@article { author = {ghanbari, sirous and Dehghan, Mohammad Hossein and Miraki Anari, Hossein}, title = {Factors Affecting the Development of Entrepreneurship in Rural Tourism Case Study: Villages in the Central Anar Township}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {1-20}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Nowadays, rural tourism is considered as an important part of economic activity. This main economic activity is taken into consideration from different points of view. On the one hand, it is looked as a policy for diversifying the economy of rural communities. On the other hand, it is considered as a mean to reach mobility and national economic growth. Rural tourism can create opportunities and possibilities for rural employment and income. It develops small businesses and provides jobs. Regarding this, the main question of present study: by which means and under which circumstances, tourism, affects rural entrepreneurship development? The aim of this study is to analyze and evaluate the factors affecting the development of entrepreneurship in rural areas in central part of Anar. The research is descriptive in terms of method. Data were gathered from library research and field study, in which, a questionnaire was applied. The population of the study consists of a sample of 30 directors, 90 local authorities and rural residents, who were selected by Simple Random sampling. The SWOT model was applied in order to analyze data. The results showed that the factors related to the strength had the highest rating in the study. Also, “being located on the main roads of the country" among the strengths, "weak entrepreneurial culture among residents" and " negligence of officials" among the weaknesses, "more varied ways to make money" among opportunities and "the destruction of ancient monuments and historic buildings" and "changes in land use and landscape of the village" were among the threats were the most important sub factors in rating. According to the scores of the matrix of internal and external factors, the extracted strategy is to maintaining and protecting. }, keywords = {Rural Tourism,entrepreneurship development,SWOT Model,Anar}, title_fa = {ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی}, abstract_fa = {گردشگری روستایی می‌تواند فرصت‌ها و امکاناتی را به‌ویژه برای اشتغال و درآمد روستایی ایجاد کندو زمینه توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی را فراهم سازد. در این راستا سوال اصلی این است که، گردشگری با چه ابزار و در چه شرایطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثر می‌گذارد؟ لذا هدف اصلی پژوهش، ارزیابی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار می‌باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری داده‌ها از مطالعات کتابخانه‌ای ومیدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 30 نفر از مدیران و مسئولین محلی و 90 نفر از ساکنین روستایی می‌باشد، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تحلیل یافته‌ها از تکنیک SWOT استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقاط قوت، توسعه کارآفرینی در گردشگری روستاهای موردمطالعه بالاترین رتبه را داشته‌اند. همچنین، زیرمعیارهای" قرارگرفتن منطقه بر سر راه مواصلاتی کشور " در میان نقاط قوت، " فرهنگ ضعیف کارآفرینی در میان ساکنین منطقه" و "قصور و کوتاهی مسئولین دست اندرکار " در میان نقاط ضعف، "وجود راه‌های متنوع‌تری برای کسب درآمد" در میان فرصت‌ها و " تخریب آثارتاریخی " و "تغییر کاربری اراضی و چشم‌انداز روستا" در میان تهدیدها حائز بیشترین اهمیت شناخته شدند. و باتوجه به نمره‌های حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی، راهبرد اصلی استخراجی "حفظ و نگهداری" می‌باشد.}, keywords_fa = {"گردشگری روستایی","توسعه کارآفرینی","تکنیک SWOT","شهرستان انار"}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4109.