برنامه ریزی گردشگری
سمیه جهان تیغ مند
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی استراتژیهای حفاظت از ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته در لرستان نگاشته شد. جامعه آماری شامل 70 کارشناس مرتبط و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. برای شناسایی راهبردها از آزمون رتبه ای جوهانسن و برای ارتباط راهبردها با عناصر ژئوتوریسم از مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD) ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی استراتژیهای حفاظت از ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته در لرستان نگاشته شد. جامعه آماری شامل 70 کارشناس مرتبط و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. برای شناسایی راهبردها از آزمون رتبه ای جوهانسن و برای ارتباط راهبردها با عناصر ژئوتوریسم از مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD) استفاده شد. در نتیجه 36 راهبرد شناسایی شد. بطوریکه 1) راهبردهای حفاظت از مناظر و چشم اندازهای کوهستانی، حفظ ژئوپارکهای ملی و ذخیرهگاهها، مدیریت میراث زمین شناختی و مستندسازی چشماندازها، معرفی ارزشهای اقتصادی چشم انداز جغرافیایی و جلوگیری از آلودگی محیط بیشترین ارتباط را با عنصر چشم انداز جغرافیایی داشتهاند 2) حفظ زمین و جلوگیری از سوء استفاده از زمین، بیشترین ارتباط را با فرایندهای زمین شناسی داشته اند 3) راهبردهای سرمایه گذاری در ساخت تاسیسات زیربنایی در محیط ژئوسایت نیز بیشتربن ارتباط را با میراث گردشگری داشته اند.
مهدی کاظمی؛ محمودرضا اسماعیلی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 7، شماره 19 ، آذر 1391، ، صفحه 69-89
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری پایدار استان لرستان و تدوین و اولویت بندی استراتژی های مناسب انجام گرفت. در این راستا، ابتدا نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده شناسایی، و سپس بر اساس روش ANP اولویت بندی گردیدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل PIP مناسب ترین استراتژی های توسعه گردشگری پایدار استان ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده در توسعه گردشگری پایدار استان لرستان و تدوین و اولویت بندی استراتژی های مناسب انجام گرفت. در این راستا، ابتدا نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده شناسایی، و سپس بر اساس روش ANP اولویت بندی گردیدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل PIP مناسب ترین استراتژی های توسعه گردشگری پایدار استان به ازا مهم ترین نیروها تدوین شد. در نهایت جهت اولویت بندی استراتژی ها، بین استراتژی های تدوین شده بر اساس زیر معیارهای تحقیق مقایسه زوجی برقرار شد. نتایج تحقیق نشان داد ایجاد اشتغال و افزایش قیمت املاک به ترتیب مهم ترین نیروها در بین نیروهای ترغیب کننده و بازدارنده بودند. در میان استراتژی های ارائه شده استراتژی با ضریب 0،0823 با تاکید بر بهره گیری بهینه و هدفمند از افزایش انگیزه مسافرت در بین مردم در جهت بهره برداری از جاذبه ها و فراورده های توریستی به منظور ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم استان بعنوان بهترین استراتژی پیشنهاد می گردد.