میرمحمد اسعدی؛ عادل آذر؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی منتخب استان یزد از دیدگاه گردشگران داخلی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی منتخب استان یزد از دیدگاه گردشگران داخلی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و از نظر شیوه انجام پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی- پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدین صورت که در بخش اول بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بر اساس منطق مدلهای تحلیل عاملی، یک نمونه 270 نفری از گردشگران داخلی، هتلهای سنتی منتخب استان یزد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش دوم بهمنظور سنجش اهمیت و عملکرد کیفیت خدمات هتلهای سنتی از 200 نفر از گردشگران داخلی که در نوروز سال 1395 در هتلهای سنتی منتخب استان یزد اقامت داشتند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه نزد آنان توزیع و تکمیل گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 7 عامل امکانات فیزیکی هتل، تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان، بهداشتی، فضای سنتی داخل هتل و اتاقها و سیستم پاسخگویی و ارائه خدمات بهعنوان عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات هتلهای سنتی بهشمار میروند. همچنین نتایج تحلیل اهمیت- عملکرد نشان داد که در 4 عامل تسهیلات ورزشی و تفریحی، اغذیه و نوشیدینیهای سنتی، رفتار کارکنان و سیستم پاسخگویی شکاف معناداری بین اهمیت و ادراک گردشگران وجود دارد.