@article { author = {تقی زاده یزدی, محمد رضا and شامی زنجانی, مهدی and حقیقی, محمد and Abouhashem Abadi, Farzaneh}, title = {The components and contents of medical tourism facilitator websites}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {1-18}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4161}, abstract = {The main purpose of this study is to identify and determine the components andsuggested content for medical tourism facilitators to attract prospective medicaltourists. To achieve this goal, a two-phase strategy was used. First, top facilitatorwebsites of medical tourism have been identified from googling seven keywords.Then, a Suggested content have been developed using extracted information andservices. All of the selected websites have been studied based on the qualitativeconcept analysis. As a result, different kinds of information and services wereoffered to medical tourists were identified and classified in three levels regardingtheir importance. Therefore a suggested content were presented to introduce andclassify the mentioned services and information. And after, the websites were rankedusing qualitative content analysis approach and their frequency and repetition wereconfirmed. The results show that in these facilitator websites, the concept of medicaloptions introduction has the most importance. Website facilities introduction,medical tourism introduction, the website introduction and the reviews of customers,were ranked next in importance.}, keywords = {Attracting Tourist,Conceptual Model,content analysis,facilitator,Websites,Medical Tourism}, title_fa = {شناسایی مولفه‌ها و تعیین محتوای وب‌سایت‌های تسهیل‌گر گردشگری پزشکی}, abstract_fa = {ه هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگریپزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژهتخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگریپزشکی با استفاده از خدمات و اطلاعات استخراجشده" بکار گرفته شد. در ابتدا تمام وبسایتهایمنتخب با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و انواع خدمات و اطلاعاتی کهدر اختیار گردشگران پزشکی قرار میگیرند، شناسایی و استخراج شدند. سپس با توجه به ارزیابی بهعمل آمده، در سه سطح دستهبندی شدند و بدین ترتیب محتوای پیشنهادی برای معرفی و دستهبندی اینخدمات و اطلاعات ارائه گردید. در ادامه با استفاده از رویکرد کمیِ تحلیل محتوا و محاسبهی فراوانی وتکرار هر یک از خدمات و اطلاعات، رتبهبندی برایشان صورت گرفت. نتایج نشان داد که دروبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی، محتوای معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتریبرخوردار است و در ردههای بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی،معرفی وبسایت و نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,جذب گردشگر,گردشگری پزشکی,وب‌سایت‌های تسهیل‌گر}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4161.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4161_9b3c26c5cb0fc4aefb73a4ee55999514.pdf} } @article { author = {تقوی‌فرد, محمد تقی and Asadian Ardakani, Faezeh}, title = {Providing a Model for Electronic Tourism Development with an Interpretive Structural Modeling (ISM) Approach}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {19-39}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4162}, abstract = { Today, the tourism industry is one of the most important service industries which competes closely with other industries in the world. In recent years, information technology has had a significant effect on all sectors of the industry. Electronic Tourism is the link between tourism and information technology. Capability and competitive advantages of E-tourism are important factors in creating economic leap in the tourism industry. This study intends to employ the benefits of electronic tourism towards traditional tourism. So, this study offers comprehensive framework to identify and assess direct and indirect effects of each factor affecting the development of electronic tourism in Yazd province. For this purpose, first, factors affecting the development of electronic tourism in Yazd province were identified by comprehensive review of the literature and opinions of experts in the field. And then, these factors were rated using Interpretive Structural Modeling(ISM). The population of the research are academic tourism experts and professionals which are active in the tourism industry in Yazd province. Also interviews and questionnaires were used to gather data. The content validity of the questionnaire was approved by the experts. According to the results, "operating and financial possibilities", are the most basic factors in the development of electronic tourism of Yazd province that must be taken into serious consideration by  executives in the industry. The results of this research will help policy makers, so that they can choose a better path for the development of electronic tourism.