@article { author = {Heydari, Taghi and Rashidi, Asghar and Hesari, Ebrahim and Tavalai, Simin}, title = {The evaluation of Zanjan’s tourism capabilities toward proposing tourism attraction strategies}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {21}, pages = {29-57}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Tourism is being considered as one of the most influential industries with regard to its economic role. Taking into consideration Iran’s tourism capabilities as well as its attractions, the country is unable in performing its relevant share. Zanjan is not an exception, however. By identifying these capabilities, Zanjan could perform its appropriate role regarding tourism. SWOT technique was applied in order to determine regarding the identification of strength, weakness, threats and opportunities and proposing an appropriate tourism strategy. Furthermore, AHP was applied for prioritization purposes regarding different strategies. The research method of this study is based on analytical-descriptive as well as based on field work and documentary method, this study suggests that defensive strategies with score of 0.367 has the highest comparative advantages as opposed to the other strategies. This indicates the removal of weakness and threats and the adoption of tourism appropriate comprehensive strategies for this city.}, keywords = {Tourism feasibility studies,strengthening strategies,Zanjan}, title_fa = {ارزیابی قابلیتهای گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر}, abstract_fa = {امروزه صنعت توریسم یکی ازموثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی؛ در بسیاری اززمینه های دیگر نیز نقش اساسی ایفاء می کند. متاسفانه کشور ما با وجود توانها و قابلیتهای بسیار در زمینهتوسعه گردشگری نتوانسته سهمی درخور جایگاهش ازگردشگری کسب کند. استان زنجان و بالاخصشهرزنجان نیزاز این قاعده مستثنی نبوده، و با داشتن پتانسیلها وظرفیتهای گسترده گردشگری هنوز در ابتدای راهبهره برداری از این توانمندی بالقوه قرار دارد. شناسایی این قابلیتها؛ می تواند این محدوده را به عنوان بخشی ازپیکره پر جاذبه ایران؛ به منطقه مهم جهانگردی تبدیل کند. در این پژوهش جهت شناخت عوامل موثر برتوسعه گردشگری شهرزنجان و ارائه استراتژی و راهبردهای علمی و عملی در راستای توسعه گردشگری ازتکنیک SWOT و به منظور اولویت بندی استراتژی های تعیین شده از مدل AHP استفاده گردید. روشپژوهش حاضر توصیفی تحلیلی ومتکی برمطالعات میدانی وکتابخانه ای نگارندگان و از نوع کاربردیمی باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که استراتژی نوع تدافعی )با کسب امتیاز 763.0 ( دارای برتری نسبیدر مقایسه با سایر استراتژی های چهارگانه می باشد. لذا استراتژیهای توسعه گردشگری و جذب توریسم اینشهر بایست به گونه ای تدوین شود که نسبت به رفع نقاط ضعف؛ برطرف ساختن تهدید های فرا روی منطقهاهتمام ورزیده و با رویکرد برنامه ریزی جامع و راهبردی؛ اقدامات و راهکارهای شایسته ای را در راستای بهینهسازی وضع موجود وساماندهی صنعت گردشگری در این شهربه عمل آورد.}, keywords_fa = {قابلیت سنجی گردشگری؛راهبردهای تقویت,شهر زنجان}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_2560.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_2560_6a628f65bf864919905860bf4a2a5ada.pdf} }