مدیریت گردشگری
رحیم زارع
چکیده
از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی میباشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفههای کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین بهعنوان بستری در راستای نیل به ...
بیشتر
از دیرباز تاکنون، گردشگری سلامت یکی از انواع جذاب و پرطرفدار گردشگری بوده است. علل و عوامل مختلفی در ایجاد و توسعه این نوع از گردشگری وجود دارند که نیازمند تحلیل و بررسی میباشند. تحقیق حاضر، با هدف تحلیل و ارزیابی مؤلفههای کلیدی در ایجاد گردشگری سلامت پایدار در شهر تهران انجام شده که از مدل پادین بهعنوان بستری در راستای نیل به هدف استفاده کرده است. روش تحقیق، ترکیبی بوده که با استفاده از روش کیفی پنل خبرگان و روش کمی پیمایش به بررسی موضوع پرداخته است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در روش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی، پرسشنامه میباشند. تجزیهوتحلیل آماری دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26 و Smart-PLS3 انجام شدند. در مرحله کیفی، تعداد 15 خبره از رشتههای مرتبط در پنل، مشارکت داشتند و در مرحله کمی، با استفاده از نمونهگیری طبقهای تعداد 26 خبره به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. مطابق با تحلیل و کدگذاری مصاحبههای نیمه ساختاریافته تعداد 71 مضمون پایه، 24 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر استخراج شدند و در مرحله کمی، ضمن تأیید تمامی مؤلفهها، مقادیر مؤلفه اقتصادی از سایر موارد بالاتر و بیشتر محاسبه گردید. مطابق با نتایج تحقیق، گردشگری سلامت میتواند از جمله جایگزینهای قابل اعتماد در زمینه های مختلف باشد. همچنین میتواند به مثابه عاملی در هدایت خطمشیها و سیاستهای مرتبط برای توسعه گردشگری پایدار در آینده باشد.
سامانه های اطلاعاتی
نیلوفر یزدی اسماعیلی؛ زهرا نادعلی پور
چکیده
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر ...
بیشتر
امروزه، مشتری مداری یکی از مهمترین شاخصهای بازاریابی درنظام گردشگری است. از سوی دیگر، یکی از به روزترین و کارآمدترین برنامهها یا راهبردهای جذب، حفظ و جلب رضایت مشتری، مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری است. از اینرو، شناخت نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد از نگاه مدیران و کارشناسان ارشد بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تهران، هدف اصلی این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر، از نوع کیفی و با هدف ارائه مدل تبیینکنندۀ نقش مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری در تسهیل انتخاب مقصد با استفاده از نظریۀ داده بنیاد انجام شد. به همین سبب، در انتخاب نمونۀ آماری از نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی استفاده شد. در این پژوهش، استفاده از ابزارهای روش گراندد تئوری مثل تقطیع دادهها، کدگذاری باز و کدگذاری محوری به شناسایی شش مقولۀ اصلی شرایط علی، موضوع محوری، شرایط زمینهای یا محیطی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها انجامید.
محمود ضیایی؛ داود عباسی کارجگان؛ غلامرضا کاظمیان؛ مهدی کروبی
چکیده
هدف این پژوهش ارایهی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) در دو مرحله استفاده شده است. در مرحله نخست از روش تحلیل محتوا و در مرحله دوم از معادلات ساختاری استفاده شده است. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوا و روایی صوری و بوده و نسبت روایی محتوا و شاخص روایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارایهی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران است که برای انجام آن از روش تحقیق آمیخته در قالب طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) در دو مرحله استفاده شده است. در مرحله نخست از روش تحلیل محتوا و در مرحله دوم از معادلات ساختاری استفاده شده است. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوا و روایی صوری و بوده و نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب برابر با 69/0 و 79/0 براورد شده است. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ 933/0 و به روش دونیمه کردن 806/0 به دست آمده است. نمونهی آماری 400 نفر از مدیران، کارشناسان و اساتید حوزهی گردشگری هستند که تعداد 387 پرسشنامه معتبر از آنها گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد در طراحی الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران توجه به عوامل ساختاری، محیطی و محتوایی ضروت دارد و بر این اساس الگوی سه بعدی مدیریت گردشگری شهر تهران ارایه شده است.
محمود ضیایی؛ فرانک رنجبر متعلق
دوره 8، شماره 21 ، فروردین 1392، ، صفحه 88-59
چکیده
چکیدهامروزه توسعهی پایدار گردشگری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت تلقی میشود. برای حصولبه این مهم لازم است که هر یک از بازیگران نظام گردشگری کشور، متناسب با جایگاهشان بهتعهدات خود در این زمینه ازجمله تعهدات محیطی عمل نمایند.هدف این مقاله تعیین سطح تعهد محیطی در تأسیسات اقامتی تهران و شناسایی عوامل تأثیرگذاربر گرایش مدیران این واحدها ...
