@article { author = {یاوری گهر, فاطمه and ابراهیمی, مهدی and بهبودی عیسی لو, سولماز}, title = {The Impact of Perceived Value of Pilgrim Destination on Foreign Muslim Tourist Satisfaction: The Role of Islamic Religiosity}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {1-21}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.18652.1517}, abstract = {This study considered the concept of perceived value from an Islamic perspective and examined the effect of perceived value of pilgrimage destination on foreign Muslim tourist satisfaction. This survey is a descriptive type research and 153 samples were selected using convenience sampling method. To determine validity, confirmatory factor analysis and for testing hypotheses structural equation modeling was used. The research findings indicated that perceived costs including perceived monetary value, perceived risk, time and effort spent have a negative effect on the tourist satisfaction while perceived benefits including perceived quality, efficiency, emotional value, social value and Islamic physical/ non-physical attributes have a positive effect on tourist satisfaction. The moderating role of Islamic religiosity on the relationship between Islamic non-physical attributes value and tourist satisfaction was high while the role of Islamic religiosity on the relationship between Islamic physical attributes and tourist satisfaction was low.}, keywords = {Perceived Value,Islamic Religiosity,Tourist Satisfaction,Pilgrimage}, title_fa = {تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بر رضایت گردشگر خارجی مسلمان با در نظر گرفتن نقش دینداری اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله به ارزش درک شده، از منظر اسلامی نگریسته و به بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مقصد زیارتی بر رضایت گردشگر خارجی مسلمان پرداخته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده و تعداد 153 نمونه، با استفاده از نمونه گیری در دسترس برای مطالعه انتخاب شد. جهت بررسی روایی سازه­های موجود در پرسش­نامه، تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت و سپس برای آزمون فرضیه­ها از نرم­افزار معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد هزینه­های ادراک شده شامل ارزش پولی ادراک شده، ریسک درک شده و زمان و تلاش صرف شده تأثیر منفی بر رضایت­مندی گردشگر و مزایای ادراک شده شامل ارزش کیفی، کارایی، ارزش احساسی، ارزش اجتماعی، و شواهد فیزیکی و غیر فیزیکی اسلامی تأثیر مثبتی بر رضایت گردشگر داشته اند. ضمن اینکه اثر تعدیل کنندگی دینداری اسلامی بر رابطه شواهد غیر فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر بیشتر و بر رابطه شواهد فیزیکی اسلامی و رضایت گردشگر کمتر بوده است.}, keywords_fa = {ارزش ادراک شده,دینداری اسلامی,رضایت گردشگر,گردشگری زیارتی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7485.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7485_e79fd0879437c41f78af7e1de1372b2c.pdf} } @article { author = {Kazeminia, Azadeh and بابایی, پگاه}, title = {Factors Affecting the Desire to Do Sustainable Tourism and Willingness to Pay a Premium for It}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {23-43}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.15350.1432}, abstract = {The present study investigates the influence of self-congruity and functional congruity in determining attitudes toward tourists, intention to do sustainable tourism and willingness to pay a premium for such offerings. To examine the hypotheses, a convenient sample of 300 students in Isfahan Province was surveyed. Data analysis was done using Structural Equation Modeling and the results indicating the self-congruity (including actual and ideal congruity as well as functional congruity) strong positive effect on attitude toward sustainable tourism. Furthermore, functional congruity and image congruity have a positive and strong effect on attitudes of sustainable tourism and subsequently, the attitude affects the willingness toward sustainable tourism. The results also indicate that the influence of functional congruity is stronger than image and Ideal image