per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
1
18
4897
Research Paper
مسیر شغلی و ضرورت آموزش نیروی انسانی در صنعت هتلداری و جهانگردی (بازنگری نیازهای آموزشی کارکنان شغل های مختلف صنعت هتلداری و جهانگردی)
Career path and the need for manpower training in the hospitality and tourism industry
حمید ضرغام
zargham@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
جهانگردی بخشی انسان - محور در اقتصاد ملی است که با انسانهای دور از محل معمول زندگی و کارشان سر و کار دارد. تأمین خواستها و نیازهای این انسانها مستلزم ارائه خدمت کارآمد، دوستانه و حرفه ای است. خدمت، عنصر اصلی فراهم سازی یک خاطره مفرح از یک مقصد است. بنابراین تربیت نیروی کار متخصصی و دارای صلاحیت لازم برای ارائه خدمات با کیفیت عالی در این صنعت کارگر بر، یک اصل غیرقابل اجتناب است. در دوران کنونی که تعداد بازدیدکنندگان بین المللی دایماً افزایش می یابد و بازدیدکنندگان داخلی نیز هر روز آگاه تر و خواهان خدمات مطلوبتر می شوند بخش گردشگری ناچار است مهارت کارکنان را ارتقاء دهد تا بتواند نه فقط انتظارات مشتریان را تأمین کند بلکه از آن نیز فراتر رود. این مقاله کارکنان بخش گردشگری را در چهار حوزه تخصصی سفر، مهمان پذیری، خدمات گردشگران و سرگرمی دسته بندی کرده است. کارکنان درون هر حوزه نیز به سه رده مختلف کارکنان ساده، مدیران اجرایی و مدیران عالی تقسیم شده اند. بعلاوه، آموزش های مورد نیاز این کارکنان به سه دسته عام فنی، انسانی و فکری گروه بندی شده اند تا نیازهای آموزشی هر گروه با دقت بیشتری قابل برنامه ریزی شود. تشریح ویژگی های برنامه های آموزشی هر حوزه و دسته بندی انواع شغل های هر گروه از هدفهای این مقاله است.
https://tms.atu.ac.ir/article_4897_4cb3271b87a3b29c17910f403779690f.pdf
آموزش
تربیت
جهانگردی
هتلداری
سفر
سرگرمی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
19
37
4898
Research Paper
وضعیت نیروی انسانی و آموزش در بخش گردشگری (با تأکید بر استان تهران)
Education and human resource condition in tourism segment (Emphasis upon Tehran province)
محمود ضیایی
ziaee@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
برخورداری از میراث طبیعی و تاریخی غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گسترده ی ملی، منطقه ای و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای جهانی گردشگری فراهم آورده است. از سوی دیگر با توجه به چالش های فراروی توسعه کشور و توان بالای بخش گردشگری در پاسخگویی به آنها، به نظر می رسد که اتخاذ استراتژی هایی مشخصی به منظور تحرک بخشی و شکوفایی این صنعت امری موجه، معقول و اجتناب ناپذیر باشد. یکی از مهمترین استراتژیهای توسعه گردشگری، "استراتژی توسعه منابع انسانی" است. تامین نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر مورد نیاز این صنعت در زمان حال و آینده نتیجه اعمال این استراتژی خواهد بود. در این مقاله تلاش می شود ضمن ارائه ی تصویری از وضعیت موجود نیروی انسانی شاغل در سطوح مختلف شغلی مرتبط با صنعت گردشگری کشور، محدودیتها و تنگناهای توسعه ی منابع انسانی این بخش با تأکید بر استان تهران به تصویر کشیده شود. برای تدوین این مقاله علاوه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی با مدیران بخش های مختلف صنعت گردشگری و مسئولین سازمانی ذیمدخل در امر گردشگری کشور و استان مصاحبه و نظرسنجی شده است.