}, keywords = {Tourism Industry,Information Technology,Electronic Tourism,Interpretive Structural Modeling (ISM)}, title_fa = {ارائه مدل توسعه‌ی گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری- تفسیری}, abstract_fa = {امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگریالکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامعجهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگریالکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی ازخبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل باسطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیریتوصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر درحوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در اینپژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگریالکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج اینپژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیرمناسبتری را انتخاب کنند.}, keywords_fa = {گردشگری,فناوری اطلاعات,گردشگری الکترونیکی,مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4162.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4162_878804b4921e93bd781e96faecd0ee0d.pdf} } @article { author = {Mohamadi, Ali and Safaei, Behzad and خلیفه, مجتبی}, title = {Entrepreneurship, Learning Orientation, Market Orientation and Human Resource Efforts in Iran 4-Star and 5-Star Hotels}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {41-61}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4163}, abstract = {Customers play an important role in successful organizations. Then, taking into consideration the demands and the needs of customers and also implementing innovation in products and services is so important. The purpose of this study is to examine the impact of entrepreneurial orientation, market orientation, learning orientation and human resource efforts on innovation and customer value in Iran 4-star and 5-star hotels. In order to achieve this goal, managers of these hotels were considered as the population of the study and a sample of 82 managers was selected. The data were collected by standard questioner and were analyzed using Structural Equation modeling, Partial Least Square method and PLS software (version 2). The results showed that there is a positive relationship between entrepreneurial orientation and human resources efforts with innovation and customer value, and also, there is a negative relationship between market orientation and innovation and its relationship with the customer value was not confirmed. The Relationship between learning orientation and innovation was rejected and its relationship with customer value was positive and significant.}, keywords = {Innovation Orientation,Customer Value,Entrepreneurial orientation,Market Orientation,Iran 4-Star and 5-Star Hotels}, title_fa = {کارآفرینی، یادگیری‏ محوری، بازارمحوری و فعالیت‌های منابع انسانی در هتل‌های چهار و پنج ستاره ایران}, abstract_fa = {سازمان­هایی در دنیای رقابتی کنونی موفق­اند که مشتری در آنها نقش اساسی ایفا می­کند. در این راستا توجه به نیازها و خواسته­های آشکار و پنهان مشتریان و همچنین ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارآفرینی، یادگیری‏محوری، بازارمحوری و فعالیت­های منابع انسانی بر نوآوری و ارزش مشتری در هتل­های 4 و 5 ستاره ایران است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن را مدیران هتل­های 4 و 5 ستاره ایران تشکیل می‏دهد که تعداد 82 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز این مطالعه با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد شده جمع‏آوری، و تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز به واسطه مدل‏سازی معادلات ساختاری و با کمک روش حداقل مربعات جزیی و بکارگیری نرم‏افزار پی‏ال‏اس انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین کارآفرینی و فعالیت­های منابع انسانی با نوآوری و ارزش مشتری وجود دارد و رابطه بازارمحوری با نوآوری منفی و رابطه­اش با ارزش مشتری تایید نشد. همچنین رابطه یادگیری‏محوری با نوآوری و ارزش مشتری مثبت و معنادار است.}, keywords_fa = {نوآوری‏,ارزش مشتری,کارآفرینی,بازارمحوری,یادگیری‏محوری,هتل‏های چهار و پنج ستاره ایران}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4163.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4163_f927afb5fd48f66843418196fefb1040.pdf} } @article { author = {فرزین فر, زهره and Saeida Ardakani, Saeid and نادری بنی, محمود}, title = {Influence of Corporate Social Responsibility on Customer Loyalty with Regard to the Role of Customer Trust and Satisfaction as Mediators}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {63-83}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4164}, abstract = {With its ever-increasing significance, corporate social responsibility is becoming a main topic in hotel industry. A reason is that corporate social responsibility affects customer loyalty. Hence, corresponding allocation of resources is not regarded as a cost here; rather, it is an investment towards improved status of competitive advantages. The present paper aims to