مجتبی قدیری معصوم؛ لیلا وثوقی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1384، ، صفحه 41-58
چکیده
گردشگری پدیده ایست کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته و به طور پیوسته در طول تاریخ، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و فنی در حال تغییر و تحول بوده است. از دهه های اخیر خصوصاً ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تقاضا و بازار گردشگری، متأثر از گسترش شتابان شهرنشینی، ارتباطات و تکنولوژی، تغییرات بسیاری کرده است. اساس گردشگری نوین، مبتنی ...
بیشتر
گردشگری پدیده ایست کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته و به طور پیوسته در طول تاریخ، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و فنی در حال تغییر و تحول بوده است. از دهه های اخیر خصوصاً ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تقاضا و بازار گردشگری، متأثر از گسترش شتابان شهرنشینی، ارتباطات و تکنولوژی، تغییرات بسیاری کرده است. اساس گردشگری نوین، مبتنی بر فعالیت های تفریحی - ورزشی است که اغلب از آن تحت عنوان گردشگری تفریحی یاد می شود. اشکال نوین گردشگری، تحت تأثیر الگوی جدید مصرف گردشگری، به گردشگری علایق خاص" (SIT) معروف شده قرار دارد. در این قبیل گردشگری ها، گردشگران اغلب به دنبال محرکهای مهیج و کسب تجربه هایی پر از پیچیدگی و هیجان هستند. گردشگری ماجراجویانه، که امروزه رشد و توسعه بسیاری در جهان یافته را می توان یکی از مصادیق آن قلمداد کرد. این نوع از گردشگری، در کنار علاقه مندان خاص و بازار مناسب دارای پتانسیل های مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمد است.