@article { author = {Pourfaraj, Akbar and Salehipour, Mohammad reza}, title = {Prioritization of the Influential Factors on European Tourists’ Evaluation of the World Heritage Site of Naghsh-e-Jahan in Isfahan}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {7-30}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Today, world heritage sites have found special importance in the world, and tourists value these sites highly. This study tries to determine and prioritize the factors that matter for European tourists visiting these sites. Using convenience sampling, a number of 207 questionnaires were distributed among European tourists visiting Naghsh-e-Jahanin Isfahan during Farvard in – ordibehesht of 1391. Results of SEM analysis recognized all the four factors of “service experience”, “service quality”, “monetary costs” and “nonmonetary costs” to have positive significant influence on their overall evaluation index. Also, the factor of “service experience” was shown to have the first priority in the opinions of visitors.}, keywords = {would heritage sites,Naghsh-e-Jahanin,service experience,Service Quality,nonmonetary costs. }, title_fa = {اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزشیابی گردشگران اروپایی دیدار کننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان}, abstract_fa = {امروزه پایگاه های میراث جهانی در دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده اند و بازدید کنندگان داخلی و خارجی اهمیت خاصی برای این محوطه ها قائلند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و اولویت بندی برخی از عواملی دارد که ممکن است گردشگران اروپایی در دیدار خود از این یادمان های تاریخی، درنظرگیرند. با بررسی ها و مطالعات هزینه های غیر مالی « و » هزینه مالی دیدار از پایگاه « ،» کیفیت خدمات « ،» تجربه خدمات « انجام شده چهار عامل عواملی تشخیص داده شده اند که میتوانند بر روی شاخص کلی ارزشیابی گردشگر از دیدار ،» دیدار از پایگاه خود تأثیر گذارند. به منظور تصدیق تأثیرات این عوامل، تعداد ۷۰۲ پرسشنامه بر مبنای نمونه گیری در دسترس، در فاصله زمانی فروردین و اردیبهشت سال ۱۹۳۱ در میان گردشگران اروپایی دیدار کننده از پایگاه میراث جهانی نقش جهان اصفهان توزیع شد. نتایج تحقیق که براساس روش مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری شد، حاکی از این بود که هر چهار عامل تأثیر مستقیم و معناداری بر ارزشیابی گردشگران مؤلفه ای بود که برترین اولویت را از جانب ،» تجربه خدمات « از دیدارشان گذاشته است. همچنین عامل اروپاییان دیدار کننده از این پایگاه میراث جهانی به دست آورده است.}, keywords_fa = {پایگاه میراث,پایگاه میراث جهانی,تجربه خدمات,کیفیت خدمات,هزینه مالی,هزینه های غیر مالی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1136.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1136_1ac1527616a56e9fba52a43935fb1515.pdf} } @article { author = {Zargham, Hamid and ebrahimi, mehdi and Mirfakhraddini, Faeze S.}, title = {A Fuzzy Blannced Scorecard Approach for Evaluating the Performance of Services Offered by the Selected Group of Hotels in Yazd Province}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {31-72}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is to evaluate the performance of hotel services with Fuzzy BSC approach. Identification of the strengths and weaknesses of the hotel services from the financial, costumer, internal procedures, and growth and learning aspects are among the key aims of this research. The other aim of this study is to use the research findings in order to compile and formulate strategies for the survival of hotels in the future. As data gathering tool, this research has made use of questionnaires which were filled by university professors and the hotel managers and senior employees working in Yazd Province’s 3 and above stared hotels. Mixed BSC / FANP / FTOPSIS approach was used in order to evaluate the service provided in the hotels. Additionally, the critical indices of hotel performance were identified via the ratio of importance-performance and Pareto rule. Results manifest that the service provided in the selected hotels are desirable in the costumer and internal procedures aspects; while the hotels have weak performance in both financial, and growth and learning aspects. Also, eight components of hotel service performance assessment (including: uniqueness of the hotels’ services, capital return, room occupancy rate, employeeproductivity, effective usage of marketing information by the staff, bilateral relationship with costumers, ratio of net interest to total income and new servicing procedure) were identified as the critical indices of success. The costumer and internal procedure aspects were proved to be in the first and fourth place of importance respectively.