اصغر طهماسبی؛ علی موحد؛ احمد محبتی
چکیده
تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای ...
بیشتر
تحلیل فضایی تقاضا گردشگران، از اهمیت تعیینکنندهای در مدیریت و بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، مقایسه مرکزیت فضایی جاذبههای مجموعه کاخموزه سعدآباد ازنظر تقاضای گردشگران داخلی و خارجی است. بدین منظور، از دادههای سامانه بلیط فروشی این کاخ استفاده شد. ماتریس مجاورت جاذبهها با استفاده از مفهوم بازدیدهای پیوسته تهیه و مرکزیتهای فضایی با استفاده از برنامهنویسی پایتون و نرم افزا Network X محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که موزههای کاخ ملت، کاخ سبز، موزه اتومبیل از بیشترین مرکزیت درجه و موزههای هنر، میرعماد، استاد بهزاد از کمترین مرکزیت درجه برای هر دو گروه برخوردار بودهاند. تفاوت عمده در تقاضای دو گروه، در جاذبههای سلطنتی بوده است بهطوریکه موزههای اتومبیلهای سلطنتی، ظروف سلطنتی، سلاحهای دربار و آشپزخانه سلطنتی مرکزیت درجه بیشتری در بین گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران خارجی داشته است.
اصغر طهماسبی؛ سوران روشنیان
چکیده
آگاهی از ویژگی ها و رفتار خریدگردشگران از اهمیت بالایی برای بازاریابی مقاصد گردشگری خرید برخوردار می باشد. این پژوهش شناسایی ویژگی های گردشگران شهر بانه و تاثیر آن بر رفتار خرید آنها را هدف قرار داده است. بدین منظور تعداد 384 گردشگر در دو دوره زمانی ایام تعطیلات عید و تابستان 1394 به روش نمونه گیری خوشه ای از مراکز خرید شهر انتخاب و داده ...
بیشتر
آگاهی از ویژگی ها و رفتار خریدگردشگران از اهمیت بالایی برای بازاریابی مقاصد گردشگری خرید برخوردار می باشد. این پژوهش شناسایی ویژگی های گردشگران شهر بانه و تاثیر آن بر رفتار خرید آنها را هدف قرار داده است. بدین منظور تعداد 384 گردشگر در دو دوره زمانی ایام تعطیلات عید و تابستان 1394 به روش نمونه گیری خوشه ای از مراکز خرید شهر انتخاب و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان دادند که مبدا گردشگران و وضعیت تاهل آنها بر هزینه و مدت زمان خرید و فراوانی سفر گردشگران تاثیر گذار بوده و میزان تحصیلات تنها با روش پرداخت رابطه معنی داری داشته است. در بین عوامل فردی نیز سن گردشگران بر هزینه خرید، مدت اقامت، نوع اقامتگاه، روش پرداخت و مدت زمان خریدشان تاثیر گذار بوده و انگیزه خرید و منابع اطلاعاتی گردشگران رابطه معناداری با متغیر های رفتار خرید نداشته است.