congruity plays more important role than actual image congruity, as well. Ultimately Managerial implications of results have been discussed and avenues for future research have been presented}, keywords = {Functional Congruity,Actual Self- Image Congruity,Ideal Self- Image congruity,Willingness to do Sustainable Tourism,Willingness to Pay a Premium}, title_fa = {عوامل موثر بر تمایل به انجام گردشگری پایدار و پرداخت بیشتر برای آن}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با استفاده از نظریه تجانس خودپنداره به بررسی نقش تجانس کارکردی و تصویر ایده‌آل و واقعی در تعیین نگرش گردشگران و تمایل به انجام گردشگری پایدار و پرداخت بیشتر برای محصولات پایدار می‌پردازد. به منظور بررسی فرضیات تحقیق نمونه­ای متشکل از 300 نفر از دانشجویان در استان اصفهان مورد پیمایش قرار گرفت. داده­ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردیده و نتایج نشان دهنده نقش قوی مولفه­های نظریه تجانس در تبیین تمایل به انجام گردشگری پایدار است. بعلاوه تجانس کارکردی و تجانس تصویر اثری قوی و مثبت بر نگرش بر گردشگری پایدار دارند و نگرش متعاقباً تمایل به گردشگری پایدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج همچنین نشان می‌دهد که اثر تجانس کارکردی قوی‌تر از تجانس تصویر بوده و تجانس تصویر ایده‌آل نیز نقش مهمتری نسبت به تجانس تصویر واقعی ایفا می‌کند. در انتها کاربردهای مدیریتی یافته‌های مورد بحث قرار‌گرفته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {تجانس خودپنداره کارکردی,تجانس خودپنداره ایده آل,تجانس خودپنداره واقعی,تمایل به گردشگری پایدار,تمایل به پرداخت بیشتر}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7486.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7486_7ccf95b4f17a752829343325abba6461.pdf} } @article { author = {رحیمی, حسین}, title = {The Role of Rural-Urban Relationships in Rural Tourism Development The case study: Golbahar District-Chenaran County}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {45-61}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.15062.1425}, abstract = {The rural-urban relationships have a considerable effect on rural settlements. Cities are centers of capital accumulation and social flows. In contrast, rural settlements are also considered as tourism centers of urban residents as it provides an opportunity to use rural natural potentials which bring economic prosperity and development for them. In this research, it has been used descriptive–analytical method. The sample population includes 165 households using Cochran method. It has been used structural model and path analysis to analyze the relationships among variables and also to identify the affecting aspects of rural-urban relationships on rural tourism. The results of path analysis model indicate that increasing rural-urban relationships have led to the development of second homes, jobs and economic development in rural settlements and play an important role in increasing their satisfactions as well.}, keywords = {Economic Development,Natural Capabilities,Second Homes,Rural-Urban Relationships,Rural Tourism}, title_fa = {نقش مناسبات شهرو روستا در توسعه گردشگری روستایی ( مطالعه موردی: بخش گلبهار - شهرستان چناران)}, abstract_fa = {مناسبات شهر و روستا تاثیرات فراوانی بر سکونتگاه­های روستایی دارد. شهرها مرکز انباشت سرمایه و جریان‌های فضایی هستند. همچنین روستاها در مقابل به عنوان مراکز گردشگری برای ساکنان شهری به شمار می‌روند. به صورتی که گردشگری فرصتی برای بهره مندی از توان­های محیطی روستایی است که شکوفایی اقتصادی را نیز برای روستاها به همراه دارد. این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. در این بررسی بر مبنای روش کوکران 165 نمونه بررسی انتخاب شده است. تحلیل روابط متغیرها و جهت شناسایی ابعاد اثرگذاری مناسبات شهر و روستا بر گردشگری روستایی از مدل ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج مدل تحلیل مسیر نشان می‌دهد که افزایش مناسبات شهر و روستا باعث گسترش خانه‌های دوم، ایجاد شغل و تحول اقتصادی در سکونتگاه­های روستایی شده و در افزایش رضایتمندی روستاییان نقش مؤثری دارد}, keywords_fa = {تحول اقتصادی,توان‌های طبیعی,خانه‌های دوم,مناسبات شهر و روستا,گردشگری روستایی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7487.