دوره 18 (1402)
دوره 17 (1401)
دوره 16 (1400)
دوره 15 (1399)
دوره 14 (1398)
دوره 13 (1397)
دوره 12 (1396)
دوره 11 (1395)
دوره 10 (1394)
دوره 9 (1393)
دوره 8 (1392)
دوره 7 (1391)
دوره 6 (1390)
دوره 5 (1389)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382)
مدیریت گردشگری
مدل هتل یادگیرنده برای صنعت هتلداری ایران

مرتضی بذرافشان؛ حمید ضرغام بروجنی؛ مهدی کروبی

دوره 18، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/tms.2023.75415.2874

چکیده
  محیطی که سازمان‌های مختلف در آن قرار دارند هر روز پیچیده‌تر از گذشته می‌شود و سازمان‌ها ناچار شده‌اند برای ادامه حیات در این خود را با پیشرفت‌های روزافزون دانش و فناوری انطباق دهند و به اقدامات و تغییرات اصولی و مبتنی بر اندیشه نوآوری، انعطاف‌پذیری، پاسخگویی، تعریف خلاقانه مجدد از بازار و فرصت‌ها و منابع جدیدی برای کسب مزیت ...  بیشتر

برنامه ریزی گردشگری
ارائه چارچوب مفهومی چندوجهی برای تجربه گردشگران مذهبی: مرور نظام ‏مند

فاطمه شکاری

دوره 18، شماره 63 ، مهر 1402، ، صفحه 105-148

https://doi.org/10.22054/tms.2023.74621.2848

چکیده
  پژوهش‏ در زمینه تجربه گردشگری مذهبی در سال‏ های اخیر افزایش یافته است، با این حال، کماکان شناخت کافی از جنبه ‏های گوناگون این تجربه ها وجود ندارد و اغلب پژوهش‏ های انجام شده بر جنبه معنوی تجربه ‏متمرکز بوده اند. پژوهش حاضر با هدف ارائه «چارچوب مفهومی یکپارچه و چندوجهی از تجربه‏ های گردشگران مذهبی» با استفاده از مرور ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
تحلیل مضامین عقلانیت در سند چشم انداز توسعه میراث فرهنگی و گردشگری کشور

مرتضی احمدی؛ محمود ضیائی؛ رضا واعظی؛ غلامرضا کاظمیان

دوره 18، شماره 62 ، تیر 1402، ، صفحه 7-36

https://doi.org/10.22054/tms.2023.72287.2804

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی عقلانیت حاکم بر سند چشم انداز گردشگری ایران صورت گرفته است. برنامه ریزی گردشگری به دلیل تحولات حوزه پارادایم های فلسفی و جامعه شناختی در دهه های اخیر، تغییرات قابل توجهی را تجربه نموده است. پژوهش حاضر مبتنی بر معرفت شناسی تفسیری می باشد و به لحاظ روش شناسی در زمره پژوهش های کیفی قرار می گیرد. برای گردآوری و تحلیل ...  بیشتر

مدل تجربه هم‌آفرینی مشتری در صنعت میهمان‌نوازی نظیر به نظیر: رویکرد متاسنتز

زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید ناصحی فر؛ اسماعیل قادری؛ افرا شعاران

دوره 17، شماره 59 ، مهر 1401، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22054/tms.2022.68761.2734

چکیده
  با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاه‌های نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافته‌اند. یکی از راه‌ها برای موفق‌تر عمل نمودن این اقامتگاه‌ها، بهره‌برداری از پتانسیل هم‌آفرینی گردشگران است. همچنین در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تجربه مصرف در صنعت میهمان‌نوازی می‌شود. بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی جدید برای تجربه هم‌آفرینی گردشگران ...  بیشتر

تحلیل مضامین موثر بر گردشگری پایدار روستایی مناطق روستایی استان اصفهان

احمد حجاریان

دوره 17، شماره 59 ، مهر 1401، ، صفحه 115-151

https://doi.org/10.22054/tms.2022.68582.2730

چکیده
  راهبردهای گذشته درزمینة توسعه نواحی، نتوانسته‌اند در حل مسائل و معضلات موجود در زمینه‌هایی چون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت غذایی، پایداری محیط‌زیست و نظایر این‌ها به‌گونه‌ای موفقیت‌آمیز عمل کنند. یکی از راهبردهایی که اخیراً در بیشتر کشورهای جهان موردتوجه قرارگرفته، توسعه گردشگری در نواحی محروم و دارای پتانسیل‌های لازم برای ...  بیشتر