https://tms.atu.ac.ir/article_4898_b96fd774e62440b345703ebe99d51af2.pdf
گردشگری
توسعه ی منابع انسانی
آموزش نظری
آموزش عملی
تهران
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
39
55
4899
Research Paper
مدل مفهومی برای تدوین راهبردهای توسعه منابع انسانی در بخش گردشگری و میرات فرهنگی
Conceptual model for human resource development strategies in Tourism cultural heritage sector
سعید موسوی
1
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
توسعه منابع انسانی در سازمان ها به نوعی تعهد و انتظار متقابل و حق و وظیفه دوسویه بین فرد و سازمان مبدل شده است و در چارچوب این تعهد و انتظار متقابل است که از یک سو افراد باید ضمن نشان دادن التزام عملی به انجام وظایفی در راستای اهداف سازمان، رعایت ارزشهای سازمانی و رفتار در چارچوب نظامنامه رفتاری آن، حقوق متقابلی را نیز برای خود تعریف کنند که از اهم این حقوق بهره مندی آنان از فرصت مستمر توسعه دانش و مهارت کاری و تکامل جنبه های مختلف شخصیتشان است. از سوی دیگر سازمان ها نیز در چارچوب انتظارات به حق خود از افراد، مبنی بر بکارگیری نهایت تلاش و تعهد کارکنان در راستای تحقق اهداف سازمان، باید بدانند که لازمه تحقق چنین انتظاری، تلاش آگاهانه و برنامه ریزی شده سازمان در توسعه منابع انسانی، ایجاد فرصت های بروز خلاقیت و نوآوری و جلوگیری از منقضی شدن تاریخ مصرف فکری و توان کاری کارکنان است. از این رو سازمان های موفق امروز با هدف حفظ مزیت رقابتی خود، خلق فرصتهای توانمندسازی و توسعه منابع انسانی را در صدر برنامه های راهبردی خود قرار می دهند. در این مقاله تلاش شده است تا با نگاهی راهبردی به مسایل آموزشی بخش گردشگری و میراث فرهنگی نگریسته شود و مدلی ارایه گردد تا براساس آن مدل بتوان راهبردهای مناسبی برای این بخشی در زمینه توسعه منابع انسانی ارایه نمود. راهبردهای که هم واجد هماهنگی عمودی با سایر راهبردهای کلان بخشی گردشگری و میراث فرهنگی باشند و هم با سایر زیر سیستم های راهبردهای منابع انسانی نظیر راهبرد جذب و ارزیابی عملکرد هماهنگی افقی داشته باشند و به همراه آنها مجموعه هماهنگی تحت عنوان راهبرد منابع انسانی بوجود آورند که با سایر راهبردهای وظیفه ای بخشی نظیر راهبردهای مالی، بازاریابی و فناوری هماهنگ و منسجم باشد تا در نهایت زمینه مناسبی برای دستیابی بخشی به اهداف کلان و بلندمدتش ایجاد کند. انتظار از این مقاله فقط در حد ارایه مدل و الگو بایستی باشد طبیعتاً در صورتی که امکان اجرای عملی مدل در حوزه منابع انسانی بخش گردشگری و میراث فرهنگی فراهم شود با بازخوردی که از نتایج اجرای آن گرفته می شود می توان مدل را بازنگری و تصحیح نمود و در نهایت به الگوی بهینه ای دست یافت که در اجرا هم بتواند وجود یک نظام مناسب توسعه کارکنان در بخش گردشگری و میراث فرهنگی را، با توجه به اهداف کلان و بخشی آن، به اثبات برساند.
Human resources in various organizations have turned into a sort of bilateral obligation, expectation, right ant duty between the individual and the organization. It is within this bilateral obligation and expectation that, on one hand, the individual, while impressing his I her actual obligation of best performance of duties towards the organization objectives, maintaining the organizational values, and behavior within its relevant regulations, is to define some rights for himself I herself, the most important of them being access to the constant opportunity of upgrading his I her knowledge and work expertise, as well as gradual perfection of various aspects of his I her personality. · On the other hand, the organization, in regards with its rightful expectation of best offorts and dedication of the individuals towards the
https://tms.atu.ac.ir/article_4899_f371284842d67d16105767d20ba275c2.pdf
راهبرد توسعه
گردشگری و میراث فرهنگی
اهداف راهبردی
هماهنگی
منابع انسانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
57
75
4900
Research Paper
ظرفیت های اشتغال زایی در بخشی هتل و رستوران در ایران
Potentials of employment in Iran Hotel and Restaurant sector
صالح قویدل
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
در این مقاله ضمن شناسایی برخی از ویژگیهای اشتغال بخش هتل، رستوران و گردشگری از جمله سهم بالای نیروی کار غیر ماهر، زنان، جوانان و موقتی بودن اشتغال، به مقایسه بخش گردشگری ایران با سایر کشورها توجه شده است. از طرف دیگر تابع تقاضا برای نیروی کار ماهر و غیر ماهر در این بخش در ایران برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که سهم نیروی کار غیر ماهر در این بخش به مراتب بیشتر از بخشهای دیگر اقتصاد است و نیروی کار غیر ماهر نسبت به تغییرات دستمزد، موجودی سرمایه و محصول (ارزش افزوده) در این بخش حساسیت چندانی ندارد، درحالی که نیروی کار ماهر دارای حساسیت نسبت به تغییرات موجودی سرمایه. دستمزد و محصول در این بخش است.