}, keywords = {balanced scorecard,services in hospitality,Multiple Attribute Decision Making (MADM)}, title_fa = {ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها با رویکرد کارت امتیازی متوازن فازی مطالعه موردی:هتل های منتخب استان یزد}, abstract_fa = {هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها با رویکرد   BSC فازی می باشد. شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکرد هتل ها در ارائه خدمات از دیدگاه مالی، مشتری، فرایند داخلی و رشد و یادگیری از اهداف کلیدی پژوهش است. از دیگر اهداف آن، استفاده از یافته های پژوهش به منظور تدوین و فرموله کردن استراتژی هایی جهت بقای هتل ها در آینده است. طرح / رویکرد / روش: در پژوهش حاضر به منظور ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها از رویکرد ترکیبی   BSC/ FANP/ FTOPSIS استفاده شده است. پرسشنامه های تحقیق را استادان دانشگاه و تمامی مدیران و کارمندان ارشد هتل های ۳ ستاره به بالای استان یزد، تکمیل نموده اند. برای تعیین اوزان مناظر کارتامتیازیمتوازن از تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای فازی و به منظور تعیین درجه اهمیت شاخص ها از تکنیک   TOPSIS فازی استفاده شد. شاخص های بحرانی از طریق نسبت اهمیت عملکرد و سپس از طریق قانون - پارتو مشخص گردید. یافته ها: در این پژوهش این نتایج حاصل شدند که وضعیت عملکرد خدمات ارائه شده در هتل های منتخب استان یزد در مناظر مشتری و فرایند داخلی مطلوب می باشد، در حالی که هتل ها در منظر مالی و هم چنین منظر رشد و یادگیری، عملکرد ضعیفی دارند. همچنین هشت مؤلفه ارزیابی عملکرد خدمات هتل)شامل: منحصربه فرد بودن خدمات هتل، برگشت سرمایه، نرخ اشغال اتاق ها، بهره وری کارکنان، استفاده مؤثر کارکنان از اطلاعات بازاریابی، فرایند ارتباط دو طرفه با مشتریان، نسبت سود خالص به درآمد کل و فرایند ارائه خدمات جدید( به عنوان شاخص های بحرانی موفقیت شناسایی شدند. از طرفی در هتل های منتخب استان یزد دیدگاه مشتری در الویت نخست اهمیت و دیگاه فرایند داخلی در الویت چهارم قرار دارد.}, keywords_fa = {کارت امتیازی متوازن,کیفیت خدمات هتل,عوامل بحرانی موفقیت,مدل های تصمیم گیری چند شاخصه}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1139.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1139_c13fa95bf2d4c54b4b6e0c37260da204.pdf} } @article { author = {Nazem, Shamsodin and Saadatyar, Fahimeh Sadat}, title = {The Role of Innovation and Reputation Variables on Customer Loyalty}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {58-79}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {The main objective of this study is to investigate the influence of reputation and innovation, and perceived value and customer satisfaction, on loyalty to there staurantand its dimensions. The study sample comprised 202 customers of Padide Shandizrestaurant. Data were gathered through questionnaires. The surveyquestionnairewasdesignedingeneral and specializedquestionsinvolving studied variables. The reliability and validity of the instrument was verified through Cronbach's alpha coefficientand its contentvalidity was approvedbyexperts and Factor Analysis. Analysis of data was done using Structural Equation Modeling. Results show that reputation and in novationthroughperceivedvalueand customer satisfaction variables affect the behavioral intentions, and customer loyalty.