investigate the influence of corporate social responsibility on customer loyalty with regard to the roles of customer trust and satisfaction as mediators. A Questionnaire was used to gather the data. For this purpose, 106 questionnaires were distributed among costumers of 3-star and 4-star hotels in Yazd. Content validity, convergent and divergent validity, and reliability of the questionnaire were approved by experts’ comments, PLS method, Cronbach’s Alpha and composite reliability, respectively. The survey is descriptive in terms of purpose and the method is metrical. Data were analyzed by PLS and SPSS using a Partial-Least-Squares modeling of structural equations. Results showed that corporate social responsibility has significant and positive influences on customer trust and satisfaction. Customer trust has significant and positive influences on customer satisfaction and loyalty, and customer satisfaction has a significant and positive influences on customer loyalty}, keywords = {Corporate Social responsibility,Customer Trust,Customer Satisfaction,Customer Loyalty}, title_fa = {تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت}, abstract_fa = {اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت در حال افزایش است و جایگاه مهمی در صنعت هتلداریدارد. یکی از دلایل آن ناشی از این واقعیت است که مسئولیت اجتماعی شرکتبر وفاداری مشتریاناثر میگذارد. بنابراین تخصیص منابع در این زمینه یک هزینه محسوب نمیشود بلکه سرمایه گذاریبرای کسبمزیت رقابتی است. هدف این مقاله بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداریمشتریان با توجه به نقشمیانجی اعتماد و رضایتمشتری است . ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهمیباشد. در این پژوهش 106 پرسشنامه در بین مشتریان هتلهای سه ستاره و چهار ستاره شهر یزدروایی همگرا و واگرا PLS توزیع شد. با بهرهگیری از نظر خبرگان روایی محتوایی پرسشنامه، با روشو با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، پایایی پرسشنامه تأیید شد. پژوهش حاضر از نظر هدفتوصیفی است و دارای یکروش پیمایشی میباشد. دادهها با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلاتمورد تجزیه و تحلیل SPSS و PLS ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزارقرار گرفت. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتبر اعتماد و رضایت مشتری تأثیر مثبت ومعنادار دارد، اعتماد مشتری بر رضایت و وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارد و رضایت مشتریبر وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارد.}, keywords_fa = {مسئولیت اجتماعی شرکت,اعتماد مشتری,رضایت مشتری,وفاداری مشتری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4164.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4164_4c156c1ff134e3132f26c300bbeeb801.pdf} } @article { author = {Morovati sharifabadi, Ali and عزیزی, فاطمه and Jamshidi, Zinat}, title = {Analyzing the Factors Affecting the Satisfaction of Domestic Tourists in Yazd Province Using Fuzzy DEMATEL}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {85-104}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4165}, abstract = {Nowadays, tourism industry is considered as the main part of the global economy. tourism industry is among the most important industries capable of stimulating economic growth. Understanding what drives satisfaction for a tourist is one of the most relevant areas of research for the tourism industry. Tourists’ satisfaction is a strong indicator of their intention to visit and recommend destinations to others. This is one of the cheapest and most effective forms of marketing and development. Yazd province is important in tourism. In this research, fuzzy DEMATEL is used to investigate and modeling the relationship among effective factors in Domestic tourists’ satisfaction in Yazd province. To achieve this purpose, factors were identified after a comprehensive review of literature and fuzzy Delphi. Then to explain and evaluate the relationship among the factors, the fuzzy DEMATEL approach was used. According to the results, factors affecting the satisfaction of Yazd domestic tourists are cost levels and their fairness; public transportation performance; provided services; quality of facilities and services; tour operators’ knowledge; cleanness of places; quality of attractions; parking services; urban architecture beauty and quality; cultural values; hospitality of host community; tourism advertisement at province level; quality of tourist guide books, brochures and maps; destination facilities and infrastructure; variety of  customs, traditions and cultures; variety of accommodation and entertainment services; region’s health; uniqueness of attractions; variety of tour services, souvenirs, handicrafts, food and beverage; and secondary attractions. Finally, some recommendations were offered for enhancing tourists’ satisfaction based on findings.