@article { author = {Colabi, Amir Mohammad and Karimirad, Simin}, title = {Identifying and Explaining the Reconstruction of Business Models Mix with Corporate Entrepreneurship Approach in Tourism Industry}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {15}, number = {50}, pages = {253-276}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2020.41213.2121}, abstract = {Today, the best method to be dynamic to confront the environmental changes, which lead to a deep gap between country’s needs and operation of corporations, is reconstructing the business models. Regarding the importance of reconstruction of business models, acquiring the advantage of competitiveness, the goal of this investigation is identifying the reconstruction of business models mix. The investigation approach is qualitative and developmental in terms of purpose. The statistical sample includes 13 directors who have had the experience of entrepreneurship within the tourism industry. The tool to collect data is interview; to analyze such data, method of content analysis has been selected. What is presented as the result of the investigation is that four main factors of reconstruction corporation’s business models mix with concentration on processes, the major structure and based on profit models, within the framework of 4Cs are corporate culture, corporate social responsibility, creating shared values and capabilities.}, keywords = {Reconstruction of Business Model,Corporate Entrepreneurship,Tourism Industry}, title_fa = {شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدل‌های کسب‌ و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری}, abstract_fa = {امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکت‌‌ها می‌شود، بازطراحی مدل‌های کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدل‌های کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکت‌ها‌، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدل‌های کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی می‌باشد. رویکرد این پژوهش کیفی و پژوهش بر حسب هدف توسعه‌ای است. نمونۀ آماری شامل 13 نفر از مدیرانی است که تجربۀ کارآفرینی در شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری را داشته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه می‌باشد که به منظور تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، شیوۀ تحلیل محتوا اتخاذ شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 4 مؤلفۀ اصلی آمیختۀ بازطراحی مدل‌ کسب و کار شرکت‌ها با تمرکز بر فرایندها، ساختاراصلی و براساس مدل سود‌دهی، در چارچوب 4Cs عبارتند از: فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک و ظرفیت‌ها.}, keywords_fa = {بازطراحی مدل کسب و کار,کارآفرینی سازمانی,صنعت گردشگری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_11209.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_11209_f26ce6e8d16b4a1d643fc3ac10590d9d.pdf} }