}, keywords = {reputation,Innovation,Loyalty,satisfaction,perceived value }, title_fa = {نقش متغیرهای شهرت و نوآوری بر وفاداری مشتریان رستوران با درنظر گرفتن نقش واسط رضایت و ارزش ادراک شده}, abstract_fa = {در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ۶۸۳۱ ( از این رو هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط میان متغیرهایی همچون شهرت و نوآوری، ارزش ادراک شده و رضایت مشتری در بخش رستوران داری بر وفاداری و ابعاد آن می باشد. نمونه مطالعه شده در این تحقیق را ۲۰۲ نفر از مشتریان رستوران پدیده شاندیز تشکیل می دهند. جمع آوری داده های این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه صورت گرفته است که در دو بخش؛ سؤالات عمومی و تخصصی؛ در برگیرنده متغیرهای مورد مطالعه، تنظیم شده است. پایایی و روایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ و شیوه روایی محتوا براساس نظر اساتید و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق روش معادلات ساختاری انجام گرفته است. پردازش حاصل از داده ها حاکی از آن است که شهرت و نوآوری به واسطه متغیرهای ارزش ادراک شده و رضایت مشتری از رستوران می توانند بر وفاداری و نیات رفتاری مشتری یک رستوران ممتاز تأثیرگذار باشند.   }, keywords_fa = {شهرت,نوآوری,وفاداری,رضایت,ارزش ادراک شده}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1158.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1158_5ebd7ee7666bfc0fceeb01edeaabd336.pdf} } @article { author = {Noori, Gholamreza and Taghizade, Zahra}, title = {Prioritization of the Aptitude of Archetypal Tourism Regions in the North East of Kermanshah Province, for Investment and}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {80-107}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {This research aims to prioritize the archetypaltourism regions situated on the Oramanat tourism pole in the North West of Kermanshah Province, based on their aptitude for investment. This study is an applied survey type research. Data were gathered through questionnaires and were analyzed using TOPSIS technique. Results indicate that archetypaltourism regions of Shamshir, Ghourighale, Noudeshe, Hajij and Veisolqarn are in the good level; Bouzinmarkhil with  i   SL 0.48 is in medium level; the areas of Nowsoudeh, Sarabemamishan, Shervineh, Sarabesefidbarg, Ozgolebamu, Bidmiri and Dalani with  i   SL of 0.2 to 0.4 are in the weak level, and Cheshmehrize region with  i   SL 0.2 is evaluated to be in the very weak level. Based on the research findings, yielding of the archetypal tourism regions with low level of investment suitability, to investors, is only a mere waste of resources. Therefore, tourism planners are supposed to improve the potentiality of these areas for investment first, and then offer them to investors.}, keywords = {investment,tourism archetypal regions,regional development,Kermanshah Province }, title_fa = {اولویت بندی مناطق نمونه گردشگری جهت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ای درشمال غربی استان کرمانشاه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی مناطق نمونه گردشگری جهت سرمایه گذاری در قطب گردشگری اورامانات در شمال غربی استان کرمانشاه تهیه گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از جمله تحقیقات کاربردی، و از نظر جمع آوری دادهها، از نوع پیمایشی میباشد که دادههای حاصل از مطالعات میدانی و    شده و میزان TOPSIS پرسشنامهها وارد تکنیک تصمیم گیری چند معیاره i در هر منطقه به دست SL    0/ آمده است. براساس اولویت بندی صورت گرفته در این پژوهش سراب روانسر با 318 i   SL دارای نزدیکی نسبی بیشتری به وضعیت ایده آل میباشد، مناطق نمونه گردشگری شمشیر، قوری قلعه، نودشه، هجیج، ویس    )0/4 -0/ القرن با میزان ) 6 i   SL 0/ در سطح خوب، منطقه نمونه گردشگری بوزین مرخیل با 43  i   SL در سطح متوسط، مناطق نمونه نوسود، سراب مامیشان، شروینه، سراب سفید برگ، ازگله بمو، بیدمیری، دالانی با    میزان i  0/ 0( در سطح ضعیف ارزیابی گردیدهاند همچنین چشمه ریزه با میزان 2 /4 -0/ بین ) 2 SL i در SL سطح بسیار ضعیف ارزیابی شده است. بنابر یافتههای این پژوهش واگذاری مناطق نمونه گردشگری با رتبه پایین به سرمایه گذاران و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران در داخل این مناطق، توجیه اقتصادی نداشته و باعث اتلاف منابع و عدم تحقق اهداف توسعه خواهد شد. بنابراین برنامه ریزان گردشگری کشور با بالا بردن توان مناطق نمونه گردشگری و نزدیک کردن مناطق به وضعیت ایده آل باید شرایط سرمایه گذاری در این مناطق را آماده و سپس مناطق نمونه گردشگری را به سرمایه گذاران واگذار نمایند که این امر باعث رشد و توسعه منطقه ای خواهدشد.}, keywords_fa = {سرمایه گذاری,مناطق نمونه گردشگری,توسعه منطقه ای,شمال غرب استان کرمانشاه}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1207.