مهدی یزدان شناس؛ محمدرضا ادیب پور
چکیده
تحقیق حاضر به روشی توصیفی- پیمایشی و با هدف مطالعه نحوه بهبود عملکرد هتلها سعی دارد نقش رهبری توانمندساز، تحقق قراردادهای روانشناختی و رفتار تبادل دانش بین کارکنان و روابط مختلف بین این متغیرها را در عملکرد خدمات کارکنان هتلها بررسی نماید. کارکنان هتلهای پنج ستاره تهران جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدهند که نمونهای ...
بیشتر
تحقیق حاضر به روشی توصیفی- پیمایشی و با هدف مطالعه نحوه بهبود عملکرد هتلها سعی دارد نقش رهبری توانمندساز، تحقق قراردادهای روانشناختی و رفتار تبادل دانش بین کارکنان و روابط مختلف بین این متغیرها را در عملکرد خدمات کارکنان هتلها بررسی نماید. کارکنان هتلهای پنج ستاره تهران جامعه آماری تحقیق را تشکیل میدهند که نمونهای از آنها به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. از پرسشنامههای آرنولد و همکاران، کویل شاپیرو و کسلر، کالینز و اسمیت و لیائو و چوانگ به ترتیب برای سنجش رهبری توانمندساز، تحقق قراردادهای روانشناختی، تبادل دانش و عملکرد خدمات استفاده شد. دادههای جمع آوری شده براساس روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد رهبری توانمندساز تاثیر مثبت و معنیداری بر تحقق قراردادهای روانشناختی و همچنین بر رفتار تبادل دانش دارد. ضمن اینکه مشخص شد تحقق قراردادهای روانشناختی تاثیر مثبتی بر تبادل دانش و همچنین بر عملکرد خدمات کارکنان هتلها دارد. یافتههای تحقیق علاوه بر تایید تاثیرگذاری رفتار تبادل دانش بر عملکرد خدمات نشان داد رفتار تبادل دانش نقشی میانجی در رابطه بین تحقق قراردادهای روانشناختی و عملکرد خدمات ایفا میکند. در نهایت مشخص شد رهبری توانمندساز از طریق تحقق قراردادهای روانشناختی نیز بر رفتار تبادل دانش در بین کارکنان تاثیرگذار است.