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4109_bb9f207a25fbd74726cc96a4e6ec96c5.pdf} } @article { author = {Karimi Alavijeh, Mohamad Reza and Ahmadi, Mohammad Mehdi and Nazari, Mahsa}, title = {Investigating the Effects of Traditional Values and Islamic Values on the Tourists’ Satisfaction}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {21-42}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Abstract: Religious tourism was one of the most prosper types of tourism in the world in the past. Islamic tourism is mainly, a new interpretation of religious tourism that merges pilgrimage and recreational tourism. In order to achieve tourism development strategies, it is important to evaluate the satisfaction and loyalty of tourists in any tourist destination. Tourist satisfaction is important because it takes more tourists into the country and it has more foreign revenue for the country. The aim of this study is to investigate the effects of of traditional values ​​and Islamic values ​​on the satisfaction and loyalty of Muslim tourists. In this study, 387 foreign tourists were selected using Convenience sampling method. The present study is applied based on the aim and descriptive based on the method. To evaluate the research hypotheses, Structural Equation Modeling in Amos22 was used. The findings showed the effects of of quality value, social value, Islamic physical attributes and non-physical attributes on the tourists' satisfaction and loyalty of Muslim tourists. In the final section, applications, limitations, and suggestions for future researches were presented.}, keywords = {satisfaction,Loyalty,Traditional Value,Islamic Value,Qom}, title_fa = {بررسی اثرات ارزشهای سنتی و ارزش‌های اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران خارجی شهر قم}, abstract_fa = {گردشگری مذهبی، از گذشته‌های دور تا کنون به عنوان یکی از پر رونق‌ترین اشکال گردشگری در جهان به شمار می‌آید. گردشگری اسلامی در اصل، تعبیر گردشگری جدیدی از زیارت است که گردشگری مذهبی و تفریحی را با یکدیگر ادغام می‌کند. برای دست‌یابی به راهکارهای توسعه گردشگری، بررسی دو عامل رضایت و وفاداری گردشگران در هر مقصد گردشگری دارای اهمیت است. رضایت گردشگر از آن جهت که در نتیجه‌ آن گردشگران بیشتری وارد کشور می‌شوند و درآمد خارجی بیشتری برای کشور حاصل می‌گردد، برای صنعت گردشگری ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ارزش‌های سنتی و ارزش‌های اسلامی بر رضایت و وفاداری گردشگران مسلمان است. در این پژوهش تعداد 387 نفر از گردشگران مسلمان به روش در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Amos22 استفاده گردید. یافته‌ها حاکی از تاثیر ارزش کیفیت، ارزش اجتماعی، ویژگی‌های فیزیکی اسلامی و ویژگی‌های غیر فیزیکی اسلامی بر رضایت گردشگران و تاثیر رضایت بر وفاداری گردشگران مسلمان می‌باشد. در بخش پایانی نیز پیشنهادهای کاربردی، محدودیت‌ها و پیشنهاد به پژوهشگران آتی ارائه شده است.}, keywords_fa = {رضایت,وفاداری,ارزش‌های سنتی,ارزش‌های اسلامی,قم}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4119.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4119_bc47d4dbefa31cd2efbdd618a8b32350.pdf} } @article { author = {Nikkhah, Hedayat Allah and Zahirinia, Mostafa}, title = {Residents’ Attitude towards the Impact of Tourism in Bandar Abbas}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {43-65}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {The tourism industry has become an important sector for both developed and developing countries, including Iran. This study attempts to identify the perceived impacts of tourism by residents in  Bandar Abbas, located on the south of Iran. The impact of tourism was measured by the Ap and Crompton's model (1998) in which, four aspects are categorized for tourism impacts; economic, cultural, social and environmental.Based on a survey of 390 local residents, tourism impacts were assessed by a 33-item tourism impact scale. According to the mean measures, the most strong perceptions toward tourism effects are associated with economic (M=3.78), and the second one is cultural aspect (M=3.61). In fact, these two aspects are considered as positive effects of tourism. On the other hand, the mean score of negative impacts was higher on social (M=3.38) and environmental (M=3.33) aspects in terms of the perceived impacts of tourism. The study also revealed that men have more negative social perception and positive environmental perception compare to women. The findings also showed that there is no relationship between marital status, job status and monthly income with tourism perception.