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1207_7bbcb26d9fd60a6cad55e61de11c04fd.pdf} } @article { author = {Hajinejad, Ali and Javdan, Mojtaba and Sabzi, Borzou i}, title = {The Gap between Attitude, Knowledge and Environmental Behavior of Tourists}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {142-168}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Due to the intensity of the impact that tourists’ environmental behavior has on the destination environments, this group of people are placed among those groups who are studied from their environmental behavior point of view. This article with a structured vision, surveys the effects of mental and visional variables on the en-behavior of two types of tourists. The study was performed through a combination of desk and field studies – using questionnaire. Due to the lack of an accurate sampling framework for domestic tourists, by conducting a discovery work, 350 tourists were selected, where 200 of them belonged to Chalus statistical population and 150 individuals belonged to Isfahan. Collected data were assessed through descriptive and inferential statistical methods with the help of SPSS. According to the findings of Pearson correlation test, there is significant and direct relationship between tourists' en-behavior and their environmental values, understanding of environmental benefits, cultural imagination, and cultural motivation. While no significant relationship was seen between environmental knowledge and tourists' en-behavior. According to the path analysis, imagination of place with a beta value of 0.75 has the greatest effect on the dependent variable of the study. In the second rank the variable of understanding of environmental benefits with a Beta value of 0.59 affects directly and indirectly the tourists' en-behaviors. Environmental motivation and environmental values with Beta scores of 0.35 and 0.29 respectively have significant direct effects on the dependent variable. In regression analysis of the paths, the environmental knowledge variable was removed from the model due to the insignificant obtained Beta. The mentioned factors totally explained 60% of the changes in tourists' en behaviors.}, keywords = {Environment,environmental (en-) behavior,environmental sociology,Tourism}, title_fa = {برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه ها در استان ایلام}, abstract_fa = {وجود جاذبه های ناشی از جنگ در گستره مناطق عملیاتی و به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور از جمله استان ایلام، می تواند یکی از جاذبه های مهم برای گردشگران و مهم تر از آن صیانت از ارزش های معنوی دوران دفاع مقدس و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. هر منطقهای برای دست یابی به رشد و توسعه پایدار و نیز افزایش توان رقابت پذیری در میان مقصدهای رقیب، به طرحی جامع و راهبردی نیازمند است. پژوهش حاضر برای دست یابی به راهبردهای مؤثر توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه ها در استان ایلام، استفاده از مدل تجزیه و تحلیل   SWOT و همچنین تکنیک AHP را مطمح نظر قرار داده است. بر این اساس با توجه به موضوع و هدف، از روش تحقیق توصیفی   تحلیلی و شیوه های گرد آوری اطلاعات اسنادی و میدانی )مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه( به شناخت وضعیت موجود، تحلیل وضعیت و سپس ارایه پیشنهادات راهبردی پرداخته شده است. برای رسیدن به این مهم عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه )نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها( در قالب تکنیک)   SWOT ( با استفاده از فرم های نظرسنجی میان 82 نفر از کارشناسان در سطح استان مبتنی بر روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، توزیع و نتایج استخراج شده است. در مجموع با عنایت به 74 نقطه قوت و فرصت و در مقابل 78 نقطه ضعف و تهدید و نمره های حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و همچنین نمودار 9 خانه ای، راهبرد استخراجی حفظ و نگهداری میباشد. در نهایت راهبرد های موضوعی توسعه با استفاده از تکنیک   AHP اولویت بندی و سپس برنامه اقدام راهبردی توسعه گردشگری جنگ برای غلبه بر مسائل و نیل به وضعیت بهتر در سطح استان ارایه شده است.}, keywords_fa = {گردشگری جنگ,استان ایلام,برنامه ریزی راهبردی,تکنیک SWOT و AHP}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1208.