مدیریت گردشگری
مهدی کروبی؛ فاطمه یاوری گهر؛ سید مجتبی محمود زاده محمودزاده؛ نسیم محمدیان محمودجیق
چکیده
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت ...
بیشتر
در سالهای اخیر شاهد رواج استفادهی برخی از مقصدهای گردشگری از برندها برای توصیف خود هستیم؛بهطوریکه،برندسازی ملی گردشگری/مقصد به یکی از مهمترین کانونهای توجه مطالعات بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.ازسوی دیگر، توسعهی گردشگری بیش از عوامل زمینهای،در گرو سیاستگذاری است که به نوعی بر عزم دولتها برای توسعهی آن دلالت دارد و در اسناد،قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آنها منعکس میشود.پژوهش حاضر بهمنظور واکاوی رویکرد برندسازی در سیاستهای کلان گردشگری ایران طراحی شده است.این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ماهیت دادهها کیفی است.پس از بررسی پیشینهی پژوهش،با استفاده از تحلیل مضمون به استخراج سیاستهای ناظر بر برندسازی ملی گردشگری در متن اسناد فرادستی و پایهی گردشگری پرداخته شد؛ 229کد اولیه،در قالب63 مضمون سازماندهنده،21 مضمون پایه و4مضمون فراگیر باعنوان(1)برندسازی ملی گردشگری،(2)عناصر،(3)آثار و(4)عوامل اثرگذارآن دستهبندی شدند.در پایان،شبکهی مضامین ترسیم شد.طبق یافتهها،نه تنها شاخصهای تخصصی برندسازی ملی گردشگری،بلکه شاخصهای بنیادین سیاستگذاری نیز در اسناد مورد بررسی نادیده گرفته شده است.
رضا واعظی؛ میثم چکین؛ حسین اصلی پور
چکیده
گردشگری سلامت در بسیاری از کشورها، نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب میشود. به رغم تلاشهای صورتگرفته در سالهای اخیر، گردشگری سلامت هنوز در ساختار نهادی کشور و مقررات موجود، جایگاه مناسبی نداشته و با هدف تبیین شده در سند چشم انداز که جایگاه نخست گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای منطقه را ترسیم کرده است فاصله دارد. ...
بیشتر
گردشگری سلامت در بسیاری از کشورها، نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب میشود. به رغم تلاشهای صورتگرفته در سالهای اخیر، گردشگری سلامت هنوز در ساختار نهادی کشور و مقررات موجود، جایگاه مناسبی نداشته و با هدف تبیین شده در سند چشم انداز که جایگاه نخست گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای منطقه را ترسیم کرده است فاصله دارد. پژوهش حاضر در تلاش است با اتخاذ رویکرد کیفی به این پرسشها پاسخ دهد که گردشگری سلامت در کشور با کدام چالشها در عرصه قانونگذاری و اجرا مواجه شده است؟ نهادهای مسئول برای پیشبرد و توسعه این بخش از اقتصاد، چه تمهیداتی اندیشیدهاند؟ یافته های تحقیق مبتنی بر روش تحلیل مضمون بیانگر آن است که چالشهای سیاستگذاری در چهار بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و اداری قابل تفکیک است که برای ارتقاء جایگاه گردشگری سلامت، توجه به چالشهای سیاسی و اداری در مرحله تدوین سیاستها اهمیت بیشتری دارد.
زین العابدین رحمانی؛ محمدمهدی پرهیزگار؛ محمدتقی امینی؛ یزدان شیرمحمدی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، ، صفحه 183-207
چکیده
در این تحقیق هفت عامل اصلی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری شناسایی شده است. که عبارتند از: 1- تدوین هدف و سیاستهای گردشگری 2- عوامل حقوقی و سیاسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 3- عوامل مربوط به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان 4- عوامل مربوط به تخصص و مهارت مجریان 5- عوامل مربوط به بازیگران سیاستهای گردشگری 6- عوامل مربوط به ...
بیشتر
در این تحقیق هفت عامل اصلی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری شناسایی شده است. که عبارتند از: 1- تدوین هدف و سیاستهای گردشگری 2- عوامل حقوقی و سیاسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 3- عوامل مربوط به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان 4- عوامل مربوط به تخصص و مهارت مجریان 5- عوامل مربوط به بازیگران سیاستهای گردشگری 6- عوامل مربوط به نظام اداری و بوروکراسی اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری 7- عوامل مربوط به منابع و ابزارهای اثرگذار بر اجرای سیاستهای گردشگری. همچنین مؤلفههای هر کدام از موارد فوق مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته، که در مدل ارائه شده است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی محسوب میشود و از نظر روش جزء تحقیقات پیمایشی میباشد. جهت مشخص نمودن عوامل اثر گذار بر اجرای سیاستهای گردشگری از 4 دور دلفی استفاده شده است. تعداد اعضای گروه دلفی 30 نفر میباشد. جهت سنجش اثرگذاری هر یک از متغیرها بر اجرای سیاستهای گردشگری از آزمون تحلیل عاملی در نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که هفت عامل فوق و زیرمجموعههای آن بر اجرای سیاستهای گردشگری اثر مثبتی دارند.