طیبه براهویی؛ روح اله باقری مجد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات بر جذب دانشجویان بینالمللی با میانجیگری ارزشهای توریسم آموزش در آموزش عالی بوده است. روش پژوهش همبستگی بود که در جامعه تحقیق اعضا هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 171 نفری براساس تصادفی طبقهای اجرا شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه ارزش توریسم آموزش، فناوری اطلاعات و جذب دانشجویان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات بر جذب دانشجویان بینالمللی با میانجیگری ارزشهای توریسم آموزش در آموزش عالی بوده است. روش پژوهش همبستگی بود که در جامعه تحقیق اعضا هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با نمونه 171 نفری براساس تصادفی طبقهای اجرا شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه ارزش توریسم آموزش، فناوری اطلاعات و جذب دانشجویان بینالمللی بوده است. روایی تأییدی و پایایی ترکیبی و کرانباخ هر سه ابزار مناسب گزارش شد. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار PLS2، مدل معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان داد، نفوذ فناوری اطلاعات بر ارزشهای توریسم آموزش و جذب دانشجویان بینالمللی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر دارد. همچنین ارزش توریسم آموزش اثر مستقیم بر جذب دانشجویان بینالمللی داشته است. دانشگاهها میتوانند با کاربست درست برنامهریزی، پیاده سازی و نفوذ فناوری اطلاعات و توجه به اصول ارزشی توریسم آموزش، نقش سازندهای در جذب دانشجویان بینالمللی داشته باشند.
محمد تقی تقویفرد؛ فائزه اسدیان اردکانی
چکیده
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی، رقابت تنگاتنگی را با سایرصنایع در جهان تجربه میکند. در سالهای اخیر فناوری اطلاعات بر تمام بخشهای این صنعت تأثیرشگرفی گذاشته است. گردشگری الکترونیکی حاصل پیوند میان گردشگری و فناوری اطلاعاتاست.قابلیتها و مزیتهای رقابتی حاصل از گردشگری الکترونیک از عوامل مهم در ایجاد جهش اقتصادیدر صنعت گردشگری محسوب میشود. این مطالعه در نظر دارد با توجه به مزایای گردشگریالکترونیکی نسبت به گردشگری سنتی و با بررسی تحقیقات انجامشده در این حوزه، چارچوبی جامعجهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگریالکترونیکی در استان یزد ارائه دهد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه تحقیق و نظرخواهی ازخبرگان، عوامل اثرگذار بر توسعه گردشگری الکترونیک در این استان شناسایی و سپس این عوامل باسطحبندی شدند. این پژوهش از نظر هدف ،(ISM) بهکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیریتوصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. جامعهی آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر درحوزهی گردشگری و متخصصین فعال در صنعت گردشگری استان یزد تشکیل میدهند. در اینپژوهشاز روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است.روایی صوری پرسشنامه نیز مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.با توجه به نتایج، عامل "امکانات و توان مالی"، اساسیترین عامل در مدل توسعهی گردشگریالکترونیکی استان یزد میباشد که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج اینپژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا بتوانند جهت توسعهی گردشگری الکترونیک مسیرمناسبتری را انتخاب کنند.
مهدی یادگاری؛ شهریار محمدی؛ پیمان یارمحمدی سامانی
دوره 10، شماره 30 ، تیر 1394، ، صفحه 129-148
چکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه بهفراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهتبهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی ...
بیشتر
امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین صنعت در دنیا شناخته میشود. با توجه بهفراگیر شدن فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی، توجه ویژه به گردشگری الکترونیکی جهتبهرهمندی از ظرفیت های این صنعت، میتواند بسیار مفید باشد. در این پژوهش پس از مروری بر مفاهیم وتعاریف گردشگری و گردشگری الکترونیکی، به مدل های اعتماد الکترونیکی پرداخته شده است. یکی ازچالش های مهم در فضاهای الکترونیکی و به خصوص گردشگری الکترونیکی، بحث اعتماد میباشد. هدفاین پژوهش نگاهی جدید به عوامل تأثیرگذار بر اعتماد گردشگران الکترونیکی و تبیین این عوامل میباشد.به این منظور با تعریف پنج نوع اعتماد که منجر به اعتماد گردشگر در فضای تارنما میشود، مدلی مفهومیبر پایه تجمیع مدلهای گذشته ارائه گردیده است. ارزیابی مدل ارائه شده به وسیله پرسشنامهای بر اساسطیف لیکرت 5 درجه ای و به دست آوردن درجه های اهمیت انجام گرفته است. پس از بررسی روایینسخه 18 و ضریب آلفای کرونباخ (= 7,78 ) تأیید SPSS پرسشنامه، پایایی آن نیز با استفاده از نرم افزارشده است.