}, keywords = {Tourism,Domestic Tourists satisfaction,Fuzzy DEMATEL,Fuzzy Delphi}, title_fa = {تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی}, abstract_fa = {امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگرانراضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امریکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیتخاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری فازی بهبررسی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد پرداخته شدهاست. بدین منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و استفاده از روش دلفی فازی عوامل مؤثر در زمینهیرضایت گردشگران داخلی استان یزد استخراج شده است، پساز آن بهمنظور تبیین و ارزیابی روابطبیناین عوامل از رویکرد دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بررضایت گردشگران داخلی استان یزد شامل سطح هزینهها و منصفانه بودن آن، عملکرد حملونقلعمومی، خدمات پیشنهادی به گردشگران، کیفیت امکانات و خدمات، میزان دانش تورگردانها،پاکیزگی مکانها، کیفیت جاذبههای گردشگری، خدمات پارکینگ، زیبایی و کیفیت معماری شهری،ارزشهای فرهنگی، فرهنگ مهماننوازی و خونگرمبودن جامعه میزبان، تبلیغات در حوزه گردشگریدر داخل استان، وجود نقشه و بروشور و دفترچههای راهنمای مناطق گردشگری، امکانات وزیرساختهای مقصد، وجود آدابورسوم و فرهنگهای متفاوت، تنوع خدمات اقامتی، تفریحی،وضعیت بهداشتی منطقه، منحصربهفرد بودن جاذبهها، تنوع ارائه خدمات گشتها، سوغاتیها،صنایعدستی و خوراکها و نوشیدنیها و وجود جذابیتهای مکمل است. درنهایت بر اساس نتایجتحقیق پیشنهادهایی برایافزایشرضایتگردشگران ارائه شده است}, keywords_fa = {گردشگری,رضایت گردشگران داخلی,تکنیک دیمتل فازی,دلفی فازی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4165.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4165_7dde8b8bcd46253c17e2abe501cb12b5.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Ali and Qelichkhani, Behnam}, title = {Prioritizing and Ranking tourist Roadside Camping Services}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {11}, number = {33}, pages = {105-126}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2016.4166}, abstract = {Based on Statistics of concerned organizations, most of the travels are ground trips,specially by private cars. Existence of natural facilities and Infrastructures is considered as the most important base of tourist paths. In this research, first, by evaluating available infrastructures, and presenting new suggestive points, and also, with introducing levels of camping, factors which underlie creation and development of a welfare service center were taken into consideration.  Finally, levels of camping were preceded and introduced through the AHP method. Referring to the literature, 3 levels of camping were introduced. Then, drawings and tables were presented based on effective factors due to significant priority which shows location of these 3 levels of camping on the principle path of Golestan province. Although an article cannot address all of available issues completely, due to necessity and complexity of the topic, but this research has gained an appropriate answer through the optimum way. Finally, all of available and proposed camping points have been prioritized in a table, and consequently, the results led to open up new horizons in the field of tourism services development and promotion.}, keywords = {Tourism,Tourism Camping,Prioritizing,AHP Method,Golestan province}, title_fa = {اولویت بندی و سطح استراحتگاه‌های گردشگری بین‌راهی}, abstract_fa = {طبق آمارهای ارگانهای ذیربط غالب مسافرتهای گردشگری از طریق زمین و غالباً بهوسیلهاتومبیلهای شخصی است . این امر سرمایهگذاری در بخش استراحتگاههای گردشگری بینراهی،خصوصاً در منطقهای شمالی کشور که از امکانات طبیعی و بالقوه بهرهمند است را کاملاً توجیه میکند،لیکن فقدان طرح توسعه بر اساس چارچوب مشخص اولویتدهی مستدل و علمی پس از احداث وبهرهبرداری این مجموعهها کاملاً محسوس است.بهطور قطع بررسی موضوع و جهتدهی به اعتبارات سرمایهای که در این راستا هزینه میشود،اهمیت ویژهای دارد لیکن به مواردی چون کاهش تصادفات و حوادث بین جادهای، افزایش کیفیتسفر و توسعه صنعت گردشگری برای عموم مردم از جمله نتایج توسعه اندیشیده شده این استراحتگاههامیتواند باشد.، ایجاد مشاغل جدید و برنامهریزی جهت هدفمندی اوقات فراغت نیز اشاره کرد.در این پژوهش نخست با بررسی وضع موجود و ارائه نقاط جدید پیشنهادی ، به عوامل اصلیاولویتدهی به مراکز استراحتگاهی بینراهی پرداخته شده و در نهایت با اشاره به سابقه مطالعات انجامشده در این زمینه سه سطح اصلی برای استراحتگاهها معرفی و 3 ضریب وزنی برای سطوح مذبور پیشنهاد1 بر اساس (AHP) و در نهایت جدول اولویتدهی استراحتگاهها از طریق روش تحلیل سلسله مراتبینقاط پیشنهادی و موجود ارائه شده است. مسلماً با توجه به ضرورت و پیچیدگی موضوع یک مقالهپاسخگوی تام و کامل تمامی مسائل موجود در این زمینه نمیباشد لیکن در این پژوهش سعی شده استتا با انتخاب روشی بهینه به گشایش یک افق جدید در زمینه توسعه و ترویج خدمات گردشگری درجهت ساماندهی بخش مهمی از اعتبارات گردشگری دست یافت.}, keywords_fa = {گردشگری,استراحتگاه های گردشگری,اولویت‌دهی,روش AHP,استان گلستان}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4166.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4166_6abf698e0fb48111497e356892341566.pdf} }