جواد معدنی؛ رحیم زارع؛ احمد محمودی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران با محوریت استان اردبیل است. روش تحقیق پژوهش حاضر، آمیخته یا ترکیبی است که با استفاده از رویکرد متوالی اکتشافی در دو فاز کیفی-کمّی انجام شد. روشهای بکاررفته در این تحقیق، بهترتیب "تحلیلمضمون و پیمایش" است. مطابق با یافتههای تحقیق در فاز اول، مضامین استخراج ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران با محوریت استان اردبیل است. روش تحقیق پژوهش حاضر، آمیخته یا ترکیبی است که با استفاده از رویکرد متوالی اکتشافی در دو فاز کیفی-کمّی انجام شد. روشهای بکاررفته در این تحقیق، بهترتیب "تحلیلمضمون و پیمایش" است. مطابق با یافتههای تحقیق در فاز اول، مضامین استخراج شده از مصاحبههای نیمهساختاریافته در قالب 36 مضمون پایه، 15 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر دستهبندی شدند. مطابق با یافتههای فاز دوم تحقیق، تمامی مضامین مورد تایید خبرگان واقع شدند و همگی بهعنوان عواملی هستند که تعیینکننده نقش گردشگری ورزشی در ترویج رفتارهای سبز گردشگران میباشند. نتیجه میشود گردشگری ورزشی ضمن ایجاد مزایای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عظیم برای ساکنان و بازدیدکنندگان، سهم قابلتوجهی در بروز رفتارهای سبز در گردشگران را دارد و این مقوله ضمن حفاظت از محیطزیست، بر توسعه گردشگری ورزشی نیز تأثیر دارد.
مریم شهمرادی؛ هادی باقری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزهها و ریسکهای ادراکشده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایتهای پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزهها و ریسکهای ادراکشده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایتهای پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که چهار انگیزۀ لذت، هیجان، معاشرت و رهایی تأثیر مثبت و معناداری بر دلبستگی به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارند. همچنین، میزان ریسک ادراک شده تأثیر منفی و معناداری بر دلبستگی گردشگران به مقاصد ماجراجویانه ورزشی دارد. بر اساس یافتهها، پیشنهادات عملیاتی برای مقاصد گردشگری ماجراجویانه ورزشی ارائه شده است.
سحر پیرجمادی؛ مرتضی مطهری؛ مهدی کروبی؛ احمد محمودی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای امکانسنجی بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بود که با راهبرد زمینهیابی- اکتشافی انجام شد. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق فرآیند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. براساس یافتههای پژوهش، ترویج جاذبههای گردشگری، جذب گردشگران ورزشی، همافزایی ذینفعان، ریسک بازار، ظرفیتهای زیرساختی و طبیعی، رویکردهای پیشین و تجارب کشورهای همسایه از جمله شاخصهای اصلی امکانگرایی شناخته شدند. نتایج این پژوهش بر لزوم کاربرد فناوریهای نوین دیجیتالی، تبلیغات، رسانههای ملی، ظرفیتسازی فرهنگی و اجتماعی، بازاریابی، سرمایهگذار بخش خصوصی، ساکنین محلی، تعامل بین سازمانی، ظرفیتهای اقتصادی، زیرساخت و تجربیات موفق در توسعه گردشگری ورزشی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران تأکید دارد.
سلمان علوی؛ مهدی کروبی؛ اسماعیل ذبیحی؛ سید حسین علوی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی و ارائه راهکار بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و گردشگری بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 14 مصاحبه، اشباع نظری ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی و ارائه راهکار بود. این تحقیق با شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل تماتیک انجام شد که از لحاظ هدف کاربردی و با ماهیت اکتشافی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران رشته مدیریت ورزشی، جامعهشناسی و گردشگری بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد که با 14 مصاحبه، اشباع نظری صورت گرفت. در ارتباط با پیامدهای کوید 19 بر گردشگری ورزشی، تعداد 40 مقوله فرعی بدست آمد که در 9 مقوله اصلی قرار گرفته شد. در نهایت نیز از مقولههای بدست آمده به چهار مفهوم پیامدهای شغلی، پیامدهای رویدادی، پیامدهای توسعه پایدار و پیامدهای پساکرونا بدست آمد. در ارتباط با راهکارهای پیشنهادی، تعداد 51 مقوله فرعی بدست آمده است که در 11 مقوله اصلی قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقولههای بدست آمده به پنج مفهوم راهکارهای اقتصادی، بهداشتی، زیرساختی، مدیریتی و راهکارهای پساکرونا بدست آمد. به صورت نظری، نتایج حاضر میتواند به غنای علمی حوزه گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی کمک شایانی بکند و به عنوان زیربنایی برای مطالعات آتی این حوزه قرار گیرد. به صورت عملی نیز کلیه سازمانها و مدیران ذیربط میتوانند با چالشهای حاضر و چالشهای پیش رو آشنا شوند و از راهکارهای ارائه شده، جهت مقابله و اصلاح وضعیت موجود و آتی بهره گیرند.
