@article { author = {sanavi, vahid and mirabi, vahidreza and kordlouie, hamidreza and hasanpour, esmaeil}, title = {Identification and Ranking of Factors Affecting the Services Marketing in the Field of Health Tourism of Mashhad city Using Fuzzy Topsis Technique}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {14}, number = {45}, pages = {249-269}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2019.30077.1870}, abstract = {Health tourism is very sensitive industry. Since health is the greatest for tune of each person, there is no doubt that choosing a destination country as a place in order to improve the health of a person is an important process and requires the examination of various indices. using the fuzzy topsis method, the most important effective factors on the development of health tourism industry were determined. The results illustrated that 13 factors including of price and costs, designed and executive planning ,technical and executive quality of health services, information system, process of acceptance and queue, customer loyalty, sustainability and continuity, laws and regulations attendance in international level, physician brand, residential services, geographical location, brand of medical center, service presentation velocity are the most importance to attract health tourism in Mashhad , respectively}, keywords = {Marketing Services,Fuzzy TOPSIS,Health Tourism}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بازاریابی خدمات در حوزه توریسم سلامت شهر مشهد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی}, abstract_fa = {توریسم سلامت، صنعتی بسیار حساس است. از آن جا که سلامتی بزرگترین سرمایة هر فرد است، هیچ شکی نیست که انتخاب یک کشور مقصد بهعنوان جایی که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرآیندی بااهمیت و نیازمند بررسی شاخص­های گوناگونی است. اینپژوهشبا هدف شناساییعوامل موثر بر بازاریابی خدمات توریسم سلامت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. با توجه به نوع داده‌ها این مطالعه نوعی روش تحقیق آمیخته است، چرا که با استفاده از روش دلفی و تاپسیس فازی، مهمترین عوامل تعیین شدند و به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر توسعه‌ی گردشگری سلامت از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبه­بندی و بررسی ارتباط مفهومی بین شاخص‌ها، از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس فازی، مهمترین عوامل موثر بر توسعه‌ی صنعت گردشگری سلامت استخراج گردید. نتایج نشان داد که 13 عامل قیمت و هزینه‌ها، برنامه‌ریزی مدون و اجرایی، کیفیت فنی و اجرایی خدمات درمانی، سیستم‌اطلاعاتی، فرآیند پذیرش و نوبت‌دهی، وفاداری مشتری، پایداری و تداوم،قوانین و مقررات، حضور در سطح بین الملل، برند پزشک، خدمات اقامتی، مکان جغرافیایی، برند مرکز درمانی، سرعت ارائه خدمات  به ترتیب بیشترین تا کمترین  اهمیت را در جذب توریسم سلامت در شهرستان مشهد  دارند.  }, keywords_fa = {: بازاریابی خدمات,تاپسیس فازی,توریسم سلامت}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_9715.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_9715_9cf5d21c9e34978a13e4eaf9e68e1f4a.pdf} }