ویدا علی یاری؛ مریم شریف زاده؛ مصطفی احمدوند
چکیده
این پژوهش پیمایشی با هدف ارزیابی اثرات توسعهی گردشگری بر نواحی روستایی هدف گردشگری بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد، صورت پذیرفته است. از جامعهی آماری 437 خانوار ساکن، با استفاده از جدول بارتلت، 155 سرپرست خانوار به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. نتایج ...
بیشتر
این پژوهش پیمایشی با هدف ارزیابی اثرات توسعهی گردشگری بر نواحی روستایی هدف گردشگری بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد، صورت پذیرفته است. از جامعهی آماری 437 خانوار ساکن، با استفاده از جدول بارتلت، 155 سرپرست خانوار به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که در حیطهی اثرات اقتصادی از ترکیب 21 متغیر، 4 عامل فرصتهای اقتصادی، هزینههای زندگی، اشتغال و شکاف اقتصادی 301/63 درصد از واریانس را تبیین نمود. در حیطهی اثرات اجتماعی 7 عامل تثبیت جامعه، آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ، مبادلات فرهنگی، فرهنگپذیری، الگوپذیری و تغییر سبک زندگی به ترتیب از 33 متغیر بارگیری شد و در مجموع 646/65 درصد از واریانس را تبیین نمود. مهمترین آثار کالبدی- زیست محیطی نیز به ترتیب شامل چهار عامل مشکلات بهداشتی، اثرات کالبدی، تخریب چشمانداز و تغییر محیط طبیعی بود که از ترکیب 27 متغیر بدست آمد.
بهروز محمدی یگانه؛ محسن احدنژاد روشنی؛ مانیا ابراهیم زاده؛ مهدی چراغی
دوره 8، شماره 23 ، آبان 1392، ، صفحه 51-69
چکیده
مراسم علَم واچینی از رسم های آئینی - بومی با قدمت طولانی در روستای شاه شهیدان استان گیلان است. با وجود استقبال مردم از این مراسم، زیرساخت ها و امکانات موجود پاسخگوی نیاز گردشگران ورودی به این مراسم نمی باشد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگر به روستای شاه شهیدان برای شرکت در مراسم علَم واچینی می باشد. پژوهش حاضر از نوع ...
بیشتر
مراسم علَم واچینی از رسم های آئینی - بومی با قدمت طولانی در روستای شاه شهیدان استان گیلان است. با وجود استقبال مردم از این مراسم، زیرساخت ها و امکانات موجود پاسخگوی نیاز گردشگران ورودی به این مراسم نمی باشد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگر به روستای شاه شهیدان برای شرکت در مراسم علَم واچینی می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی است. کلیه خانوار های روستایی و افراد شرکت کننده در مراسم علَم واچینی جامعه آماری تحقیق را شامل می شوند و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 322 نفر محاسبه شده است. اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای، مشاهدات میدانی و پرسشنامه گردآوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد عوامل اقتصادی مهمترین عامل جهت گسترش گردشگری در روستای شاه شهیدان می باشد. پیشنهاد می گردد با مشارکت و سرمایه گذاری نهاد های دولتی و خصوصی و تدوین قوانین و مقررات حمایتی، در جهت توزیع امکانات، خدمات و زیرساخت های مرتبط با گردشگری اقدام شود تا با اشتغالزایی و افزایش درآمد حاصل از گردشگری، بقای این مراسم بعنوان میراث فرهنگی استان تضمین گردد.
زهره فنی؛ مجتبی برغمدی؛ مجید اسکندر پور؛ منصور سلیمانی
چکیده
شهر گرگان به لحاظ ویژگی های آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص )قرار گرفتن در مسیراستانهایخراسان شمالی و رضوی، سمنان، تهران و مازندران( پذیرای مسافران زیادی بویژه در ایام تعطیل. همچنین یکیدیگر از جاذبه های گردشگری شهر گرگان، وجود قوم ترکمن و صنایع دستی خاص آنها ست . بنابراین شهر،گرگان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی )اکوتوریسم( ...