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7487_ecc5425c54c5287a2aecd4f09ac599bb.pdf} } @article { author = {Rasekhi, Saeed and Mohammadi, Sorayya}, title = {Factors Affecting Tourism Demand in the Caspian Sea Littoral States}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {63-81}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.6434.1148}, abstract = {Over the past two decades, international tourism has developed rapidly and has a significant economic importance. This study investigates factors affecting tourism demand in the Caspian Sea littoral states. Panel data method during the period of 2000-2013 has been employed. The results indicate that the per capita income, real exchange rate and trade liberalization has a positive effect on tourism. Also, other obtained results of this research show the economic instability has a significant negative effect on tourism demand. Regarding the significant potential for tourism development in this area, it is recommended while having the policy to promote tourism, paying particular attention to factors affecting tourism demands in the shoreline countries of Caspian Sea.}, keywords = {Tourism Demand,Effective Factors,Economic Instability,Caspian Sea,Panel Data}, title_fa = {عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری کشورهای حوزه دریای خزر}, abstract_fa = {گردشگری بین المللی طی دو دهه‎ی گذشته به سرعت توسعه ‎یافته و از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. در این چارچوب، تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری، درکشورهای منتخب حوزه دریای خزر[1] پرداخته است. برای این منظور از روش داده‎های تابلویی[2] طی دوره‎ی زمانی 2013-2000 استفاده شده است. نتایج بدست آمده در این مطالعه، نشان می‎دهد که درآمد سرانه، نرخ واقعی ارز و آزادسازی تجاری اثر مثبت بر گردشگری دارد. همچنین، با توجه به نتایج دیگر تحقیق حاضر، بی‎ثباتی اقتصادی اثر منفی و معنادار بر تقاضای گردشگری دارند. با توجه به اینکه پتانسیل‎های قابل ملاحظه در منطقه برای توسعه گردشگری، توصیه می‎شود ضمن سیاست‎گذاری در ارتقای گردشگری، توجه ویژه‎ای به عوامل موثر بر تقاضای گردشگری حوزه دریای خزر صورت گیرد.  }, keywords_fa = {تقاضای گردشگری,عوامل موثر,بی ثباتی اقتصادی,دریای خزر,داده‎های تابلویی}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7488.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7488_8cd5a09767dac5a77fade39b3f7ee1d5.pdf} } @article { author = {mohammadkhan, shirin and veys, Abdolkarim and Riahi, Samaneh}, title = {Feasibility of the Geo Site Potentials of Shahoo Mountain, Based on GAM Model}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {83-110}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.13428.1380}, abstract = {In this research, the Geosite of Sahoo Mountain has been investigated using Geosite Assessment Model (GAM) which considers providing sustainable planning and natural heritage management and rendering them to tourism targets. It is based on previously- mentioned assessment models and proposed to evaluate the geo sites through two groups of main values and supplementary value. In the general assessment of Shahoo Mountain, the geo sites including Ghoori Ghal'e Cave, Sirvan Valley and Ravansar Spring got the high score of 20.5, 16.75 and 16.5, respectively and were identified as the best geo sites for geo-tourism purposes. The results show that they involve almost suitable scientific-educational and aesthetic value; however, they are not in good conditions in terms of tourism values of the studied regional geo sites. Also, from a conservation perspective, no active protection is done and as they are unknown, they become safe. Finally, it can be said that besides other natural and cultural values of Shahoo Mountain, it can provide an appropriate perspective to develop sustainable development of geo-tourism.