محمود نادری بنی؛ علی دلشاد؛ فاطمه محمدی؛ مرضیه ادیب زاده
دوره 10، شماره 29 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 69-93
چکیده
در دهههای اخیر، فناوری های اطلاعاتی تقریبا با تمام جنبههای زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفهای گره خورده است. کاربرد فناوری های اطلاعاتی در حوزههای مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمانها، اهمیت ویژه ای به بررسی عوامل مؤثر بر عدم پذیرش فناوری های اطلاعاتی در سازمانها، بخشیده است. بهرغم تمام مزیتهای ذاتی فناوری های ...
بیشتر
در دهههای اخیر، فناوری های اطلاعاتی تقریبا با تمام جنبههای زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفهای گره خورده است. کاربرد فناوری های اطلاعاتی در حوزههای مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمانها، اهمیت ویژه ای به بررسی عوامل مؤثر بر عدم پذیرش فناوری های اطلاعاتی در سازمانها، بخشیده است. بهرغم تمام مزیتهای ذاتی فناوری های اطلاعاتی، هنوز بکارگیر ی و پذیر ش آن با مقاومت کارکنان همراه است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رفتار پذیرش فناوری- های اطلاعاتی در میان کارکنان هتل است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن، کارکنان هتلهای شه ر شیرا ز بوده است. برای تجزی ه و تحلیل دادههای جمعآوری شده ، ا ز نر م افزاراستفاده شدهاست. نتایج بهدست آمده، نشان می دهد که عواملی چون Smart PLS و 2 SPSS20 نگرش، باورهای رایج نسبت به فناوری های اطلاعات و هنجارهای ذهنی، بر پذیرش و بهکارگیری فناوری اطلاعات تأثیر مثبت و معنیداری دارند
علی عطافر؛ جواد خزایی پول؛ مهدی پور مصطفی خشکرودی
دوره 7، شماره 18 ، شهریور 1391، ، صفحه 133-156
چکیده
توسعه ی فناوری اطلاعات بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی جاری بشر امروزی اثر داشته است و زمینه تحول، تسریع امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم آورده است. در این میان صنعت گردشگری به مثابه یکی از کسب و کارهای سودآور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را مشاهده کرده است و با تغییراتی چشم گیر سعی کرده است تا گام های بزرگی ...
بیشتر
توسعه ی فناوری اطلاعات بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی جاری بشر امروزی اثر داشته است و زمینه تحول، تسریع امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم آورده است. در این میان صنعت گردشگری به مثابه یکی از کسب و کارهای سودآور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را مشاهده کرده است و با تغییراتی چشم گیر سعی کرده است تا گام های بزرگی برای تطبیق خود با فناوری نوین بردارد. هدف از این تحقیق را بسط مدل پذیرش تکنولوژی تشکیل می دهد و جامعه آماری آن مشتریان هتل های شهرستان نوشهر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 262 نفر از این مشتریان برای نمونه انتخاب شده اند. اعتبار مدل نیز از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، مورد تایید قرار گرفته و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این تحقیق تایید شده است. نتایج تحلیل آماری این تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که نگرش و سودمندی درک شده عوامل اصلی موثر بر قصد نسبت به رزرو اینترنتی هتل است و متغیرهای اضافه شده اعتماد، اعتبار و سازگاری از طریق نگرش بر نیت استفاده از رزرو اینترنتی هتل تاثیر گذار هستند.
محمدعلی زکی
دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1384، ، صفحه 23-40
چکیده
جهانگردی به مثابه حوزه ای مستقل و جدید علمی تلقی می شود که دانشمندان متعدد علوم انسانی و اجتماعی به بررسی آن می پردازند. جهانگردی علاوه بر بخش صنعت، در محیط های دانشگاهی مدنظر می باشد. کارکرد دانشگاه ها در حوزه جهانگردی شامل دو قلمرو آموزش (تربیت نیروی ماهر) و پژوهش می باشد. فنآوری اطلاعات و اینترنت به طور قابل ملاحظه ای فعالیت های ...
بیشتر
جهانگردی به مثابه حوزه ای مستقل و جدید علمی تلقی می شود که دانشمندان متعدد علوم انسانی و اجتماعی به بررسی آن می پردازند. جهانگردی علاوه بر بخش صنعت، در محیط های دانشگاهی مدنظر می باشد. کارکرد دانشگاه ها در حوزه جهانگردی شامل دو قلمرو آموزش (تربیت نیروی ماهر) و پژوهش می باشد. فنآوری اطلاعات و اینترنت به طور قابل ملاحظه ای فعالیت های علمی را تحت تاثیر خود قرار داده است. واژه هایی هم چون آموزش الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و هم چنین جهانگردی الکترونیکی (E-TOuriSm) معرف این تاثیر است. فنآوری اطلاعات و اینترنت دو کارکرد آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها در حوزه جهانگردی را متحول نموده است و هدف مقاله حاضر بررسی این تاثیر در ابعاد دهگانه خواهد بود.