}, keywords = {Residents’ perception,tourism impacts,socio-demographics factors,Bandar abbas}, title_fa = {بررسی نگرش ساکنان شهر بندرعباس نسبت به تاثیرات گردشگری}, abstract_fa = {صنعت گردشگری ،امروزه بعنوان یکی از بخشهای مهم در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه در نظرگرفته می شود.هدف این تحقیق بررسی نگرش ساکنان شهر بندر عباس نسبت به تاثیرات گردشگری می باشد. برای بررسی سنجش تاثیرات گردشگری از مدل Ap and Crompton(1998) استفاده شده است که تاثیرات گردشگری را از چهار جنبه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و محیطی مورد مطالعه قرار می دهد. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده و 390 نفر از شهروندان بندر عباس به صورت نمونه گیری خوشه ای وتصادفی انتخاب شده و سوالات و گویه های مربوطه را پاسخ داده اند.علاوه بر این در این تحقیق ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی پاسخگویان و رابطه آنها با تاثیرات گردشگری مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که قوی ترین جنبه تاثیر گردشگری از نظر پاسخگویان،جنبه اقتصادی با میانگین M=3.87 و بعد از آن جنبه فرهنگی با میانگین M=3.61 در مرتبه دوم اهمیت قرار دارد. در واقع این دو جنبه بعنوان اثرات مثبت گردشگری در نظر گرفته شده اند. از سوی دیگر،میانگین تاثیرات منفی بیشتر مربوط به اثر اجتماعی با میانگینM=3.38 و سپس جنبه محیطی با میانگین M=3.31 بر اساس نظر مخاطبین می باشد.همچنین یافته های تحقیق نشان دادند که مردان نگرش منفی اجتماعی بیشتری نسبت به زنان در رابطه با تاثیر گردشگری دارند وهمچنین ادراک محیطی آنها مثبت تر از زنان می باشد.علاوه بر این،یافته های تحقیق روابط معناداری با وضعیت شغلی،وضعیت تاهل ودرآمد پاسخگویان با نگرش آنها نسبت به گردشگری نشان نداد.}, keywords_fa = {نگرش,گردشگری,تاثیرات مثبت ومنفی گردشگری,ابعاد گردشگری,بندرعباس}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4118.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4118_1fbf77aec792eaefa57014cdd9e689d3.pdf} } @article { author = {Vossoughi, Laila and Shamsi Marbini, Narges}, title = {Assessing Factors Affecting Success of Green Accommodations}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {87-67}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Tourism is an increasingly growing activity in the world. However, it is an important treat for the environment (both cultural & natural). In recent decades, the approach of sustainable tourism and the concepts such as ecotourism, green tourism, and responsible tourism are considered as a strong mechanism to control the negative impacts of tourism. Ecotourism is a new concept in tourism context which has been created with the idea of being in harmony with the nature. Among this, one of the most important ways considered in ecotourism and green tourism, is the idea of green accommodations like green hotels or Eco camps. Green accommodations are environmentally friendly lodging facilities which are initiate in environmentally sustainable accommodations. Matin Abad Eco camp, as a type of green resort, is one of the first Eco camps in Iran. This paper aims to recognize effective indicators for Eco camps of the world and then, to assess the level of success of these indicators in Matin Abad site. The population of the study are the tourists who has visited Matin Abad Eco camp (N=180). For gathering data, a questionnaire was designed by using a theoretical basis. The effective indicators and their criteria on Eco camp success were evaluated by T-test. The findings from assessing indicators with their related criteria showed that all of the indicators have positive impact on the success of this green accommodation, but important differences are about their criteria. In other words, details or the criteria of each indicator must be considered}, keywords = {Ecotourism,green tourism,green accommodation,ecocamp,Matin Abad}, title_fa = {ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت اقامتگاه‌های سبز}, abstract_fa = {گردشگری یکی از فعالیتهای روبه رشد در سراسر جهان است و در عین حال یکی از تهدیدهای اصلی برای محیط ‌ (محیط طبیعی و فرهنگی) به شمار می‌رود. به دنبال توجهات جهانی به مقوله محیط زیست در دهه‌های گذشته و ارزش یافتن پارادایم گردشگری پایدار و پدید آمدن مفاهیمی چون اکوتوریسم، گردشگری سبز یا مسئولانه، به عنوان مکانیسم‌های کنترل پیامدهای منفی گردشگری مورد توجه قرار گرفت. در این میان روش‌های عملیاتی مختلفی مبتنی بر اصول اکوتوریسم به کار گرفته شده اند؛ یکی از آنها ساخت اقامتگاه های سبز است که در نقاط بسیاری از جهان با تنوع بسیاری از جمله هتل‌های سبز و اکوکمپ‌ها، گسترش یافته‌اند. در این راستا اقامتگاه گردشگری متین آباد (واقع در استان اصفهان) به عنوان نخستین اکوکمپ رسمی در ایران با توجه به استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی طراحی و ساخته شده است. هدف از این پژوهش ارزیابی موفقیت این اقامتگاه سبز به لحاظ برخورداری از شاخص‌های مطرح در این نوع اقامتگاه‌ها است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران اکوکمپ متین آباد بوده‌اند که با استفاده از پرسشنامه مورد پرسشگری قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تک نمونه‌ایT در نرم افزارSPSS استفاده شد. تحلیل یافته‌ها و نتایج پژوهش حاکی از این است که علی‌رغم تفاوت‌های موجود در برخی گویه‌ها و شاخص‌ها، این سایت توانسته موفقیت نسبی را به عنوان یک اقامتگاه سبز کسب کند.}, keywords_fa = {اکوتوریسم,گردشگری سبز,اقامتگاه سبز,اکوکمپ,متین‌آباد}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4117.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4117_20b9336ae562f6e80ab320d3de0e1fa3.pdf} } @article { author = {Rashidi, Mohammad Reza and Ghanbari, Yousef and Karimi, Jamileh}, title = {Locating web information kiosks in urban tourism destinations}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {89-109}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Advances in technology and the growth in essential requirements of tourists has caused emerge of different parts of tourism business to respond tourists’ needs in receiving a variable range of information. This research has evaluated spatial distribution of web kiosks with emphasis on identified factors and the ways to optimize them. WebInformation Kiosk provides tourists with useful information having the ability to provideinformation, promote, transact and interact, and intelligent relations with users. Large cities have essential needs for informing tourists by installing kiosks around the city. Hence, identifying potential sites suitable for installing and operating is necessity. The method of this study is descriptive. The main data were gathered from field study, by questionnaires and interviews. And the other information has been obtained through the library research. In the field study, in first interview and by collecting the information about the location parameters, factors were identified and a questionnaire was designed. After collecting data and processing them by SPSS software, AHP technique and GIS were applied for environment analysis. Findings showed that the important locations of the city such as Imam Khomeini square, the Airport, City Center and Kaveh terminal are the best places for installing information kiosks.}, keywords = {Web Information Kiosks (TWK),Analytical Hierarchy Process (AHP),Geography Information System (GIS),Isfahan}, title_fa = {مکان‌یابی وب کیوسک های اطلاع رسانی در مقاصد گردشگری شهری}, abstract_fa = {توسعه گردشگری در قرن حاضر، با پیشرفت فن‌آوری‌های نوین و افزایش نیازهای گردشگران موجب شده تا در بخش‌های مختلف تجارت گردشگری روش‌های متفاوتی برای رفع نیازهای اساسی گردشگران خصوصا دریافت اطلاعات ایجادگردد. الگوهای نوین بر مدار توسعه و اطلاع رسانی، به ارائه اطلاعات و بهره‌گیری از تنوع مکانی- فـضایی استوار هستند. وب‌کیوسک‌های اطلاع‌رسانی با قابلیت ارائه اطلاعات، ارتقاء، تعامل، تراکنش و روابط هوشمند با کاربران، اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران می‌گذارد. این مقاله توزیع فضایی- مکانی محل استقرار این وب کیوسک‌ها را با تاکید بر عوامل شناسایی شده و چگونگی بهینه گزینی آن را مورد بررسی و آزمون قرار