امیرمحمد کلابی
چکیده
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای ...
بیشتر
در طی سالهای اخیر گردشگری به صنعتی رقابتی در دنیا تبدیل شده است و کشورها برای کسب مزیت رقابتی و درآمد بیشتر متمایل به استفاده از ابزارهای جدید در این صنعت شدهاند. امروزه یکی از بهترین راههایی که شرکتهای گردشگری میتوانند برای بهبود عملکرد در جهت توسعه پایدار در فضای الکترونیک بهکارگیرند، طراحی مدل کسبوکار بر اساس مزیتهای رقابتی شرکتها است. رویکرد پژوهش، رویکرد آمیخته است که با استفاده از دو روش کیفی و کمی به جمعآوری و تحلیل دادهها میپردازد. نمونۀ آماری بخش کیفی شامل 10 نفر از افراد متخصص است. در بخش کمی دادههای پژوهش از شرکتهای خدمات گردشگری تهران با نمونه آماری 279 نفر گردآوری شدهاست. دادههای حاصل از پرسشنامه با نرمافزار ایموس موردبررسی قرارگرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خلق ارزش مشترک، قوانین و مقررات حاکم بر صنعت، فرهنگسازمانی و چابکی به ترتیب تأثیر مثبت و معناداری بر طراحی مدل کسبوکار در بخش گردشگری الکترونیک را دارند.
امیرمحمد کلابی؛ سیمین کریمی راد
چکیده
امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکتها میشود، بازطراحی مدلهای کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدلهای کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکتها، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی میباشد. ...
بیشتر
امروزه بهترین راه پویایی برای مقابله با تغییرات محیطی که باعث ایجاد شکاف عمیق بین نیازهای کشور و عملکرد شرکتها میشود، بازطراحی مدلهای کسب و کار است. با توجه به اهمیت بازطراحی مدلهای کسب و کار در کسب مزیت رقابتی و افزایش عمر شرکتها، هدف این پژوهش شناسایی آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی و پژوهش بر حسب هدف توسعهای است. نمونۀ آماری شامل 13 نفر از مدیرانی است که تجربۀ کارآفرینی در شرکتهای فعال در صنعت گردشگری را داشتهاند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه میباشد که به منظور تجزیه و تحلیل دقیق دادهها، شیوۀ تحلیل محتوا اتخاذ شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 4 مؤلفۀ اصلی آمیختۀ بازطراحی مدل کسب و کار شرکتها با تمرکز بر فرایندها، ساختاراصلی و براساس مدل سوددهی، در چارچوب 4Cs عبارتند از: فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی شرکتی، خلق ارزش مشترک و ظرفیتها.