بیشتر
شهر گرگان به لحاظ ویژگی های آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص )قرار گرفتن در مسیراستانهایخراسان شمالی و رضوی، سمنان، تهران و مازندران( پذیرای مسافران زیادی بویژه در ایام تعطیل. همچنین یکیدیگر از جاذبه های گردشگری شهر گرگان، وجود قوم ترکمن و صنایع دستی خاص آنها ست . بنابراین شهر،گرگان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی )اکوتوریسم( از یک سو و گردشگریتاریخی فرهنگی از سوی دیگر توانمندی بسیار بالایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی می تواند داشتهباشد که این امر مستلزم برنامه ریزی جامع گردشگری و تدارک زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز گردشگریاست. در این راستا، هدف تحقیق مبنی بر ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر رضایت مندی گردشگران وارد شده بهشهر گرگان می باشد، داده های تحقیق از 052 پرسشنامه گردآوری و با روش آمارتوصیفی و تحیل عاملی موردتجزیه و تحلیل قرارگرفته است . نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار عامل کیفیت خدمات، کیفیت محیطی،کیفیت رفتار جامعه میزبان و هزینه خدمات می توانند بیش از 55 درصد واریانس کل متغیرهای مورد بررسی راتبیین نمایند . همچنین بین عوامل مذکور و میزان رضایت گردشگران همبستگی معناداری مشاهده شد. در پایانراهکارهایی جهت افزایش میزان رضایت گردشگران و توسعه گردشکری شهر گرگان ارائه شده است.
سید سعیدا اردکانی؛ سید حبیب الله میر غفوری؛ شاهین برقی
دوره 5، شماره 13 ، آذر 1389، ، صفحه 1-24
چکیده
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. ...
بیشتر
صنعت گردشگری از مهمترین منابع کسب درآمد کشورهای جهان است و در قرن 21 به تدریج به عنوان دومین صنعت مهم دنیا بر شمرده می شود. به همین دلیل برای دستیابی به سهم بیشتری در بازار جهانی باید به دنبال راه کارهایی منطقی و ایجاد یک برنامه منظم بود تا از این طریق و با دستیابی به اهداف دراز مدت این صنعت، تاثیر آن بر بهبود وضعیت اقتصادی متجلی گردد. گردشگری از معدود حوزه های کسب و کاری است که شواهدی از تولید و خدمت در برنامه های جذب، نگهداشت و گسترش آن قابل مشاهده است. برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، با شناسایی عوامل موقر بر توسعه آن و با پاسخ دهی مناسب به تامین نیازهای گردشگری در مقیاس محلی، ملی و فراملی آغاز می شود. چنانچه مولفه های موثر بر سطح رضایت گردشگران، با توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و ... به خوبی شناسایی و دسته بندی شوند می توان از آثار بسیار زیاد و مثبت توسعه گردشگری خارجی سود جست. بدین منظور تحقیق حاضر سعی دارد تا با شناسایی و رتبه بندی مولفه های موثر بر رضایت گردشگران خارجی، راه کارهایی را جهت بهبود و توسعه برنامه ریزی افزایش رضایتمندی گردشگران خارجی در جهت شکوفایی صنعت گردشگری ارائه نماید. جهت دستیابی به این هدف 29 مولفه ی موثر بر رضایت گردشگران خارجی با بررسی مبانی نظری و نظر کارشناسان، مشخص گردیدند. نتایج به کارگیری تکنیک های تحلیل عاملی و تصمیم گیری چند شاخصه نشان داد که از میان این عوامل نگرش ایرانی ها نسبت به گردشگران ، سبک زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان، امنیت و اطمینان خاطر، و تنگناهای ارتباطی در راس عواملی هستند که رضایت گردشگران خارجی در شیراز را فراهم می آورند.