داده است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. داده‌های مورد استفاده از طریق مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه (طیف لیکرت پنج گزینه‌ای) و مصاحبه بدست آمده است. در روش پیمایشی یا میدانی در شهر مورد مطالعه پارامترهای مکانیابی و استقرار وب‌کیوسک‌های اطلاع‌رسانی شناسایی شدند و تحت یک پرسشنامه طراحی گردید. داده‌ها پس ازجمع آوری اطلاعات وپردازش آنها درمحیط نرم افزاری SPSS15 تحلیل و به تبیین موضوع منجر گردید. با استفاده از تکنیک AHP و بهره گیری از محیط GIS تحلیل‌ها نشان داد در شهر اصفهان مکان های مهمی همچون میدان امام خمینی، فرودگاه، مرکز خرید سیتی‌سنتر، ترمینال کاوه مهمترین مکانهای استقرار وب کیوسک های اطلاع رسانی می‌باشند.}, keywords_fa = {وب کیوسک اطلاع رسانی(TWK),مکان‌یابی,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,سیستم اطلاعات جغرافیایی,شهر اصفهان}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4115.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4115_75d235192f4840279726b54c40f581e8.pdf} } @article { author = {شیرخدایی, میثم and Nejat, Soheil and اسفیدانی, محمد رحیم and شاهی, محبوبه}, title = {Investigating the Effect of Brand Salience on Tourism Destination Brand Loyalty}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {10}, number = {32}, pages = {111-129}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {This study examines the impact of the brand salience on brand loyalty through the mediator variables, perceived quality, brand image, perceived value, and satisfaction. This research is applied in terms of purpose and descriptive based on method. The population in this study are tourists who have arrived in the city of Babolsar in the summer of 2015. According to the sampling formula for unlimited population, a sample of 384 was obtained. A questionnaire was used to collect data in this study. Data was analyzed through SPSS and Smart PLS2 software. The results showed that brand salience has a positive and significant effect on perceived quality, brand image (characteristics of people and the physical environment), and destination brand loyalty. Also, the results showed that the perceived quality has a positive and significant effect on brand image (characteristics of people and the physical environment). But perceived value and satisfaction have no significant impact on brand loyalty. Perceived value has a positive and significant effect on satisfaction. Finally, satisfaction and physical environment have positive and meaningful effects on brand loyalty, but perceived value and people characteristics have no significant impact on brand loyalty.  }, keywords = {Brand Salience,Perceived Quality,Brand Loyalty,brand image,Perceived Value}, title_fa = {بررسی تاثیر برجستگی برند بر وفاداری برند مقصد گردشگری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برجستگی برند بر وفاداری برند مقصد از طریق متغیرهای میانجی کیفیت ادراک‌شده، تصویر برند، ارزش ادراک‌شده و رضایتمندی می‌پردازد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش گردشگران وارد شده به شهر بابلسر در شهریور 1394 است. حجم نمونه با توجه به فرمول نمونه‌گیری برای جامعه نامعلوم معادل 384 به دست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS2 استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی پرسشنامه از طریق روایی واگرا و همگرا بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که برجستگی برند بر کیفیت ادراک‌شده، تصویر برند و وفاداری برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که کیفیت ادراک‌شده بر تصویر برند، ارزش ادراک‌شده و رضایتمندی تأثیر مثبت و معناداری دارد اما بر وفاداری برند تأثیر معناداری ندارد. ارزش ادراک شده بر رضایتمندی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت رضایتمندی و محیط فیزیکی بر وفاداری برند تأثیر مثبت و معناداری دارد اما ارزش ادراک‌شده و ویژگی‌های افراد تأثیر معناداری بر وفاداری برند ندارند.}, keywords_fa = {برجستگی برند,کیفیت ادراک شده,وفاداری برند,تصویر برند,ارزش ادراک شده}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_4116.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_4116_61c45680c48ac62c6b3bb2bc448b897f.pdf} }