological contracts and the knowledge sharing behavior between employees and the relationship between these variables in the Performance of hotel staff services. The statistical population of the study comprises the staff of the five-star hotels in Tehran. A sample of them was selected by available sampling method. The questionnaires of Arnold et al., Coil Shapiro and Kessler, Collins and Smith, and Liao and Chuang were used to measure empowering leadership, fulfillment of psychological contracts, knowledge sharing and service performance respectively. The collected data were analyzed using structural equation modeling method using AMOS software. Findings of the research showed that empowering leadership has a positive and significant effect on the realization of psychological contracts as well as on the knowledge sharing behavior. It was also found that the realization of psychological contracts had a positive effect on knowledge sharing as well as on the performance of hotel staff services. In addition to confirming the effect of knowledge exchange behavior on service performance, research findings showed that knowledge sharing behavior plays a mediator role in the relationship between the fulfillment of psychological contracts and service performance. Finally, it was determined that empowering leadership through the implementation of psychological contracts also influences the behavior of knowledge sharing among employees.
https://tms.atu.ac.ir/article_8131_91a45b8f6c4ce2b6ca2a40595e1ef746.pdf
رهبری توانمندساز
قراردادهای روان شناختی
تبادل دانش
عملکرد خدمات
: Empowering Leadership
Psychological Contracts
Knowledge Sharing
Service Performance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
115
153
10.22054/tms.2018.19440.1534
8135
Research Paper
تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران
The Impact of Tourism Services Quality on Tourism Destination Loyalty, Considering the Mediating Role of the Tourism Destination Image and the Tourists Satisfaction
کامبیز حیدرزاده
kambizheidarzadeh@yahoo.com
1
کبری نجفی
k.najafi1986@gmail.com
2
سیدعلی حسینی
sa.hosseini120@yahoo.com
3
عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی
علوم و تحقیقات
دانشجو
فارغ التحصیل
هدف مطالعه بررسی تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد با توجه به نقش میانجی تصویرذهنی از مقصد و رضایت گردشگران است. تحقیق با هدف کاربردی و روش توصیفی و پیمایشی و با بکارگیری پرسشنامه پاسخ بسته در گردآوری اطلاعات انجام گرفته است. نمونه آماری را 388 نفر از گردشگران (تابستان 1395) مکانهای پربازدید استان قزوین تشکیل داده است. مدل پژوهش با معادلهیابی ساختاری بررسی و نتایج حاکی است که کیفیت خدمات گردشگری بر رضایت و تصویرذهنی گردشگری و همچنین تصویرذهنی بر رضایت و وفاداری و رضایت بر وفاداری به مقصد گردشگری تاثیر میگذارد. نقش میانجی رضایت و تصویرذهنی در رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و وفاداری به مقصد گردشگری و در نهایت نقش میانجی تصویرذهنی در رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رضایت گردشگران مورد تایید قرار گرفت.
The aim of this study is to investigate the effect of tourism services quality on destination loyalty according to the mediating role of a destination mental image and the satisfaction of tourists. This is an applied research and in terms of methodology it is descriptive and of survey type. It used the close-ended questionnaire in the collection of information. The statistical sample consists of 388 tourists who visited the most popular places in Qazvin province during summer of 1395. The research model was investigated by the structural equation modeling. The results indicate that the quality of tourism services affects the satisfaction and image of tourism and also the tourism image affects the satisfaction and loyalty and satisfaction affects tourism destination loyalty. The mediating role of satisfaction and a destination image between the quality of tourism services and loyalty to the destination of tourism was confirmed and finally, the mediating role of destination image between tourism services quality and tourist satisfaction was approved.
https://tms.atu.ac.ir/article_8135_67211ad875b5c34179236f25fa4a01ef.pdf
کیفیت خدمات گردشگری
تصویر ذهنی از مقصد گردشگری
رضایت گردشگران
وفاداری به مقصد گردشگری
Tourism Services Quality
Mental Image of Tourism Destination
Tourists Satisfaction
Tourism Destination Loyalty
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2017-12-22
12
40
155
170
10.22054/tms.2018.16723.1467
8136
Research Paper
رفتار محیط دوستانه گردشگران طبیعت محور: مورد تالاب بین المللی آلاگل
PThe Pro-environmental Behavior of Nature-Based Tourists
The Case of Alagol's International Lagoon
آرمان آخوندنژاد
arman.akhoondnejad@yahoo.com
1
بی بی سارا داز
bs.daz@yahoo.com
2
پژوهشگر / پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس
محقق آزاد
گردشگری طبیعت محور یکی از گونههای مهم گردشگری است که در توسعه محیطی پایدار نقش بسیار مهمی ایفا میکند. یکی از بهترین روشهای توسعه پایدار محیطی، تمرکز و بهبود رفتار محیط دوستانه گردشگران است. از این رو، این تحقیق به کاوش رفتار محیط دوستانه گردشگر پرداخت و نقش دلبستگی به مکان و رضایت گردشگر را بر آن به طور تجربی بررسی نمود. بدین منظور، ٢٨٦ گردشگر بومی که از تالاب بین المللی آلاگل بازدید نموده بودند با روش نمونه گیری در دسترس مورد پیمایش قرار گرفتند. با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل، نتایج تحقیق حاکی از اثرات مثبت و معنادار دلبستگی به مکان و رضایت گردشگر بر رفتار محیط دوستانه گردشگر بود. دلبستگی به مکان بر رضایت گردشگر نیز اثر مثبت و معنادار گذاشت.
Nature-based tourism is one of the most important types of tourism that plays a very important role in the development of sustainable environments. One of the best practices for sustainable environmental development is to focus and improve the pro-environmental behavior of the tourist. Hence, this research explores the pro-environmental behavior of the tourist and empirically investigates the role of attachment to the place on tourist satisfaction. To this end, 286 domestic tourists who visited the international wetland of Alagol were surveyed using available sampling method. Using structural equation modeling through Liserl software, the results showed positive and significant effects of attachment to the location and tourist satisfaction on the pro-environmental behavior of tourist. The attachment to the place also had a positive and significant effect on the satisfaction of the tourists.
https://tms.atu.ac.ir/article_8136_dc4662ad56d64c976cf7827d5142fba9.pdf
دلبستگی به مقصد
رضایت گردشگر
رفتار محیط دوستانه
گردشگری طبیعت محور
: Attachment to the place
Tourist Satisfaction
Pro-environmental Behavior
Nature-Based Tourism