سیروس قنبری؛ محمدحسین دهقان؛ حسین میرکی اناری
دوره 10، شماره 32 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
گردشگری روستایی میتواند فرصتها و امکاناتی را بهویژه برای اشتغال و درآمد روستایی ایجاد کندو زمینه توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی را فراهم سازد. در این راستا سوال اصلی این است که، گردشگری با چه ابزار و در چه شرایطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثر میگذارد؟ لذا هدف اصلی پژوهش، ارزیابی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری ...
بیشتر
گردشگری روستایی میتواند فرصتها و امکاناتی را بهویژه برای اشتغال و درآمد روستایی ایجاد کندو زمینه توسعه کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی را فراهم سازد. در این راستا سوال اصلی این است که، گردشگری با چه ابزار و در چه شرایطی بر توسعه کارآفرینی روستایی اثر میگذارد؟ لذا هدف اصلی پژوهش، ارزیابی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای ومیدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 30 نفر از مدیران و مسئولین محلی و 90 نفر از ساکنین روستایی میباشد، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تحلیل یافتهها از تکنیک SWOT استفاده شد. نتایج نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقاط قوت، توسعه کارآفرینی در گردشگری روستاهای موردمطالعه بالاترین رتبه را داشتهاند. همچنین، زیرمعیارهای" قرارگرفتن منطقه بر سر راه مواصلاتی کشور " در میان نقاط قوت، " فرهنگ ضعیف کارآفرینی در میان ساکنین منطقه" و "قصور و کوتاهی مسئولین دست اندرکار " در میان نقاط ضعف، "وجود راههای متنوعتری برای کسب درآمد" در میان فرصتها و " تخریب آثارتاریخی " و "تغییر کاربری اراضی و چشمانداز روستا" در میان تهدیدها حائز بیشترین اهمیت شناخته شدند. و باتوجه به نمرههای حاصل از ماتریس عوامل داخلی و خارجی، راهبرد اصلی استخراجی "حفظ و نگهداری" میباشد.