حمید شایان؛ حمدالله سجاسی قیداری؛ فهیمه جعفری
چکیده
گردشگری روستایی یک رهیافت مناسب جهت تحریک کارآفرینی و احیای اقتصاد نواحی روستایی است. اما لازم است کارآفرینان مسئولیتهایی را نسبت به جامعة محلی و گردشگران ایفا کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل سطح مسئولیتپذیری کارآفرینان گردشگری در 6 روستای گردشگری شهرستان بینالود است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ تحلیلی است. جامعة ...
بیشتر
گردشگری روستایی یک رهیافت مناسب جهت تحریک کارآفرینی و احیای اقتصاد نواحی روستایی است. اما لازم است کارآفرینان مسئولیتهایی را نسبت به جامعة محلی و گردشگران ایفا کنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل سطح مسئولیتپذیری کارآفرینان گردشگری در 6 روستای گردشگری شهرستان بینالود است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ تحلیلی است. جامعة آماری پژوهش روستاهای مقصد گردشگری شهرستان بینالود بود، که بیشترین حجم گردشگر و فعالیتهای کارآفرینانه را داشتند. حجم نمونه صاحبان 196 کسبوکارهای کارآفرینانه در حوزة رستوران، چایخانه و استراحتگاه بودند. براساس نتایج، شاخص بشردوستانهْ بالاترین، و شاخص اقتصادیْ کمترین میزان میانگین رتبهای ازدیدگاه پاسخگویان را به خود اختصاص دادند. نتایج بیشترین سطح مسئولیتپذیری اجتماعی کارآفرینان گردشگری را در ابرده و جاغرق و پایینترین سطح را در زشک نشان میدهند؛ از نظرشاخص اخلاقی تفاوت معناداری بین روستاها وجود ندارد، ولی درسایر شاخصها (قانونی، بشردوستانه، اقتصادی و زیستمحیطی) سطح مسئولیتپذیری کارآفرینان گردشگری درروستاهای موردمطالعه، متفاوت است.
عادل صلواتی؛ مجتبی رستمی نوروزآباد؛ سامان رحمانی نوروز آباد
دوره 8، شماره 21 ، فروردین 1392، ، صفحه 107-143
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعتهتل داری است. به منظور بررسی این رابطه، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی و عملکردمحیطی با الهام از پژوهش Huimin و Ryan 1122 ( به عنوان متغییرهای میانجی انتخاب شدند. به (منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامهی استاندارد Gu Huimin و Chris Ryan استفاده شده است.جامعهی آماری این پژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعتهتل داری است. به منظور بررسی این رابطه، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی و عملکردمحیطی با الهام از پژوهش Huimin و Ryan 1122 ( به عنوان متغییرهای میانجی انتخاب شدند. به (منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامهی استاندارد Gu Huimin و Chris Ryan استفاده شده است.جامعهی آماری این پژوهش هتلها و مهمانپذیرهای شهرستان سنندج می باشد و از این جامعهیآماری، 01 نفر از مدیران ارشد، مدیران و سرپرستان این مراکز به طور تصادفی مورد بررسی قرارگرفتند. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری ونرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانند RMSEA ، GFI و AGFIنشاندهندهی برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج است. بر این اساس نتایج دست آمدهحاکی از آن است که میان اخلاق حرفهای با مدیریت منابع انسانی مشارکت اجتماعی و عملکردمحیطی رابطهی معنادار و مثبتی وجود دارد. این ارتباط با مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان نیز مشاهدهشد. اخلاق حرفها ی، مدیریت منابع انسانی، مشارکت اجتماعی، عملکرد محیطی،مسئولیت پذیری اجتماعی.