@article { author = {shirmohammadi, yazdan and Darabi, ghazaleh and Hashemi baghi, Zynab}, title = {The Effect of Mental Conflicts on the Domestic Tourists’ Intention to Revisit in Comparison with International Tourists (case study: Tehran)}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {39}, pages = {95-121}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.15230.1429}, abstract = {In the current super competitive environment, tourism marketers should focus on branding and the factors that make up the brand of a tourism destination. Since attention and mental conflicts, choice and intention to visit are the essential elements in the tourism brand's structure, any change in these elements can be important in the demand for re-visitation. The aim of this study was to investigate the effect of sustained tourism mental conflicts into domestic tourists intention of revisiting in comparison with international tourists with and without the effect of intermediary variables (brand awareness, brand image, brand perceived quality and brand loyalty). The present research is applied in terms of its purpose and is considered     as descriptive-survey research in terms of research methodology. The statistical population is the international and domestic tourists of Tehran. The Statistical analyses were performed using SPSS and AMOS software. The bootstrap method was used to test the path analysis of hypothesis. The findings of the research indicate that the sustained mental involvement of the tourists on the intention of visiting domestic tourists is influenced by the effect of intermediate variables and the sustained mental involvement of the tourists has a positive and significant effect on the intention of international tourists’ re-visitation with effect and without intermediary variables. In fact, revisiting Tehran as a tourism destination requires considering brand awareness, brand image, destination brand quality, loyalty to the destination brand and sustainable tourism engagement. These factors are interconnected and their effect on domestic tourists is different from foreign tourists. Therefore, marketing and branding strategies for domestic tourists should be different from branding for international tourists.}, keywords = {Tourist’s Mental Conflict,Tourism Brand,Domestic Tourism,International Tourism,Visit Intention}, title_fa = {اثر درگیری ذهنی بر قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بین‌المللی(مطالعه موردی شهر تهران)}, abstract_fa = {در محیط فرارقابتی کنونی بازاریابان مقاصد گردشگری، بایستی بر برندسازی و عوامل تشکیل‌دهنده برند مقصد گردشگری توجه ویژه‌ای نمایند. از آنجایی‌که توجه و درگیری ذهنی، انتخاب و قصد بازدید از عناصر اساسی در ساختار برند گردشگری می‌باشد، هر گونه تغییر در این عناصر می‌تواند در تقاضای بازدید مجدد حائز اهمیت باشد. در این پژوهش به بررسی اثر درگیری ذهنی پایدار گردشگری در قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بین‌المللی با تأثیر و بدون تأثیر متغیرهای واسطه(آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت درک شده برند و وفاداری به برند) پرداخته ‌شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمره‌ی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران بین‌المللی و داخلی شهر تهران می‌باشد. تحلیل‌های آماری نیز با استفاده از نرم‌افزار اس، پی اس، اس و آموس انجام و در آزمون تحلیل مسیر فرضیه‌ها نیز از روش بوت استراپ استفاده ‌شده است. یافته‌ها پژوهش حاکی از آن است که درگیری پایدار ذهنی گردشگر بر قصد بازدید گردشگران داخلی با تأثیر متغیرهای واسطه اثرگذار می‌باشد و درگیری پایدار ذهنی گردشگر بر قصد بازدید مجدد گردشگران بین‌المللی با تأثیر و بدون متغیرهای واسطه تأثیر مثبت و معناداری دارد در واقع بازدید مجدد از مقصد گردشگری شهر تهران مستلزم توجه به آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت برند مقصد، وفاداری به برند مقصد و درگیری پایدار گردشگری است. این عوامل دارای روابط متقابل بوده و اثر آن‌ها در بین گردشگران داخلی با گردشگران خارجی متفاوت است. بنابراین بازاریابی و استراتژی برندسازی برای گردشگران داخلی باید متفاوت از برندسازی برای گردشگران بین‌المللی باشد.}, keywords_fa = {درگیری ذهنی گردشگری,ارزش ویژه برند مقاصد گردشگری,گردشگران داخلی,گردشگران بین‌المللی,قصد بازدید}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7874.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7874_08cb44c1ae9ee455a80938775bfb3d8b.pdf} }