This paper indicated some characteristics of employment in Iran hotel and restaurant sector, such as high ratio of unskilled labor, women labor young employment, and part time work. Other aim of this paper comparison employment in this sector between Iran and other countries. Mythologies: used estimation of labor demand functions for skill and unskilled. Result shows that are elasticity of wages, Capital endowment and production it labor demand function for skill gather than unskilled.
https://tms.atu.ac.ir/article_4900_565fdf50a34e9fcc01c5a527bd5291d1.pdf
هتل و رستوران
اشتغالی
نیروی کار ماهر و غیرماهر
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
77
94
4901
Research Paper
رویکردهای مختلف در سیاستگذاری و برنامه ریزی اوقات فراغت جوانان
Different approaches to policy and planning leisure time of youth
محمود جمعه پور
mahjom1644@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه تهران
در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع جوانان بویژه در کشور ما که از جمعیت جوانی برخوردار است به یکی از موضوعات مهم، یعنی اوقات فراغت پرداخته شده است. چگونگی گذران اوقات فراغت بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر جامعه است و برنامه ریزی برای استفاده مطلوب از این اوقات بویژه برای نسل جوان می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشد. با توجه به این اهمیت در این مقاله ابتدا تعریف اوقات فراغت از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. سپس نقش های مختلفی که اوقات فراغت می تواند داشته باشد بررسی شده است و براساس نقشی که برای این اوقات در نظر می گیرند، در بستر شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ارزشها و اولویتهای حاکم رویکردهای مختلف به چگونگی گذران اوقات فراغت از دیدگاه نظری مورد بررسی قرار گرفته است.
https://tms.atu.ac.ir/article_4901_c304d421e96d5f4834645914ff2f360a.pdf
گذران اوقات فراغت
رویکردها و سیاستها
جمعیت جوان
توسعه اجتماعی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
95
108
4902
Research Paper
ارزیابی ویژگیهای ژئوتوریسمی لندفرمهای نواحی بیابانی با تأکید بر دشت لوت
Determine the characteristics of geo tourism with emphasis on the Dasht-e Lut desert landforms areas
مهران مقصودی
maghsoudi@ut.ac.ir
1
سمیه عمادالدین
2
استادیار دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
ژئوتوریسم شاخه ایی از اکوتوریسم است که با تکیه بر پدیده های ژئومورفولوژی و زمین شناسی سطح زمین به موضوع توریسم می پردازد. دشت لوت بعنوان یکی از منحصر بفردترین چشم اندازهای بیابانی جهان دارای توانمندیها و جاذبه های ژئوتوریستی و اکوتوریستی زیادی میباشد. لندفرمهایی مانند کلوتها و هرم های عظیم ماسه ایی که در نوع خود در دنیا بی نظیر هستند از قابلیت بسیار بالایی برای جذب جهانگردان مختلف از جمله جهانگردان ماجراجو، جهانگردان علمی، آموزشی و سایر جهانگردان برخوردار می باشند. بر این اساس با سرمایه گذاریهای لازم در بخش ژئوتوریسم و ایجاد دهکده توریستی در مناطق اطراف دشت لوت بویژه منطقه شهداد که نزدیکترین محل سکونت به مرکز استان کرمان و حاشیه دشت لوت است امکان دسترسی به دشتهای وسیع و تلماسه های عظیم فراهم شده و توسعه صنعت توریسم در این منطقه را می توان شاهد بود. شایان ذکر است که علاوه بر جاذبه های ژئوتوریستی دشت لوت در مناطق اطراف دشت لوت بویژه شهداد و بم جاذبه های تاریخی و باستان شناسی زیادی هم وجود دارد که می تواند بر جاذبه های توریستی منطقه بیفزاید. بنابراین آشنایی مدیران و برنامه ریزان بخش اکوتوریسم و ژئوتوریسم کشور با توانمندیها و جاذبه های ژئومورفولوژیکی دشت لوت می تواند موجب رشد این صنعت در منطقه شده و انگیزه لازم را برای برنامه ریزان فراهم نماید تا توجه بیشتری را به توسعه زیرساختهای صنعت توریست در این منطقه داشته باشند.
https://tms.atu.ac.ir/article_4902_b5bd5fb8241c3a21f4e1a70328e8729a.pdf
اکوتوریسم
ژئوتوریسم
ژئومورفولوژی
دشت لوت
کلوت
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت گردشگری
2322-3294
2476-597X
2004-11-21
2
6
1
15
10.22054/tms.2004.6895
6895
Research Paper
The Impact of Climate & Weather upon Tourism with Particular emphasis on snow Skiing development in Iran
The Impact of Climate & Weather upon Tourism with Particular emphasis on snow Skiing development in Iran
سیمین تولایی
simintt@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
Tourist actrvrties are not distributed homogeneously in space; rather, certain activities are concentrated in specific points or areas. Numerous factors account for this pattern. Climate is one of the geophysical factors that make up geographical space, contributing to the environmental conditions that facilitate or hinder human settlement in general and tourism activities in particular. Therefore, climate is an important criterion for locating tourism centers, helping to determine how an area is to be used. It has been argued that local climatology and succession of different weather types influence the location of resorts, the calendar of tourist activities, the use and efficiency of the infrastructure, and the return on investments. The impact of climate ad well as climatic changes upon Snow skiing is being pursued as another objective of this study. As such, evaluation of Ski-resort potentials in Iran was conducted as an applied nature of this study. This study suggests that optimum areas regarding snow skiing are basically Elborz ranges between Tehran and Mazandran and to a lesser extent Charmahal province nested in Zagrous mountain.
https://tms.atu.ac.ir/article_6895_cc56ae834b0b5618f21866e817208967.pdf