بیشتر
چکیدهامروزه توسعهی پایدار گردشگری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت تلقی میشود. برای حصولبه این مهم لازم است که هر یک از بازیگران نظام گردشگری کشور، متناسب با جایگاهشان بهتعهدات خود در این زمینه ازجمله تعهدات محیطی عمل نمایند.هدف این مقاله تعیین سطح تعهد محیطی در تأسیسات اقامتی تهران و شناسایی عوامل تأثیرگذاربر گرایش مدیران این واحدها به اتخاذ ملاحظات زیستمحیطی در این بخش از صنعت گردشگریاست. برای این منظور از روش تحقیق توصیفی اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعهی آماری اینتحقیق را مدیران ارشد هتلهای 1 تا 5 ستاره شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تحلیل دادهها علاوهبر روشهای آمار توصیفی از روشهای آمار استنتاجی ناپارامتریک نیز بهره گرفته شده است.یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت محیطی در هتلهای مورد مطالعه را میتوان در چهار سطحتعهد محیطی طبقهبندی نمود. غالب هتلهای مورد مطالعه به لحاظ سطح تعهد محیطی در سطح یکصرفه « قرار میگیرند. همچنین طبق یافتههای تحقیق بالا بودن « مهمترین انگیزه و » جویی در هزینههامانع اصلی در اجرای اقدامات محیطی » هزینههای اولیهی راه اندازی و اجرای اقدامات مدیریت محیطیاست. در این میان آنچه که با کسب سطح پیشرفتهی تعهد محیطی در برخی از هتلها ارتباط دارد،نوع مالکیت دولتی، بزرگی اندازه و ترکیب غالب گردشگران این هتلها میباشد.
غلامرضا کاظمیان؛ الهام آزادی
چکیده
مقاله حاضر در مورد قابلیت توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران با رویکرد مدیریت شهری نوشته شده است و در آن به یک سوال اصلی در مورد سنجش قابلیت توسعه گردشگری شهری در مراکز شهری و سوالات فرعی در زمینه ویژگی ها و قابلیت های مرکز شهر تهران پرداخته شده است. این مقاله با استفاده از روش کیفی و شیوه نظریه مبنایی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ...
بیشتر
مقاله حاضر در مورد قابلیت توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران با رویکرد مدیریت شهری نوشته شده است و در آن به یک سوال اصلی در مورد سنجش قابلیت توسعه گردشگری شهری در مراکز شهری و سوالات فرعی در زمینه ویژگی ها و قابلیت های مرکز شهر تهران پرداخته شده است. این مقاله با استفاده از روش کیفی و شیوه نظریه مبنایی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و مشاهدات میدانی گردآوری شده اند. نمونه مورد بررسی در این مقاله، 31 نفر از کنش گران شهری هستند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند در چهار گروه بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش عمومی و شهروندان انتخاب شده اند. نتایج حاصل از الگوی پارادایمی نشان می دهد که گردشگری شهری در مرکز شهر تهران در حد قابلیت های آن توسعه نیافته است. راهکار تحقق این قابلیت ها، تبدیل مرکز شهر اقتصادی به مرکز شهر فرهنگی است. در این مقاله جایگاه کنونی مرکز شهر تهران و جایگاه ایده ال ممکن آن در یک الگوی سه بعدی ارائه و الگوی مناسب برای بالفعل کردن پتانسیل های توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران، الگویی تلفیقی از توسعه گردشگری فرهنگ محور و اقتصاد محور تشخیص داده شده است.
محمود ضیایی
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1383، ، صفحه 19-37
چکیده
برخورداری از میراث طبیعی و تاریخی غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گسترده ی ملی، منطقه ای و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای جهانی گردشگری فراهم آورده است. از سوی دیگر با توجه به چالش های فراروی توسعه کشور و توان بالای بخش گردشگری در پاسخگویی به آنها، ...
بیشتر
برخورداری از میراث طبیعی و تاریخی غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گسترده ی ملی، منطقه ای و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای جهانی گردشگری فراهم آورده است. از سوی دیگر با توجه به چالش های فراروی توسعه کشور و توان بالای بخش گردشگری در پاسخگویی به آنها، به نظر می رسد که اتخاذ استراتژی هایی مشخصی به منظور تحرک بخشی و شکوفایی این صنعت امری موجه، معقول و اجتناب ناپذیر باشد. یکی از مهمترین استراتژیهای توسعه گردشگری، "استراتژی توسعه منابع انسانی" است. تامین نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر مورد نیاز این صنعت در زمان حال و آینده نتیجه اعمال این استراتژی خواهد بود. در این مقاله تلاش می شود ضمن ارائه ی تصویری از وضعیت موجود نیروی انسانی شاغل در سطوح مختلف شغلی مرتبط با صنعت گردشگری کشور، محدودیتها و تنگناهای توسعه ی منابع انسانی این بخش با تأکید بر استان تهران به تصویر کشیده شود. برای تدوین این مقاله علاوه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی با مدیران بخش های مختلف صنعت گردشگری و مسئولین سازمانی ذیمدخل در امر گردشگری کشور و استان مصاحبه و نظرسنجی شده است.