}, keywords = {Geo-Tourism,Geo Site,Shahoo Mountain,GMA Model}, title_fa = {پتانسیل‌سنجی قابلیت‌های ژئوسایت‌های توده کوهستانی شاهو با بکارگیری مدل GAM}, abstract_fa = {در این پژوهش با استفاده از مدل ارزیابی فیزیکی ژئوسایت­ها (GAM) که پتانسیل ایجاد برنامه­ریزی پایدار و مدیریت میراث­های طبیعی و تبدیل آن­ها به مقاصد گردشگری را مدنظر قرار می­دهد، ژئوسایت­های توده کوهستانی شاهو مورد ارزیابی قرار گرفت. این مدل بر پایه مدل­های ارزیابی که قبلا ارائه شده و از طریق دو گروه ارزش­های اصلی و ارزش­های مکمل به ارزیابی ژئوسایت­ها می­پردازد. در ارزیابی کلی ژئوسایت­های کوهستان شاهو، ژئوسایت­های غار قوری قلعه، دره سیروان و سراب روانسر به ترتیب امتیاز 5/20، 75/16 و 5/16 را کسب کردند و به عنوان برترین ژئوسایت­ها برای کاربری­های ژئوتوریستی تعیین شدند. بر مبنای نتایج پژوهش ژئوسایت­ها از ارزش علمی- آموزشی و زیبایی­شناختی تقریباً مناسبی برخوردارند، اما به لحاظ ارزش­های گردشگری ژئوسایت­های منطقه مورد مطالعه وضعیت مطلوبی ندارند. همچنین از دید حفاظتی، حفاظت از ژئوسایت­ها به صورت بالفعل صورت نمی­گیرد و دلیل سالم ماندن این سایت­ها، ناشناخته بودن آن­ها می­باشد. در نهایت می­توان گفت که علاوه بر سایر ارزش­های طبیعی و فرهنگی کوهستان شاهو، این منطقه می­تواند چشم­انداز مناسبی برای توسعه پایدار ژئوتوریسم فراهم کند.}, keywords_fa = {ژئوپارک,ژئوسایت,کوهستان شاهو,مدل GAM}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7489.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7489_2a8d7aab2eed24281eb2f209f4728ae3.pdf} } @article { author = {Tolabi, Zeinab and Nasrolahi Vosta, Simin Nasrolahi Vosta}, title = {Examining the Effect of Information Resources on Tourism Destination Image The Case Study: Khorramabad Province}, journal = {Tourism Management Studies}, volume = {12}, number = {38}, pages = {111-127}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2322-3294}, eissn = {2476-597X}, doi = {10.22054/tms.2017.14612.1411}, abstract = {Researchers believe that information resources have a significant influence on tourism destination image. Accordingly, this research attempts to investigate the influence of information resources on destination image and as a result, travel intention. Data was collected through a questionnaire and was analyzed by structural equation modeling using SPSS 22 and AMOS 18. The statistical population includes all the internal tourists who visited Khorramabad Province during the period of research. A sample of 221 tourists was selected by convenience sampling approach. Reliability was confirmed by Cronbach's Alpha. According to structural analysis, it is determined that information resources of tourists have a significant influence on their cognitive-emotional image. Further, the cognitive image was effective on emotional image. In addition, cognitive-emotional image has significant influence on overall image. Finally, overall image had significant effect on travel intention of tourists.}, keywords = {: Tourist,Information Source,Destination Image,travel intention,structural equation modeling}, title_fa = {تاثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان خرم آباد)}, abstract_fa = {محققان بر این باورند که منابع اطلاعاتی بر شکل گیری تصویر ذهنی از مقصد گردشگری موثرند. بر این اساس، این تحقیق تلاش دارد به بررسی تأثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری و در نتیجه، قصد سفر بپردازد. داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم­افزارهای SPSS 22و AMOS 18 فرضیه‌ها مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران داخلی است که در بازه زمانی انجام پژوهش از جاذبه‌های گردشگری شهرستان خرم آباد دیدن کرده اند. به منظور جمع­آوری داده‌ها با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، از 221 گردشگر نمونه­گیری به عمل آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید. بر اساس تحلیل ساختاری مشخص شد که منابع اطلاعاتی گردشگران تأثیر زیادی بر تصویر ذهنی شناختی و عاطفی گردشگران دارد. به علاوه، تصویر ذهنی شناختی بر تصویر ذهنی عاطفی موثر بود. افزون بر این، تصویر ذهنی شناختی و عاطفی بر تصویر ذهنی کلی از مقصد تأثیری معنی­دار داشتند. سرانجام، تصویر ذهنی کلی نیز بر قصد سفر گردشگران موثر بود. }, keywords_fa = {گردشگر,منابع اطلاعات,تصویر ذهنی از مقصد,قصد سفر,معادلات ساختاری}, url = {https://tms.atu.ac.ir/article_7490.html}, eprint = {https://tms.atu.ac.ir/article_7490_3c721e96cf1b5aa2c252509b9bb9e6e5.pdf} }