سجاد پاشایی؛ فریبا عسکریان؛ عبدالرضا روزافزون
چکیده
امروزه صنعت گردشگری ورزشی ازجمله صنایع پر درآمد و در عین حال سالم و پاک برای اقتصاد هر کشور محسوب میگردد. هدف از انجام پژوهش، بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو بود. جامعهی آماری این پژوهش را گردشگران ورزشی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال 95، که ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری ورزشی ازجمله صنایع پر درآمد و در عین حال سالم و پاک برای اقتصاد هر کشور محسوب میگردد. هدف از انجام پژوهش، بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو بود. جامعهی آماری این پژوهش را گردشگران ورزشی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال 95، که به علت نامشخص بودن تعداد گردشگران در منطقه مذکور حجم نمونه انتخاب شده 385 نفر گردید که بالاترین حجم نمونه آماری میباشد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی(محتوی، همگری، واگرا) و پایایی(بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها در حد قابل قبول و خوب بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها را میتوان توسط نرمافزار AMOS23 و با استفاده از ضرایب رگرسیونی نشان داد. یافتههای پژوهش نشان داد که تمامی مؤلفههای مشارکت جامعه محلی (اقتصادی/ اجتماعی/ محیطی / نهادی)، بر توسعه گردشگری ورزشی تاثیر معنیداری داشت که از این میان عامل اجتماعی با اثر کلی %55 بیشترین تآثیر را داشت و از طرفی نقش میانجیگری عوامل نهادی بر توسعه گردشگری ورزشی تأیید شد. در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مناطق آزاد، مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید در زمینه اجتماعی اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
زهرا سادات میرزازاده؛ حسین عبدالملکی
چکیده
هدف محقق از این تحقیق، ارائه مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد بود.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی به شمار میرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه اساتید و خبرگان مدیریت ورزشیمشهد تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای است که گلدی گوکلانی( 1390 ) درپژوهش خود از آن استفاده ...
بیشتر
هدف محقق از این تحقیق، ارائه مدل موانع فراروی توسعه گردشگری ورزشی مشهد بود.روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمعآوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی به شمار میرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه اساتید و خبرگان مدیریت ورزشیمشهد تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای است که گلدی گوکلانی( 1390 ) درپژوهش خود از آن استفاده کرده بود. در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی و مدلمعادلات ساختاری استفاده شد.و β =0/ نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد، مشکلات مدیریتی و منابع انسانی ( 568،(P<0/ و 05 β =0/ موانع بازاریابی ( 107 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع حمایتهای قانونی ( 24 ،(P<0/05β =0/ ضعف تحقیق و پژوهش ( 111 ،(P<0/ و 05 β =0/ موانع و مشکلات زیرساختها و اماکن ( 158نقش معنیداری در توسعه (P<0/ و 05 β =0/ و موانع فرهنگی و آموزشی ( 100 (P<0/ و 05گردشگری ورزشی مشهد داشتند.
آیدین تاج زاده نمین؛ ابوالفضل تاج زاده نمین؛ کامبیز نیکنام
چکیده
لازم و اتخاذ رویکردهای بازاریابی می توان این نوع از گردشگری را در ایران، به ویژه استان اردبیل، توسعه داد. باوجود اهمیت این مهم، تا کنون هیچگونه تحقیق جدی در این خصوص در ایران یا در استان مذکور انجام نپذیرفتهاست. از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان اردبیل است، لذا مسئلهاصلی، نحوه ی استفاده مناسب از این فرصتها ...
بیشتر
لازم و اتخاذ رویکردهای بازاریابی می توان این نوع از گردشگری را در ایران، به ویژه استان اردبیل، توسعه داد. باوجود اهمیت این مهم، تا کنون هیچگونه تحقیق جدی در این خصوص در ایران یا در استان مذکور انجام نپذیرفتهاست. از آنجا که گردشگری ورزشی، مبحثی نو در صنعت گردشگری ایران و استان اردبیل است، لذا مسئلهاصلی، نحوه ی استفاده مناسب از این فرصتها و قابلیتها از دیدگاه بازاریابی است. با عنایت به مطالب فوق، در اینمقاله تلاش شده است تا ضمن مروری بر گردشگری ورزشی بتوان به بررسی دیدگاه گردشگران داخلی درزمینه ی آمیزه ی بازاریابی گردشگری ورزشی و توسعه ی الگوی مناسبی در این خصوص در استان اردبیلپرداخت. پژوهش حاضر از نظر روش از نوع توصیفی پیمایشی است و جهت گردآوری داده ها از منابعاطلاعاتی ثانویه و اولیه استفاده شده است. جامعه ی هدف گردشگران داخلی هستند که به شهرهای اردبیل،مشکین شهر و سرعین، که کانونهای عمدة گردشگری ورزشی در استان اردبیل به شمار می روند، سفر کرده اند. برهمین اساس، پرسشنامه ای مبتنی بر ویژگی های شخصی و رفتاری و همچنین آمیزه ی بازاریابی گردشگریورزشی طراحی و ضمن بررسی روایی و پایایی آن، 111 پرسشنامه میان گردشگران ورزشی با استفاده از روشنمونه گیری در دسترس توزیع گشت. سپس با استفاده از آزمون های مختلف )کولموگروف اسمیرنوف، دوجمله ای، تی یک نمونه ای و فریدمن( هر یک از عناصر آمیزه بازاریابی گردشگری ورزشی تحلیل شد. به طورکلی نتایج حاصل از آزمون فریدمن برمبنای اولویت هشت"پی" بیانگر آن است که در مورد عناصر بهره وری وکیفیت، فرآیند، مکان و زمان ضعف وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، یک الگوی ریاضی توسعه داده شد.