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1208_1ab182b975b992121ab556d43fee9af4.pdf} } @article { author = {Fazeli, Mohammad and Salehi, Sahar Jafar}, title = {The Gap between Attitude, Knowledge and Environmental Behavior of Tourists}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {142-168}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Due to the intensity of the impact that tourists’ environmental behavior has on the destination environments, this group of people are placed among those groups who are studied from their environmental behavior point of view. This article with a structured vision, surveys the effects of mental and visional variables on the en-behavior of two types of tourists. The study was performed through a combination of desk and field studies – using questionnaire. Due to the lack of an accurate sampling framework for domestic tourists, by conducting a discovery work, 350 tourists were selected, where 200 of them belonged to Chalus statistical population and 150 individuals belonged to Isfahan. Collected data were assessed through descriptive and inferential statistical methods with the help of SPSS. According to the findings of Pearson correlation test, there is significant and direct relationship between tourists' en-behavior and their environmental values, understanding of environmental benefits, cultural imagination, and cultural motivation. While no significant relationship was seen between environmental knowledge and tourists' en-behavior. According to the path analysis, imagination of place with a beta value of 0.75 has the greatest effect on the dependent variable of the study. In the second rank the variable of understanding of environmental benefits with a Beta value of 0.59 affects directly and indirectly the tourists' en-behaviors. Environmental motivation and environmental values with Beta scores of 0.35 and 0.29 respectively have significant direct effects on the dependent variable. In regression analysis of the paths, the environmental knowledge variable was removed from the model due to the insignificant obtained Beta. The mentioned factors totally explained 60% of the changes in tourists' en behaviors.}, keywords = {Environment,environmental (en-) behavior,environmental sociology,Tourism}, title_fa = {شکاف نگرش، دانش و رفتار زیست محیطی گردشگران}, abstract_fa = {حتی مدیریت شهری بدل ساخته است. در تبیین های رفتار زیست محیطی عموماٌ بر سه دسته عوامل فردی، موقعیتی و اجتماعی  سیاسی تأکید می شود. رفتارهای زیست محیطی هر گروه از کنشگران انسانی؛ بسته به موقعیت؛ می تواند متفاوت و دارای اهمیت ویژه ای باشد. گردشگران نیز از جمله گروه هایی هستند که به دلیل شدت تأثیراتی که رفتارهای زیست محیطی آن ها بر محیط اجتماعات مقصد به جا می گذارد، در معرض مطالعه رفتار زیست محیطی قرار دارند. مقاله حاضر با نگرشی سازه گرایانه، تأثیر متغیرهای ذهنی و نگرشی بر رفتار زیست محیطی دو نمونه از گردشگران را بررسی می کند. روش بررسی در این پژوهش تلفیقی از روش کتابخانه ای و میدانی است. در روش میدانی از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی در گردآوری داده استفاده شده است. به دلیل نبود چارچوب دقیقی برای نمونه گیری گردشگران داخلی، در قالب یک کار اکتشافی ٠٥٣ گردشگر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از این تعداد ٠٣٣ نفر به جامعه آماری چالوس و ٠٥٣ نفر به اصفهان تعلق دارند. اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار   SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شده اند. طبق یافته های بدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون، رفتار زیست محیطی گردشگران با ارزش های زیست محیطی، درک منافع زیست محیطی، تصور فرهنگی و انگیزه فرهنگی رابطه مستقیم معنادار دارد. در حالی که میان دانش زیست محیطی و رفتار زیست محیطی گردشگران رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بر اساس تحلیل مسیر، تصور از مکان با مجموع بتای 5٥ /. بیشترین تآثیر را بر متغیر وابسته تحقیق دارد. بعد از آن متغیر درک منافع زیست محیطی با بتای ٥5 /. به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار زیست محیطی گردشگران تآثیر می گذارد. انگیره ها و ارزش های زیست محیطی نیز به طور مستقیم تأثیر قابل ملاحظه ای در حد ٠٥ /. و ٠5 /. بر متغیر وابسته دارند. طی فرایند تحلیل رگرسیونی مسیرها متغیر دانش زیست محیطی به دلیل معنی دار نبودن بتای بدست آمده از مدل حذف شد. عوامل ذکر شده در مجموع ۰٣ درصد تغییرات رفتار زیست محیطی گردشگران را تبیین نموده اند.