علی مروتی شریف آبادی؛ فاطمه عزیزی؛ زینت جمشیدی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگرانراضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امریکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیتخاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بخش اصلی در اقتصاد جهانی به شمار میرود. گردشگرانراضی بهاحتمال زیاد مکانهایی را که به آنجا سفر کردهاند به سایرین نیز توصیه خواهند کرد. این امریکی از ارزانترین و تأثیرگذارترین نوع بازاریابی و پیشرفت است. استان یزد از نظر گردشگری اهمیتخاصی دارد. در این پژوهش با استفاده از تکنیکآزمایشگاه آزمون و ارزیابی تصمیمگیری فازی بهبررسی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد پرداخته شدهاست. بدین منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و استفاده از روش دلفی فازی عوامل مؤثر در زمینهیرضایت گردشگران داخلی استان یزد استخراج شده است، پساز آن بهمنظور تبیین و ارزیابی روابطبیناین عوامل از رویکرد دیماتل فازی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بررضایت گردشگران داخلی استان یزد شامل سطح هزینهها و منصفانه بودن آن، عملکرد حملونقلعمومی، خدمات پیشنهادی به گردشگران، کیفیت امکانات و خدمات، میزان دانش تورگردانها،پاکیزگی مکانها، کیفیت جاذبههای گردشگری، خدمات پارکینگ، زیبایی و کیفیت معماری شهری،ارزشهای فرهنگی، فرهنگ مهماننوازی و خونگرمبودن جامعه میزبان، تبلیغات در حوزه گردشگریدر داخل استان، وجود نقشه و بروشور و دفترچههای راهنمای مناطق گردشگری، امکانات وزیرساختهای مقصد، وجود آدابورسوم و فرهنگهای متفاوت، تنوع خدمات اقامتی، تفریحی،وضعیت بهداشتی منطقه، منحصربهفرد بودن جاذبهها، تنوع ارائه خدمات گشتها، سوغاتیها،صنایعدستی و خوراکها و نوشیدنیها و وجود جذابیتهای مکمل است. درنهایت بر اساس نتایجتحقیق پیشنهادهایی برایافزایشرضایتگردشگران ارائه شده است