مدل توسعه اکوتوریسم در ایران: ابعاد و استراتژی ‏ها

علی اصغر مباشری؛ فاطمه شکاری؛ مسلم باقری؛ زهرا معاون؛ مهرداد کیانی

دوره 17، شماره 57 ، فروردین 1401، ، صفحه 147-178

https://doi.org/10.22054/tms.2022.65355.2666

چکیده
  این مطالعه در قالب پژوهشی ترکیبی به منظور ارائه مدل توسعه اکوتوریسم در ایران اجرا گردیده است. در بخش کیفی به مصاحبه با خبرگان گردشگری اقدام و داده‏ ها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شد که به شناسایی 4 بعد اصلی و 19 استراتژی انجامید. در بخش کمی، با بکارگیری پرسشنامه به این ابعاد و استراتژی ‏ها توسط خبرگان صنعت گردشگری کشور امتیاز داده شد. ...  بیشتر

مدیریت گردشگری
واکاوی برندسازی و مدیریت برند گردشگری ایران در اسناد پایه و فرادستی ج. ا. ایران

مهدی کروبی؛ فاطمه یاوری گهر؛ سید مجتبی محمود زاده محمودزاده؛ نسیم محمدیان محمودجیق

دوره 16، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 45-82

https://doi.org/10.22054/tms.2021.63380.2617

چکیده
  در سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده‌ی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛به‌طوری‌که،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعه‌ی گردشگری بیش از عوامل زمینه‌ای،در گرو سیاست‌گذاری است که به نوعی بر عزم دولت‌ها برای توسعه‌ی آن دلالت ...  بیشتر

شبکه مضامین مرتبط با انتخاب شریک در اتحادهای استراتژیک گردشگری پزشکی

علی شالبافیان

دوره 15، شماره 50 ، تیر 1399، ، صفحه 129-155

https://doi.org/10.22054/tms.2020.31013.1903

چکیده
  اتحادهای استراتژیک به عنوان ابزاری برای ادامه بقا در دنیای رقابتی امروز به امری رایج در میان صنایع مختلف تبدیل شده است. در این میان، انتخاب شریک، از جمله کلیدی‌ترین مراحل در شکل‌گیری هرگونه اتحادی به شمار می‌رود. از این‌جهت، مطالعات متعددی پیرامون انتخاب شریک و ویژگی‌های آن صورت پذیرفته است. نظر می‌رسد که طرح این موضوع در صنعت ...  بیشتر

تحلیل جامعه‌شناختی گردشگری ازدواج در ایران

حمید مسعودی؛ محسن نوغانی؛ حسین بهروان

دوره 14، شماره 47 ، آذر 1398، ، صفحه 157-191

https://doi.org/10.22054/tms.2019.10611

چکیده
  تحلیل جامعه‌شناختی گردشگری ازدواج در بین زوج‌های جوان ایرانی هدف پژوهش حاضر است. نبود شناخت کافی از علل، فرایندها و پیامدهای این نوع گردشگری مسئله‌ای است که در این پژوهش دنبال می‌شود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش گردآوری و تحلیل داده‌ها نیز تحلیل مضمون است. یافته‌ها نشان می‌دهد، مهم‌ترین نوع گردشگری ازدواج در ایران، سفر ماه‌عسل ...  بیشتر

چالش‌های سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت ایران مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون

رضا واعظی؛ میثم چکین؛ حسین اصلی پور

دوره 13، شماره 41 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-40

https://doi.org/10.22054/tms.2018.19752.1548

چکیده
  گردشگری سلامت در بسیاری از کشورها، نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب می‌شود. به رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، گردشگری سلامت هنوز در ساختار نهادی کشور و مقررات موجود، جایگاه مناسبی نداشته و با هدف تبیین شده در سند چشم انداز که جایگاه نخست گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای منطقه را ترسیم کرده است فاصله دارد. ...  بیشتر