شمس الدین ناظمی؛ فهیمه سادات سعادت یار
دوره 8، شماره 22 ، تیر 1392، ، صفحه 58-79
چکیده
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ...
بیشتر
در بازار گسترده امروز موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی به رفتار مشتری بستگی دارد، اوست که با
توجه به امکانات و استعداد خود به ارزش گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت، کیفیت و ... می پردازد و
در نهایت انتخاب میکند )ایمانی، ۶۸۳۱ (. حفظ مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان در این فضای رقابتی در
حوزه خدمات، روز به روز مشکلتر میشود.)عزیزی، ۶۸۳۱ ( از این رو هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط
میان متغیرهایی همچون شهرت و نوآوری، ارزش ادراک شده و رضایت مشتری در بخش رستوران داری بر
وفاداری و ابعاد آن می باشد. نمونه مطالعه شده در این تحقیق را ۲۰۲ نفر از مشتریان رستوران پدیده شاندیز
تشکیل می دهند. جمع آوری داده های این تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه صورت گرفته است که در دو
بخش؛ سؤالات عمومی و تخصصی؛ در برگیرنده متغیرهای مورد مطالعه، تنظیم شده است. پایایی و روایی آن
براساس ضریب آلفای کرونباخ و شیوه روایی محتوا براساس نظر اساتید و تحلیل عاملی، مورد تأیید قرار
گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق روش معادلات ساختاری انجام گرفته است.
پردازش حاصل از داده ها حاکی از آن است که شهرت و نوآوری به واسطه متغیرهای ارزش ادراک شده و
رضایت مشتری از رستوران می توانند بر وفاداری و نیات رفتاری مشتری یک رستوران ممتاز تأثیرگذار باشند.