}, keywords_fa = {محیط زیست,رفتار زیست محیطی,جامعه شناسی زیست محیطی,گردشگری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1209.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1209_240862929cd08e3d0913e67f2be89290.pdf} } @article { author = {Dehdashti Shahrokh, Dr. Zohre and Shakiba Jamal Abad, Ghadir}, title = {Structural Equation Modeling for Identification of the Effective Strategic Components of E-tourism Institutionalization}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {8}, number = {22}, pages = {170-197}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {}, abstract = {Tourism has many positive effects on the economic, social and cultural status of societies and has been able to attract the attention of public and private sectors. But with the advent of information technology, a new form of tourism - e-tourism -is witnessed, which its adoption in tourism sectors, depends heavilyontheadministrators’ perspectives and strategicvision of senior managersin its preparation, adoption, implementation and institutionalization. Therefore making use of a hypothetical model, we intend to examine the effective strategic components in institutionalization of electronic tourism, from the viewpoint of managers of this industry. The questionnaire-survey was done on a sample size of 310 from a statistical populationofoperatingmanagers, marketing managersand sales managers of tourism websites. After, theresearchmodelwasfitted by LISREL software and the hypotheseswereexamined. Finally, out of seven researchhypo theses, four were accepted. Conclusion is that organizational support and managerial productivity directly influence e-tourism adoption through influencing perception of strategic value, and Perceived Organizational Electronic Readiness components; however, lack of due attention to the implementation strategies, has hindered E-tourism to be institutionalized properly.}, keywords = {perceived strategic valves,E-commerce adoption,Ecommerce migration,E-toursim}, title_fa = {مدل ساختاری جهت شناسایی مؤلفه های استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک}, abstract_fa = {گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و توانسته است توجه بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب کند؛ اما ورود فناوری اطلاعات باعث ظهور حوزه جدیدی به نام گردشگری الکترونیک گردیده است که پذیرش آن در بخشهای مختلف گردشگری به میزان قابل توجهی منوط به دیدگاه مدیران نسبت به آن بوده و دیدگاه راهبردی مدیران عالی در ایجاد آمادگی، پذیرش، پیادهسازی و نهادینه کردن آن غیر قابل انکار است. لذا در این پژوهش برآنیم تا مؤلفههای راهبردی اثربخش بر نهادینهسازی گردشگری الکترونیک را از دیدگاه مدیران فعال در این حوزه، با بکارگیری مدلی مفهومی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونهای به حجم ۰۱۳ نفر برگرفته از جامعه آماری شامل مدیران عامل، مدیران بازاریابی و مدیران فروش وبسایتهای فعال در حوزه گردشگری شامل مدیران تورهای مسافرتی، مدیران هتلهای دارای قابلیت رزرواسیون الکترونیکی، مدیران وبسایتهای فروش الکترونیکی بلیطهای مسافرتی در بخشهای مختلف و سایر وبسایتهای فعال در حوزه گردشگری الکترونیک انجام شده و پس از برازش مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، بررسی فرضیههای پژوهش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت از میان فرضیههای هفت گانه تحقیق چهار فرضیه مورد پذیرش قرار گرفت که مؤلفههای پشتیبانی سازمانی و بهره وری مدیریتی با تأثیرگذاری بر متغیر ارزشهای استراتژیک ادراکی و عامل آمادگی الکترونیک درون سازمانی به صورت مستقیم بر پذیرش گردشگری الکترونیک مؤثر میباشند اما نهادینهسازی گردشگری الکترونیک به دلیل بی توجهی به راهکارهای پیادهسازی آن در این بخش به تکامل نرسیده است.}, keywords_fa = {ارزشهای استراتژیک ادراکی,پذیرش الکترونیک,نهادینه سازی الکترونیک,گردشگری الکترونیک}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_1210.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_1210_6aca5b736cb1a26e4fe27a7ce84c9241.pdf} }