محمود ضیایی؛ علی اکبر امین بیدختی؛ فاطمه قربانی
دوره 8، شماره 24 ، دی 1393، ، صفحه 59-88
چکیده
جامعهی محلی در توسعهی پایدار گردشگری نقش مهم و اساسی را ایفا مینماید از اینرو، مشارکت جامعهی محلی به مثابهییکی از ارکان توسعه پایدار در توسعهی گردشگری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ظرفیت جامعه ی محلی در منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای پاسخگویی به این سؤال شکل گرفته است که ظرفیت جوامع محلی در منطقه مذکور برای ...
بیشتر
جامعهی محلی در توسعهی پایدار گردشگری نقش مهم و اساسی را ایفا مینماید از اینرو، مشارکت جامعهی محلی به مثابهییکی از ارکان توسعه پایدار در توسعهی گردشگری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ظرفیت جامعه ی محلی در منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای پاسخگویی به این سؤال شکل گرفته است که ظرفیت جوامع محلی در منطقه مذکور برای توسعه پایدار گردشگری در چه وضعیتی است؟ این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار میگیرد. همچنین برحسب ماهیت دادهها از نوع تحقیقات کمی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیه کارشناسان مرتبط با حوزهی گردشگری منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد و کلیهی رهبران محلی بخش پاسارگاد در نیمهی دوم سال 1391 هستند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته است که پس از تأیید روایی و پایایی، با بهرهگیری از روش نمونهگیری احتمالی طبقه بندی شده، در دی ماه 1391 به تعداد 68 عدد توزیع گردیده و پس از جمعآوری دادهها، از آزمون میانگینیک جامعه جهت پاسخگویی به فرضیه اصلی و فرضیات فرعی تحقیق استفاده شده است. مطابق با نتایج این آزمون، تمامی فرضیات اصلی و فرعی به استثنای فرضیه مربوط به مؤلفه تعهد تأیید شدند که میتوان گفت ظرفیت جوامع محلی پیرامون منطقه نمونه گردشگری پاسارگاد برای توسعه پایدار گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و کمتر از حد متوسط میباشد. لذا ظرفیتسازی و ایجاد بستر مناسب جهت نیل به توسعه پایدار گردشگری در بخش پاسارگاد و جوامع محلی پیرامون آن ضروری است.
عظیم زارعی؛ فاطمه قربانی؛ مینو پدرام نیا
چکیده
چکیدهدرک واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران مقصد گردشگری مهم می باشد. مقاله حاضرتأثیر عواملی چون ویژگی های مقصد، کیفیت درک شده خدمات گردشگری، ارزش درک شده و رضایت رابر واکنش های رفتاری گردشگران را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه گردشگرانمنطقه ی گردشگری طرقبه مشهد مقدس در تابستان 0931 می باشند که 939 نفر به عنوان ...
بیشتر
چکیدهدرک واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران مقصد گردشگری مهم می باشد. مقاله حاضرتأثیر عواملی چون ویژگی های مقصد، کیفیت درک شده خدمات گردشگری، ارزش درک شده و رضایت رابر واکنش های رفتاری گردشگران را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه گردشگرانمنطقه ی گردشگری طرقبه مشهد مقدس در تابستان 0931 می باشند که 939 نفر به عنوان نمونه آماری انتخابگردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تأیید روایی و پایایی، توزیع و داده ها با استفادهاز تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل تحلیل شد. مطابق با نتایج ویژگی های مقصد بطورمستقیم و مثبت بر کیفیت درک شده خدمات گردشگری در مقصد تأثیر گذار است و ارزش درک شده ورضایت بطور مستقیم و مثبت از کیفیت درک شده تأثیر می پذیرد، علاوه بر این تأثیر مستقیم مثبت ارزشدرک شده و رضایت بر واکنش های رفتاری نیز تأیید شده و همچنین کیفیت خدمات درک شدهبازدیدکنندگان بصورت غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی رضایت و ارزش درک شده، بر واکنش هایرفتاری تأثیر گذار است.